Linux Mint?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#46 Inlägg av Tyrannosaurus »

Kollade just Lubuntu, fast det ser ut som vanliga Ubuntu men med LXDE skrivbordsgränssnitt som bara är mindre flashigt, men i övrigt lika mycket krafs som vanliga Ubuntu och då skulle jag lika gärna kunna lägga in PC-BSD med LXDE som är ett av många skrivbordsgränssnitt som finns tillgängliga.

Tanken är att det ska vara lika enkelt som den där Asus eee:n, alltså i princip BrowserLinux med en Office-funktion.

När man går in på BrowserLinux och klickar "Older/smaller versions" så står det: "If you want an operating system for editing movies, writing letters or printing spreadsheets: don't use Browserlinux. Browserlinux is for browsing the web. If you want more, use Puppy Linux! This software may help you: Java in browser, Movieplayer: see Extra Software"

Men när jag går in på Puppy Linux så hittar jag inte nedladdningsbar ISO :?:

EDIT:
Hittade just en video http://www.youtube.com/watch?v=rDTLJYDHX3g
Perfekt! Just så enkelt som det ska se ut, men var finns den?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#47 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Ska kolla Lubuntu (ytterligare en distro i högen).

Förresten vadå fimpa Firefox? Jag använder den och tycker den är kanon, dessutom finns det en massa tillbehör till den t.ex. så bygger Tor på Firefox motorn, detsamma gäller WYSIWYG editorn för webbsidor BlueGriffon som är en snyggare efterföljare till KompoZer. Den finns inte till PC-BSD än, men lär nog komma.
Firefox har bara blivit långsammare och långsammare med åren på både Windows och Linux. Av det skälet installerade jag Chrome för att testa det. Det fungerade bra, över förväntan faktiskt.

När Firefox för sjuttioelfte gången i ordningen käkade upp mina och fruns bokmärken via den inbyggda synken tröttnade jag och bytte helt till Chrome.

Jag har inget principiellt emot Firefox, bara ogillar att den inte kan sluta radera mina och fruns bokmärken i samband med synk och backup.

Övriga fördelar med Chrome är synken över enheter och ekosystem - jag kan tex ha samma bokmärken, lösenord mm synkade på linuxdatorerna hemma, Windowsdatorerna på jobbet och alla mina androidtelefoner.
Sen att Chrome har en inbyggd Flashspelare är bara bonus.

Du måste inte använda Chrome inloggat, den fungerar minst lika bra anonymt sas.

Klorna du pratade om förut i samband med Chrome, antar jag du refererar till att Google får reda på en massa om dig.
Med det sagt, personlig integritet på nätet är en chimär - det finns inte vad du än använder för webbläsare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#48 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Ska kolla Lubuntu (ytterligare en distro i högen).

Förresten vadå fimpa Firefox? Jag använder den och tycker den är kanon, dessutom finns det en massa tillbehör till den t.ex. så bygger Tor på Firefox motorn, detsamma gäller WYSIWYG editorn för webbsidor BlueGriffon som är en snyggare efterföljare till KompoZer. Den finns inte till PC-BSD än, men lär nog komma.
Firefox har bara blivit långsammare och långsammare med åren på både Windows och Linux. Av det skälet installerade jag Chrome för att testa det. Det fungerade bra, över förväntan faktiskt.

När Firefox för sjuttioelfte gången i ordningen käkade upp mina och fruns bokmärken via den inbyggda synken tröttnade jag och bytte helt till Chrome.

Jag har inget principiellt emot Firefox, bara ogillar att den inte kan sluta radera mina och fruns bokmärken i samband med synk och backup.
Själv gillar jag inte Chrome eftersom den inte har några riktiga menyer (jag gillar att lägga in knappar å sånt) och jag tycker inställningar mm. är bättre på Firefox. Jag har heller inga hastighetsproblem. Men mycket är ju en fråga om tycke och smak.

Radering av bokmärken har jag aldrig varit med om. När jag ska ta backup går jag in på bokmärkesmenyn "Visa alla bokmärken" => Import and backup (tror det står "Importera och exportera" på den svenska versionen - PC-BSD snackar bara engelska på den punkten, men det kan jag leva med) => Exportera bokmärken till HTML => Klart. De hamnar som en HTML-fil på hårddisken som kan återhämtas när som helst vid nyinstallation eller om något skulle gå fel.

För min del har folket på PC-BSD lärt att göra en .tar backup. Skitenkelt! Man kör ett kommando i Terminal för både Firefox och Thunderbird på samma gång (går troligen att göra på fler program) och få en fil på hårddisken som heter backup.tar
När man sen vill återskapa så backar man bara med ett annat kommando och allt är tillbaka precis som det var innan, både utseende, bokmärken, mail, adressbok, mailkonton, kalenderanteckningar mm.
Övriga fördelar med Chrome är synken över enheter och ekosystem - jag kan tex ha samma bokmärken, lösenord mm synkade på linuxdatorerna hemma, Windowsdatorerna på jobbet och alla mina androidtelefoner.
Sen att Chrome har en inbyggd Flashspelare är bara bonus.
Med HTML-filbackuppen funkar det på samma sätt.
Klorna du pratade om förut i samband med Chrome, antar jag du refererar till att Google får reda på en massa om dig.
Med det sagt, personlig integritet på nätet är en chimär - det finns inte vad du än använder för webbläsare.
Man kan ju använda Tor, men så jävla paranoid är jag inte :wink:
Däremot behöver man ju inte servera sig själv på silverbricka för Microsoft, Google, Facebook m.fl. Lite personlig integritet vill jag ändå ha kvar och bara för att jag har rent mjöl i påsen så betyder inte det att jag tänker hänga ut den för allmän beskådan :evil

Letade lite till och hittade den här videon om Puppy Linux http://www.youtube.com/watch?v=fJtYhl-7SqI som förklarar det mesta. Däremot vet jag inte om det går att få det på svenska.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#49 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Själv gillar jag inte Chrome eftersom den inte har några riktiga menyer (jag gillar att lägga in knappar å sånt) och jag tycker inställningar mm. är bättre på Firefox. Jag har heller inga hastighetsproblem. Men mycket är ju en fråga om tycke och smak.
Nya Firefox ser förvånande likt ut Chrome.
Tyrannosaurus skrev:Med HTML-filbackuppen funkar det på samma sätt.
Nope. I de flesta webbläsare på din smartphone fungerar det inte att använda och importera en html-fil.
Tyrannosaurus skrev:Däremot behöver man ju inte servera sig själv på silverbricka för Microsoft, Google, Facebook m.fl. Lite personlig integritet vill jag ändå ha kvar och bara för att jag har rent mjöl i påsen så betyder inte det att jag tänker hänga ut den för allmän beskådan :evil
Önsketänkande är ju bra, men hjälper inte i detta sammanhang. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#50 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Nya Firefox ser förvånande likt ut Chrome.
Njä, jag har Firefox 35.0 för Linux m.fl. och den är inte speciellt lik Chrome förutom möjligen flikarna.
Nope. I de flesta webbläsare på din smartphone fungerar det inte att använda och importera en html-fil.
Jaha, menar du fanphone? :wink: Jag befattar mig inte med såna utan snackade webbläsare i dator.
Önsketänkande är ju bra, men hjälper inte i detta sammanhang. :wink:
Det är inte önsketänkande utan fakta. Ja jag vet att man är övervakad, men man behöver ju inte hjälpa till. Som jag sa, om företag och myndigheter vill övervaka en så är det en sak, men man behöver ju inte underlätta för dom genom att dra ner brallorna och böja sig framåt (_*_)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#51 Inlägg av adrian_vg »

Sida vid sida-bild på Firefox resp Chrome. För stor bild att krympa och samtidigt behålla detaljerna.

Vilken är vilken? :)
sida-vid-sida.png
(499.39 KiB) Nerladdad 23 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#52 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Sida vid sida-bild på Firefox resp Chrome. För stor bild att krympa och samtidigt behålla detaljerna.

Vilken är vilken? :)
sida-vid-sida.png
Den vänstra är Firefox, men va konstig din webbläsare ser ut. Så här ser iaf min ut

Vet inte varför jag inte får upp nån bild, kommer bara upp en röd text om storlek, men skit samma, den ser iaf inte likadan ut.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#53 Inlägg av adrian_vg »

Det är standardutseendet numer. :)

Tror din bild kan vara för stor i bytes för att laddas upp till forumet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#54 Inlägg av Tyrannosaurus »

Genom att klicka runt en hel del har jag nu hittat både ISO-filer som EXE-programmet UNetbootin som verkar vara en bra funktion.

Men när man tittar på ISO filerna så finns det två versioner, "PAE" och "No-PAE". Kan någon svara på vad PAE support egentligen innebär?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#55 Inlägg av adrian_vg »

PAE fixar att adressera mer än 3 GB RAM på 32-bitars system.

Handlar vanligen om hur kärnorna är kompilerade.

Läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#56 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ja just, jag skulle ju berätta om ett intressant datorstrul jag hade nyligen.

Jag upptäckte nyligen att nya Skype4 fanns i repositoryn som ett "edge"-paket d.v.s. inte helt färdigutvecklat. Kollade via en chatt om BSD-utvecklarna trodde att det skulle funka och fick svaret att det kan det nog göra. Sagt och gjort och in med den och det funkade perfekt, men ack!

Det visade sig att den av någon anledning var hårdkodad till en uppdaterad version av drivrutinen till mitt NVIDIA grafikkort 355 istället för 340 som det ska vara så grafiken vart hoppig och seg som en gurka, bää :?
Efter några tester kunde jag konstatera att grafikkortet och Skype inte gillade varandra så Skype fick stryka på foten. Eller som jag sa på supportforumet: Jag kan välja mellan Skype och en haltande dator eller ingen Skype och en fungerande dator, så valet var inte så svårt.

När jag ändå håller på att skriva i den här tråden så ska jag bjuda på ett IT-lexikon så att folk som inte är så bevandrade i datorernas träskmarker äntligen förstår vad datanissarna pratar om med ord som man trodde att man visste vad de betydde :lol:

Backup = Ligga på mage.
Blu-ray = Fartrand på träningsoverallen.
Bluetooth = Hos den som har ätit blåbär.
CD = Skylt på diplomatbil.
Diskett = Min första grammofonskiva.
DVD = Det var det.
DDR-minne = Anekdot från Östtyskland.
E-post = Långsammare än både A-post och B-post.
Fildelning = En halv liter var.
Gigabyte = Trippel hamburgare.
Gränssnitt = Knivslagsmål i Tornedalen.
Hårddisk = 78-varvs stenkaka.
Hemsida = Gavel på huset.
IDE Saker = man kommer på ibland.
IMAC = Innan man går in på McDonalds.
Internminne = Anekdot från Kumla.
IPAD = Strykbräda som man använder till sitt IRON.
IPOD = Där man förvarar strykjärnet.
Laptop = Mössa på same.
LCD = Mildare drog än LSD.
LED = Det man gjorde när man bröt benet.
Megabyte = Dubbel hamburgare.
Megahertz = Stor biluthyrningsfirma.
Metataggar = Fiskekrokar.
Modem = Motsats till ödem.
Moderkort = Bild på lilla mamma.
MMS = Mer våldsam kampsport än MMA.
Notebook = När man ska spela ett musikinstrument.
OLED = När benet var läkt.
PIN-kod = Riktmärke när man orienterar i skogen.
Plattskärm = När man har suttit på kepsen.
PUK-kod = Som morse fast med trummor.
RAM-minne = Det var en gång en gammal cykel.
SATA = Svordom som tillmäle.
SD-kort = Idolbild på Jimmie Åkesson.
SIM-kort = Entrébiljett till badhallen.
SMS = Som PMS, fast efteråt.
Subwoofer = Hund som vistas i källaren.
Terabyte = Stor hamburgare som man inte orkar äta upp.
USB = Landet som kommer efter USA.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Linux Mint?

#57 Inlägg av blacken »

:lol: :lol: :lol: Så sant som skrivet :lol: :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#58 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Sida vid sida-bild på Firefox resp Chrome. För stor bild att krympa och samtidigt behålla detaljerna.

Vilken är vilken? :)
sida-vid-sida.png
Nähä, dom kanske ser lika ut, men dom är det inte:
http://m3.idg.se/2.1022/1.661085/sa-dal ... din-laptop

Men det klart, Google har väl en också massa spyware som kör hela tiden och drar ström.
Men det finns ju en variant på Chrome som heter Chomium som tydligen inte ska vara hårdkodad av Google.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar