Linux Mint?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#31 Inlägg av adrian_vg »

Perfa! Plockar bort avbildningarna isf.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#32 Inlägg av tersan »

Fick äntligen tummen ur att börja testa nu... hittade en avlagd bärbar med XP i bra-att-ha-högen i källaren, samtidigt som jag behöver en enkel dator vid arbetsbänken för att läsa reparationshandböcker. Så nu är Linux Mint Mate nedladdat!

Nästa projekt blir en filserver hemma på en stationär, om jag får den bärbara att funka som jag vill.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#33 Inlägg av adrian_vg »

Borde inte vara något problem. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#34 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag lyfter den här tråden en vända.

Jag tänkte fixa till Mijas dator Hon hade Windows Vista som jag ner/upp-graderade till XP för flera år sen. Den funkar väl sisådär. Jag la först in min nLite-skalade version, men då hittade den inte nätverkskortet av nån anledning (har funkat på alla andra datorer med inte på hennes Acer laptop) så jag fick lägga in fullversionen.

Nu är datorn full med skit (som alla Windows-datorer blir förr eller senare, oftast förr), men oavsett det så är XP inte längre supportat (vilket jag iofs skiter i eftersom jag alltid har stängt av Windows Update då uppdateringarna mellan service packen mest har innehållit fix för tidigare uppdateringar) däremot gör det att diverse webbsidor bråkar trots uppdaterad Firefox webbläsare och dessutom är både jag och hon skittrötta på att antivirus-, Flashplayer mm. uppdateringar formligen sprutar ut.

Så vad är lösningen?
PC-BSD som jag numera älskar är nog inget för henne eftersom man bör ha lite mer datakunskap för det och hon är ganska rudis på datorer och vill ha det så enkelt som möjligt.

Så... Någon Linuxdistribution kanske? Brorsan har en gammal Asus eee 901 (eller vad den heter) som innehåller ett väldigt enkelt Linuxsystem med i stort sett allt man behöver som OpenOffice mm. men inte mycket mer, men jag vet inte vad systemet heter. Har sökt lite och bl.a. hittat BrowserLinux men det verkar inte gå att lägga in något Office (typ Libre eller Open) och jag tror inte att jag ska lägga in typ Ubuntu, Mint, Zorin eller liknande för då är jag rädd att hon kommer mörda mig när hon inte hittar sina grejer :wink:

Kort sagt, det ska gå att surfa (helst Firefox), maila (helst Thunderbird), läsa lite dokument typ Office (helst Libre) och PDF, vara kompatibelt med Flashfilmer (men det brukar dom flesta vara), ska vara på svenska och det är i stort sett allt så BrowserLinux skulle vara perfekt om det bara kunde läsa Office dokument.

Jag har hittat några andra versioner som:
http://www.puppylinux.org (eh?)
http://www.leeenux-linux.com (inte gratis)
http://www.tinycorelinux.net (inte så enkelt)
http://www.xubuntu.org (får inte kläm på vad det är)
http://www.leeenux.com (verkar inte finnas nåt nedladdningsbart utan ser mest ut som reklam för xubuntu)

Det finns ju 100-tals Linuxdistributioner så man blir bara "snurig i skalen" när man ska försöka sätta sig in i det. Gissa varför jag satsade på PC-BSD när jag övergav Windows? Inte en massa hoppjerkor och dagsländor utan ett stabilt företag (IX Systems) bakom och BSD (Berkeley Software Distribution) har ju liksom varit med ett tag, utvecklats ur Unix, så det är ju inte direkt nåt nytt och oprövat.

Sen finns förstås Chrome OS, men då tänker jag att man sitter i klorna på Google istället för Microsoft. Enligt skärmdumparna verkar det vara väldigt likt Linux Mint (klicka Screenshots, sen på själva bilden och sen kryssa bort den så kommer det fram fler dumpar).

Nån som har nåt bra förslag? Ingen av sidorna utom BrowserLinux verkar f.ö. inte ha någon normal nedladdningsfunktion där man kan hämta en ISO-fil, utan det ser bara som ut som källkoder och allt möjligt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#35 Inlägg av adrian_vg »

Lubuntu och Chrome är mitt tips.

Lubuntu för att den är lättviktig och snärtig men ändå innehåller sviter som Libreoffice och Thunderbird. Om datorn är såpass ny att den mäktar med det kan Mint vara intressant, eller vilken annan linux som helst med Gnome2, då denna enklast kan kläs upp för att likna Windows. Redmond-temat säger jag bara.:-)

Chrome för att den innehåller en inbyggd Flash, och uppdateras när Chrome gör det. Man slipper extrastrulet med Flash.

Fimpa Firefox, tiden har sprungit i från den.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Linux Mint?

#36 Inlägg av blacken »

UUUÄÄÄÄÄHHH!!!. Jag har hamnat på ett forum som är full av datanördar. UUUUUUÄÄÄÄÄHHHH!
Jag måste trösta mig med att suga på en skiftnyckel "njom,njom,njom, snutt, snutt"... :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#37 Inlägg av adrian_vg »

Häng med lite i tiden nu va', Blacken... Stentavlor är så hedenhös. :wink:

Har du inte redan noterat att ganska många sitter och pular med IT professionellt på detta forum.
Undertecknad likaså. :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Linux Mint?

#38 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Häng med lite i tiden nu va', Blacken... Stentavlor är så hedenhös. :wink:

Har du inte redan noterat att ganska många sitter och pular med IT professionellt på detta forum.
Undertecknad likaså. :mrgreen:
Ingen humor heller, dubbelt "UUUÄÄÄÄHHH!" asså :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#39 Inlägg av adrian_vg »

Humor? Vad är detta "humor" du nämner?

;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#40 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Humor? Vad är detta "humor" du nämner?
Jag fattar inte heller. Det är väl ett VFR-forum det här? :?
Tycker inte att vi ska blanda in "humor" här... det finns säkert andra forum för såna böjelser. Vad det nu är för nåt.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Linux Mint?

#41 Inlägg av blacken »

Hmmm, jag känner mig mobbad här minsann. :(
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Linux Mint?

#42 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev: Har du inte redan noterat att ganska många sitter och pular med IT professionellt på detta forum.
Undertecknad likaså. :mrgreen:
Inte jag iaf ;)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Linux Mint?

#43 Inlägg av Jonher »

adrian_vg skrev:Humor? Vad är detta "humor" du nämner?

;-)
Det är väl en "distro" :)
... eller var det "desktop environment"... ?
Nää, jag kommer inte heller att fatta det här med Linux :?
Finns det ingen "keep it simple stupid - Linux" ?

/ Jonher, som inte heller jobbar med IQ eller IT eller vad det nu hette.
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#44 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Hmmm, jag känner mig mobbad här minsann. :(
Menar inget illa. Högt i tak var det! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Linux Mint?

#45 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Lubuntu och Chrome är mitt tips.

Lubuntu för att den är lättviktig och snärtig men ändå innehåller sviter som Libreoffice och Thunderbird. Om datorn är såpass ny att den mäktar med det kan Mint vara intressant, eller vilken annan linux som helst med Gnome2, då denna enklast kan kläs upp för att likna Windows. Redmond-temat säger jag bara.

Chrome för att den innehåller en inbyggd Flash, och uppdateras när Chrome gör det. Man slipper extrastrulet med Flash.

Fimpa Firefox, tiden har sprungit i från den.
Ska kolla Lubuntu (ytterligare en distro i högen).

Förresten vadå fimpa Firefox? Jag använder den och tycker den är kanon, dessutom finns det en massa tillbehör till den t.ex. så bygger Tor på Firefox motorn, detsamma gäller WYSIWYG editorn för webbsidor BlueGriffon som är en snyggare efterföljare till KompoZer. Den finns inte till PC-BSD än, men lär nog komma.
blacken skrev:UUUÄÄÄÄÄHHH!!!. Jag har hamnat på ett forum som är full av datanördar. UUUUUUÄÄÄÄÄHHHH!
Jag måste trösta mig med att suga på en skiftnyckel "njom,njom,njom, snutt, snutt"... :lol:
:lol: Jag brukar använda fasta nycklar för ändamålet, då slipper man klämma tungan.
Påminner mig förresten om att jag måste ner till garaget och fixa hojen. Kan inte nån komma hit med en piska så jag får tummen ur...
Jonher skrev:
adrian_vg skrev:Humor? Vad är detta "humor" du nämner?
Det är väl en "distro" :)
... eller var det "desktop environment"... ?
Nää, jag kommer inte heller att fatta det här med Linux :?
Finns det ingen "keep it simple stupid - Linux" ?

/ Jonher, som inte heller jobbar med IQ eller IT eller vad det nu hette.
Håller med. Linux är nog bra, inte känsligt för virus osv. men det finns åt helvete för många distros så man varken vet var man ska börja eller sluta. Alla datanördar som har en egen idé gör en egen distro och lägger ut den på nätet och det verkar bara öka. Visst är det bra att det finns ett öppet system som man kan göra vad man vill med... Men snälla!

Påminner mig lite om filmen "En ryss i New York" med Robin Williams. Han går in i ett snabbköp och ska köpa kaffe och det är hyllmeter efter hyllmeter med kaffe så han får spader. Det är lite som med Linux, fast istället för kanske 30 kaffesorter så finns det 500 eller mer och nästan alla är gratis.

Jag jobbar inte heller med IQ (eh, vad var det jag tänkte? IT kanske det hette) men det finns ett "keep it simple stupid - Linux" som kallas PC-BSD :D
Rent grafikmässigt ser det ut som Linux, man kan välja ett antal skrivbordsgränssnitt vid installation, men både dom och jag tycker att KDE verkar bäst vilket också är det förvalda. Man ska väl inte vara helt novis på datorer och det är en del inställningar man bör göra efter installation, men det är betydligt snyggare och har enklare layout än alla "vanliga" Linuxdistros jag har sett.

Det har en virtuell variant, men jag valde att göra en direktinstallation och sen sitta och lära mig det på vägen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar