Sida 1 av 2
Intressekoll nödblinker
Postat: lör okt 18, 2014 10:06
av dubbear
Ja funderade på om man skulle bygga sig en extra blinker till hojen,
De blir något egenbyggt som bara aktiverar om man kör omkull.
storleksordning miniblinker fast med egna batterier och 3.wats led
monteras någonstans diskret på sidorna
Vill någon vara med och ta fram en sådan grej?
Re: Intressekoll nödblinker
Postat: lör okt 18, 2014 11:01
av adrian_vg
Som tillägg till de befintliga blinkerserna då?
Jag skulle vilja ha riktiga varningsblinkers till min, men är en kratta på att löda ihop sånt på befintligt system...
Fast varningsblinkers (som sätter på de vanliga blinkerserna) som går på automatisk när man lägger ner hojen, eller kan sättas på manuellt med knapp vore intressant.
Re: Intressekoll nödblinker
Postat: lör okt 18, 2014 11:11
av dubbear
Jag vill inte lita på att hojjens elsystem och standardblinkers håller i en smäll.
Dessutom vill ja att de ska lysa lite mer så man syns.
Känns som blinkers inte lyser så starkt
Re: Intressekoll nödblinker
Postat: sön okt 19, 2014 13:55
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Jag skulle vilja ha riktiga varningsblinkers till min, men är en kratta på att löda ihop sånt på befintligt system...
Fast varningsblinkers (som sätter på de vanliga blinkerserna) som går på automatisk när man lägger ner hojen, eller kan sättas på manuellt med knapp vore intressant.
Jag har sett att det finns system för att fixa varningsblinkers som tillbehör som kopplas in på det vanliga systemet med en extra knapp och ev. relä.
Kan tänka mig att vissa biltillbehösfirmor har det och kanske Roffes Motor, Louis eller andra som har en massa grejer till hojar.
Re: Sv: Intressekoll nödblinker
Postat: sön okt 19, 2014 15:16
av jenshenrik
Se her
https://m.louis.de/en/artikel/hazard-wa ... t=18145089

- uploadfromtaptalk1413727980613.jpg (61.22 KiB) Visad 15653 gånger
Re: Intressekoll nödblinker
Postat: sön okt 19, 2014 17:14
av adrian_vg
Den där går inte på när man välter.
Re: Intressekoll nödblinker
Postat: sön okt 19, 2014 18:56
av Jonher
Tror ni pratar om olika saker. Det är en sak att ha en varningsblinkers i ett separat system, vilket kan aktiveras manuellt efter ett olyckstillbud och en annan sak att ha något som känner av om du kraschar och då börjar blinka med original- eller extrablinkers.
Oavsett vad dubbear avsåg tror jag idén med kraschblinkers faller på att själva lampenheternas placering gör att de är de första att ta stryk vid en olycka. Finns de kvar så funkar med stor sannolikhet också det ordinarie systemet tillsammans med Jenshenriks tilläggssystem.
Re: Intressekoll nödblinker
Postat: sön okt 19, 2014 19:03
av dubbear
Min lösning blir något ingjutet i epoxy. Så i princip oföstörbart. Placeringen blir valfri
Re: Intressekoll nödblinker
Postat: mån okt 20, 2014 08:26
av adrian_vg
dubbear skrev:Min lösning blir något ingjutet i epoxy. Så i princip oföstörbart. Placeringen blir valfri
Blinkerserna också?
Re: Intressekoll nödblinker
Postat: mån okt 20, 2014 10:47
av dubbear
Allt blir i ett. Tänk fast mer droppformad

Re: Intressekoll nödblinker
Postat: mån okt 20, 2014 11:25
av adrian_vg
Aha, så där.
Skulle man ha fyra st separata isf?
Re: Intressekoll nödblinker
Postat: mån okt 20, 2014 15:22
av Tyrannosaurus
dubbear skrev:Allt blir i ett. Tänk fast mer droppformad
adrian_vg skrev:Aha, så där.
Skulle man ha fyra st separata isf?
Ok, men hur ska den enligt Adrians beskrivning känna av om man klotar? Vinkelsensor? Men börjar den inte då också blinka vid kraftiga nedlägg? Då behövs det isf också någon slags centrifugalsensor som känner lutning utan centrifugalkraft. Nu börjar det låta rätt avancerat, läs dyrt
Och egentligen, vad ska man med det till? Man missar nog inte en klotad hoj på vägen såvida den inte har hamnat långt ute i spenaten och då är frågan vad det hjälper med några blinkande lampor? Skulle väl isf vara mer intressant med någon slags nödsändare ev. med GPS (har för mig att jag har sett nåt sånt nån gång) och den enklaste aktiveringsmetoden är i det läget en liten sladd mellan förare och hoj, ungefär som på dragbikes som bryter motorströmmen, men istället kopplat till nödsändaren. Det enda är att det isf måste vara någon slags fördröjning och varningssignal så att systemet inte går igång varje gång man kliver av hojen och glömmer att avaktivera det först.
Re: Intressekoll nödblinker
Postat: tis okt 21, 2014 08:09
av adrian_vg
Du missar poängen, det är byggandet av manicken som är det roliga. Fyller den hälften av den tänkta funktionen sen är det bonus.
Vi som kör Honda mc är vana vid övertekniska funktioner på våra fordon *host* VTEC *harkel*.

Re: Intressekoll nödblinker
Postat: tis okt 21, 2014 16:44
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Du missar poängen, det är byggandet av manicken som är det roliga. Fyller den hälften av den tänkta funktionen sen är det bonus.
Aha, på det viset
Vi som kör Honda mc är vana vid övertekniska funktioner på våra fordon *host* VTEC *harkel*.

Jo tack. Jag har ju "lite" vinterjobb att se fram emot när jag ska ta ner förgasarna och rengöra dom eftersom jag inte tömde dom för 2 år sen när gnistan försvann p.g.a. att det bara gjorde ont att köra.
När jag nämnde mitt förestående jobb för en polare svarade han:
"Tur då att det är så lätt att göra det på din hoj *fniss*"
Notera att jag alltså har vaggram med ramrör ovanför förgasarna *jihoo!*
Förresten, vadå övertekniska funktioner på våra fordon med VTEC? Ta en titt på NR750 med dom (___) kolvarna och 8 ventiler per cylinder

Re: Intressekoll nödblinker
Postat: ons okt 22, 2014 07:59
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Förresten, vadå övertekniska funktioner på våra fordon med VTEC? Ta en titt på NR750 med dom (___) kolvarna och 8 ventiler per cylinder

"I rest my case".
För att återgå till ämnet.
Dubbear nämnde att puckarna skulle vara helt inkapslade. Betyder det att de också är helt självgående sas, med egen inbyggd el?
Skulle man kunna klämma fast den på tex en bil om man måste stanna vid sidan av vägen när det är mörkt?