Någon att övningsköra med.. !

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
navigare
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: sön nov 16, 2014 03:16

Någon att övningsköra med.. !

#1 Inlägg av navigare »

:banana

Så glad som bananen är jag efter att ha impuls-köpt en VFR 800 -01. Men så kom jag på att man måste ha körkort för mc också.. och med en service som kostar 11 000 kr så är pengarna i det stora hela slut.
Så finns det någon som kan övnings-köra med mig möjligen - jag bjuder på fika efteråt. Bor i närheten av Globen / Stockholm.

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Någon att övningsköra med.. !

#2 Inlägg av andreas »

Grattis till hojen!

Jag kan inte hjälpa dig med övningskörningen eftersom jag tog mitt MC-kort förra våren men det gör istället att jag kanske kan ge ett eller annat gott råd. Och jag börjar med att fråga hur du tänker. Planerar du att köra privat och använda VFR:en på uppkörningen? I så fall gör du det kanske lite onödigt svårt för dig, det är inte en optimal hojtyp för lågfartsbanan. Det är naturligtvis inte omöjligt på något sätt, men det är utan tvekan svårare än att göra det på en upprätt 600 som körskolorna använder. Det betyder att du kommer att behöva träna mer och att din handledare kommer att behöva lägga en del tid på att se på när du krypkör.

Om jag vore du hade jag ägnat vintern till att spara ihop pengar till ett gäng körlektioner och sedan börjat köra intensivt så snart utbildningarna börjar i vår med målsättningen att klara kortet i maj. Boka körlektioner, riskutbildningarna och teorin så snart du kan, det kommer antagligen att bli väntetid för förarprovet ändå. Dubbellektioner är bra för manöverbanan, speciellt om det är långt dit. Det är förstås ingen nackdel att köra så mycket som möjligt privat samtidigt, men om du har mycket trafikvana från bil kommer den delen av förarprovet inte att vara den som kräver mest övning.

Sedan har du en hel sommar att njuta av din VFR.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Någon att övningsköra med.. !

#3 Inlägg av andreas »

Det här är vad du ska klara innan du får göra trafikdelen av provet.

http://youtu.be/PNedgyIatRo
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Någon att övningsköra med.. !

#4 Inlägg av adrian_vg »

Ska man ha haft den specifika behörigheten i minst två år edyl innan man får övningsköra med andra?`

Edit: Navigare, är du medlem i SMC? Du borde isf vara medlem i SMC Stockholms-distriktet. Kolla med dem på deras forumhemsida eller deras Facebook-sida om det inte finns nån medlem där som kan köra med dig!
Du kan även kolla om det finns en mc-klubb i närheten som kanske kan arrangera nånting.

Annars är Andreas tips ovan ganska bra. Det går att övningsköra med VFR i manöverbana, men det är lite småjobbigt.
Jag övningskörde själv med en polare med min gamla VFR750-1997 som han fick låna. Just saying...

Så här såg grönviffern ut i slutet, en kort tid innan polaren fick sin efterlängtade lapp!
Bild

Om du ändå ska ta ut din fina viffer på manöverbanan, se till att preppa den för vältningar.
* Du kan tex börja med att göra en brottanvisning på broms- och kopplingsgreppet så att det går sönder ytterst istf att bli som ett U - blir svårkört om greppet är U-format.
* Silvertejpa bitarna på kåpan som sticker ut mest.
* Vik gärna in speglarna medan du kryper runt på manöverbanan.
* Har du sidoväskor på hojen, plocka av dem medan du är på manöverbanan.

Att kaxigt säga att man inte har för avsikt att välta är att ... tja, inte ha helt bra koll på läget. :)
Saken är den att alla har vält. Det är bara en tidsfråga. Jag har själv vält ganska ofta. :roll: :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Någon att övningsköra med.. !

#5 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Ska man ha haft den specifika behörigheten i minst två är edyl innan man får övningsköra med andra?`
Snarare "el dyl".
Lite mycket att skriva här, men all info finns här: www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/

Att bara sticka ut och övningsköra går inte på samma sätt som förr. Det är både formalia och kostnader involverade.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Någon att övningsköra med.. !

#6 Inlägg av adrian_vg »

Tryckfelsnisse. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Någon att övningsköra med.. !

#7 Inlägg av Petero1981 »

Fixa teorin å allt tråkigt under mörk-månaderna nu så kan du börja rulla när snön smält. Sälj av allt lösöre du har under den tiden så köper du körlektioner för slantarna å har kortet till midsommar :D Frestande tanke väl??!!
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Någon att övningsköra med.. !

#8 Inlägg av Petero1981 »

Vad är det för service du ska göra som kostar 11k by the way?
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
Soddamarre
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor mar 27, 2014 14:26
Ort: Linköping

Re: Någon att övningsköra med.. !

#9 Inlägg av Soddamarre »

Petero1981 skrev:Vad är det för service du ska göra som kostar 11k by the way?
En sådan har jag haft, så det kan jag svara på. Stor + skivor och drivpaket...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Någon att övningsköra med.. !

#10 Inlägg av andreas »

Petero1981 skrev:Fixa teorin å allt tråkigt under mörk-månaderna nu så kan du börja rulla när snön smält. Sälj av allt lösöre du har under den tiden så köper du körlektioner för slantarna å har kortet till midsommar :D Frestande tanke väl??!!
Båda riskutbildningarna ska vara godkända innan man får skriva teorin. Jag tvivlar på att någon av dem ges förrän någon gång i vår.

Men midsommar är defensivt planerat. Jag började med lektioner någon vecka in i april och hade kortet sex veckor senare, under andra halvan av maj. Då hade jag inte kört en meter på motorcykel innan och jag hade inte heller någon kvalitetskörning privat. Jag vet flera som gjort det på kortare tid och färre lektioner än jag.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Någon att övningsköra med.. !

#11 Inlägg av adrian_vg »

Soddamarre skrev:
Petero1981 skrev:Vad är det för service du ska göra som kostar 11k by the way?
En sådan har jag haft, så det kan jag svara på. Stor + skivor och drivpaket...
Beklagar OT: Hur stor del av den nämnda kostnaden är skivor och drivpaket?
Dessa två gör man ganska lätt själv om man har lite verktyg och kan googla. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Någon att övningsköra med.. !

#12 Inlägg av Petero1981 »

Jag råkar ha en verkstadsmanual i pdf format om du är intresserad av å skruva själv å spara deg? Har du bara lite koll på mekkande så kan du ju göra en stor del av servicen själv och sen lämna det svåra till verkstaden, typ ventilkoll/justering.
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Någon att övningsköra med.. !

#13 Inlägg av Mister »

Bromsskivor? Hur funkar serviceintervall på dessa? Är inte det måttbestämt?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Någon att övningsköra med.. !

#14 Inlägg av tersan »

Mister skrev:Bromsskivor? Hur funkar serviceintervall på dessa? Är inte det måttbestämt?
Jo. Men det är väl inte helt ovanligt att allt löpande underhåll, reparationer och schemalagd service läggs ihop. Ofta med en rätt hög summa som resultat. :(
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Petero1981
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Ort: Karlstad

Re: Någon att övningsköra med.. !

#15 Inlägg av Petero1981 »

andreas skrev:
Petero1981 skrev:Fixa teorin å allt tråkigt under mörk-månaderna nu så kan du börja rulla när snön smält. Sälj av allt lösöre du har under den tiden så köper du körlektioner för slantarna å har kortet till midsommar :D Frestande tanke väl??!!
Båda riskutbildningarna ska vara godkända innan man får skriva teorin. Jag tvivlar på att någon av dem ges förrän någon gång i vår.

Men midsommar är defensivt planerat. Jag började med lektioner någon vecka in i april och hade kortet sex veckor senare, under andra halvan av maj. Då hade jag inte kört en meter på motorcykel innan och jag hade inte heller någon kvalitetskörning privat. Jag vet flera som gjort det på kortare tid och färre lektioner än jag.
just ja, ytterligare en checkpoint å genomföra. hade ingen riskutbildning när jag körde.
Då tog vi det med samma förutsättningar och på samma tid :D 15 maj är det viktgaste datumet efter min dotters födelsedag :D
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000

Skriv svar