Off-topictråden del8

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Off-topictråden del8

#1 Inlägg av Conseal »

Över 50 sidor igen så nystart för att hålla databasen i trim ..
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#2 Inlägg av blacken »

En fråga som man har undrat ett tag nu, vem är det som är den äldsta gagghöken här på forumet igentligen? Antagligen så har frågan ställts tidigare, men teflonminne är teflonminne :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#3 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:En fråga som man har undrat ett tag nu, vem är det som är den äldsta gagghöken här på forumet igentligen? Antagligen så har frågan ställts tidigare, men teflonminne är teflonminne :D
memberlist.php?mode=&sk=c&sd=a

Tvivlar på att de som gick med då är kvar, förutom ett fåtal.

Misstänker dessutom att VFR-Forum är den enda av Hennings sajter som lever kvar med så mycket aktivitet efter så många år.
Och själv blev jag den 264:e medlemmen... :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#4 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:En fråga som man har undrat ett tag nu, vem är det som är den äldsta gagghöken här på forumet igentligen? Antagligen så har frågan ställts tidigare, men teflonminne är teflonminne :D
memberlist.php?mode=&sk=c&sd=a

Tvivlar på att de som gick med då är kvar, förutom ett fåtal.

Misstänker dessutom att VFR-Forum är den enda av Hennings sajter som lever kvar med så mycket aktivitet efter så många år.
Och själv blev jag den 264:e medlemmen... :mrgreen:
Menar vem är närmast pension eller vem är den äldste panken här på forumet? :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#5 Inlägg av adrian_vg »

Aha, bra fråga. Födelsedatum anges väl frivilligt och det är inte alla som anger det. Felmarginalen är ganska stor.

Skulle tippa på Tyrannosaurus kanske? :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#6 Inlägg av blacken »

Glad nationaldag på eder alla glada Vifferister i detta avlånga land. :D :D

https://www.youtube.com/watch?v=9LiN57nfjFw
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#7 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Aha, bra fråga. Födelsedatum anges väl frivilligt och det är inte alla som anger det. Felmarginalen är ganska stor.

Skulle tippa på Tyrannosaurus kanske? :)
Det kan nog stämma, spexiellt om man tar nicket hans i "beräkningen" Vilket utsökt leder till ett vanligt utbrott i "OT". Med tanke på hans nick så kör han välan fel knarr? han ska väl köra en "Rex" i stället för en Honda?.. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Off-topictråden del8

#8 Inlägg av Tommy Gsson »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Aha, bra fråga. Födelsedatum anges väl frivilligt och det är inte alla som anger det. Felmarginalen är ganska stor.

Skulle tippa på Tyrannosaurus kanske? :)
Det kan nog stämma, spexiellt om man tar nicket hans i "beräkningen" Vilket utsökt leder till ett vanligt utbrott i "OT". Med tanke på hans nick så kör han välan fel knarr? han ska väl köra en "Rex" i stället för en Honda?.. :lol:
Det är ju hojen som heter Tyrannosaurus!
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Aha, bra fråga. Födelsedatum anges väl frivilligt och det är inte alla som anger det. Felmarginalen är ganska stor.

Skulle tippa på Tyrannosaurus kanske? :)
Det kan nog stämma, spexiellt om man tar nicket hans i "beräkningen" Vilket utsökt leder till ett vanligt utbrott i "OT". Med tanke på hans nick så kör han välan fel knarr? han ska väl köra en "Rex" i stället för en Honda?.. :lol:
Äldst i år tror jag inte, inte äldst hoj heller och jag är nog inte heller den som har varit forummedlem längst, det är bara att kolla i min tråd när jag reggade mig.

Vad det gäller Tyrannosaurus så är det en VF utan R, inte en Rex :twisted:
Dessutom piskar denna VF utan R de flesta VF:ar med R, åtminstone så länge vägen inte svänger :P

Ha en trevlig nationaldag allihop! Jussi Björling är bra, men det är få som har gjort inspelningar med alla fyra verser http://www.youtube.com/watch?v=ueYiqqpU_YQ

Det kanske beror på att texten i de två sista verserna inte är tillräckligt PK för:
1. Sverige nämns vid namn.
2. "Jag byter dig ej mot allt i en värld" usch nej, här ska allt bytas ut, speciellt folket :twisted:
3. Såg TV4:s morgonprogram. Jag undrar i vilket mer land det skulle accepteras att det sitter ett gäng personer i en TV-soffa och pissar på det egna landet på landets nationaldag?
4. Åså nationalism - Usch nej. För inte ska väl ett lands riksdag och regering värna om den egna nationen, det egna folket, kulturen, traditionerna, historian mm. Undrar bara vilket annat lands folk, kultur, traditioner, historia mm. man ska värna, om inte det egna.

Historien går igen. När en ny makt/idé får fäste då ska minnet över det gamla raseras. Det har vi sett i alla religioner (jag räknar även marxistliberalism som religion, för håller man inte med så är man kättare och ska karaktärsmördas) genom tiderna och nu är det PK-religionen ska härskar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#10 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:
adrian_vg skrev:Aha, bra fråga. Födelsedatum anges väl frivilligt och det är inte alla som anger det. Felmarginalen är ganska stor.

Skulle tippa på Tyrannosaurus kanske? :)
Det kan nog stämma, spexiellt om man tar nicket hans i "beräkningen" Vilket utsökt leder till ett vanligt utbrott i "OT". Med tanke på hans nick så kör han välan fel knarr? han ska väl köra en "Rex" i stället för en Honda?.. :lol:
Äldst i år tror jag inte, inte äldst hoj heller och jag är nog inte heller den som har varit forummedlem längst, det är bara att kolla i min tråd när jag reggade mig.

Vad det gäller Tyrannosaurus så är det en VF utan R, inte en Rex :twisted:
Dessutom piskar denna VF utan R de flesta VF:ar med R, åtminstone så länge vägen inte svänger :P

Ha en trevlig nationaldag allihop! Jussi Björling är bra, men det är få som har gjort inspelningar med alla fyra verser http://www.youtube.com/watch?v=ueYiqqpU_YQ

Det kanske beror på att texten i de två sista verserna inte är tillräckligt PK för:
1. Sverige nämns vid namn.
2. "Jag byter dig ej mot allt i en värld" usch nej, här ska allt bytas ut, speciellt folket :twisted:
3. Såg TV4:s morgonprogram. Jag undrar i vilket mer land det skulle accepteras att det sitter ett gäng personer i en TV-soffa och pissar på det egna landet på landets nationaldag?
4. Åså nationalism - Usch nej. För inte ska väl ett lands riksdag och regering värna om den egna nationen, det egna folket, kulturen, traditionerna, historian mm. Undrar bara vilket annat lands folk, kultur, traditioner, historia mm. man ska värna, om inte det egna.

Historien går igen. När en ny makt/idé får fäste då ska minnet över det gamla raseras. Det har vi sett i alla religioner (jag räknar även marxistliberalism som religion, för håller man inte med så är man kättare och ska karaktärsmördas) genom tiderna och nu är det PK-religionen ska härskar.
Inge sinne för humor, hast du blifvit gammal och gaggier?
Och apropå alla fyra verserna "
"Du gamla, du fria" skrevs och framfördes av Richard Dybeck år 1844. Texten författade han till en gammal folkmelodi från Västmanland, "Så rider jag mig över tolvmilan skog".

Rickard Dybeck skrev de två första verserna i dagens version.

Sången fanns för första gången i tryck 1845 i samlingen "Valda svenska folksånger".

I Richard Dybecks ursprungliga text löd första textraden "Du gamla, du friska", men detta ändrade han 1866 till "Du gamla, du fria".

År 1910 författade Louise Ahlén ett tillägg på två extra strofer. Dessa två verser är det dock få som kan sjunga texten till.

Till skillnad från många andra nationalsånger har "Du gamla, du fria" aldrig officiellt, genom ett politiskt beslut, antagits som officiell nationalsång.

"Du gamla, du fria" har istället genom tradition kommit att bli Sveriges nationalsång.
"
.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#11 Inlägg av Conseal »

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand.
Din fana, högt den bragderika bära.
Din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Inge sinne för humor, hast du blifvit gammal och gaggier?
Och apropå alla fyra verserna "
"Du gamla, du fria" skrevs och framfördes av Richard Dybeck år 1844. Texten författade han till en gammal folkmelodi från Västmanland, "Så rider jag mig över tolvmilan skog".

Rickard Dybeck skrev de två första verserna i dagens version.

Sången fanns för första gången i tryck 1845 i samlingen "Valda svenska folksånger".

I Richard Dybecks ursprungliga text löd första textraden "Du gamla, du friska", men detta ändrade han 1866 till "Du gamla, du fria".

År 1910 författade Louise Ahlén ett tillägg på två extra strofer. Dessa två verser är det dock få som kan sjunga texten till.

Till skillnad från många andra nationalsånger har "Du gamla, du fria" aldrig officiellt, genom ett politiskt beslut, antagits som officiell nationalsång.

"Du gamla, du fria" har istället genom tradition kommit att bli Sveriges nationalsång.
"
.
Du har delvis helt rätt, har du kanske hittat det på min sida? http://www.improvelife.info/links/special/musik.htm#4 :wink:

Och... Nein, Ich habe nicht blivit gammel und gaggier, utan körde bara samma humor tillbaka :P :lol:

Historik:
Det som skulle komma att bli Sveriges nationalsång skriven av den unga folkviseforskaren Richard Dybeck från Odensvi, Västmanland framfördes för första gången 13 november 1844 vid en aftonunderhållning med nordisk folkmusik.

Texten som skrevs i skandinavismens andan kännetecknades av hänvisningar till Nordens gemensamma ursprung och strävan efter att bilda en gemensam enhet. Den tidigare fiendskapen mellan de nordiska länderna hade i mitten av 1800-talet istället bytts mot en betydelsefull förbrödring, vilket man ser tydliga spår av i Richard Dybecks 2 första originalverser som i själva verket inte var avsedd att bli Sveriges nationalsång då landet Sverige överhuvudtaget inte nämns i texten, utan allt fokus ligger på Norden, liksom den då rådande folkandan gjorde.

Att den blev Sveriges nationalsång kom sig av att kung Oscar II vid en middag i Lund 1893, reste sig upp när sången började spelas. Men då Richard Dybecks text inte ansågs vara tillräckligt nationalistisk anordnades 1899 en folksångstävling för att hitta en mer lämplig nationalsång, men det blev först 1910 när Louise Ahlén kom med tillägget av de 2 verserna som vi idag känner som verserna 3 och 4, men som tyvärr sällan spelas numera som den antogs som Sveriges nationalsång.

Richard Dybeck lånade melodin till sången från folkvisan "Olof Adelin", idag mer känd som "Så rider jag mig över tolvmilan skog" som är en riddarvisa upptecknad i över 200 varianter, varav en del på finlandssvenska och 1865 publicerades hans version av visan tillsammans med originaltexten i tidskriften Runa med titeln "Sång till Norden" med tillägget "Melodi från Westmanland".

Den svenska officiella nationalsången är alltså en nytextad delvis finlandssvensk folkvisa skriven i en då rådande skandinavistisk anda. Alltså, en nordisk sång, för ett nordiskt folk, i ett enat Norden och de 2 verserna som slutligen gjorde att den blev antagen som Sveriges nationalsång sjungs numera nästan aldrig och få känner ens till dem.

På sidan har jag lagt upp den gamla ursprungstexten "Så rider jag mig över tolvmilan skog" som mp3.

Så rider jag mig över tolvmilan skog,
men de andra så söteligen sofvo.
Trallallarela, trallalalera, tralalala la la,
men de andra så söteligen sofvo.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tips!
Började ruttna på all jävla reklam som poppar upp på diverse sidor, främst nyhetssidor. Eftersom webbläsarens vanliga pop-up blocker inte är till så stor hjälp så kollade jag efter en lösning och hittade "Adblocker Plus" till Firefox.
Det visade sig att den är ruggigt effektiv, nästan för effektiv, den tar t.o.m. bort tröjreklamen på forumet. Men sen upptäckte jag att det går att vitlista sidor.

För övrigt tar den även bort reklamen i början av Youtubefilmer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#14 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Tips!
Började ruttna på all jävla reklam som poppar upp på diverse sidor, främst nyhetssidor. Eftersom webbläsarens vanliga pop-up blocker inte är till så stor hjälp så kollade jag efter en lösning och hittade "Adblocker Plus" till Firefox.
Det visade sig att den är ruggigt effektiv, nästan för effektiv, den tar t.o.m. bort tröjreklamen på forumet. Men sen upptäckte jag att det går att vitlista sidor.

För övrigt tar den även bort reklamen i början av Youtubefilmer.
Grattis och välkommen till verkligheten. ;)

ADP finns fö även till Chrome.
För er som noterat att man inte kan installera en annonsblockerare i exvis Chrome för Android kan det rekommenderas att installera repo F-droid och sen installera Adaway och hej presto, ingen mer reklam vid mobilsurf!

Har dock inte sett att någon annonsblockerare mäktar med att ta bort annonser före Youtube-klippen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#15 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:Tips!
Började ruttna på all jävla reklam som poppar upp på diverse sidor, främst nyhetssidor. Eftersom webbläsarens vanliga pop-up blocker inte är till så stor hjälp så kollade jag efter en lösning och hittade "Adblocker Plus" till Firefox.
Det visade sig att den är ruggigt effektiv, nästan för effektiv, den tar t.o.m. bort tröjreklamen på forumet. Men sen upptäckte jag att det går att vitlista sidor.

För övrigt tar den även bort reklamen i början av Youtubefilmer.
Shit! Det funkade, tack för tipset. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Låst