Viffercupen (gärdsgårdsliga)

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Viffercupen (gärdsgårdsliga)

#1 Inlägg av blacken »

Lite "OT" som vanligt, men är det helt omöjligt att skapa en tävling med "vfr forum" som samlat namn? Typ en lite "folkligare" raceform typ "viffercupen" eller "vfr forums raceday" för dom glada amatörer som finns i detta land, en sorts enklare"gärdsgårdsliga" så att säga? och göra som en liga under sommaren med ett vandringspris som förstapris. Typ åt det hållet så att säga..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Moto-Gp 2015

#2 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Lite "OT" som vanligt, men är det helt omöjligt att skapa en tävling med "vfr forum" som samlat namn? Typ en lite "folkligare" raceform typ "viffercupen" eller "vfr forums raceday" för dom glada amatörer som finns i detta land, en sorts enklare"gärdsgårdsliga" så att säga? och göra som en liga under sommaren med ett vandringspris som förstapris. Typ åt det hållet så att säga..
Du menar en liga där man kommer med hojen man kör i vanliga fall, med krav på att hojen ska vara gatlegal?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Moto-Gp 2015

#3 Inlägg av blacken »

Exakt.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Moto-Gp 2015

#4 Inlägg av M@rtini »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Lite "OT" som vanligt, men är det helt omöjligt att skapa en tävling med "vfr forum" som samlat namn? Typ en lite "folkligare" raceform typ "viffercupen" eller "vfr forums raceday" för dom glada amatörer som finns i detta land, en sorts enklare"gärdsgårdsliga" så att säga? och göra som en liga under sommaren med ett vandringspris som förstapris. Typ åt det hållet så att säga..
Du menar en liga där man kommer med hojen man kör i vanliga fall, med krav på att hojen ska vara gatlegal?
Tveksamt om det blir något av det här, min försäkring täcker i alla fall inte bankörning i annat än i utbildningssyfte. Tror inte det blir så många som ställer upp om man måste köra oförsäkrat.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Moto-Gp 2015

#5 Inlägg av blacken »

M@rtini skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Lite "OT" som vanligt, men är det helt omöjligt att skapa en tävling med "vfr forum" som samlat namn? Typ en lite "folkligare" raceform typ "viffercupen" eller "vfr forums raceday" för dom glada amatörer som finns i detta land, en sorts enklare"gärdsgårdsliga" så att säga? och göra som en liga under sommaren med ett vandringspris som förstapris. Typ åt det hållet så att säga..
Du menar en liga där man kommer med hojen man kör i vanliga fall, med krav på att hojen ska vara gatlegal?
Tveksamt om det blir något av det här, min försäkring täcker i alla fall inte bankörning i annat än i utbildningssyfte. Tror inte det blir så många som ställer upp om man måste köra oförsäkrat.
man kanske kan komma runt det dilemmat, typ det körs som en sorts knix kurs, eller någon sorts lugnare framföring av godsakerna, mera åt "Concourse Dèlegance" liknande. Eventuellt att man kanske kan få till stånd en sorts specialförsäkring just för dom tävlingarna som inte är allt för ohemul i premie.
Med tanke på att det ska vara mera som en rolig grej och lite "folkfest" över det hela, typ tidiga "folkracen" Så kanske vissa bolag kan gå med på något dylikt. Men några "snags" är det på vägen, allt som är roligt ska ju bara bekämpas så mycket det bara går av företag och myndigheter i detta land.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vifferliga (gärdsgårdsliga)

#6 Inlägg av adrian_vg »

Kommer att bli mycket logistik om man ska fixa specialförsäkring mm.
Brukar sällan finnas såna frivilliga. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vifferliga (gärdsgårdsliga)

#7 Inlägg av tersan »

Kul idé!

Men går det att få ihop tillräckligt många startande för att täcka kostnaderna för banhyra, räddningspersonal, funktionärer, licenser, försäkringar etc?

Tror det är enklare att få till nåt samarbete med nån som redan arrangerar tävlingar, och köra en egen VFR-klass under nån rejshelg.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vifferliga (gärdsgårdsliga)

#8 Inlägg av blacken »

Visst är det svårt att kunna genomföra ett dylikt företag i svedala, men man kanske ska hitta på en annan form och utövande som inte är lika"krävande" i sin logistik, Meningen är ju inte att det ska vara lika "blodigt" som på riktiga tävlingar, utan snarare en förstärkt form utav "Gentlemens agreement" som ska råda över det hela, dvs det ska vara kul för både åskådare och deltagare. Vet, en sleten replik men om det nu skulle kunnas "blåsas" nytt liv i det begreppet. Så Tersans förslag är nog helt i rätt linje med det tycker jag.
Men sedan så kan man ju alltid modifiera lite här och där, bl:a med skalan av knarrarna https://www.youtube.com/watch?v=l7zg9USV6_Y http://shop.rshot.se/product.php?id_product=477 Det finns även med eldrift för dom miljömedvetna https://www.youtube.com/watch?v=c3iBBAPsMyw
Sådana tävlingsarrangemang ställer ju inte samma höga krav på försäkringar, sjukvård, banhyra, mm,mm.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vifferliga (gärdsgårdsliga)

#9 Inlägg av adrian_vg »

Jag har en sån där småskalig mc. ;)

Tersan har en intressant synpunkt fö om klubbviffer-körning.
Men kostnaderna för den enskilde ser jag som stora, blir lätt att saker drar iväg, alltid nån som kommer med nåt värre på banan och så skaffar man själv nåt ännu värre och så ökar det.

Det måste isf finnnas skrivet nåt om att det är strikt amatörkörning med omoddade hojar och att det enda man får modda är tex att montera en kraschkåpa, annars i övrigt inga förändringar på hojen annat än för säkerheten (najjning, baljor under motor mm).

Jag kan se framför mig en viffer-fajter med brett styre, som lätt går att slänga runt med i kurvorna. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vifferliga (gärdsgårdsliga)

#10 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Jag har en sån där småskalig mc. ;)

Tersan har en intressant synpunkt fö om klubbviffer-körning.
Men kostnaderna för den enskilde ser jag som stora, blir lätt att saker drar iväg, alltid nån som kommer med nåt värre på banan och så skaffar man själv nåt ännu värre och så ökar det.

Det måste isf finnnas skrivet nåt om att det är strikt amatörkörning med omoddade hojar och att det enda man får modda är tex att montera en kraschkåpa, annars i övrigt inga förändringar på hojen annat än för säkerheten (najjning, baljor under motor mm).

Jag kan se framför mig en viffer-fajter med brett styre, som lätt går att slänga runt med i kurvorna. :D
Exakt så, det ska vara ungefär som "track days" i England, man får tillfälle att köra lite mera avancerad (och lagligare) än i trafiken, men utan den ultimata tävlingsattributen, eller övriga "Svennebananmyndighetsbessewiesserpekfingermoralpcmuppskalleidioti" utan det ska vara kul helt enkelt. dvs alla kör som dom känner att dom vill och mäktar med, och kan då förena det med någon sorts "Gärdsgårdsliga filosofi" över det hela, så kanske det går att tota i hop något som kan vara kul och trevligt.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Viffercupen (gärdsgårdsliga)

#11 Inlägg av adrian_vg »

Blev plötsligt sugen på en viffer-fajter... :huvet
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Viffercupen (gärdsgårdsliga)

#12 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Blev plötsligt sugen på en viffer-fajter... :huvet
Jag har krona, risers och styre till en sådan. Och jag sitter helt upprätt med dom, på min knarr. :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Viffercupen (gärdsgårdsliga)

#13 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Blev plötsligt sugen på en viffer-fajter... :huvet
Jag har krona, risers och styre till en sådan. Och jag sitter helt upprätt med dom, på min knarr. :mrgreen:
Någon måste bygga den, så att den ser snygg ut också, och inte som en Yamaha 600 Diversion. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Viffercupen (gärdsgårdsliga)

#14 Inlägg av adrian_vg »

Har Donner kvar sin fajter??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Viffercupen (gärdsgårdsliga)

#15 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
adrian_vg skrev:Blev plötsligt sugen på en viffer-fajter... :huvet
Jag har krona, risers och styre till en sådan. Och jag sitter helt upprätt med dom, på min knarr. :mrgreen:
Någon måste bygga den, så att den ser snygg ut också, och inte som en Yamaha 600 Diversion. :wink:
Och i vilken värld är denna ens i närheten av en diversion i utseènde? Bild
Skäms på dig, att ens antyda att en viffer kan se ut som ett modifierat piano..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar