Film på bio!

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Film på bio!

#1 Inlägg av M@rtini »

Ett av mina andra intressen är film, tycker att film gör sig bäst på stor duk och går därför en del på bio. Här tänkte jag att man kan skriva om man sett en film som man vill rekommendera, eller avråda ifrån.

Jag såg "Legend" i onsdags, vilken jag kan rekommenderar. Tom Hardy har blivit lite av en favoritskådis, och här spelar han båda huvudrollerna. Kolla in trailern, och de andra filmklippen i länken nedan.

http://www.sf.se/filmer/Legend/#undefined
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Film på bio!

#2 Inlägg av blacken »

Absolut film ska ses på bio spexiellt om det är en grym Science Fiction rulle. Apropå stor bioduk, var och såg Örnnästet på Vinterpalatset innan det revs. Snacka om stor filmduk! ( Den var Europas största filmduk, och den klipptes ner till mindre dukar, bl:a filmstadens dukar är ifrån den duken).
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Film på bio!

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag har numera en speciell inställning till bio.

Sci-fi filmer och 3D typ Avatar med storslagna scener eller mastodontartat ljud är ju biofilmer. Medan enklare grejer som t.ex. nya 007 rullen Spectre såg jag igår på en gratissite på nätet och det är jag glad för, för så bra var den inte.

Det är bara att googla på "gratis film" eller "free movies" så kommer det upp ett helt gäng gratissiter. Vissa har t.o.m. svensk textning. Men på siterna med dom nyare filmerna får man ingen text. Eller jo förresten, filmen jag såg igår hade lite kinesisk text :?: , men dels inte genom hela filmen och dels var det inte speciellt störande.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Film på bio!

#4 Inlägg av M@rtini »

Såg den sista Hunger Games filmen, Mockingjay del 2 igår. Var väl sådär tycker jag, bra skådisar Jennifer Lawrence, Woody Harrelson, Philip Seymour Hoffman, men om man inte är ett inbitet Hunger Games fan kan man nog bli lite besviken.

http://www.sf.se/filmer/Hunger-Games-Mo ... #undefined
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

prose
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 08, 2015 19:28

Re: Film på bio!

#5 Inlägg av prose »

Intressant ämne. =) Själv är jag en ganska stor filmknarkoman men har i princip lagt av att gå på bio. Dels tycker jag att priserna börjar bli lite störtlöjliga för att se en rulle med lite popcorn och för det andra tycker jag att min egen anläggning levererar bättre ljud och effekter, bortsett från den rena skära skärmytan obviously när man bor i en lägenhet på 35 kvm.

Men självklart finns det vissa filmer som verkligen bör ses på bio. Interstellar var en sån. The Dark Knight filmerna också. Förmodligen är the Martian också en sån men har inte tagit mig tid till det ännu. Bio handlar niumera om en social tillställning, precis som ett besök på puben är. Man går ju inte till en Pub för att bara dricka öl om man kan köpa ölen på systemet. Men sen är det inte alla som investerar i en vettig anläggning hemma heller förvisso

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Film på bio!

#6 Inlägg av M@rtini »

Såg Spionernas bro ikväll, helt ok.

http://www.sf.se/filmer/Spionernas-bro/#undefined

Inte varit någon stor fan av Tom Hanks innan men han gör sällan några dåliga roller.

Och i helgen var jag på Lucia movie night och såg följande filmer.
Började med In the heart of the sea, som jag tycker var bra och har premiär den 6 januari.

http://www.sf.se/filmer/In-the-heart-of ... #undefined

Nästa film på tur var En man som heter Ove, som har premiär den 25 december. Tycker den också var bra, både rolig och lite sorglig.

http://www.sf.se/filmer/En-man-som-heter-Ove/#undefined

Sista filmen var Point break 3D, som har premiär den 5 februari. Det här är en remake på Kathryn Bigelows film från 1991 med Keanu Reeves, Patrick Swayze och Gary Busey i rollerna. Jag anser att originalet helt klart är en bättre film, storyn håller inte måttet och skiljer sig en hel del från originalfilmen. Skådespelarna är inte heller lika bra, fast det är bra action och häftiga stunts så lite sevärd är den ändå (framför allt om men inte sett originalet).

http://www.sf.se/filmer/Point-Break/#undefined
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Film på bio!

#7 Inlägg av M@rtini »

Igår såg jag årets kanske mest hajpade film, Star Wars VII 3D: The Force Awekens. Om någon undrar varför den hade premiär en onsdag så är det för att det är på dagen 38 år sen den första filmen hade premiär. Får nog säga att de lyckats leva upp till förväntningarna, och man blev inte besviken. Så nu återstår bara den långa väntan på nästa del. :roll:

http://www.sf.se/filmer/Star-Wars-Episo ... #undefined
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Film på bio!

#8 Inlägg av adrian_vg »

M@rtini skrev:Igår såg jag årets kanske mest hajpade film, Star Wars VII 3D: The Force Awekens. Om någon undrar varför den hade premiär en onsdag så är det för att det är på dagen 38 år sen den första filmen hade premiär. Får nog säga att de lyckats leva upp till förväntningarna, och man blev inte besviken. Så nu återstår bara den långa väntan på nästa del. :roll:
Tack!

Planerar att se den på juldagen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Film på bio!

#9 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:Igår såg jag årets kanske mest hajpade film, Star Wars VII 3D: The Force Awekens. Om någon undrar varför den hade premiär en onsdag så är det för att det är på dagen 38 år sen den första filmen hade premiär. Får nog säga att de lyckats leva upp till förväntningarna, och man blev inte besviken. Så nu återstår bara den långa väntan på nästa del. :roll:
Tack!

Planerar att se den på juldagen.
Samma här.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Film på bio!

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:
adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:Igår såg jag årets kanske mest hajpade film, Star Wars VII 3D: The Force Awekens. Om någon undrar varför den hade premiär en onsdag så är det för att det är på dagen 38 år sen den första filmen hade premiär. Får nog säga att de lyckats leva upp till förväntningarna, och man blev inte besviken. Så nu återstår bara den långa väntan på nästa del. :roll:
Tack!

Planerar att se den på juldagen.
Samma här.
Jag har börjat med den fula ovanan att kolla på filmer gratis på nätet få att se om dom är värda att se på bio.

Kollade på nya Star Wars och även om bild och ljud är bedrövlig (verkar vara liveinspelat) så tyckte jag inte handlingen verkade vara speciellt mycket att hänga i gran.
Påminner lite om när andra filmer börjar få för många uppföljare p.g.a. att producenterna vill klämma ut så mycket som möjligt ut sina produkter och som därför börja likna upprepningar. Och att se en 70+ årig Harrison Ford jogga runt i gångarna på sitt rymdskepp Millennium Falcon var så där lagom häftigt :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Film på bio!

#11 Inlägg av adrian_vg »

Om det bästa man får ut från en 3D-film är att man inte får huvudvärk efteråt (förutom att jag såg i kors efteråt), vet man att filmen bara var mediumbra.
På tidigare 3D-filmer har jag haft en sprängande huvudvärk efteråt, vilket fått mig att med tänder och klor slå mig fram till en biljett för vanliga 2D-film när alternativet fanns.
Misstänker att bytet från progressiva glasögonlinser till enkelslipade kan ha haft nåt att göra med förbättringen.

Iaf, SK Ep 6-The force awakens var okej. Inte mer. Är inte impad. Har kanske blivit stjärnornas krig-purist med tilltagande ålder...
Hade väntat mig mer handling och djup. Inget tvivel om att filmen var välgjord effektmässigt och så, men i övrigt var den mer ett "tja" än nåt annat. :(

Ska försöka se The Martian medan den fortfarande går på bio. Annars får det bli en hemmabiokväll ist.

Inte mycket scifi som går just nu på bio, och deckare/thrillers/draman vägrar jag se i salong.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Film på bio!

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Om det bästa man får ut från en 3D-film är att man inte får huvudvärk efteråt (förutom att jag såg i kors efteråt), vet man att filmen bara var mediumbra.
På tidigare 3D-filmer har jag haft en sprängande huvudvärk efteråt, vilket fått mig att med tänder och klor slå mig fram till en biljett för vanliga 2D-film när alternativet fanns.
Jag har sett ett antal filmer i 3D bl.a. Avatar och senaste Star Trek (alltså inte Star Wars) och aldrig fått några problem, men så använder jag inte heller några progressiva synförbättrare.
Misstänker att bytet från progressiva glasögonlinser till enkelslipade kan ha haft nåt att göra med förbättringen.
På tal om det så börjar jag se så jävla illa att det börjar bli dags att göra nåt radikalt åt saken. Men... Jag var på Memira och kollade lite för några år sen. Jodå, förutom att det skulle gå lös på sådär 50-60 papp för multifokala linser och sa dom har man får räkna med haloeffekter eller gardineffekter och kanske lite andra "roliga" grejer innan kontoret har fattat vad som är i görningen.

När det dessutom inte går att backa så backade jag. Blir det nåt sånt så blir det nog isf monofokala linser så man ser bra på avstånd och sen läsglajer. Jag vet ju bara hur det är om man har läsglajer på sig och ska gå nerför en trappa. Det är fan värre än å vara full.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Film på bio!

#13 Inlägg av Conseal »

Star wars ska inte förstöras i 3D. Såg ep7 på vanlig bio och tyckte den var en riktigt bra start på en ny trilogi och mkt väl knyter samman med ep6.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

prose
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 08, 2015 19:28

Re: Film på bio!

#14 Inlägg av prose »

Såg creed idag. Mycket bra! Nästan i Par med första Rocky-filmen. Kanske rent av bättre! 8.5 poäng från mig.

Såg The Martina häroomsistens. Också mycket bra. Lite "apollo 13"-feeling på den. Inte riktigt i klass med Interstellar men sen är det iof många som inte gillar nolans filmer. 7.5 poäng från mig.

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Film på bio!

#15 Inlägg av M@rtini »

Hade ett presentkort som höll på att löpa ut, så i början av förra veckan såg jag den enda film jag inte sett och som gick på en tid som passade mig. Blev "En underbar jävla jul" av och med Helena Bergström, en kompis till mig som sett den hade sagt att den var bra men jag ger den knappt godkänt. Robert Gustavsson är i och för sig alltid bra och rolig, men den här filmen lyckas inte ens han rädda.

http://www.sf.se/filmer/En-underbar-javla-jul-textad/
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Skriv svar