Bilar och hur dåliga de är

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Bilar och hur dåliga de är

#1 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Önskar jag kunde applicera det där på fruns V70... :huvet
Skyll dig själv. En V70 är inte kul ens när den fungerar. :wink: (Ja, jag vet vad jag talar om. Är uppväxt i V***o-familj och både far och bror kör V70).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 750 '94 Lossa och rensa förgasare *LÖST*

#2 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Önskar jag kunde applicera det där på fruns V70... :huvet
Skyll dig själv. En V70 är inte kul ens när den fungerar. :wink: (Ja, jag vet vad jag talar om. Är uppväxt i V***o-familj och både far och bror kör V70).
Den var billig, stor och vi behövde en större bil snabbt.
Jag har lärt mig läxan. Nästa får bli nån Opel eller nåt japanskt.
Märket spelar mindre roll, än skicket generellt, när prisklassen vi handlar i är 20-30 kkr.
Och innan vi förgiftar tråden helt för MagnusFbg, så tar vi den här pockande diskussionen om V70 mfl i en annan tråd, i tex Off topic-subforumet. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: 750 '94 Lossa och rensa förgasare *LÖST*

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Önskar jag kunde applicera det där på fruns V70... :huvet
Skyll dig själv. En V70 är inte kul ens när den fungerar. :wink: (Ja, jag vet vad jag talar om. Är uppväxt i V***o-familj och både far och bror kör V70).
Den var billig, stor och vi behövde en större bil snabbt.
Jag har lärt mig läxan. Nästa får bli nån Opel eller nåt japanskt.
Å du tror att "Onödig Plåt Efter Landsväg" är bättre än Vovvov :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#4 Inlägg av adrian_vg »

Tittar på Subaru Legacy 2.0 från 2006, med automatlåda.
Hittat en hos en handlare för lite under 45 kkr, som gått runt 24k mil, samt en annan alldeles där jag bor för strax under 60k kr som gått 5k mil mindre.

Känner ständigt samma ångest inför att shoppa runt efter en bil till familjen...

V70 kommer det inte att bli mer i vår familj. Har blivit alldeles för bränd av den vi har nu.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#5 Inlägg av adrian_vg »

Sabla bilar...
Bytte VVT-solenoiden på fruns V70 och raderade felkoden, test/bus-körning och avläsning igen visade att allt var ok.
Frågan är nu om man ska passa på att sälja av skiten innan motorlampan börjar lysa igen eller köra tills det händer igen.

För en bil som är värd max 15 kkr på gatan känns verkstadsbesök för definitiv fix(? - givet Volvos V70:s historia med diverse krämpor) inte direkt aktuellt...

Jag gillar inte bilar. :huvet
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bilar och hur dåliga de är

#6 Inlägg av blacken »

Stackare :( ingen rolig aktivitet, fixa en sjysst skrinda, alltid en massa "aber" och "men" när man ska göra det. Generellt så är Japs och korea har en väldigt bra och hyfsad kvalitè i sina bilar, dock så är dom skitdyra i reservdelar och näst intill omöjliga för en normal person att skruva med.
Franska skrindor är det ingen normal individ som ens funderar på att skaffa.
Italienska ungefär samma, bara pyttesnäppet bättre i kvalitè fast med större "själ" och "hjärta" i designen.
Engelska skrindor, pja har man långtråkigt så..
USA samma skit där, fast billigare reservdelar.
Och så Sverige, Volvo upphörde med 900 serien, efter den så vart mest skit.
Saab tja, dom bättrade sig rejält innan GM lade sig, bästa där var 9000 efter -94 och 9-3 och 9-5..
Så tjacka en häst och vagn, i dagens läge det bästa alternativet, skulle kräket vara en blåsaffär, så kan du alltid käka upp eländet.. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#7 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Tittar på Subaru Legacy 2.0 från 2006, med automatlåda.
Hittat en hos en handlare för lite under 45 kkr, som gått runt 24k mil, samt en annan alldeles där jag bor för strax under 60k kr som gått 5k mil mindre.
Jag har kompisar som gillar Subaru. Ingen vidare upplevd kvalitet, men kul att köra och håller bra mekaniskt. Dock ganska eftertraktade som begagnade, vilket håller priserna uppe (bra om man ska sälja, mindre kul vid köp...).

Fast när man börjar komma upp över 20000 mil vete 17 om inte nåt tyskt premiummärke innebär mindre risk för problem... inte för att nån 10 år gammal bil med många mil kommer att vara bekymmersfri. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Sabla bilar...
Bytte VVT-solenoiden på fruns V70 och raderade felkoden, test/bus-körning och avläsning igen visade att allt var ok.
Frågan är nu om man ska passa på att sälja av skiten innan motorlampan börjar lysa igen eller köra tills det händer igen.

För en bil som är värd max 15 kkr på gatan känns verkstadsbesök för definitiv fix(? - givet Volvos V70:s historia med diverse krämpor) inte direkt aktuellt...

Jag gillar inte bilar. :huvet
Enda problemet med bilar är egentligen att det är för mycket skit i dom som kan gå sönder.
Jag hade en Öpel Calibra 16v tidigare som var lite lätt vässad. Kul bil, men jag sålde den när det började närma sig att det skulle bli dags att byta gummisnodd (kollade nyligen regnumret på kul, men den verkar vara skrotad för numret går till nån trädgårdstraktor).

Jag fattar inte hur den absoluta majoriteten att biltillverkare tänker när dom bygger motorer med en gummisnodd som driver de absolut viktigaste delarna, kammarna. För går den av så har man ett totalt motorkaramboladge men en anrättning av 16 (4 cyl) krokiga ventiler och kanske lite hål i kolvarna också om man har "tur".

Det finns iofs en motor som överlever sånt, nämligen Volvo 740 GL som är så slö och har så långt komp att ventilerna kan stå fullt öppna med kolven i topp utan att det händer nåt.

Följaktligen, när jag bytte bil så hade jag 2 grundkrav som uppfylls av 3 kriterier.
1. Den ska vara lite rolig - iofs ser jag bilar som ett transportmedel (hojar är ett njutningsmedel) men om transportmedlet är roligt så är det en bonus.
2. Den ska inte paja ihop om man inte servar den slaviskt.

Följaktligen grundkravet 1 uppfylls av bakhjulsdrift som jag anser är säkrare än framhjulsdrift eftersom man snabbt känner vad bilen tänker hitta på, och minst en 6:a under huven så den inte känns och låter så jävla tokstressad.
Grundkravet 2 uppfylls av kamkedja och faktiskt återigen bakhjulsdrift eftersom felhjulsdrivna bilar ofta lider av trasiga damasker och drivaxlar och bara rycker och sliter i ratten när antispinnet jobbar. Dessutom har jag en underbar liten knapp som med ett tryck på densamma kopplar ur antiskojet.

Sen fanns det ett antal andra kriterier som gärna skulle uppfyllas: Få servicepunkter, billig och enkel att serva själv, inte alltför törstig (faktum är att bilen drar som hojen gjorde innan jag fixade topparna), åså får den gärna vara praktiskt typ liten kombicoupé istället för nån liten brevlåda bak.

Så valet föll på ett visst tyskt märke, Trabant :lol: (skulle inte tro det :P )
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#9 Inlägg av adrian_vg »

Jag har lite i smyg kollat på 945:or, men det går rykten om att staten ska börja straffskatta äldre bilar from nästa år, inkl bilar som fruns V70-00.
945 drar dock ännu mer soppa än V70:n.

Vår V70 har varit rätt ok om man ska vara ärlig(ish), det är mest elektroniken och ständiga småfel som irriterar.
Bekväm att åka långt i och bagaget är stort, vilket frun uppskattar i jobbet.
Den är dessutom rostfri, hittills, trots sin ålder.

Svärmor har en Toyota Corolla, som fick stå på verkstad bra länge (ca en månad) efter att frun krockat henne bakifrån, pga delar som aldrig kom.
V40:n som vi hade då, var klar på verkstad efter en vecka. Det som tog längst tid att leverera var främre krockbalken som tog hela fem dar på sig från Göteborg till Falun!

Tersan, du nämner tyska märken som är att föredra vid äldre årsmodeller.
Är inte elektroniken ofta ett problem på dessa?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bilar och hur dåliga de är

#10 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Jag har lite i smyg kollat på 945:or, men det går rykten om att staten ska börja straffskatta äldre bilar from nästa år, inkl bilar som fruns V70-00.
945 drar dock ännu mer soppa än V70:n.

Vår V70 har varit rätt ok om man ska vara ärlig(ish), det är mest elektroniken och ständiga småfel som irriterar.
Bekväm att åka långt i och bagaget är stort, vilket frun uppskattar i jobbet.
Den är dessutom rostfri, hittills, trots sin ålder.

Svärmor har en Toyota Corolla, som fick stå på verkstad bra länge (ca en månad) efter att frun krockat henne bakifrån, pga delar som aldrig kom.
V40:n som vi hade då, var klar på verkstad efter en vecka. Det som tog längst tid att leverera var främre krockbalken som tog hela fem dar på sig från Göteborg till Falun!

Tersan, du nämner tyska märken som är att föredra vid äldre årsmodeller.
Är inte elektroniken ofta ett problem på dessa?
Tror inte att den straffskatten gäller så pass gamla fordon som Volvos 900 serie, och den är faktiskt en kanonskrinda om man får tag i ett exemplar som har skötts ordentligt. Ingen tysk skrinda tar den i hållbarhet eller duglighet. Krocksäkerheten däremot är ju inte helt "up to date" på dom. Men billiga reservdelar och relativt lättmekad. Men nu så sticker jag ut "hakan" en doldis i detta land när det gäller hållbarhet och krocksäkerhet samt prestanda som få har är Saab 9-3 och 9-5 bägge dom har som bekant sina "rötter" i 900 och 9000 som har världsrekord i uthållighet https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega , bägge har toppbetyg av användare och verkstäder jorden runt, förståss det finns alltid "regeln som bekräfter undantaget" samt dom är väldigt krocksäkra och grädden på moset man får dom för "peanuts", körglädjen ska man inte tala om, få kan hänga dom på kurviga vägar och ju sämre vägen och väglaget blir ju säkrare och skojigare blir bilen. + dom har det bästa motorstyrninssystemet "Trionic". Ett aber finns det dock, GM tvingade på dom sin skit sexa, dom Saabarna är ett stort "no no" . Reservdelar är heller inget problem har det aldrig varit, utan Saab originalservice finns kvar och är
billiga i reservdelar.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#11 Inlägg av adrian_vg »

Saab är också kända för sina törstiga motorer. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bilar och hur dåliga de är

#12 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Saab är också kända för sina törstiga motorer. :?
Fel det är Volvo turbos som är törstiga. Saabs "törst" är lite överdriven och kommer ifrån äldre 99/900/9000 og som ställdes fett ifrån fabrik. Följande påståenden finns att läsa här och där om Saab.
"Dom uppfann ju APC systemet som var och är världsunikt, även målmedvetet satsat på 4 cyl 2.0 liters turböverladdade motorer, utvecklat/förbättrat fyrventilstekniken. Skapade Trionic styrsystemet (världens bästa motorstyrning), även på tändnings sidan så är dom banbrytande med direkttändningen som dom lanserade på 9000, mm.mm.
Den första versionen av 900 APC Turbo drog vid 200km/t och konstant gas enligt flera motorskribenter och olika tester/institut ca: 0,85 lit/mil. En annan gång så kopplade dom en gammal Saab 92:as avgasrör till insuget på en 9000 APC och den släppte ut avgasvärden som var under Californiakrav. Det finns dom som hävdar att om alla i Stockholm skulle köra en Saab APC Turbo så skulle Stockholmsluften vara mer än avsevärt bättre än i dag."
Om det "håller streck" i verkligheten tja, av vad man personligen har upplevt genom åren på olika verkstäder, så är man benägen att hålla med. Oavsett det är en doldis och har ett avsevärt sämre rykte än vad den igentligen är kapabel till, och väg lite sås mot säkerhet, få bilar är säkrare än Saab att smälla med. Man får mycket säker och bra bil på pengarna idag. och den är skitkul på väg, med exets 9-3:a så hängde man lätt sporthojar på kurviga vägar om man kände håg till det. Och jag är en fegköris när det gäller.
Men återigen häst och vagn är det uppenbara alternativet idag, skulle det skita sig, så kan man alltid grilla öket på kvällen..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#13 Inlägg av adrian_vg »

Har du en bil, Blacken?
Vad för någon isf?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Bilar och hur dåliga de är

#14 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Tersan, du nämner tyska märken som är att föredra vid äldre årsmodeller.
Är inte elektroniken ofta ett problem på dessa?
Inte mer än på andra bilar av samma årsmodeller, IMHO. Gamla lyxbilar kan förstås krångla en del, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på mängden elmojänger i dem.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bilar och hur dåliga de är

#15 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Har du en bil, Blacken?
Vad för någon isf?
Är i "mellan bil" för närvarande, men en 945 skulle sitta fint...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar