Sida 3 av 3

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: mån maj 16, 2016 07:49
av adrian_vg
vtrib skrev:Största problem är länkarmane fram på Passat´en men dom fleste är bytat til nya. :?
det är 115 hk modellen men med trimbox. 130 hk modellen är ändret på en del punkter i motoren.
När jag fik bytat olja i sista vecka var dom forvånad över hur bra den var.
Boraén är ju en golf och ingen fel på den. Men at byta tändstiftar är jobbigt som..... :shock:
Är inte länkarmar ett problem på de flesta bilar?

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: mån maj 16, 2016 07:51
av adrian_vg
blacken skrev:
adrian_vg skrev:Har du en bil, Blacken?
Vad för någon isf?
Är i "mellan bil" för närvarande, men en 945 skulle sitta fint...
Hm, tack.

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: mån maj 16, 2016 08:03
av tersan
adrian_vg skrev:
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Om det inte redan hunnit bli för sent.

Varför har man alls kommit på idéen med long-lifeoljor?? :roll:
Långa serviceintervaller är ett bra försäljningsargument för den genomsnittlige bilköparen. ;-)
Ah, som 12 åriga-garantier man iaf inte kan utnyttja för att det är ett villkor som inte uppfyllts... :huvet
Exakt! :D

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: mån maj 16, 2016 08:43
av blacken
adrian_vg skrev:
vtrib skrev:Största problem är länkarmane fram på Passat´en men dom fleste är bytat til nya. :?
det är 115 hk modellen men med trimbox. 130 hk modellen är ändret på en del punkter i motoren.
När jag fik bytat olja i sista vecka var dom forvånad över hur bra den var.
Boraén är ju en golf och ingen fel på den. Men at byta tändstiftar är jobbigt som..... :shock:
Är inte länkarmar ett problem på de flesta bilar?
Inte länkarmen "per se" utan styr/spindellederna som sitter på "armarna" rasar, fast idag så sitter allt oftare leden fast monterad på specifik del, inte som tidigare då man kunde byta enbart själva leden. Ytterligare "one up" för äldre fordon typ Volvo 740/940 där så kan man fortfarande byta enbart lederna utan att behöva tjacka halva bilen för den sakens skull.

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: mån maj 16, 2016 10:02
av adrian_vg
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Ah, som 12 åriga-garantier man iaf inte kan utnyttja för att det är ett villkor som inte uppfyllts... :huvet
Exakt! :D
Som tex rostskyddsgarantier man inte kan utnyttja, för att garantierna gäller enbart genomrostning... :gnissla
Vill minnas att Mercedes hade den sortens garantier med de där modellerna som rostade så magnifikt mycket i mitten på 00-talet.
blacken skrev:Inte länkarmen "per se" utan styr/spindellederna som sitter på "armarna" rasar, fast idag så sitter allt oftare leden fast monterad på specifik del, inte som tidigare då man kunde byta enbart själva leden. Ytterligare "one up" för äldre fordon typ Volvo 740/940 där så kan man fortfarande byta enbart lederna utan att behöva tjacka halva bilen för den sakens skull.
Fördel för ägaren, men kanske inte en helt bra fördel generellt då styrningen blir ganska vag med många lösa delar.
Vill minnas att fadrens 240 jag ärvde efter hans bortgång var milt sagt diffus i styrningen... :roll:

Och i andra nyheter har motorlampan hållit sig släckt sen jag bytte VVT-solenoiden på fruns V70, förra veckan.
Subaru Legacyerna får kanske vänta ett tag till.
Iaf tills nästa gång nåt händer med bilen...

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: mån maj 16, 2016 20:28
av blacken
ördel för ägaren, men kanske inte en helt bra fördel generellt då styrningen blir ganska vag med många lösa delar.
Vill minnas att fadrens 240 jag ärvde efter hans bortgång var milt sagt diffus i styrningen...
Ehhh? där så snubblade du när du tänkte? Typiskt Måndagar :)

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: tis maj 17, 2016 08:43
av adrian_vg
Vad för något??

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: tis maj 17, 2016 08:46
av blacken
adrian_vg skrev:Vad för något??
Att snubbla när man tänker, är bara mänskligt :lol: ...

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: tis maj 17, 2016 08:48
av adrian_vg
Vad snubblade jag på?

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: tis maj 17, 2016 08:53
av blacken
adrian_vg skrev:Vad snubblade jag på?
Fördel för ägaren, men kanske inte en helt bra fördel generellt då styrningen blir ganska vag med många lösa delar

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: tis maj 17, 2016 09:14
av adrian_vg
Jag beklagar, men jag förstår inte vad du menar.

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: tis maj 17, 2016 09:31
av blacken
adrian_vg skrev:Jag beklagar, men jag förstår inte vad du menar.
Okej, "gårdagens" framvagnsdetaljer/komponenter är lika stabila och kraftiga som dagens, till och med i en del fall kraftigare och bättre. Så att din "traktor" kändes "vinglig" har inget med dess framvagnsdetaljer att göra, det Volvos "signum" att vara dassig på vägen. Skillnaden är att "gårdagens" var meckbara, medans dagens inte är det, gör inte att dagens skit är bättre "per se" i sin funktion. Och miljötänket lyser med sin frånvaro , typ att när man blir tvungen att kasta ett par kilo aluminum när man ska byta en trasig spindelled, känns ju bra för miljön. Och den spindelleden håller inte bättre än "gårdagens" tvärtom, får intrycket av att dom rasar oftare nu för tiden......

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: tis maj 17, 2016 09:41
av adrian_vg
Aha, tack.

Re: Bilar och hur dåliga de är

Postat: ons maj 18, 2016 13:53
av Tyrannosaurus
blacken skrev:
adrian_vg skrev:Jag beklagar, men jag förstår inte vad du menar.
Okej, "gårdagens" framvagnsdetaljer/komponenter är lika stabila och kraftiga som dagens, till och med i en del fall kraftigare och bättre. Så att din "traktor" kändes "vinglig" har inget med dess framvagnsdetaljer att göra, det Volvos "signum" att vara dassig på vägen. Skillnaden är att "gårdagens" var meckbara, medans dagens inte är det, gör inte att dagens skit är bättre "per se" i sin funktion. Och miljötänket lyser med sin frånvaro , typ att när man blir tvungen att kasta ett par kilo aluminum när man ska byta en trasig spindelled, känns ju bra för miljön. Och den spindelleden håller inte bättre än "gårdagens" tvärtom, får intrycket av att dom rasar oftare nu för tiden......
Det där beror nog helt enkelt på att det är lättare grejer nuförtiden och därmed lägre ofjädrat vikt och bättre väghållning, men det får man betala för i form av klenare grejer som lättare går sönder/blir glapp.

Sen är det iofs fler grejer som spelar in som t.ex. stötdämperi och inte minst Volvo 240/740/940:s stela bakaxlar som gör att det nästan känns som om skiten ska välta om man tar en kurva lite inspirerat. Nu brukar dom visserligen inte välta som en Merca VältKlasse, men det känns så https://www.youtube.com/watch?v=Um-XlKerWvA
:shock: https://www.youtube.com/watch?v=7Dj1MxMW0QQ

Det är bara att jämföra Volvo 940 och 960 som har delad bakaxel, det är en enorm skillnad på hur dom uppför sig på vägen. Men å andra sidan brukar traktorer inte ha delad bakaxel https://www.youtube.com/watch?v=bkdReo4-nd0 :lol: