Nationaldagen.

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Nationaldagen.

#1 Inlägg av blacken »

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nationaldagen.

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Vackert! Men du har missat att på Sveriges nationaldag ska man numera fira allt utom Sverige och svenskarna :(
För i Sverige är det numera fult att vara stolt över sitt land, folk, ursprung, historia, kultur, traditioner mm. Det enda ursvenska är barbariet sa ju en svensk (?) statsminister för inte så länge sen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nationaldagen.

#3 Inlägg av adrian_vg »

Bättre lycka nästa år. :roll: :wink:
Bilagor
IMG_20160606_150255-800x600.jpg
IMG_20160606_150255-800x600.jpg (92.42 KiB) Visad 15011 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nationaldagen.

#4 Inlägg av blacken »

Vackert! Men du har missat att på Sveriges nationaldag ska man numera fira allt utom Sverige och svenskarn
Förvisso, men jag är ju inte speciellt "PC" som bekant :lol: :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nationaldagen.

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Bättre lycka nästa år. :roll: :wink:
Tyvärr skiter det sig nog även då och kan t.o.m. bli ännu värre med tanke på att det har blivit värre för varje år. Snart får man väl inte ens hissa flaggan, inte minst eftersom den ju har ett kors och det är säkert nån som kan bli kränkt av det.

På tal om det jag skrev att vara stolt över sitt land, folk, ursprung, historia, kultur, traditioner mm. så har jag förvisso inte svenskt ursprung. Men det hjälper inte, för jag är ljushyad, man och heterosexuell så jag kommer längst ner på kränkthetsskalan ändå även om man så blir pissad i ansiktet och r*vkn****d av hela etablissemanget :P
blacken skrev:
Vackert! Men du har missat att på Sveriges nationaldag ska man numera fira allt utom Sverige och svenskarna
Förvisso, men jag är ju inte speciellt "PC" som bekant :lol: :mrgreen:
Inte jag heller som lika bekant.

Men i Svedala är det ju så att den som känner sig mest kränkt och har den största offermentaliteten vinner.

Men för mig personligen var det helt ok för jag var på ett riktigt nationaldagsfirande, men svenska flaggor, uppmuntrande tal, långbord utomhus, helstekt lamm och nationalsång med alla fyra verser.

Få se, det kanske blir riktigt midsommarfirande också om lite drygt 2 veckor. Fast då byter vi lammet mot sill, färskpotatis och hutt, karré eller nåt och nåt med jordgubbar till efterrätt - mums!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nationaldagen.

#6 Inlägg av adrian_vg »

Lagom är bäst.
Ta't lugnt och slappna av lite grabbar. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nationaldagen.

#7 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Lagom är bäst.
Ta't lugnt och slappna av lite grabbar. :wink:
Vadå? vi är ju alltid dom "lagom" coolaste katterna i stan eller? :mrgreen:
Fast ingen rök utan eld heter det ju..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nationaldagen.

#8 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Lagom är bäst.
Ta't lugnt och slappna av lite grabbar. :wink:
Jäpp. detta är våran kulturs ursprung, det som har format Norden till vad den är idag och dess rykte världen över.
Flit - Vara produktivt engagerade i livet. Undvika lättja. Sträva efter att åstadkomma bra saker.

Rättvisa - Låt rättvisa och rättvisa vara ditt signum. Behandla andra i enlighet med vad de förtjänar och ge varje person en chans att visa hans eller hennes bästa.

Mod - Rädsla är naturligt, men kan övervinnas. Träna dig på att göra de saker du fruktar, både fysiskt och moraliskt.

Generositet - En öppen hand och ett öppet hjärta att bringa lycka till dig och andra. Den snåle är aldrig nöjd.

Gästfrihet - I forna tider, var resenärer hälsade med mat, dryck och en varm plats vid elden. Se till att dina gäster är så nöjda att de aldrig begär mer.

Lagomhet - Njut av alla bra saker, men frossa inte i dig. Ingen beundrar en frossare eller en person som inte kan kontrollera sina begär.

Gemenskapen - Samarbeta med anhöriga och vänner, gör din beskärda del och kom ihåg ditt ansvar för andra.

Individualitet - Även om vi tillhör en gemenskap, är vi också individer med olika personligheter och klart definierade rättigheter. Respektera andras individualitet och insistera på samma i retur.

Sanningen - Var ärlig och rättfram i alla dina förbindelser. Undvik svek och bedrägeri.

Ståndaktighet - Lär dig att kvarstå, att uthärda i ansiktet av motgångar utan missmod. Att inte vända kappan efter vinden.

Lojalitet - Var ståndaktig i ert engagemang för andra och dig själv. Ha ett sann hjärta.

Visdom - Lär dig av dina erfarenheter. Väx i förståelse av världen och av det mänskliga hjärtat. Förstå så mycket av universum som du kan i de tillgängliga åren för dig.
Hur mycket av dom värderingarna finner man i Svedala idag? Kanske inte alltid så lätt att alltid "relaxa" när våra förfäders kulturs grundläggande värderingar för närvarande håller på och skyfflas ut genom skitluckan..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nationaldagen.

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Jäpp. detta är våran kulturs ursprung, det som har format Norden till vad den är idag och dess rykte världen över.
Flit - Vara produktivt engagerade i livet. Undvika lättja. Sträva efter att åstadkomma bra saker.

Rättvisa - Låt rättvisa och rättvisa vara ditt signum. Behandla andra i enlighet med vad de förtjänar och ge varje person en chans att visa hans eller hennes bästa.

Mod - Rädsla är naturligt, men kan övervinnas. Träna dig på att göra de saker du fruktar, både fysiskt och moraliskt.

Generositet - En öppen hand och ett öppet hjärta att bringa lycka till dig och andra. Den snåle är aldrig nöjd.

Gästfrihet - I forna tider, var resenärer hälsade med mat, dryck och en varm plats vid elden. Se till att dina gäster är så nöjda att de aldrig begär mer.

Lagomhet - Njut av alla bra saker, men frossa inte i dig. Ingen beundrar en frossare eller en person som inte kan kontrollera sina begär.

Gemenskapen - Samarbeta med anhöriga och vänner, gör din beskärda del och kom ihåg ditt ansvar för andra.

Individualitet - Även om vi tillhör en gemenskap, är vi också individer med olika personligheter och klart definierade rättigheter. Respektera andras individualitet och insistera på samma i retur.

Sanningen - Var ärlig och rättfram i alla dina förbindelser. Undvik svek och bedrägeri.

Ståndaktighet - Lär dig att kvarstå, att uthärda i ansiktet av motgångar utan missmod. Att inte vända kappan efter vinden.

Lojalitet - Var ståndaktig i ert engagemang för andra och dig själv. Ha ett sann hjärta.

Visdom - Lär dig av dina erfarenheter. Väx i förståelse av världen och av det mänskliga hjärtat. Förstå så mycket av universum som du kan i de tillgängliga åren för dig.
Hur mycket av dom värderingarna finner man i Svedala idag? Kanske inte alltid så lätt att alltid "relaxa" när våra förfäders kulturs grundläggande värderingar för närvarande håller på och skyfflas ut genom skitluckan..
Tja, det beror på vad man menar. Det mesta håller jag med om men det var två punkter jag reagerade på:

Generositet Det där med "öppet hjärta" har jag blivit lite allergisk emot efter att det har missbrukats ganska hårt av en "viss" person som varken har öppet hjärta eller öppen plånbok, speciellt inte gentemot sina landsmän.
Där kommer f.ö. en annan dygd in, nämligen att inte kräva mer av andra än man själv kan/vill leverera.

Gästfrihet Det är en bra dygd under förutsättning att gästerna åker hem nån gång och inte stannar och bara kräver mer och mer. Vilket iofs också är en dygd att göra (åka hem) respektive inte göra i Norden.

Ja jag vill leva jag vill dö i Norden.
Eller som nån vantolkade texten: "Ja jag vill leva jag vill dö på jorden". Åfan? Inte på Mars då?
Men jag citerar sista raden i sista versen:
Jag byter dig ej mot allt i en värld,
Nej jag vill leva jag vill dö i Norden.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nationaldagen.

#10 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:Jäpp. detta är våran kulturs ursprung, det som har format Norden till vad den är idag och dess rykte världen över.
Flit - Vara produktivt engagerade i livet. Undvika lättja. Sträva efter att åstadkomma bra saker.

Rättvisa - Låt rättvisa och rättvisa vara ditt signum. Behandla andra i enlighet med vad de förtjänar och ge varje person en chans att visa hans eller hennes bästa.

Mod - Rädsla är naturligt, men kan övervinnas. Träna dig på att göra de saker du fruktar, både fysiskt och moraliskt.

Generositet - En öppen hand och ett öppet hjärta att bringa lycka till dig och andra. Den snåle är aldrig nöjd.

Gästfrihet - I forna tider, var resenärer hälsade med mat, dryck och en varm plats vid elden. Se till att dina gäster är så nöjda att de aldrig begär mer.

Lagomhet - Njut av alla bra saker, men frossa inte i dig. Ingen beundrar en frossare eller en person som inte kan kontrollera sina begär.

Gemenskapen - Samarbeta med anhöriga och vänner, gör din beskärda del och kom ihåg ditt ansvar för andra.

Individualitet - Även om vi tillhör en gemenskap, är vi också individer med olika personligheter och klart definierade rättigheter. Respektera andras individualitet och insistera på samma i retur.

Sanningen - Var ärlig och rättfram i alla dina förbindelser. Undvik svek och bedrägeri.

Ståndaktighet - Lär dig att kvarstå, att uthärda i ansiktet av motgångar utan missmod. Att inte vända kappan efter vinden.

Lojalitet - Var ståndaktig i ert engagemang för andra och dig själv. Ha ett sann hjärta.

Visdom - Lär dig av dina erfarenheter. Väx i förståelse av världen och av det mänskliga hjärtat. Förstå så mycket av universum som du kan i de tillgängliga åren för dig.
Hur mycket av dom värderingarna finner man i Svedala idag? Kanske inte alltid så lätt att alltid "relaxa" när våra förfäders kulturs grundläggande värderingar för närvarande håller på och skyfflas ut genom skitluckan..
Tja, det beror på vad man menar. Det mesta håller jag med om men det var två punkter jag reagerade på:

Generositet Det där med "öppet hjärta" har jag blivit lite allergisk emot efter att det har missbrukats ganska hårt av en "viss" person som varken har öppet hjärta eller öppen plånbok, speciellt inte gentemot sina landsmän.
Där kommer f.ö. en annan dygd in, nämligen att inte kräva mer av andra än man själv kan/vill leverera.

Gästfrihet Det är en bra dygd under förutsättning att gästerna åker hem nån gång och inte stannar och bara kräver mer och mer. Vilket iofs också är en dygd att göra (åka hem) respektive inte göra i Norden.

Ja jag vill leva jag vill dö i Norden.
Eller som nån vantolkade texten: "Ja jag vill leva jag vill dö på jorden". Åfan? Inte på Mars då?
Men jag citerar sista raden i sista versen:
Jag byter dig ej mot allt i en värld,
Nej jag vill leva jag vill dö i Norden.
Men ändock så det är våra förfäders syn på hur man ska uppträda i ett samhälle, det härstammar ifrån dom riktigt gamla "Vikingarna", dvs innan Vikingarna började med sin tolkning av charterresor. Ursprunget är ifrån något som våra förfäder kallade för dom nio ädla dygderna: " mod, sanningskärlek, ärofullt leverne, trohet, disciplin, gästfrihet, självförtroende, flit och uthållighet."
i asa läran
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nationaldagen.

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

På tal om Asa, har du sett det här? http://asa-samfundet.se
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nationaldagen.

#12 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:På tal om Asa, har du sett det här? http://asa-samfundet.se
Jodå, men är kristen själv. Är dock mycket intresserad av våran tidiga historia, en intressant detalj i asatron är
vers 65 i Valans spådom. Där kommer den mäktige
till maktdomen,den starke, ovanifrån, han som styr över allt.

undrar vem/vad som åsyftas? det är ingen av asagudarna, för dom omnämns alltid vid sina namn i skrifterna för övrigt..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nationaldagen.

#13 Inlägg av adrian_vg »

Antagligen Donald Trump. :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nationaldagen.

#14 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Antagligen Donald Trump. :mrgreen:
Det skulle inte förvåna mig ett dugg. Den muppen ska ha sitt tryne överallt.. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nationaldagen.

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Antagligen Donald Trump. :mrgreen:
Det skulle inte förvåna mig ett dugg. Den muppen ska ha sitt tryne överallt.. :lol:
Det finns betydligt större muppar än han, vi har åtminstone 300 st på Helgeandsholmen, för att inte tala om den som sitter i vita huset just nu. Eller varför inte den kvinnliga "fredsduvan" som sa: "We came, we saw, he died", men som kanske får krypa in och skaka galler istället för att bo i DC :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar