Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#16 Inlägg av adrian_vg »

Hade du testat att söka på artnumret på exvis eBay eller bara googla det?
Ibland, ganska ofta faktiskt, dyker det upp rätt prylar till ett mer rimligt pris än vad originalen kostar.

Munstycken odyl, är billigare att köpa i kit som jag förstått det.
Kollat med JD Jetting tex?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#17 Inlägg av blacken »

a, det är verkligen ett dilemma. Om du tar dig till nån Hondadealer så frågar dom bara efter reservdelsnummer. Förr hade gubbarna lite koll vad som passar på vad, men idag är det unga grabbar som bara läser innantill på skärmen.

En möjlighet skulle kunna vara att slinka in på Roffes, han brukar ha koll på lite av varje. Men Viffer är kanske för nytt :wink:
En annn variant är att höra med gubbarna på Tälje Marin & MC eller MC-Proffsen i Hägersten. Dom har varit med ett tag och kan möjligen ha koll. Detsamma gäller Danny på Örby MC, om han jobbar kvar där.

Har du kollat numren på husen så att det inte bara är bestyckningen som skiljer?

Har kollat alla tänkbara och en del otänkbara, men nada ingen har eller vet nå`t matnyttigt annat är att tjacka en sats utomlands, men där funkar inte delpröjs, man kan ana ett litet diskret "Moment 22" här, fast bara lite :lol: . Så därför funderar man på att antingen byte till en GSX 1100EF/ES, VTR eller byta till en brygga som det finns delar med rimliga priser på/till. Får se vilket det blir..
Senast redigerad av blacken den fre feb 23, 2018 13:02, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#18 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Hade du testat att söka på artnumret på exvis eBay eller bara googla det?
Ibland, ganska ofta faktiskt, dyker det upp rätt prylar till ett mer rimligt pris än vad originalen kostar.

Munstycken odyl, är billigare att köpa i kit som jag förstått det.
Kollat med JD Jetting tex?
Jo och till dom andra årsmodellerna så är det väldans billigt, men till min årsmodell, varsågod och kolla själv, om du hittar en dvs. Har suttit som en klistrad TV mupp vid datorn och lusläst Ebay i snart ett års tid nu..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#19 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Hade du testat att söka på artnumret på exvis eBay eller bara googla det?
Ibland, ganska ofta faktiskt, dyker det upp rätt prylar till ett mer rimligt pris än vad originalen kostar.

Munstycken odyl, är billigare att köpa i kit som jag förstått det.
Kollat med JD Jetting tex?
Jo och till dom andra årsmodellerna så är det väldans billigt, men till min årsmodell, varsågod och kolla själv, om du hittar en dvs. Har suttit som en klistrad TV mupp vid datorn och lusläst Ebay i snart ett års tid nu..
:shock:

Anade inte att det var så illa. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#20 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Så därför funderar man på att antingen byte till en GSX 1100EF/ES, VTR eller byta till en brygga som det finns delar med rimliga priser på/till. Får se vilket det blir..
Stånkor är billiga - bara en cylinder och oftast bara en förgasare!

Men, om halsdiametern skiljer på din, handlar det inte bara om att den är strypt edyl?
Om så är fallet borde det ju gå att montera någon av de billigare (och ostrypta) varianterna.
Eller har du redan kollat detta också?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#21 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Så därför funderar man på att antingen byte till en GSX 1100EF/ES, VTR eller byta till en brygga som det finns delar med rimliga priser på/till. Får se vilket det blir..
Stånkor är billiga - bara en cylinder och oftast bara en förgasare!

Men, om halsdiametern skiljer på din, handlar det inte bara om att den är strypt edyl?
Om så är fallet borde det ju gå att montera någon av de billigare (och ostrypta) varianterna.
Eller har du redan kollat detta också?
Jo ska försöka med herr gssons brygga och funkar det så är det inte fel. Förra viffern så hade jag i stort sett samma trubbel/problem med knasarna, bytte till en brygga efter 95- 96 tror jag det var, och det löste mina problem, den gick som en pungsvedd Iller genom ett glödgat spisrör efter det. Fast på dom knasarna så är den mindre halsdiameter på än på 90-93, och ett par häst mera på dom motorerna.
Och stånka det är det bara husse som ska göra, "bettan" ska vråla som en skitnödig elefant i parningstid när man vrider på rullen. Samt stånkor har ofta problem med smörjningen av kammen/na..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#22 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Jo ska försöka med herr gssons brygga och funkar det så är det inte fel. Förra viffern så hade jag i stort sett samma trubbel/problem med knasarna, bytte till en brygga efter 95- 96 tror jag det var, och det löste mina problem, den gick som en pungsvedd Iller genom ett glödgat spisrör efter det. Fast på dom knasarna så är den mindre halsdiameter på än på 90-93, och ett par häst mera på dom motorerna.
Och stånka det är det bara husse som ska göra, "bettan" ska vråla som en skitnödig elefant i parningstid när man vrider på rullen. Samt stånkor har ofta problem med smörjningen av kammen/na..
:shock: :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#23 Inlägg av blacken »

Är snubben ute och simmar tro? eller har han helt rätt?
https://www.youtube.com/watch?v=ErKrYhbHbzg
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Är snubben ute och simmar tro? eller har han helt rätt?
https://www.youtube.com/watch?v=ErKrYhbHbzg
Anser att han har rätt. Varför ska vissa grupper få äga ett ord som t.ex. n****r?

På tal om yttrandefrihet så hittade jag för ett tag sen en svensk sida på nätet som iaf jag tycker verkar vara ganska intressant http://www.yttrandefrihetsrorelsen.se
Vad säger ni? Intressant eller blä?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#25 Inlägg av adrian_vg »

Kan vi kanske avhålla oss från politiska diskussioner på detta forum?
Vi har haft dem förut och det har aldrig slutat speciellt bra.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#26 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Kan vi kanske avhålla oss från politiska diskussioner på detta forum?
Vi har haft dem forut och det har aldrig slutat speciellt bra.
Jo det förstås, men och det är ett stort men, vad går gränsen för att vara "politiskt aktiv blådåre" och att vilja behålla det som man som barn fick lära sig av sina föräldrar, nämligen respekten för individens integritet i allt! så länge individen följer samhällslagar och normer? Samt sunt bondförnuft.

Tycker att i detta land, så har vi gått för långt i ivern att vara så politiskt korrekt det går, har tappat allt vad sunt förnuft heter och är inne på ett djäkligt sluttande plan, som inte kommer att vara positivt för någon av oss i det långa loppet.

Så kan vi lämna det politiska därhän och sakligt prata om ditt och datt som vuxna balanserade individer, även sådant som kanske ter sig inkräkta på en del individers syn på "sitt budskap" eller politiska ideologi? eller strider mot vad "Åsiktsmaffian" och andra "Prominenta" säger? Fast det enbart rör sig inom ramen för vad en demokrati med yttrandefrihet utgör och vad som definieras som dess stöttepelare.

Eller ska vi som majoriteten av detta land, bara lyda och "ställa oss i fållan" bara för att?
Så tro mig en politisk debatt av "Vifferforumsmagnitud" är så långt ifrån det går att komma, när jag kläckte frågan. Jag bara ställde en ärlig fråga som ställs i så gott som varenda lunchrum, byggfutt, verkstadsgolv,mm,mm som finns i detta land. Och sakligt diskuteras av alla i tidigare nämnda lokaliteter, utan att "Vifferforumsmagnituden" dyker upp.
Senast redigerad av blacken den fre mar 09, 2018 14:04, redigerad totalt 5 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#27 Inlägg av adrian_vg »

Antagligen, kanske, ja. Men det hör inte hemma på detta forum. Ok?
:btt
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#28 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:Är snubben ute och simmar tro? eller har han helt rätt?
https://www.youtube.com/watch?v=ErKrYhbHbzg
Anser att han har rätt. Varför ska vissa grupper få äga ett ord som t.ex. n****r?

På tal om yttrandefrihet så hittade jag för ett tag sen en svensk sida på nätet som iaf jag tycker verkar vara ganska intressant http://www.yttrandefrihetsrorelsen.se
Vad säger ni? Intressant eller blä?
Svårt att säga, man få se tiden an vad som kan komma ur den "krukan"...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#29 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Antagligen, kanske, ja. Men det hör inte hemma på detta forum. Ok?
:btt
"I detta forum", är väl en mera korrekt sats? eller?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#30 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Antagligen, kanske, ja. Men det hör inte hemma på detta forum. Ok?
:btt
Okej ska göra dig till lags. Har en annan undran, hur tedde sig Oxdragarverksamheten förr i landet. Liasom tycker synd om dom stackars oxar som De Facto var väldigt aktiva för grundläggandet av denna nation. Men har lönt ett mycket litet uppskattande för sin insats. Till exempel utan Oxar så hade vi ingen Falukorv i landet. Det var då vi hade koppar som myntfot och största exportvara, det gick åt en massa oxhudsrep, för att kunna dra upp kopparmalmen ur marken.

Så följdaktilgen slaktades det "några" Oxar för repens skull. Men det bidde ju en djäkla massa kött och andra "köttbiprodukter" som en biprodukt, som inte kunde konsumeras pga dess enorma dagliga mängd.
Då sade våran dåvarande regent, Drottning Kristina. " kan ni inte göra någon sorts korv av det hela?" Och resten är nu mera matkulturhistoria.

Men dom stackar Oxar som var grunden för både detta lands gruv, transport och industrihistoria, är sorgligt nog bortglömda och åsido satta i landets historia. Jag tycker att vi inte länar vår "osynliga" vardagshjältar oå, ett adekvat sätt i detta land.

Så "Sens moral" man får väl vara glad att man inte var född till en Oxe. På den tiden...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar