Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#76 Inlägg av Tyrannosaurus »

vroom skrev:Men vem styr landet egentligen? Hade vart kul att höra Jimmieboy säga; Det är ju jag som styr. Vi kommer byta ut den gamla slagdängan mot hjärnrör istället vid ensamkommande nya lagförslag..
Jimmieboy är sliten, tråkig, saknar gnista, karisma, verkar inte ha mer att ge och leendet ser påklistrat ut. I debatterna såg vi flera gånger att bollen låg på straffpunkten men han kickade inte in den.
Hela gänget är rädda för sin egen skugga och försöker bara anpassa sig för att bli accepterade av motståndarna som ändå inte vill ha med dom att göra.
Jag tror mer på "The Kassel" som har förmågan att entusiasmera folk 8)

Men som läget är just nu hoppas jag bara att Jimpan klarar trycket och inte viker ner sig som han gjorde i talmansvalet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#77 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
vroom skrev:Men vem styr landet egentligen? Hade vart kul att höra Jimmieboy säga; Det är ju jag som styr. Vi kommer byta ut den gamla slagdängan mot hjärnrör istället vid ensamkommande nya lagförslag..
Jimmieboy är sliten, tråkig, saknar gnista, karisma, verkar inte ha mer att ge och leendet ser påklistrat ut. I debatterna såg vi flera gånger att bollen låg på straffpunkten men han kickade inte in den.
Hela gänget är rädda för sin egen skugga och försöker bara anpassa sig för att bli accepterade av motståndarna som ändå inte vill ha med dom att göra.
Jag tror mer på "The Kassel" som har förmågan att entusiasmera folk 8)

Men som läget är just nu hoppas jag bara att Jimpan klarar trycket och inte viker ner sig som han gjorde i talmansvalet.
Tyrannosaurus for president, Adrian for traficboringminister, Blacken for allmänirrationsminister. :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#78 Inlägg av adrian_vg »

vroom skrev:Men vem styr landet egentligen? Hade vart kul att höra Jimmieboy säga; Det är ju jag som styr. Vi kommer byta ut den gamla slagdängan mot hjärnrör istället vid ensamkommmande nya lagförslag..
:laugh

Bissniss som vanligt tills bråket i sandlådan är slut.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#79 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev: :laugh

Bissniss som vanligt tills bråket i sandlådan är slut.
Sandlåda är ordet nästan bokstavligt.
"Jag tänker leka med dig för du är dum".
"Min pappa är mycket starkare än din pappa för min pappa är polis".
Osv.
Att dom ids. Men framför allt att folket ids rösta på idioterna.

Oavsett vad man tycker om Jimmieboy så har 17% av folket röstat på honom och skiter man i vad folket vill ha så kommer nog folket snart skita i politikerna. Det talar om politikerförakt, men det kan knappast bli annat när dom visar folkförakt.
Dessutom är 17% betydligt mer än 4% som Frigoliten och Lövinskan fick.

På tal om demokrati hörde jag just nåt intressant, nämligen att nuvarande enade Tyskland har fler politiska fångar än DDR hade på sin tid.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#80 Inlägg av blacken »

och skiter man i vad folket vill
Historiskt och traditionellt sett, så brukar även figurer som Gustav Eriksson och Nils Dacke dyka upp, om det verkligen kniper dvs.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#81 Inlägg av blacken »

Vad är eran åsikt i frågan?
https://www.youtube.com/watch?v=0KiLsK5tdxs
Jag är böjd att hålla med till fullo.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#82 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Vad är eran åsikt i frågan?
https://www.youtube.com/watch?v=0KiLsK5tdxs
Jag är böjd att hålla med till fullo.
Vingar:
Bra att använda som vältskydd!

Elektronik:
Bra och mindre bra. ABS är bra, allt annat förhindrar att föraren lär sig köra sin hoj.

Insane TFT:
Plottrigt. Knepigt att se. Snyggt dock!
Lite synd att man tagit över de överinformerande idéerna direkt från bil och satt in det på mc. Mc har helt andra krav på information och när man ska se det. Tänker att man kanke ist ska gå flygvägen, man ser bara det man behöver just nu för att flyga planet/motorcykeln.

Throttle-by-wire:
Vad som än funkar.
TBW är ok om inte elektroniken kommer i vägen och bestämmer "nej, du får inte axxa nu". Det är i såna lägen man hackar ECU:n...

Bloated fenders:
För mycket kåpor och plast?? Beror ju på vad för hoj det är. GW ska ju vara helt inbyggd. Deauville också. En offroad ska det inte.

Massor med hästar:
JAAAAA!
I praktiken, nja... Lagom är bäst! När lagom inte längre räcker, dvs att lagomhojen mäktar inte med det man själv vill, då, först då skaffar man en starkare hoj.
Saken är ju den att många köper en för stark hoj än de behöver. Å andra sidan har svenska knuttar alltid varit ganska absurt kubikfixerade...
Åter å andra sidan, acceleration är kul, ju mer desto bättre. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#83 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Vad är eran åsikt i frågan?
https://www.youtube.com/watch?v=0KiLsK5tdxs
Jag är böjd att hålla med till fullo.
Det beror på vad man är ute efter.
- En himpa-wimpa hoj med allt lull-lull? jag snackar alltså sporthoj nu, inte GW. Gillar man sånt, kolla senaste MC-Folket (1-19), med en jämförtest GW - BMW K1600. Jag säger bara en sak "Jisses!" och det är inte av beundran - Där kan vi snacka lull-lull :shock:
- Nåt äldre mer basic typ "ödlan" med få elektroniska pryttlar. De enda som är elektroniskt på den är tändningen, mätarna (även hastighetsmätaren) och automatisk blinkersavstängning med vinkelsensor som funkat klockrent i alla år. Tror få eller inga moderna hojar har det idag.
- Nåt mittemellan.

Jag kan konstatera såhär mycket. Det var roligare att kolla på MotoGP när Honda körde med sin RC211V med V5 motor utan en massa elektroniska tjafs när dom nästan körde med speedway-ställ i kurvorna med rykande backdäck https://www.youtube.com/watch?v=CLxSXsRQIUw 8) , mot idag när dom har antispinn, antisladd, antisläpp, antiwheelie, launchcontrol och antiskoj

MotoGP-hojarna är åtminstone inte lika sköra som F1-bilarna som får bryta om dom kör upp på kurbsen. Hojarna kan dom klota, lyfta upp och köra vidare (inte alltid naturligtvis, det beror på hur mycket som går sönder).

Hur som, jag är både för och emot elektroniska hjälpmedel. En 200+ hk-hoj kan nog vara rätt svår att kontrollera så då kanske elektroniktjafset behövs.
adrian_vg skrev:Massor med hästar:
JAAAAA!
I praktiken, nja... Lagom är bäst! När lagom inte längre räcker, dvs att lagomhojen mäktar inte med det man själv vill, då, först då skaffar man en starkare hoj.
Saken är ju den att många köper en för stark hoj än de behöver. Å andra sidan har svenska knuttar alltid varit ganska absurt kubikfixerade...
Åter å andra sidan, acceleration är kul, ju mer desto bättre. :)
"Nothing beats horsepower but more horsepower!" :twisted: :mrgreen:

Eller den amerikanska varianten: "Nothing beats cubic inches bur more cunic inches!"
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#84 Inlägg av blacken »

Föredrar då man har så lite bjäfs som möjligt för ens kommunikation med hoj och väg, "Själen" är viktigt för en framfart, allt för mycket själsdödande teknikgrejor tar bort "feelingen", liasom upplevelsen av att det är jag som framför "bettan" inte att man framför henne med hjälp av en sorts "proxystyrning" så att säga.
Att köra hoj är inte en teknisk upplevelse, utan en själslig sådan, tekniken är där bara i sin absoluta minimalistiska form, för att göra den upplevelsen så trevlig som möjligt, för min del så ska upplevelsen skall vara "Analog" inte "digital". :fakta Kubiken å kusarna är inte heller så avgörande, hellre en klen kubiktunn knarr med massor av körglädje framför drösvis med kus o kubbar, men ingen "själ".
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#85 Inlägg av vroom »

F1 förarnas rattsurfande kanske blir en trend hos hojåkare? En livsfarlig sådan visar sig när det efter ett tvättbrädesliknande vägparti föranleder den trendstinne knutten/an att få till ännu liite bättre och följsammare fjädring genom knappande på neonskärmen under färd :shock: lite drastiskt beskrivet kanske men fan vet om det inte är så redan idag..stirra på nåt lite för länge ..smack
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#86 Inlägg av blacken »

men fan vet om det inte är så redan idag.
Visst är det så, kolla alla bilister som sitter och fibblar på/med klösbrädan och smäller till höger och vänster.
Liasom det är säkert som "Amen i kyrkan" att risken för brutala "fuck ups" ökar drastiskt, när det finns mer onödigt skit att glutta på och leka med under färd. :fakta
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#87 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Att köra hoj är inte en teknisk upplevelse, utan en själslig sådan, tekniken är där bara i sin absoluta minimalistiska form, för att göra den upplevelsen så trevlig som möjligt, för min del så ska upplevelsen skall vara "Analog" inte "digital". :fakta Kubiken å kusarna är inte heller så avgörande, hellre en klen kubiktunn knarr med massor av körglädje framför drösvis med kus o kubbar, men ingen "själ".
Håller delvis med, för mycket elektroniskt bjäfs tar bort en del av charmen med hojåkat. Däremot anser jag att drösvis med kus o kubbar är en del av "själen". Sen måste givetvis kusarna o kubbarna levereras på ett själfullt sätt och inte som nån jävla elmotor.
Det är en av anledningarna att jag gillar V4:an, den har själ, dessutom drösvis av det. Man känner, hör, ser med alla sinnen när man lägger på pulvret. Det är inte att den vibrerar (det gör jag själv så det räcker och blir över :( ), utan man märker att den lever/har en själ 8)
blacken skrev:Visst är det så, kolla alla bilister som sitter och fibblar på/med klösbrädan och smäller till höger och vänster.
Liasom det är säkert som "Amen i kyrkan" att risken för brutala "fuck ups" ökar drastiskt, när det finns mer onödigt skit att glutta på och leka med under färd. :fakta
Instämmer!
1. Klösbrädor kommer inte över min tröskel, vägrar befatta mig med dom. När jag har testat blir jag bara irriterad av hur värdo dom är. Har en Nokia C2-01, den funkar utmärkt att ringa med :wink:
Nästa lur blir en Nokia 3310 4G som bara finns i Kina än så länge, men det finns antydningar (finns en brux på svenska) att den kommer nästa år.

2. Lagen att man inte får hålla i en lur i bil är egentligen rätt löjlig. Det är ok att ha klösbrädan i knäet (ingen som ser det) och surfa, messa, bära sig åt, eller lattja med GPS:en, byta skivor i CD:n/DVD:n osv. Kom ihåg att alla nya bilar har en stor jävla TV-skärm mitt i panelen med femtielva olika menyer, appar och all möjlig skit som tar bort koncentrationen från körningen. Men att sitta och hålla en liten plastbit vid örat är alltså förbjudet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#88 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Att köra hoj är inte en teknisk upplevelse, utan en själslig sådan, tekniken är där bara i sin absoluta minimalistiska form, för att göra den upplevelsen så trevlig som möjligt, för min del så ska upplevelsen skall vara "Analog" inte "digital". :fakta Kubiken å kusarna är inte heller så avgörande, hellre en klen kubiktunn knarr med massor av körglädje framför drösvis med kus o kubbar, men ingen "själ".
BMW-åkarna misstycker nog! :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#89 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Att köra hoj är inte en teknisk upplevelse, utan en själslig sådan, tekniken är där bara i sin absoluta minimalistiska form, för att göra den upplevelsen så trevlig som möjligt, för min del så ska upplevelsen skall vara "Analog" inte "digital". :fakta Kubiken å kusarna är inte heller så avgörande, hellre en klen kubiktunn knarr med massor av körglädje framför drösvis med kus o kubbar, men ingen "själ".
BMW-åkarna misstycker nog! :mrgreen:
Dom ska ju alltid kaxa ju :lol: Men efter "X" antal år med att köra hoj, så är det fyra stycken som man fortfarande minns med "en positiv anda i själen" som det heter. En var en Triumph -66 600 Trophy som jag fortfarande kommer ihåg hur det var , kändes, och lät. Och längtar att få uppleva igen. Och en Suzuki GT 550 -73 som var för djäkla rolig att köra på. Som man åsså saknar och mer än gärna skulle vilja få uppleva en tur på en sådan igen :D .
En annan var en Suzuki SV 650 -02 absolut den roligaste. och en Jawa 250, tror det var en 60 talare, fast den var mera ett sorts skräckglädje feeling som gjorde den minnesvärd, men den hade förmågan att ge en totalupplevelse av både känsla,fart och spänning som påminde om ens första turer på moppe innan man hade fyllt "ålder".
Och under/efter denna tid så har jag ägt, och kört "några" riktiga kubikstinna dräparknarrrar av varierad kvalisort. Och minns bara några få av dom. Dom man ännu minns som minnesvärda, var samtliga var "underkubikiserade" och hästkraftssvaga.

Hade en Suzuki GSX1100G som fick lite motivationsdrivande grejor inopererade under ett vinteruppehåll (kammar, kolvar, knasare)
Och efter det så botade den alla former av förstoppning, snudd på permanent! på alla som testade den. Jag totalstekte en Rally subaru impreza med riksdag och packfickor på knarren. men man kunde somna på den, för den var för präktig och nästan ointressant på vägen. Den kommer man bara ihåg när man ser kort på den, det var som att köra en Ikeasoffa så att säga, dom andra minns man ännu med värme och längtan utan visuell stimulans för den sakens skull.

Så för min del så är det helt klart att modell, storlek, hästkrafter samt märkeshybris av olika magnituder inte betyder så mycket för min upplevelse som "motordriven veliciopedryttare", allt är klart relaterat till knarrens "personliga" beskaffenhet, och innovations förmåga hos konstruktören som fäller avgörandet, inte hur många säkringar jag har i elboxen.

Just därför så fastnade man för VFR, den är inte övermotoriserad, eller är hästkraftstinn, den är lagom stor, men har ändå en sorts pondus som man kan hitta hos större knarrar, den har en körglädje som påminner om dom andra man minns, man kan säga att den manifesterar begreppet "lagom" på ett verkligt sätt, samt den har ett sjysst "bonus", när man vill så har den ett av dom värsta klippen i hojvärlden, enligt tillverkaren så ska den göra kvarts milen runt 10-11 sekunder och 0-100 på runt 2,5 till 3,5 sekunder. Det är inte illa av en knarr som är både kubik klen och hästkraftstunn jämfört med dagens knarrar (V4 power). Samtidigt som man kan köra den lugnt och värdigt i vardagstrafiken, den är alltid kul att köra oavsett väder eller humör..

Om man verkligen tänker efter, så undrar man om den verkligen är en Japansk knarr? För den är ju helt klart en manifestation och sinnesbild av det ursvenska begreppet "Lagom", finns det någon knarr som är mera "lagom allround" som viffer? Hur kan en sådan produkt komma ifrån ett land som aldrig har hört talas om begreppet "lagom"? Det är nog en annan utav Universums olösta gåtor.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden

#90 Inlägg av blacken »

Undrar om även Lennart Matikainen åsså är en ljugande rasist?
https://www.youtube.com/watch?v=ZS9d3fntp5o
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar