Renare bakdel vtec
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Se där...jag hittade en bild på min bakdel...Som sagt, Farbror blå kanske inte uppskattar den, men jag gör det
För den insatte kan jag rekommendera en liten titt på avgassystemet som jag har *hrmm* moddat lite också. Ljudet är en fröjd när V4:an nu får andas lite mer. Jag har skurit de små rören ca 2,5 cm in i ljuddämparen och det blir vad som på andra forum kallas en "partial gutting" kan inte översätta det riktigt. Iaf går avgaserna bara genom en kammare istället för tre. En upplevelse, helt klart
VFR800-05 Silver Edition
För den insatte kan jag rekommendera en liten titt på avgassystemet som jag har *hrmm* moddat lite också. Ljudet är en fröjd när V4:an nu får andas lite mer. Jag har skurit de små rören ca 2,5 cm in i ljuddämparen och det blir vad som på andra forum kallas en "partial gutting" kan inte översätta det riktigt. Iaf går avgaserna bara genom en kammare istället för tre. En upplevelse, helt klart
VFR800-05 Silver Edition
- Bilagor
-
- Bakdel.JPG (115.81 KiB) Visad 18536 gånger
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
Jag visade ju var MINA två hål var gjorda!!! ????Conseal skrev:Vet itne riktigt om tråden kvalificerar sig under guider & howtos .. kan behöva lite beskrivande text kring arbetet för att inte hamna under mektips eller foto & film
Ok, reflexen var med dubbelhäftande tejp, men eftersom jag inte vet om den kommer att sitta kvar så kan jag inte rekomendera det ännu
Ok den blåste inte av i 200, så då kan jag rekomendera den också. 25kr på bildelar, kapa och behåll 1/3, ta bort plasten för tejpen, smacka dit den och "voila" inga pekpinnar från farbror blå
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07
Såld:Honda VFR 800 -07
Hur gjorde du detta?För den insatte kan jag rekommendera en liten titt på avgassystemet som jag har *hrmm* moddat lite också. Ljudet är en fröjd när V4:an nu får andas lite mer. Jag har skurit de små rören ca 2,5 cm in i ljuddämparen och det blir vad som på andra forum kallas en "partial gutting" kan inte översätta det riktigt. Iaf går avgaserna bara genom en kammare istället för tre. En upplevelse, helt klart
Kan du visa/förklara lite närmare hur du gjorde?
Kan ju vara intressant att se hur du gjorde och ifall det går att återställa dom till "orginalljud" igen om det behovet uppkommer.
Tycker att orginaldämparna är ganska snygga, men lite lågmälda om man säger så.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Varför skulle de inte? Du har ju skylt och reflex. Stänkskydd är väl inte obligatoriskt så vitt jag vet.lotek skrev:Som sagt, Farbror blå kanske inte uppskattar den, men jag gör det
Eller tänkte du på ljudet kanske?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
@adrian_vg...har du provat att sätta en originalskylt mellan ljuddämparna...nä, tror inte det. Det är en miniatyrskylt modell större. D.v.s. inte tillåtet...skäms lite gör jag, men ler samtidigt eftersom det blev så otroligt snyggt eventuella konsekvenser är en senare fråga, det tar jag då.
@ralsbo, det går inte att återställa dem till ursprungsskick. jag har borrat bort rören som sitter utvändigt och skurit (tack Dremel) av rören inifrån för att få till detta.
Sen strax efter att jag gjort det och avnjutit ljudet kom jag på att jag anmält mig till Gelleråsen i Maj , ljudkrav...japp. Kommer jag igenom med dessa? knappast.
Så jag fick börja leta runt efter ett ersättningssystem...köpte ett på E-Bay för en knapp tusenlapp, lite skrapat, men so what, det fyller sin funktion och skall bara användas på bana.
lite instruktioner typ..jag använde denna sidan http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... opic=40885, det finns lite varianter på hur man gör detta, detta är det enklaste sättet, det kostar lite kapskivor till en Dremel, men man slipper svetsa.
Välj själva..jag tycker att den låter väsentligen roligare nu än "surret" den hade förut..sök på youtube efter gutted exhaust vfr och partial gutting så kan man iaf få en uppfattning innan man gör något.
VFR800-05 Silver Edition
@ralsbo, det går inte att återställa dem till ursprungsskick. jag har borrat bort rören som sitter utvändigt och skurit (tack Dremel) av rören inifrån för att få till detta.
Sen strax efter att jag gjort det och avnjutit ljudet kom jag på att jag anmält mig till Gelleråsen i Maj , ljudkrav...japp. Kommer jag igenom med dessa? knappast.
Så jag fick börja leta runt efter ett ersättningssystem...köpte ett på E-Bay för en knapp tusenlapp, lite skrapat, men so what, det fyller sin funktion och skall bara användas på bana.
lite instruktioner typ..jag använde denna sidan http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... opic=40885, det finns lite varianter på hur man gör detta, detta är det enklaste sättet, det kostar lite kapskivor till en Dremel, men man slipper svetsa.
Välj själva..jag tycker att den låter väsentligen roligare nu än "surret" den hade förut..sök på youtube efter gutted exhaust vfr och partial gutting så kan man iaf få en uppfattning innan man gör något.
VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Åhå! Du har gjort en egen? Jämförde med en skyltbild i ett tidigare inlägg. Nu är jag med. Reagerade inte på storleken på den du har nu.lotek skrev:@adrian_vg...har du provat att sätta en originalskylt mellan ljuddämparna...nä, tror inte det. Det är en miniatyrskylt modell större. D.v.s. inte tillåtet...skäms lite gör jag, men ler samtidigt eftersom det blev så otroligt snyggt eventuella konsekvenser är en senare fråga, det tar jag då.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Hej lotek
Tack för svaret och länken.
Ska kolla runt lite på jobbet. Jobbar mycket med rostfritt.
Ett koningsverktyg för rören och en liten tätningsmanchett som döljs av kåpan så kanske man kan få den att se orginal ut igen, i alla fall utseendemässigt och ljudmässigt.
Jag ska kolla läget och se vad vi har för intressant på lagret.
/Sanny
Tack för svaret och länken.
Ska kolla runt lite på jobbet. Jobbar mycket med rostfritt.
Ett koningsverktyg för rören och en liten tätningsmanchett som döljs av kåpan så kanske man kan få den att se orginal ut igen, i alla fall utseendemässigt och ljudmässigt.
Jag ska kolla läget och se vad vi har för intressant på lagret.
/Sanny
@Ralsbo: aha..så du sysslar med sånt alltså. hmm, är mycket intresserad av eventuella lösningar du hittar. Är inte helt bortväxlad vad avser sånt, men saknar tyvärr verkstad sen rätt länge tillbaka
Funderade på nåt liknande som dämpar nog för ex. besiktning o.s.v. med en typ kona av teflon eller värmebeständigt gummi och något som låser den i den stora öppningen...jag kan se framför mig exakt hur jag vill att det skall se ut, men har inte resurser till det, . Nåja..som en liten hjälp har jag hittat denna med:
Credit för teckningen till "Rice" på VFRD.
VFR800-05 Silver Edition
Funderade på nåt liknande som dämpar nog för ex. besiktning o.s.v. med en typ kona av teflon eller värmebeständigt gummi och något som låser den i den stora öppningen...jag kan se framför mig exakt hur jag vill att det skall se ut, men har inte resurser till det, . Nåja..som en liten hjälp har jag hittat denna med:
Credit för teckningen till "Rice" på VFRD.
VFR800-05 Silver Edition
- Bilagor
-
- Diagram.jpg
- (153.08 KiB) Nerladdad 140 gånger
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....
Nu har jag inte varit ute och tittat på hojen ännu, men jag hade tänkt mig att göra en hylsa för varje rör inne i systemet. Antingen om det finns rätt dimension eller om man får köra med koningverktyget lite.
Dessa två träs igenom ett lock och svetsas fast. Locket ska passa till bakstycket på orginalsystemet ihop med en värmetålig packning.
I bakstycket hade jag tänkt mig att sätta två eller tre Pop-nut, som gör att jag kan skruva på eller av "insatsen" som jag vill. Förhoppningsvis utan att demontera systemet eller kåpan som sitter där.
Detta borde göra så att man kan ta av eller sätta på insatsen på under 2 minuter. Förhoppningsvis även så att det inte sysn utifrån att det sitter ett lock där.
Hoppas att du förstår hur jag menar.
Jag får kolla upp detta lite när jag kommer hem och även mäta lite, så har jag nog räddat hela morgondagen på jobbet för att försöka få ihop detta. (Man är ju bara inhyrd underhållskonsult, så man får försöka jobba lite i det tysta)
/Sanny
Dessa två träs igenom ett lock och svetsas fast. Locket ska passa till bakstycket på orginalsystemet ihop med en värmetålig packning.
I bakstycket hade jag tänkt mig att sätta två eller tre Pop-nut, som gör att jag kan skruva på eller av "insatsen" som jag vill. Förhoppningsvis utan att demontera systemet eller kåpan som sitter där.
Detta borde göra så att man kan ta av eller sätta på insatsen på under 2 minuter. Förhoppningsvis även så att det inte sysn utifrån att det sitter ett lock där.
Hoppas att du förstår hur jag menar.
Jag får kolla upp detta lite när jag kommer hem och även mäta lite, så har jag nog räddat hela morgondagen på jobbet för att försöka få ihop detta. (Man är ju bara inhyrd underhållskonsult, så man får försöka jobba lite i det tysta)
/Sanny
Nu har jag varit ute och gjort en "partial gutting" på mitt system.
Jag fick ju tag på ett begagnat orginalsystem som jag kunde hålla på att leka med lite, samtidigt som jag har mitt orginal kvar.
Många Dremel kapskivor gick det åt, men nu är det som sagt klart och monterat på hojen.
Satan i gatan, vilket ljud det blev på den.
Det var helt klart värt alla kapskivor för att få ett sådant här ljud.
Nu ska jag bara kika lite på hur jag ska få fast insatsen jag ska tillverka, i systemet utan att riva ner hela baken.
Men det gör jag inte nu........Nu ska jag ut och brumma.
/Sanny
Jag fick ju tag på ett begagnat orginalsystem som jag kunde hålla på att leka med lite, samtidigt som jag har mitt orginal kvar.
Många Dremel kapskivor gick det åt, men nu är det som sagt klart och monterat på hojen.
Satan i gatan, vilket ljud det blev på den.
Det var helt klart värt alla kapskivor för att få ett sådant här ljud.
Nu ska jag bara kika lite på hur jag ska få fast insatsen jag ska tillverka, i systemet utan att riva ner hela baken.
Men det gör jag inte nu........Nu ska jag ut och brumma.
/Sanny
Gammal tråd, men tänkte ändå att jag slänger upp några bilder på hur jag ändrade om lite i baken. Använde originalstaget, men flyttade upp lampan/skylthållaren ett snäpp. Hittade också ett gammalt plattjärn i verktygslådan som passade (nästan) perfekt för att montera original reflexen så att den hamnar precis under skylten. Lyckligtvis så passade allt ihop med väskhållarna också när jag var klar!
Ursäkta mitt kanske något överdimensionerade bultförband
En liten knicks på plåten så att reflexen hamnar någurlunda rätt
Loe Vince, Väskhållare och rensad bak i en skön symbios
Slutresultatet - iaf lite snyggare än innan...
Ursäkta mitt kanske något överdimensionerade bultförband
En liten knicks på plåten så att reflexen hamnar någurlunda rätt
Loe Vince, Väskhållare och rensad bak i en skön symbios
Slutresultatet - iaf lite snyggare än innan...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Vaddårå? Mer tyngd bak gör att viffern lättare går upp på bakhjulet.vtec skrev:Ursäkta mitt kanske något överdimensionerade bultförband
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!