GUIDE: Dubbla halvlysen
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
GUIDE: Dubbla halvlysen
Som dom flesta tycker så är det ju betydligt snyggare om bägge lamporna lyser vid halvljus samt att man får lite bättre lyse på köpet.
Inför denna modifiering så valde jag att göra det på det riktigt seriösa sättet och inte på det enkla med en strömtjuv från ena lampan till den andra vilket medför ett rejält spänningsfall.
Efter ett besök på Biltema så konstaterade jag snabbt att deras extraljussats innehöll allt man behövde.. nästan, fick kompletera med en kabelsko.
Denna kabelsko fick man kompletera med då det bara finns en i satsen.
Sen passade jag på att köpa denna sortimentlåda för framtida behov.
Till och börja med så strippade jag hojen på kåpor och tank. Därefter kopplade jag bort batteriet. Viktigt så du inte gör någon kortis.
I satsen från Biltema finns det en röd och en svart kabel med kabelsko, dessa får man stuka om lite för att passa en H4 lampa. Därefter plockar man bort den vita kabeln i den vänsta lampsockeln och ersätter med den röda. Den svarta ska givetvis in i den högra sockeln, kolla så dom klickar fast ordentligt.
Sen gäller det att välja plats för reläet, jag valde att sätta det i "luftintaget" där det fanns en bra skruv att fästa i samt bra kabelvägar från batteriet till lysena.
Sen är det bara att dra den svarta och röda till batteriet samt den gröna och blå till lysena. Jag valde att trä krympslang över mina kablar, dels för nötningsrisken men också för att få dom svarta. Dock så lät jag den vara okrympt.
Sen är det bara att koppla ihop den röda och den blå samt att skarva vidare till nästa lyse. Här kommer kabelskosatsen till användning. Glöm inte att isolera denna skarv innan du gömmer undan den.
Jag valde sen att använda den strömbrytare som följde med, således drog jag den andra blå till den samt den svarta till strömbrytaren. Då kan jag släcka ett lyse vid tex besiktningen om man nu känner för det.
Därefter så kopplade jag ihop den vita som jag lossat från lampsockeln med den gröna och isolerar skarven.
Sen ansluter jag den röda till plus på batteriet samt den svarta på minus. Tänk på att säkringen ska sitta så nära polen som möjligt.
Resultat
lycka till!!!
Stefan
Inför denna modifiering så valde jag att göra det på det riktigt seriösa sättet och inte på det enkla med en strömtjuv från ena lampan till den andra vilket medför ett rejält spänningsfall.
Efter ett besök på Biltema så konstaterade jag snabbt att deras extraljussats innehöll allt man behövde.. nästan, fick kompletera med en kabelsko.
Denna kabelsko fick man kompletera med då det bara finns en i satsen.
Sen passade jag på att köpa denna sortimentlåda för framtida behov.
Till och börja med så strippade jag hojen på kåpor och tank. Därefter kopplade jag bort batteriet. Viktigt så du inte gör någon kortis.
I satsen från Biltema finns det en röd och en svart kabel med kabelsko, dessa får man stuka om lite för att passa en H4 lampa. Därefter plockar man bort den vita kabeln i den vänsta lampsockeln och ersätter med den röda. Den svarta ska givetvis in i den högra sockeln, kolla så dom klickar fast ordentligt.
Sen gäller det att välja plats för reläet, jag valde att sätta det i "luftintaget" där det fanns en bra skruv att fästa i samt bra kabelvägar från batteriet till lysena.
Sen är det bara att dra den svarta och röda till batteriet samt den gröna och blå till lysena. Jag valde att trä krympslang över mina kablar, dels för nötningsrisken men också för att få dom svarta. Dock så lät jag den vara okrympt.
Sen är det bara att koppla ihop den röda och den blå samt att skarva vidare till nästa lyse. Här kommer kabelskosatsen till användning. Glöm inte att isolera denna skarv innan du gömmer undan den.
Jag valde sen att använda den strömbrytare som följde med, således drog jag den andra blå till den samt den svarta till strömbrytaren. Då kan jag släcka ett lyse vid tex besiktningen om man nu känner för det.
Därefter så kopplade jag ihop den vita som jag lossat från lampsockeln med den gröna och isolerar skarven.
Sen ansluter jag den röda till plus på batteriet samt den svarta på minus. Tänk på att säkringen ska sitta så nära polen som möjligt.
Resultat
lycka till!!!
Stefan
CBR 600rr -07
Gör det! Mina lyser iaf bägge o så vitt jag vet är inget gjort (just där ) min hoj...marinmo skrev:Hum! Jag vet inte. Jag hämtar min VFR på Torsdag. Men när jag provkörde såg det ut som bara ena lampan lös ... Kanske är en trasig lampa då mao? Får kolla det ..Tegfors skrev:På -02 lyser ju bägge redan.......
Iaf på min.. Är inte det orginal?!?
Några andra som har mer erfarenheter?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
Hej. Kände att jag behövde kommentera lite... Även om jag känner mig lite som hacka på alla el-guide en... Ska skriva några enbart snälla inlägg också.
1. Alla VFR med dubbla H4 framljus har haft båda tända på heljus.
Att koppla in båda halvljus ger därför bara samma totala effekt som vid körning på helljus (utan modifiering).
Kan däremot till viss del hålla med om att det är väl inte alltid den grövsta kabel som använts av Honda. Kan inte se att det skulle vara någon problem att införa en modifiering till "standard" nivå. (sverige special med enbart ett halvljus). Men visst skulle det kunna vara fördelaktigt att byta matningen till grövre fram till reläet. Dock måste jag cittera en kollega: "Att mäta är att veta" Hur ser det ut med spänningsfallet? För visst är det helt rätta att en lampa tappar mycket ljus på att matningen sjunker lite. Men är det så märkbart att det är värt det...
2. Kolla schemat lägg dit det som saknas. Ja, det är kabeln från det relä som redan finns till den lampsockel som redan finns. Vill man så lägg in brytare om man vill slå av, men det finns ingen anledning att göra det för besktingens skull. Definitionerna för belysning är sedan länge uppdaterade.
1. Alla VFR med dubbla H4 framljus har haft båda tända på heljus.
Att koppla in båda halvljus ger därför bara samma totala effekt som vid körning på helljus (utan modifiering).
Kan däremot till viss del hålla med om att det är väl inte alltid den grövsta kabel som använts av Honda. Kan inte se att det skulle vara någon problem att införa en modifiering till "standard" nivå. (sverige special med enbart ett halvljus). Men visst skulle det kunna vara fördelaktigt att byta matningen till grövre fram till reläet. Dock måste jag cittera en kollega: "Att mäta är att veta" Hur ser det ut med spänningsfallet? För visst är det helt rätta att en lampa tappar mycket ljus på att matningen sjunker lite. Men är det så märkbart att det är värt det...
2. Kolla schemat lägg dit det som saknas. Ja, det är kabeln från det relä som redan finns till den lampsockel som redan finns. Vill man så lägg in brytare om man vill slå av, men det finns ingen anledning att göra det för besktingens skull. Definitionerna för belysning är sedan länge uppdaterade.
- Bilagor
-
- Elschema VFR 90-97 belysning.
- Helljus.jpg (35.23 KiB) Visad 19685 gånger
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Vi som ägnar en massa tid åt att rensa upp tidigare ägares hemmafixar är tacksamma över inlägg som dina... fast å andra sidan tar du ju bort lite av glädjen med att uppfinna hjulet på nytt.JohanL skrev:Hej. Kände att jag behövde kommentera lite... Även om jag känner mig lite som hacka på alla el-guide en... Ska skriva några enbart snälla inlägg också.
VFR750F -92, grön
Hämtade min hoj idag och mycket riktigt så var det en lampa som var trasig! Skönt att kunna påtala detta när man stod där, är ju alltid större risk för tjafs om man kommer tillbaka 2-3 dagar senare ... Tack tack för upplysningen (ordvitsen var inte menad ... sanning)!Tegfors skrev:Gör det! Mina lyser iaf bägge o så vitt jag vet är inget gjort (just där ) min hoj...
Några andra som har mer erfarenheter?
Jo. Men vart sitter dessa relän? Jag har letat och hittar dem inte. Sitter längre bak under tank eller sits. Har letat som en liten tok under kåporna fram.JohanL skrev:
2. Kolla schemat lägg dit det som saknas. Ja, det är kabeln från det relä som redan finns till den lampsockel som redan finns. Vill man så lägg in brytare om man vill slå av, men det finns ingen anledning att göra det för besktingens skull. Definitionerna för belysning är sedan länge uppdaterade.
Någon som vet.
Reläplacering:mator skrev:
Någon som vet.
årsm 90-93
i främre kåpan med lampor och dyligt, på längst ut till HÖGER (färdriktning) i höjd med oljekylaren. Sitter bågge relän i en gemensam sockel.
årsm 94-97
i främre kåpan med lampor och dyligt, på VÄNSTER sida (färdriktning) i höjd med infästningen till bakspegeln, sitter reläet för halvljus. På höger sida sitter helljusereläet.
- jeppes
- Donator 2010
- Inlägg: 226
- Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
- Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare
Jag gjorde fusken förra säsongen o kan väl säga att förlust med ström på vägen e inte ett problem! Arean e tilltagen så det räcker o det e ganska korta sträckor vi pratar om.
Inga problem + besiktningen sa inget om mina lampor. Båda var igång vid besiktningen.
Inga problem + besiktningen sa inget om mina lampor. Båda var igång vid besiktningen.
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...
Har hittat båda reläerna och blir lite undrande över de som skriver att man kan koppla in sig direkt på halvljusreläet.jeppes skrev:Arean e tilltagen så det räcker o det e ganska korta sträckor vi pratar om.
Tittar jag på min hoj som är en VFR750 -96 från Tyskland så är helljuset avsäkrat med 10A och halvljuset med 10A.
Men kabeln till halvljuset från säkringsboxen till reläet verkar nästan vara mindre än 0.75mm2.
När jag räknar ut med ohms lag 12V/110W=9.16A blir jag osäker om det verklikgen är smart att köra båda halvljuset på samma kabel. Eller är de svenska hojarna olika i kabeldragning?
/Mats
Inte för att vara petig men det är effektlagen du räknar med därmator skrev:Har hittat båda reläerna och blir lite undrande över de som skriver att man kan koppla in sig direkt på halvljusreläet.jeppes skrev:Arean e tilltagen så det räcker o det e ganska korta sträckor vi pratar om.
Tittar jag på min hoj som är en VFR750 -96 från Tyskland så är helljuset avsäkrat med 10A och halvljuset med 10A.
Men kabeln till halvljuset från säkringsboxen till reläet verkar nästan vara mindre än 0.75mm2.
När jag räknar ut med ohms lag 12V/110W=9.16A blir jag osäker om det verklikgen är smart att köra båda halvljuset på samma kabel. Eller är de svenska hojarna olika i kabeldragning?
/Mats
//C
CBR 600rr -07