Forumet tillåter endast tre bilder. jag har ingen annan stans å lägga dom. HÄr är iaf alla bilder till guiden samlade.
https://www.dropbox.com/sh/38cx3460g0c2 ... Oqysa?dl=0
Hur vet jag om min stator är dålig?
- Mät spänningen på batteriet. På tomgång ska det vara strax under 15V på batteriet.
- Mät spänningen på statorn. Tre ledare går från statorn på vänstra sidan (se bild steg 3) till kontaktstycket på högra sidan bredvid regulatorn. Lite osäker här på vad det SKA vara. Det sägs att man ska ha ca 60V växelspänning (AC) mellan faserna (stiften) vid 5000rpm. Det blir högre spänning desto högre varvtal. Jag hade 0.1V på alla mina när den brunnit upp oavsett varvtal. Med nya statorn runt 3V på tomgång.
- Om du får problem med långsam laddning om du har extra uttag för att ladda telefonen tex. Vissa laddare rent av kanske ej funkar. Speciellt strömkrävande.
- Visuell inspektion. Är några spolar mörkare är det ett tecken på att statorn gått varm och kommer förmodligen gå sönder inom en snart framtid. Detta är ej smidigt då du måste skaffa ny packning och täta om. Samt att motorns olja rinner ut. Bilden nedan är min stator. Jag har haft problem ett tag med att min mobil inte laddas upp riktigt när man kör GPS eller liknande. Inte riktigt undersökt varför. I en långfärd började det hända konstiga grejer. Halvljuset slockande, instrumentet slocknade och sedan till slut dog hela tändningen. Då var batteriet helt tomt. Statorn hade brunnit och min hoj levde på strömmen som fanns kvar i batteriet. Sen var det kört...
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/bbq_stator.jpg)
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/bbq_stator_baksidan.jpg)
Inköp av ny stator
- Honda tar runt 5500kr för en ny. Det är väldigt mycket pengar.
- Jag har köpt min på Amazon i USA av "Ricks Motorsport Electronics". Totalt kostnad med importavgift och tull mm. Mellan 1600-1700kr. Svårt att säga om den är bra än då jag vet det om några tusen mil förmodligen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hur byter jag min stator?
Vad som behövs:
- Ny packning. 150kr Honda original. Artnr: 11636-mcw-010. Alternativt bara köra med någon packningssilikon. Vet ej om det blir bra.
- Packningssilikon för att täta skarvarna i motorblocket och kabelgenomföringen.
- Ny stator. Magneterna som snurrar runt tror jag aldrig blir dåliga. Det om dom blir fysiskt skadade möjligtvis.
- Oljeuppsamlare. Olja kommer rinna ut från generatorhuset. Kanske lika bra att göra ett riktigt oljebyte samtidigt?
- Snöre, kabel eller liknande för att dra igenom kabeln över motorn. Trångt som fan!
- Verktyg. Insex, (torx enligt manualen fanns ej på min). Sexkantshylsor. Förlängare. Träklubba eller hammare med träbit.
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/ricks.jpg)
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/packning.jpg)
1. Börja med att riva ner vänster och höger sidorkåpor.
2. Lossa på kylarvattenbehållaren och häng fast den med någon tråd åt vänster sida så slipper du koppla ur slangen. Den lilla överrinningsslangen är bara lossa på.
3. Koppla ur statorkabeln på höger sida. Man behöver inte ta bort allt som det står i manualen.
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/stator_kabel.jpg)
4. Bind fast ett snöre eller dyl ordentligt i kontakten. Du vill INTE att den ska lossna inne halvvägs.
5. Dra genom kabeln till stators sida så snöret följer med. Underlättar en hel del att kunna dra tillbaka nya kabeln i snöret sen. Man ser inte ett skit under insuget mm. Enligt servicemanualen ska man ta bort tanken, luftburken, div kablar å grejer. Jag tog bort tanken för att jag trodde att jag skulle se mer. Hjälpte inte mycket. Så det behövs ej.
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/stator_kabel_gamla.jpg)
6. Koppla ur kablage som är i vägen för generatorn. Lossa 8st skruvar runt kåpan. Kom ihåg hur kabelhållaren satt längst ner. Alla skruvar är lika långa.
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/generator_kapa_skruvar.jpg)
7. Ställ din oljeuppsamlare under generator kåpan. Osäker på hur mycket som egentligen rinner ut då jag redan tömt för oljebyte innan.
Lossa på kåpan. Detta kan vara ganska svårt. Man får knacka på den med klubban eller hammare med träbit tills packningen släpper. Dessutom hålls den tillbaka av extremt starka magneter.
8. Ryck loss 2st styrpinnar för kåpan. Detta för att underlätta rengöring av gammal packning.
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/styrpinnar.jpg)
9. Lossa fem skruv på stator (insex) och kabelklämma. Ta bort din grillade stator.
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/stator_skruvar.jpg)
10. Skrapa rent plåtytorna från gammal packning utan att repa för grovt! Fönsterskrapa funkar bra på kåpan. På motorblocket får man använda någon mindre skrapa. Man vill helst inte repa upp magnethjulet samt att det är jävligt trångt. Passa även på att torka rent inne i generator huset från skräp som oljan lämnat.
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/skrapa_packning.jpg)
11. På originalstatorn sitter det en kabelhållare på undersidan. Den hoppade jag över på min nya stator då själva ledningarna som går ut till spolarna var på just baksidan av den nya statorn. Det gjorde att kabelhållaren gneds mot trådarna och det kändes inte så bra. Ville inte skrapa av isoleringen. Kabeln låg på sin plats utan den ändå.
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/kabelhallare.jpg)
12. Montera nya statorn. Går i princip inte att sätta skruvarna fel för hålen matchar ej om du inte har den i rätt position.
Skruvarnas skall dras med 12Nm enligt Honda. Kan vara bra att ta locktite på skruvarna för säkerhets skull.
Kabeln ska ligga i en fåra i locket sen gå under klämman som man lossade på.
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/stator_montering.jpg)
13. Sätt tillbaka styrpinnarna i motorblocket.
14. När du rensat bort gamla packningen. Gegga på packningssilikon i dom två motorskarvarna på höger och vänster sida så att det blir tätt under packningen. Akta så det inte hamnar silikon inne i generatorhuset. Sätt sedan på den nya packningen.
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/motorskarv.jpg)
15. När du pressat ner kabelgenomföringen i kåpan. Pressa ner massa tätningsmedel i gummiskarven så det fylls upp och blir tätt.
16. Allt är monterat i kåpan och dags att sätta fast den. Ta det väldigt försiktigt och håll i den hårt. Magneterna kommer slita kåpan ur händerna på dig. När detta händer se till att du har den mitt för magnethjulet. Annars är det risk att kopparisoleringen skrapas av! (har ej geggat kontakten på bilden här)
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/stator_monterad.jpg)
17. Skruva tillbaka kåpan och kabelhållaren.
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/statorbyte_klart.jpg)
18. Koppla på nya kabeln på dragsnöret du lämnat genom motorn tidigare. Det är riktigt pilligt men går att dra igenom den.
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/stator_kabel_nya.jpg)
19. Sätt tillbaka alla kablar och slangar behållare mm. Häll tillbaka oljan eller slutfört ev oljebyte.
20. Nu har du upp till 15V laddström på batteriet vid tomgång
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Bild](https://dl.dropboxusercontent.com/u/5715557/vfrforum/stator/stator_15V.jpg)