VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: tor okt 19, 2017 15:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
InläggPostat: tor jun 08, 2017 17:53 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 3957
Ort: Huddinge, Stockholm
adrian_vg skrev:
Funkar det iaf inte och du är öm i halsen av allt svärande, återstår att borra ur skruven. Ta det varligt dock isf!
En del borrar och skruvar i en sk svinpitt för att få ur eländet.

"Svinpitt":
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Skruvutdragare-5-st-2000016851/

Till att börja med. Glöm svinpittar, dom är livsfarliga!
Dom är glashårt härdade och därför sköra och går ofta av. Sen har man verkligen problem för då går det inte ens att borra ur skiten.

lappen skrev:
adrian_vg skrev:
lappen skrev:
Fortsätter frågorna i ämnet...törs man köpa/köra på Fultemas bromsvätska? Egentligen bara för att det är enklast att ta mig dit...

Dot4 skall det väl vara? :)


DOT 4 eller DOT 5.1.

Använd inte DOT 5 om du tidigare haft i DOT 4 eller DOT 5.1!

Vad är DOT 5 för special?

Fördelen, men även nackdelen med DOT 5 är att den inte tar åt sig vatten.
Fördel: 1. Det är mindre risk för "fading" (d.v.s. att man får gasbubblor i systemet vilket i värsta fall kan leda till att man tappar bromsarna) när bromsarna blir riktigt varma under hård körning.
2. Den käkar inte upp lacken om man spiller.
Nackdel: Eftersom den inte tar åt sig vatten kan det leda till korrosion i systemet.

Förutom det.
Det är ingen eller nästan ingen som idag kör på DOT 5 av egentligen tre anledningar:
1. Dagens DOT 4 och speciellt DOT 5.1 är såpass bra att de klarar extrem racing.
2. Byter man bara bromsvätska regelbundet (vartannat år rekommenderas för normalt gatbruk) så har man i princip eliminerat risken för fading eftersom bromsvätskan i sig själv inte kokar i första taget, utan det är vattnet/kondensen som den har tagit upp över tid som leder till det.
3. DOT 5 är ett jävla klet att hålla på med (jag körde på DOT 5 en gång på nån gammal hoj för många år sen, så jag vet).

DOT 4 och DOT 5.1 käkar förvisso lack, men det är väldigt lätt att få bort spill eftersom den är vattenlöslig. Bästa sättet för att slippa spill och läckage från behållaren är att skölja av membran och lock med vatten och sen torka med en trasa så grejerna är riktigt torra. Torka av kanterna på behållaren men en lätt fuktad trasa (t.ex. en flik av en ordentligt urkramad disktrasa) och montera ihop allt torrt.

Kan f.ö. nämna att jag kör på Motul DOT 5.1
Det finns ingen anledning att hålla på att snika med Feltema med såna grejer. ½ l Motul kostar ca. 100:- och räcker ganska länge.

[EDIT] Folk förvånas ibland att det läcker/svettas lite här och där, speciellt bromsvätskebehållare, ventilkåpspackningar av gummi mm. Men följer man några enkla råd så kan man eliminera det lätt.
Förutom bromsvätskebehållaren som jag redan har beskrivit så tvättar man av en lös ventilkåpa med avfettning. Lossa inte packningen utan låt den sitta kvar i kåpan. Avfettningen gör att gummit blir mjukt, skölj av med varmvatten, torka torrt, stryk på lite olja på packningen, montera, läcker inte en droppe.
Faktum är att på alla år har jag aldrig bytt ventilkåpspackningar på hojen (30 år och 11.000 mil) och det är hur tätt som helst. [/EDIT]

[EDIT 2] Det här kanske passar bättre i nån ventiljusteringstråd. Du kan ju flytta det om du vill, Adrian :) :tummenupp [/EDIT 2]

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
InläggPostat: mån jun 12, 2017 06:36 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Inlägg: 376
Ort: Kungsbacka/Göteborg
Fick som sagt tag i ett beggat ok här i Göteborg (e.g Partille http://rnmc.se/). Byttes i lördags, och passade på att byta olja fram så klart. Skall ta bakdelen senare i sommar. Men nu är man fit for fight igen :D

_________________
VFR 750 RC36 1992
Virago 535 1997 *SÅLD*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
InläggPostat: mån jun 12, 2017 09:18 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 13828
Ort: Uppsala
lappen skrev:
Fick som sagt tag i ett beggat ok här i Göteborg (e.g Partille http://rnmc.se/). Byttes i lördags, och passade på att byta olja fram så klart. Skall ta bakdelen senare i sommar. Men nu är man fit for fight igen :D

:tummenupp

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010