GUIDE: Flapper valve mod

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#16 Inlägg av Lt.Dan »

tjvfr800 skrev:OK, jag missförstod dig, nej den här modden gör ingenting i ljudväg, den tar bara bort den s.k. flatspot runt 5-5500rpm plus en del oroligheter i nedre registret (som det verkar), däremot så får man mer insugsljud om man tar bort snorkeln (coolare ???). Den är ju gjord av gummi så man behöver inte ens skruva bort locket till luftburken för att lirka bort den. (gjort på 5 snabba)
Knepigt... Är inte "Flapper Valven" till för att sänka ljudnivån ????
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#17 Inlägg av tjvfr800 »

Jovisst är det så, men med flapper valve funktionen aktiverad så låter det mindre på varvintervallen 5000-5500 rpm (vet ej hur mycket i dB som det gör) (viffern får mindre luft och går sämre -stryps- under detta varvtal för att klara av bullerkraven).

Med flapper valve funktionen bortkopplad så låter det normalt under hela varvet. Skilnaden i ljudnivå är inte den stora skillnaden, utan det märks mest i hur motorn uppför sig.

Vet inte om jag kan förklara tydligare, lyft på tanken och sätt dit en frysklämma och kör en sväng så får du se om du märker någon skillnad.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#18 Inlägg av Göingen »

Sådärja, nu har jag lossat och pluggat slangen till flappervalve och slet samtidigt bort snorkeln. Tyvärr börjar det bli mörkt så det är ingen idé att testa resultatet i kväll.
Passade även på att lyfta upp gaffelbenen ett par millimeter genom gaffelkronorna, som diskuterats i annan tråd.

Ser fram emot att testa dessa moddar :)

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#19 Inlägg av tjvfr800 »

Göingen skrev:Ser fram emot att testa dessa moddar :)
Skall bli intressant att höra vad du tycker om snorkelborttagningen (vilket ord! läter som en skönhetsoperation?) skall ju 1-1.5 hk över hela registret.
Själv lyssnar jag helst på avgasmuller och inte snorkelsnörvel ...
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#20 Inlägg av eccentric »

ja nu har jag också moddat flapper valve. Testade på samma gång att tabort snorkeln. Den låter ju lite mer "från motorn" så att säga. Enda missljudet är ett pock ljud när man tvärt slår av på gasen.

Blir intressant och testa men det blir först i morgon söndag.

/ecce
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#21 Inlägg av Andersson »

Hedlund skrev:Medan vi ändå har luftburken uppe..
Va det någon som kom på den egentliga lösningen på det där missljudet?
Ni vet, det som lät som om det åkte runt en sten i en tvättmaskin..
Någon som åtgärdat det? Isf kan jag ju lösa allt på en gång! :idea:
Ja det var jag som hade det ljudet innan och kom fram till att det var den där ventilen som felade, öppnade och stängde sig lite hur som hellst.
Bort med slangen så är det löst, har åkt så hela sommaren, märkte ingen skillnad på hojen med eller utan direkt.
Hojen såld

Användarvisningsbild
Hedlund
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: tis okt 31, 2006 02:35
Ort: Gbg

#22 Inlägg av Hedlund »

Jag ska ut och lyfta tanken på min -00 nu, vi får se om det är möjligt att modda på den årsmodellen!
Andersson skrev:
Hedlund skrev:Medan vi ändå har luftburken uppe..
Va det någon som kom på den egentliga lösningen på det där missljudet?
Ni vet, det som lät som om det åkte runt en sten i en tvättmaskin..
Någon som åtgärdat det? Isf kan jag ju lösa allt på en gång! :idea:
Ja det var jag som hade det ljudet innan och kom fram till att det var den där ventilen som felade, öppnade och stängde sig lite hur som hellst.
Bort med slangen så är det löst, har åkt så hela sommaren, märkte ingen skillnad på hojen med eller utan direkt.
Slangen?!
:roll:

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#23 Inlägg av Andersson »

Hedlund skrev:
Andersson skrev:
Hedlund skrev:Medan vi ändå har luftburken uppe..
Va det någon som kom på den egentliga lösningen på det där missljudet?
Ni vet, det som lät som om det åkte runt en sten i en tvättmaskin..
Någon som åtgärdat det? Isf kan jag ju lösa allt på en gång! :idea:
Ja det var jag som hade det ljudet innan och kom fram till att det var den där ventilen som felade, öppnade och stängde sig lite hur som hellst.
Bort med slangen så är det löst, har åkt så hela sommaren, märkte ingen skillnad på hojen med eller utan direkt.
Slangen?!
:roll:
Ja...slangen

Bild
Hojen såld

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#24 Inlägg av eccentric »

Jag kan nu också intyga, efter 40 mil idag, att flapper valve fungerar bra. Jag startar även hojen med start-tricket som enligt utsago by-passar diverse automatiska justeringar.

Kan bara konstatera att hojen beter sig mycket bättre mellan 3000-6000 varv.

Har även tagit bort snorkeln. Bortsett från ett irriterande missjud (som ett spjäl som öppnas eller stängs) när man slår av gasen så låter hojen bättre. Inte från avgasröret utan från motorn. Ganska markant skillnad på tomgång.

På det hela taget tycker jag att hojen nu plötsligt går mycket smidigare över VTEC läget också. vet inte om det beror på att hojen är lite rappare i 5000-registret och att det därför inte blir lika markant skillnad.
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#25 Inlägg av Swedan »

Jag har redan testat dessa moddar och (moddat) tillbaka.
Blev ett jävla liv efter att jag tog bort snorkeln, men det blev även en förstärkning av ett sk. insprutningsljud så det får va.
Urkopplingen av Flapper Valven märkte jag inget av.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#26 Inlägg av Excalibur105 »

Finns det inga nackdelar med dessa moddifikationer? Har knappt hunnit köra 150mil med min ännu, så jag vill ju inte gärna att garanti och skit ska gå åt pipsvängen. Men annars så brukar jag gärna peta och pilla lite på saker och ting som jag inte förstår för att den vägen lära mig mer :lol:

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#27 Inlägg av eccentric »

är ganska svårt att ha koll på detta men:

Snorkeln har jag svårt och tro kan påverka något negativt. Det sitter ett filter innaför. Det låter lite mer när den är borta. Kanske därför den är där från fabriken.

Flapper vale. Skapades för att vid ett visst varvtal säkerställa att ljudnivån vid förbifart håller sig inom ett visst gränsvärde (i USA). Således kan väl inte borttagandet av denna leda till något annat än att maskinen går som den ska, även vid ca 5000 varv.

PAIR valve.. den bästa modden enligt min mening.. Jag tror den trycker in luft i toppen som via ventiler går ut i avgasröret och späder ut eventuellt bränsle där. o2 sensorn i röret, som bara används under vissa varv, blir lurad och trycker på med mer soppa än vad som behövs. Kanske därför vissa upplever hojen drar mindre efter PAIR valve. Om jag förstår det rätt används PAIR ventil grejen till att bättre klara emissionskrav. Kanske även andra anledningar. Jag kan bara konstatera att hojen går bättre (inte snabbare eller mer hästar.. bättre, renare) när mod:en är gjord så jag har svårt att se hur den kan misshandla hojen.

Skulle något hända med min hoj inom garantin lär jag ändå trycka tillbaks strömsladden för säkerhetsskull, innan jag lämnar den till honda för garanti. etc.

Det är ganska många, kolla på US siter exempelvis, som gör denna mod. Än så länge har man inte läst om någon som haft problem. Noterade även att PAIR valve mod är något som även diskuteras på andra honda forum (typ CBR).

Just det är med PAIR och vad det exakt är till för har jag dålig koll på. Känner du dig osäker kan du ju sätta dig in i ämnet på forum på nätet. Börja med att testa om moden är något för dig kanske, bara rycka en strömsladd och se om det är något du gillar.

/ecce
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#28 Inlägg av Excalibur105 »

Självklart ska jag prova, satsar man inte så kan man inget vinna :lol:
Får tacka så mycket för infot, är själv väldigt dålig på motorer så jag vill alltid se så att jag har ganska så klart bakåt innan jag försöker mig på något.
Kan lätt bli så att man skruvar isär sakerna och sen har ett helvete att försöka få tillbaka det igen, men en sladd och en slang ligger nog innom mina ramar för vad jag ska klara av.

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#29 Inlägg av eccentric »

Excalibur105 skrev:Självklart ska jag prova, satsar man inte så kan man inget vinna :lol:
Får tacka så mycket för infot, är själv väldigt dålig på motorer så jag vill alltid se så att jag har ganska så klart bakåt innan jag försöker mig på något.
Kan lätt bli så att man skruvar isär sakerna och sen har ett helvete att försöka få tillbaka det igen, men en sladd och en slang ligger nog innom mina ramar för vad jag ska klara av.
mm det är grymt enkelt. Jag upptäckte först andra tanklyftet att man inte behöver lossa alla 4a skruvar. Bara främre som behövs ju :P Ja ja.. man lär så länge man lever.
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#30 Inlägg av tjvfr800 »

Den enda mod som jag har hört talas om som har ställt till med bekymmer har varit den som har med O2 sensors (lamda sonderna) att göra, en del i US som har lyckats förstöra sina sensorer eller ECU, har väl förmodligen fipplat när dom monterat motstånden på fel plats el.likn. .

Skall man göra O2 sensor mod så skall man nog montera bort sensorerna helt och plugga hålen med 2st M18x1.5 som en del har gjort i US och inte låta dom sitta kvar och skitas ner i onödan.

O2 sensor mod behövs bara om man skaffar en PowerCommander (som inte funkar bra med lambda sonderna aktiva) eller sätter in ett helsystem utan kat.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Skriv svar