GUIDE: Flapper valve mod

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Hedlund
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: tis okt 31, 2006 02:35
Ort: Gbg

#61 Inlägg av Hedlund »

Hmm..
Nu har jag gjort flapper modden och jag har en fråga angående den..
Ni som satte igen "vacuumklockan" efter ni tagit bort slangen, märkte ni att ventilen liksom inte riktigt ville gå ner till botten läge?

Jag testade att gasa när jag hade tagit bort slangen, det hände ingenting med ventilen.
Då testade jag att hålla ventilen i uppfällt läge och gasa, den åkte ner så fort jag släppte den.
Då testade jag att hålla ventilen i uppfällt läge, gasa och hålla för den "svanhalsen" där slangen tidigare suttit, då ville den inte alls åka ner förrän jag drog av på gasen.

Det var ett tag sen jag gjorde det nu så jag kommer inte ihåg om den meningen med hela modden var att ventilen skulle vara i uppfällt eller nerfällt läge, men jag undrar bara om jag måste sätta för "svanhalsen" där slangen tidigare satt för att uppnå effekten av modden.

Jag har då inte märkt nån skillnad på cykeln efter modden.

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#62 Inlägg av tjvfr800 »

Normalt så är ju flapper valve öppen förutom i varvregistret 5000-5500 rpm, då stänger den sig och ger motorn mindre luft vilket skapar mindre buller, vilket är flapper valve's hela syfte.

Håller man upp flapper valve så den är stängd så borde du märka skillnad på motorn, släpper man den så är det en fjäder som håller den öppen.

Pipen sätts bara igen för att undvika att smuts kommer in i flapper valve.

Effekten som flapper valve modden gör är bara att ta bort en flatspot runt 5000-5500 rpm, PAIR modden gör mycket större skillnad.

Troligen så får man störst effekt av detta på en 6-generations VFR, årsmodell 06 och frammåt.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
TheRocker
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 13, 2008 08:37
Ort: Göteborg

#63 Inlägg av TheRocker »

OTROLIG SKILLNAD! GÖR DET DU MED!

När man väl provat förstår man inte varför Honda har sabbat en så härlig motor genom att inte ge den luft. Jag passade på att ta bort snorkeln också, vilket också varmt rekommenderas! Tilläggas skall väl också att ingreppet är superenkelt.

Stort tack! 8)

Hur gör jag PAIR-modden på min 1999-årsmodell? Gärna bilder jag är bra dum när det gäller 4-takt!
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra :-)
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#64 Inlägg av faceplant »

tjvfr800 skrev:Jag kommer nog att sätta tillbaka snorkeln när jag får mina LeoVince, fast i kraftigt modifierat utförande. Lite hårt att börja skära i den när den kostar runt 440:- pix, jag hade en yamaha tidigare till den så kostade trim-snorkeln 40:-, jag vill ha lite mer skydd framtill under tanken, borde inte göra nånting på flåset.

eccentric:
Vadå grannar ! När dina Leo Carbon kommer så åker väl insatsen bort direkt eller ?
Tänkte höra om du kan förmedla lite erfarenheter om dessa moddar i kombination med Leo Vince slip-on.
Har precis fått på mina slip-on...
Bild
...och funderar nu på att göra gratis-moddningarna som nästa steg.
Vad har du att säga om kombon? Positivt? Negativt?
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#65 Inlägg av eccentric »

Om jag måste välja mellan att ha kvar mina carbon slipon eller moddarna så väljer jag moddarna. Dessa moddar fungerar ypperligt med leo vince slipon. Det smäller lite när man drar av gas eller motorbromsar. Om man vill går det säkert att bli av med på något sätt men jag har inte besvärats av detta.
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#66 Inlägg av tjvfr800 »

TheRocker skrev:När man väl provat förstår man inte varför Honda har sabbat en så härlig motor genom att inte ge den luft
VFR'en skulle inte klara sveriges stränga avgaskrav om Honda inte hade infört dessa begränningar i motorn, man får väl ge ett stort tack till Honda som har gjort det väldigt lätt att modifiera tillbaka till den normala motordesignen.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#67 Inlägg av Excalibur105 »

Moddarna funkar bra med dina slipon, själv har jag inte hört några kraftiga smällar, bara ett härligt mullrande :D
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#68 Inlägg av faceplant »

En liten fråga till er som gjort "Flapper valve mod".
Vad har ni använt för att plugga slangen? Vad är det för dimension?

(Ja, jag vet att jag är lat som inte öppnar och kollar...)
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#69 Inlägg av Excalibur105 »

"Man tager vad man haver" som Kajsa Varg sade. Bara att leta runt i lite "bra att" lådor efter något som ser ut att passa. :D
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#70 Inlägg av Göingen »

faceplant skrev:Vad har ni använt för att plugga slangen? Vad är det för dimension?
Använd din fantasi. En blyertspenna skulle funka eller gör en knut på slangen. Själv tog jag en skruv i "passande" dimension och vevade lite eltejp om.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#71 Inlägg av faceplant »

Tackar för svaren!
Spelar med andra ord inte så stor roll, alltså. Så länge "pluggen" sitter där den ska!
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#72 Inlägg av Excalibur105 »

Var ut och monterade i ett K&N filter idag, då jag lossat på locket tittade jag på vaccumspjället och tänkte "vad fult det är med plugg i spjället samt att man har en slang som bara ligger och en kontakt som är isär tagen och inplastad"
Tittade lite nogrannare på spjället och såg att den är bara dit vriden, så jag lossade hela vaccumspjället, lirkade ur kroken och monterade tillbaka den.
Min fråga är nu om det går/är att rekomendera att man kopplar in kontakten igen och sätter tillbaka slangen. Teoretiskt så borde det inte hända något annat än att kroken åker upp och ner vid aktuella varvtal.
Påverkar kontakten något annat eller???
Vore snyggare om allt satt som det skulle, fast med bibehållen modifiering.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#73 Inlägg av faceplant »

Då har även jag fått tummen ur och genomfört "Flapper valve mod" och "PAIR valve mod".

Vilken otrolig skillnad det blev! Nu går hojen jämnt och fint i hela registret!
Den där nervösa ryckigheten som fanns på låga varvtal (krypfart) är totalt borta och flatspoten runt 5000 varv är ett minne blott!
Nu skall man nog kunna få till gaskontrollen på go-cart banan! :wink:

I och med att den går så pass jämnt upplever jag det nu som att hojen har mer power. Förmodligen bara inbillning, men det är lika kul iallafall!

Känns nästan som en ny hoj! Underbart! :D

Tack också till tjvfr800 för guiderna! :tummenupp
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: mån jan 26, 2009 17:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

#74 Inlägg av dman »

Gjorde flapper valve modden i helgen på mig 98:a. Klart märkbar skillnad, känns jämn och fin över registret nu!
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#75 Inlägg av faceplant »

Hur gör ni som gjort Flapper och PAIR mod när ni lämnar in hojen på service?
Återställer ni till orginal, eller låter hojen vara moddad?
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Skriv svar