VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: tis sep 17, 2019 00:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)
InläggPostat: mån aug 27, 2007 18:43 
Offline
Donator 2008
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Inlägg: 196
Ort: Järfälla, Stockholm
Gäller endast VFR800vtec 02-07 6 gen.
Det här är så enkelt att göra, så egentligen behövs det inte någon guide, men iallafall här är den.
PAIR tråd på forumet: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=814

1. Ta bort sadeln, skruva bort främre tankskruvarna och palla upp tanken.
Bild
Den gråa slangen längst ner mellan luftburken och ramen det är vakumslangen från PAIR valve till främre cyl. paret, följ den bakåt.

2. Så här ser det ut på vänster sida, inget att göra här så vi flyttar till höger sida.
Bild
Som synes så är alla slangar lätt åtkomliga om man senare vill plugga dom.

3. Tryck in plasttungan och lirka isär kontakterna.
Bild

4. Nu är kontakterna isär, bara att strappa fast. (sätt på tejp så det inte kommer in fukt)
Bild
Bara att skruva ihop ...
Klart ... återkommer med åsikter efter provkörning.

Den här modden gör man naturligtvis på egen risk ...

_________________
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"


Senast redigerad av tjvfr800 tis aug 28, 2007 13:48, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 27, 2007 21:38 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Inlägg: 53
Ort: Värmdö, Stockholm
Jag gjorde också denna idag. Har nu testkört både lungt och hårdare tempo. Det är en annan hoj nu!

1. går som en klocka även på låga varv. Kan ligga och slököra bakom en SL buss utan tillstymmelse till hack.
2. Hela registret fungerar bra. Självklart märker jag när VTEC slår till vid 7000 men inte på samma sätt.
3. Inte längre falltendenser i långsamma kurvor - efterssom den nu håller varv/fart mycket bättre.
4. Mindre motorbroms. Kanske en nackdel men ibland tycker jag vifferns motorbroms orginal är lite väl tuff.
5. Inte lika fläskigt ljud när man motorbromsar. (tyvärr)

För 2 månader sedan la jag ut hojen på blocket för jag tyckte helt enkelt inte den va bra nog. Som tur är fick jag den inte såld. Med de ändringar jag nu gjort är det som en ny hoj. Sjukt jävla kul helt enkelt :)

A: Flapper valve mod
B: Tagit bort snorkeln på luftburken
C: PAIR Valve mod, enligt ovan
D: Tagit bort allt j-vla glapp i gaswiren
E: Höjt tomgången till ca 1500
F: Tightat fjäderförspänning fram så att man precis ser sista strecket
G: dragit åt bakre justering av dämpen ca 30-35 klick (dvs ca 16-17 varv)

Sedan jag gjorde PAIR valve behöver jag inte starta med nyckeltricket. O2 sensorerna gör sitt jobb nu när dom inte blir "lurade" av PAIR luften.

Jag vet inte vilka problem modifieringarna kan ställa till med.. jag vet bara att jag gillar hojen mycket bättre nu. Kanske tar även någon av moddarna bort kraft i hojen.. :?: well I dont care.. cuz now it works :) :!:

_________________
VFR 03 Silver ut 05 ABS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 28, 2007 08:35 
Offline
Donator 2008
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Inlägg: 196
Ort: Järfälla, Stockholm
eccentric skrev:
Jag gjorde också denna idag. Har nu testkört både lungt och hårdare tempo. Det är en annan hoj nu!

1. går som en klocka även på låga varv. Kan ligga och slököra bakom en SL buss utan tillstymmelse till hack.
2. Hela registret fungerar bra. Självklart märker jag när VTEC slår till vid 7000 men inte på samma sätt.
3. Inte längre falltendenser i långsamma kurvor - efterssom den nu håller varv/fart mycket bättre.
4. Mindre motorbroms. Kanske en nackdel men ibland tycker jag vifferns motorbroms orginal är lite väl tuff.
5. Inte lika fläskigt ljud när man motorbromsar. (tyvärr)

För 2 månader sedan la jag ut hojen på blocket för jag tyckte helt enkelt inte den va bra nog. Som tur är fick jag den inte såld. Med de ändringar jag nu gjort är det som en ny hoj. Sjukt jävla kul helt enkelt :)

A: Flapper valve mod
B: Tagit bort snorkeln på luftburken
C: PAIR Valve mod, enligt ovan
D: Tagit bort allt j-vla glapp i gaswiren
E: Höjt tomgången till ca 1500
F: Tightat fjäderförspänning fram så att man precis ser sista strecket
G: dragit åt bakre justering av dämpen ca 30-35 klick (dvs ca 16-17 varv)

Sedan jag gjorde PAIR valve behöver jag inte starta med nyckeltricket. O2 sensorerna gör sitt jobb nu när dom inte blir "lurade" av PAIR luften.

Jag vet inte vilka problem modifieringarna kan ställa till med.. jag vet bara att jag gillar hojen mycket bättre nu. Kanske tar även någon av moddarna bort kraft i hojen.. :?: well I dont care.. cuz now it works :) :!:

Håller med dig helt till fullo, Vilken skillnad !!!. :o :o :o :o :o :o :lol: :lol: :twisted:
Motorn går otroligt jämt 8) , helt utan tvekan, vid 1500 rpm kan jag känna igen motorns tidigare karaktär något (fast mjukare), drar jämt från botten ända upp.
Även vridet känns bättre, däremot så känns det som att vtec registret behöver lite mer luft så jag får rycka snorkeln som nästa steg. (det sitter ju väldigt skyddat så det borde inte vara några problem).

Varför höjde du tomgången till 1500 jag har kvar min på 1100 utan problem...

_________________
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"


Senast redigerad av tjvfr800 tis aug 28, 2007 11:25, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 28, 2007 08:40 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4403
Ort: S-tälje
eccentric skrev:
Kan ligga och slököra bakom en SL buss


Kör om eller skaffa HD :twisted: :wink:

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 28, 2007 12:29 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Inlägg: 53
Ort: Värmdö, Stockholm
tjvfr800 skrev:
Håller med dig helt till fullo, Vilken skillnad !!!. :o :o :o :o :o :o :lol: :lol: :twisted:
Motorn går otroligt jämt 8) , helt utan tvekan, vid 1500 rpm kan jag känna igen motorns tidigare karaktär något (fast mjukare), drar jämt från botten ända upp.
Även vridet känns bättre, däremot så känns det som att vtec registret behöver lite mer luft så jag får rycka snorkeln som nästa steg. (det sitter ju väldigt skyddat så det borde inte vara några problem).

Varför höjde du tomgången till 1500 jag har kvar min på 1100 utan problem...


Tomgången är enligt min mening för låg som standard. När jag kör bana kommer jag höja den ytterligare lite. Det har så att säga inget med PAIR moden att göra, har med körbarheten att göra. Jag skrev endast ner den för att påvisa samtliga justeringar från stock, som jag gjort.

det som slog mig med en del häpnad var skillnaden när jag tog bort slacket i gaswiren.

_________________
VFR 03 Silver ut 05 ABS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 29, 2007 07:17 
Offline
Donator 2008
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Inlägg: 196
Ort: Järfälla, Stockholm
Sådärja då var snorkeln borta samt den lilla tvekan jag kände över 7000rpm, det verkar som om motorbromsen satt i snorkeln för den är nästan helt borta. Jag tyckte att motorbromsen var för kraftig tidigare så detta är bara bonus.

Sången från motorn har ju blivit riktigt vacker. En blandning mellan Van Halen och Pavarotti.

Nu känns faktiskt viffern help perfekt körmässigt, lite mer sång bakifrån bara, nu är det bara LeoVince som saknas.

miniGuide: Snorkeln är ju lätt att ta bort efter ett tanklyft, den är ju av gummi så man bara trycker ihop den och skruvar den ur läge. Skall man sätta tillbaka den så är det nog bäst att ta bort locket till luftfiltret.

_________________
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 29, 2007 22:42 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Inlägg: 53
Ort: Värmdö, Stockholm
Jag har sagt det förut och säger det igen.. en helt annan hoj.. som jag antar den skulle vart från början om inte honda hade kännt sig tvingade att implementera funktioner för diverse mer eller mindre obskyra emissions och ljudkrav etc.

helt rätt i att det behovs lite mer ljud bakifrån, och det är på väg, leo carbon, det ska bli gött hoppas jag!

/ecce

_________________
VFR 03 Silver ut 05 ABS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 01, 2007 18:00 
Offline
Donator 2008
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Inlägg: 196
Ort: Järfälla, Stockholm
eccentric skrev:
Jag har sagt det förut och säger det igen.. en helt annan hoj.. som jag antar den skulle vart från början om inte honda hade kännt sig tvingade att implementera funktioner för diverse mer eller mindre obskyra emissions och ljudkrav etc.

helt rätt i att det behovs lite mer ljud bakifrån, och det är på väg, leo carbon, det ska bli gött hoppas jag!
/ecce

Har du märkt någonting på motortemperaturen efter PAIR, min har sjunkit 2-3 grader rakt av, eller börjar det bli kallt ?

_________________
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 01, 2007 18:06 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Inlägg: 53
Ort: Värmdö, Stockholm
Körde lite över 30 mil idag. Noterade inte att temperaturen var låg. Marginell skillnad som borde gå att härleda till utetemperaturen.

Har inte heller noterat något vad gäller bränsleförbrukningen.. o andra sidan har jag ju inte gjort någon särskillt exakt jämförelse direkt. :)

Det enda jag märkt är att hojen är mycket bättre nu :P

_________________
VFR 03 Silver ut 05 ABS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 12, 2007 21:42 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 31, 2006 02:35
Inlägg: 119
Ort: Gbg
Vrför skulle det inte gå att modda en -00 enligt ovan?!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 12, 2007 22:27 
Offline
Donator 2008
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Inlägg: 196
Ort: Järfälla, Stockholm
Hedlund skrev:
Vrför skulle det inte gå att modda en -00 enligt ovan?!

PAIR modd guiden är gjord på en 07'a, det går säkert utmärkt att göra samma sak på en 00'a, däremot så kanske skillnaden skulle bli större på en 02-05,06-07'a, då dom här årsmodellerna har tyngre avgasrening.

Det är bara att prova, skriv en GUIDE till 00 ?

_________________
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 13, 2007 18:42 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 31, 2006 02:35
Inlägg: 119
Ort: Gbg
tjvfr800 skrev:
Hedlund skrev:
Vrför skulle det inte gå att modda en -00 enligt ovan?!

PAIR modd guiden är gjord på en 07'a, det går säkert utmärkt att göra samma sak på en 00'a, däremot så kanske skillnaden skulle bli större på en 02-05,06-07'a, då dom här årsmodellerna har tyngre avgasrening.

Det är bara att prova, skriv en GUIDE till 00 ?


Tror du jag kan göra som ovan eller måste jag hitta på en egen guide? Var kan jag hitta infon isf?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 13, 2007 21:48 
Offline
Donator 2008
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Inlägg: 196
Ort: Järfälla, Stockholm
Hedlund skrev:
Tror du jag kan göra som ovan eller måste jag hitta på en egen guide? Var kan jag hitta infon isf?


Det finns faktiskt ett kit som man kan köpa som passar till VFR 98-06
http://www.tpoparts.com/catalog/product_info.php?cPath=62_72&products_id=55&osCsid=a3e666390d35d0ec6c3a5c96a905199f
Det består av fyra skruvar och två plattor
Bild
Kostar $25 och är väldigt lätt att installera (svåraste är väl att ta bort och sätta tillbaka botten på luftburken),
fördelen med vfr med vtec är att man får en hygglig effekt med att bara plugga ur kontakten till pair valve.
Vtec tekniken borde ju egentligen inte ha något med detta att göra så efter att jag skummade igenom service manualen till 00'an
så borde det ju fungera att bara koppla ur kabeln till pair valve och prova (däremot så skiljer den nog i mappningen som kanske kan påverka).

_________________
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 22, 2008 09:15 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Inlägg: 712
Ort: Immeln
Tog med laptopen ut i garaget för att göra denna mod på min -00:a, men jag känner inte igen mig på bilderna. Kollade lite i Haynes servicemanual och (rätta mig om jag har fel) på 5:e gen VFR så sitter grejorna på andra platser.
Är det någon som gjort denna mod på årsmodellerna -98 -- -01?
Några tips?

_________________
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 07, 2008 09:58 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 26, 2007 23:55
Inlägg: 134
Ort: Umeå
Göingen skrev:
Tog med laptopen ut i garaget för att göra denna mod på min -00:a, men jag känner inte igen mig på bilderna. Kollade lite i Haynes servicemanual och (rätta mig om jag har fel) på 5:e gen VFR så sitter grejorna på andra platser.
Är det någon som gjort denna mod på årsmodellerna -98 -- -01?
Några tips?



Även jag är intresserad av att göra denna modd på min -00:a.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010