GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#16 Inlägg av Conseal »

Göingen skrev:Tog med laptopen ut i garaget för att göra denna mod på min -00:a, men jag känner inte igen mig på bilderna. Kollade lite i Haynes servicemanual och (rätta mig om jag har fel) på 5:e gen VFR så sitter grejorna på andra platser.
Är det någon som gjort denna mod på årsmodellerna -98 -- -01?
Några tips?
Enligt boken måste man plocka bort sidokåpa, hela luftburken och kylaern för att komma åt PAIR solenoid valve connector .. ska kolla lite mer på bilderna .. ev så kommer man åt den ider/framifrån bakom oljekylaren någonstans
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Badget
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: tor apr 26, 2007 23:55
Ort: Umeå

#17 Inlägg av Badget »

Conseal skrev:
Göingen skrev:Tog med laptopen ut i garaget för att göra denna mod på min -00:a, men jag känner inte igen mig på bilderna. Kollade lite i Haynes servicemanual och (rätta mig om jag har fel) på 5:e gen VFR så sitter grejorna på andra platser.
Är det någon som gjort denna mod på årsmodellerna -98 -- -01?
Några tips?
Enligt boken måste man plocka bort sidokåpa, hela luftburken och kylaern för att komma åt PAIR solenoid valve connector .. ska kolla lite mer på bilderna .. ev så kommer man åt den ider/framifrån bakom oljekylaren någonstans
Surt. Jag som trodde jag hittat den på höger sida. Men det är tydligen någon annan kontakt.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#18 Inlägg av Rerun »

I helgen tröttnade jag på hur min Viffer skumpar och rycker, främst vid hastigheter under ca 70 km/h och vid varvtal upp till kanske 5000-nånting. Drog av slangen som går från luftburken till PAIR Valve och pluggade/tejpade slangänden/anslutningen (enklare än att pilla loss kontakten).

Har inte hunnit testa nämnvärt så jag ska inte uttala om någon eventuell skillnad i hojens beteende än, men en sak märkte jag definitivt. Ett nytt ljud har tillkommit. Ett ganska dovt, brummande sådant. Svårt att avgöra om det finns där när jag vrider på gasen eller när jag kör; det hörs liksom lite annat med då. Men ljudet försvinner när jag drar in kopplingen. Kommer tillbaka när jag släpper den.
Har testat att återställa PAIR valven: ljudet är borta.

Är det så hojen ska låta och bete sig när PAIR valven är stängd, eller har jag missat nåt?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#19 Inlägg av eccentric »

Jag gjorde Pair valve modden enligt beskrivningen först i denna tråd. Dvs bara koppla loss en strömsladd. Jag kan inte minnas att Pair modden ger något ljud.

Dock tror jag flapper valve och borttagande av snorkeln påverkade ljudet.

Dessa 3 har jag gjort och alla hjälpte hojen att bli bättre.

A: Flapper valve mod
B: Tagit bort snorkeln på luftburken
C: PAIR Valve mod, enligt ovan
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
ktm450
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis apr 29, 2008 08:02
Ort: Stockholm

#20 Inlägg av ktm450 »

Moddade hojen idag enligt guiderna här, stort tack till er som skriver kanon beskrivningar här....
Satte även i ett K/N filter, blir jäkligt spännande att gasa imorgon.... :twisted:
Vfr-03, Suzuki DR650 se-98

Insanity is the road to freedom

Användarvisningsbild
ktm450
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis apr 29, 2008 08:02
Ort: Stockholm

#21 Inlägg av ktm450 »

Blev ju en helt ny hoj!!
Herregud vad den drar fint nu, och den ryter riktigt fint..... :P
Vfr-03, Suzuki DR650 se-98

Insanity is the road to freedom

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av joch »

Jag gjorde nyss pair, flapper och bortryckning av snorkel på min gen6. Ska bli riktigt spännande att prova i morgon! :D

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#23 Inlägg av joch »

Jag kan ju inte annat än instämma med alla andra och säga att det blev en helt ny hoj! Mjuk och fin på låga varv, och riktigt pigg på höga. Sen är ju det nya köttiga ljudet inte heller helt fel! :twisted:

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#24 Inlägg av faceplant »

Då har även jag fått tummen ur och genomfört "Flapper valve mod" och "PAIR valve mod".

Vilken otrolig skillnad det blev! Nu går hojen jämnt och fint i hela registret!
Den där nervösa ryckigheten som fanns på låga varvtal (krypfart) är totalt borta och flatspoten runt 5000 varv är ett minne blott!
Nu skall man nog kunna få till gaskontrollen på go-cart banan! :wink:

I och med att den går så pass jämnt upplever jag det nu som att hojen har mer power. Förmodligen bara inbillning, men det är lika kul iallafall!

Känns nästan som en ny hoj! Underbart! :D

Tack också till tjvfr800 för guiderna! :tummenupp
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Straightster
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tor aug 13, 2009 11:37
Ort: Göteborg

#25 Inlägg av Straightster »

Nu har även jag fått nog av den lite ryckiga gången på en annars så välavstämd maskin.
Gjorde flapper valve och pair valve moddarna. Inte provkört än, men det ska helt klart bli spännande efter den feedbacken man fått i den här tråden. :tummenupp

Tack tjvfr800 för guiderna!

/Patrik
VFR 800 -07
Flapper Valve mod, PAIR Valve mod

Silver är den snabbaste färgen!

Användarvisningsbild
Straightster
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tor aug 13, 2009 11:37
Ort: Göteborg

#26 Inlägg av Straightster »

Då har man varit ute och provkört efter Flapper Valve och PAIR Valve moddarna och här är mina upplevelser o tankar:
Den jobbiga ryckiga gången som fanns tidigare är nu helt borta och lämnar en väldigt len maskin att ånjuta. Känns betydligt starkare i mellanregistret och rycket när V-TEC:en slår till har blivit en del mildare. Som någon tidigare skribent skrev så känns det som hela registret finns där nu och man kan koncentrera sig på att enbart föra motorcykeln.
Teoretiskt borde skillnaden i känsla när V-TEC kickar in före och efter moddarna bli mer påtaglig om man kör nyare gen 6 (2006-) då de sänkte varvtalet då V-TEC kickar in så att den ligger närmare den flatspoten runt 5-5500 som nu är helt borta. (Tror det var 6400 eller nåt på de senare modellerna och runt 7000 på de tidiga).
Det där djupa andetaget som det känns som cykeln gör innan V-TEC går igång är helt borta och det är mer ljudet som ändrar karaktär än själva karaktären....ja, ni förstår vad jag menar. :D

Tackar återigen för tipsen som ledde fram till detta.

/Patrik
VFR 800 -07
Flapper Valve mod, PAIR Valve mod

Silver är den snabbaste färgen!

Användarvisningsbild
diVid
Donator 2009
Inlägg: 90
Blev medlem: tor jul 06, 2006 10:50
Ort: Stockholm

#27 Inlägg av diVid »

Igår var det min tur: flapper valve och pair valve - done! Har även tagit bort snorkel från luftburken som har en BMC-filter insatt sedan tidigare.
Provkörd idag... Vilken skillnad! Den ryckiga gången är helt borta plus ett underbart ljud vid acceleration!
Har en 2001:a. Kontakten till Pair Solenoid sitter på vänster sida. Lätt att spåra den: följ bara kablarna (orange och grön). Ingångarna till pair valve täcktes med plattor som beställdes tidigare via en snubbe på vfrdisscussion.com: http://www.aaperf.com/block-offs.html
Lycka till! En modd som värt att göra... den tar fram den rätta karaktären ur V4!
There´s no devil, there's just God when he's drunk.
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#28 Inlägg av Ronny »

Om jag fattat detta rätt så är båda grejjerna nått som honda hivat på för o klara avgaskrav va?
Frågan e då hur väl orginalmappen stämmer överens efter moddarna?
En powercommander skulle kanske sitta som en fläskläpp.

Orginal mapp e väll injusterad EFTER att honda satt på "bråten",och nu då så har man öppnat upp andningsvägarna.
Det låter i mina öron som om man då behöver fläska på med mer soppa för o kompensera det ökade luftflödet.
Ingen som hört tendenser till spikningar/knack eller annat,när man pressar på rejält på bana?
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#29 Inlägg av TG »

Ronny skrev: En powercommander skulle kanske sitta som en fläskläpp.
8)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#30 Inlägg av Donner »

Man behöver väl inte plocka bort pair valve och sätta dit plattor om man pluggar slangarna? Gäller en 01:a.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Skriv svar