GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
diVid
Donator 2009
Inlägg: 90
Blev medlem: tor jul 06, 2006 10:50
Ort: Stockholm

#31 Inlägg av diVid »

Donner: Om kontakten till Pair Solenoid dras ur så behöver du inte göra något annat. Vad som rapporterats (främst från engelskspråkiga sajter) är att det sotas enormt i kåporna som täcker ingången och en återgång till origalläge blir svårare. Du sparar också vikt och du plockar bort både Solenoid och kåpor med tillhörande gummirör. Good Luck!
There´s no devil, there's just God when he's drunk.
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#32 Inlägg av Donner »

diVid skrev:Donner: Om kontakten till Pair Solenoid dras ur så behöver du inte göra något annat. Vad som rapporterats (främst från engelskspråkiga sajter) är att det sotas enormt i kåporna som täcker ingången och en återgång till origalläge blir svårare. Du sparar också vikt och du plockar bort både Solenoid och kåpor med tillhörande gummirör. Good Luck!
Okej då fattar jag, är plattorna speciella eller man kan göra såna själv om man är någorlunda händig? Jag tänkte om det bara är en platta med två hål så kan man ju själv tillverka i rostfritt.

Mvh jocke
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#33 Inlägg av Excalibur105 »

Själv så hakade jag av fjädern som sköter luftspjället, resten kan ju sitta kvar då det inte fyller någon funktion längre.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Outrun
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis maj 11, 2010 21:25

#34 Inlägg av Outrun »

Är det någon som gjort en PAIR-mod på en "före VTEC-båge" typ 99-01 som kan berätta om det gör någon märkbar skillnad?

Tycker att bågen går lite ryckigt under 4-5000 rpm och funderar på om det är värt att försöka sig på det här.

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

#35 Inlägg av Pegaso »

Outrun skrev:Är det någon som gjort en PAIR-mod på en "före VTEC-båge" typ 99-01 som kan berätta om det gör någon märkbar skillnad?

Tycker att bågen går lite ryckigt under 4-5000 rpm och funderar på om det är värt att försöka sig på det här.
+1
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#36 Inlägg av adrian_vg »

Outrun skrev:Är det någon som gjort en PAIR-mod på en "före VTEC-båge" typ 99-01 som kan berätta om det gör någon märkbar skillnad?

Tycker att bågen går lite ryckigt under 4-5000 rpm och funderar på om det är värt att försöka sig på det här.
Jag tyckte jag såg en lös snorkel i lådorna med delar jag fick till Svarta Faran. Möjligen har Tomas eller ägaren innan honom dragit bort den redan; iaf så brölar viffern rätt bra. Märker iaf inga ryck vid nämnda varvtal.

Är snorkeln PAIR eller flapper-modden?

Har hittills inte brytt mig om de så mycket, men nu verkar det lite mer aktuellt att kolla upp detta även för mig. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

#37 Inlägg av Pegaso »

adrian_vg skrev:
Outrun skrev:Är det någon som gjort en PAIR-mod på en "före VTEC-båge" typ 99-01 som kan berätta om det gör någon märkbar skillnad?

Tycker att bågen går lite ryckigt under 4-5000 rpm och funderar på om det är värt att försöka sig på det här.
Jag tyckte jag såg en lös snorkel i lådorna med delar jag fick till Svarta Faran. Möjligen har Tomas eller ägaren innan honom dragit bort den redan; iaf så brölar viffern rätt bra. Märker iaf inga ryck vid nämnda varvtal.

Är snorkeln PAIR eller flapper-modden?

Har hittills inte brytt mig om de så mycket, men nu verkar det lite mer aktuellt att kolla upp detta även för mig. ;-)
Snorkeln är varken eller.
Flapper är en slang som rycks bort och pluggas från en ventil som sitter i locket till luftburken.
Pair har jag inte lyckats lista ut än hur man får till på min generation.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#38 Inlägg av adrian_vg »

Pegaso skrev:Snorkeln är varken eller.
Flapper är en slang som rycks bort och pluggas från en ventil som sitter i locket till luftburken.
Insåg det efter att ha gogglat fram denna; http://johnny.chadda.se/article/pair-an ... d-for-vfr/.

Google är min vän... :roll:

Pegaso skrev:Pair har jag inte lyckats lista ut än hur man får till på min generation.
Är vi säkra på att det ska gå? Enl artikeln jag länkar till gäller PAIR och flapper-moddarna bara på VFR gen 02-.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

#39 Inlägg av Pegaso »

adrian_vg skrev:
Pegaso skrev:Snorkeln är varken eller.
Flapper är en slang som rycks bort och pluggas från en ventil som sitter i locket till luftburken.
Insåg det efter att ha gogglat fram denna; http://johnny.chadda.se/article/pair-an ... d-for-vfr/.

Google är min vän... :roll:

Pegaso skrev:Pair har jag inte lyckats lista ut än hur man får till på min generation.
Är vi säkra på att det ska gå? Enl artikeln jag länkar till gäller PAIR och flapper-moddarna bara på VFR gen 02-.
Google är bra grejer det, vet och kan mycket.

Och nej, vi är inte ett dugg säkra på att det ska gå.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
diVid
Donator 2009
Inlägg: 90
Blev medlem: tor jul 06, 2006 10:50
Ort: Stockholm

#40 Inlägg av diVid »

Hej!
Jag har gjort modden Pair Valve på på min 01:a. Läs mitt tidigare inlägg i samma tråd.
There´s no devil, there's just God when he's drunk.
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#41 Inlägg av Donner »

Jag tror jag ger mej på det i helgen faktiskt. Ger mer info sen hur det gick.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

#42 Inlägg av Pegaso »

diVid skrev:Hej!
Jag har gjort modden Pair Valve på på min 01:a. Läs mitt tidigare inlägg i samma tråd.
Sedärja :tummenupp
Ska nog prövas vid tillfälle.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Outrun
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis maj 11, 2010 21:25

#43 Inlägg av Outrun »

Jag tror jag ger mej på det i helgen faktiskt. Ger mer info sen hur det gick.
Ja, gör det! Glöm inte att berätta! :)
__________________
VFR800 1999 rööööd

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#44 Inlägg av Donner »

Så nu har jag fixat båda moddarna. Tog ca 20min för mej att göra.

Ryckte snorkeln och flapperslangen häromdan men det blev jättekonstiga ljud, det brölade och brummade konstigt. Satte tillbaks allt igen då.

Nu har jag ryckt grejorna igen och gjort PAIR modden samtidigt.

På min -01:a sitter kontakten till Pair på vänster sida, om hojen står med framhjulet rakt fram så är det bakom den svarta kåpan under vänster handtag rakt ner. Fick lossa sidokåpan på vänster sida så jag fick in handen. Vitt kontaktstycke med grön och orange kabel. Kan vara lurigt att få isär kontakstycket men jag hjälpte till med en liten radiomejsel.

Ut och köra då......ja den går fortfarande liiite ryckigt under 3000 varv men betydligt bättre och jämnare.
Inga problem att ligga i 5:an i 50-55km/h

Det skumma ljudet jag fick (brölandet) är helt borta. Nu är det bara mer insugningsljud....som är BRUTALT....hehe.
Antagligen var det pairventilen som orsakade det skumma ljudet.

Tycker den svarar snabbare på gas och faktiskt skjuter på bättre...kan vara inbillning med det brutalare insugningsljudet.

Skall ut och köra mer sen men än så länge är jag helnöjd. :lol:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Outrun
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis maj 11, 2010 21:25

#45 Inlägg av Outrun »

Låter lovande! Jag får nog prova på detta själv.
Tack för infon!
__________________
VFR800 1999 rööööd

Skriv svar