VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: ons okt 23, 2019 19:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 26, 2010 20:37 
Offline
Donator 2009
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 06, 2006 10:50
Inlägg: 90
Ort: Stockholm
Donner: Om kontakten till Pair Solenoid dras ur så behöver du inte göra något annat. Vad som rapporterats (främst från engelskspråkiga sajter) är att det sotas enormt i kåporna som täcker ingången och en återgång till origalläge blir svårare. Du sparar också vikt och du plockar bort både Solenoid och kåpor med tillhörande gummirör. Good Luck!

_________________
There´s no devil, there's just God when he's drunk.
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 27, 2010 14:24 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Inlägg: 3218
Ort: Landskrona
diVid skrev:
Donner: Om kontakten till Pair Solenoid dras ur så behöver du inte göra något annat. Vad som rapporterats (främst från engelskspråkiga sajter) är att det sotas enormt i kåporna som täcker ingången och en återgång till origalläge blir svårare. Du sparar också vikt och du plockar bort både Solenoid och kåpor med tillhörande gummirör. Good Luck!


Okej då fattar jag, är plattorna speciella eller man kan göra såna själv om man är någorlunda händig? Jag tänkte om det bara är en platta med två hål så kan man ju själv tillverka i rostfritt.

Mvh jocke

_________________
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör Suzuki bobber för tillfället


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 27, 2010 16:21 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Inlägg: 465
Ort: Lindesberg
Själv så hakade jag av fjädern som sköter luftspjället, resten kan ju sitta kvar då det inte fyller någon funktion längre.

_________________
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 02, 2010 08:45 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis maj 11, 2010 21:25
Inlägg: 6
Är det någon som gjort en PAIR-mod på en "före VTEC-båge" typ 99-01 som kan berätta om det gör någon märkbar skillnad?

Tycker att bågen går lite ryckigt under 4-5000 rpm och funderar på om det är värt att försöka sig på det här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 02, 2010 11:36 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Inlägg: 463
Ort: Nyköping
Outrun skrev:
Är det någon som gjort en PAIR-mod på en "före VTEC-båge" typ 99-01 som kan berätta om det gör någon märkbar skillnad?

Tycker att bågen går lite ryckigt under 4-5000 rpm och funderar på om det är värt att försöka sig på det här.


+1

_________________
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 02, 2010 12:24 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14422
Ort: Uppsala
Outrun skrev:
Är det någon som gjort en PAIR-mod på en "före VTEC-båge" typ 99-01 som kan berätta om det gör någon märkbar skillnad?

Tycker att bågen går lite ryckigt under 4-5000 rpm och funderar på om det är värt att försöka sig på det här.


Jag tyckte jag såg en lös snorkel i lådorna med delar jag fick till Svarta Faran. Möjligen har Tomas eller ägaren innan honom dragit bort den redan; iaf så brölar viffern rätt bra. Märker iaf inga ryck vid nämnda varvtal.

Är snorkeln PAIR eller flapper-modden?

Har hittills inte brytt mig om de så mycket, men nu verkar det lite mer aktuellt att kolla upp detta även för mig. ;-)

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 02, 2010 12:35 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Inlägg: 463
Ort: Nyköping
adrian_vg skrev:
Outrun skrev:
Är det någon som gjort en PAIR-mod på en "före VTEC-båge" typ 99-01 som kan berätta om det gör någon märkbar skillnad?

Tycker att bågen går lite ryckigt under 4-5000 rpm och funderar på om det är värt att försöka sig på det här.


Jag tyckte jag såg en lös snorkel i lådorna med delar jag fick till Svarta Faran. Möjligen har Tomas eller ägaren innan honom dragit bort den redan; iaf så brölar viffern rätt bra. Märker iaf inga ryck vid nämnda varvtal.

Är snorkeln PAIR eller flapper-modden?

Har hittills inte brytt mig om de så mycket, men nu verkar det lite mer aktuellt att kolla upp detta även för mig. ;-)


Snorkeln är varken eller.
Flapper är en slang som rycks bort och pluggas från en ventil som sitter i locket till luftburken.
Pair har jag inte lyckats lista ut än hur man får till på min generation.

_________________
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 02, 2010 13:47 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14422
Ort: Uppsala
Pegaso skrev:
Snorkeln är varken eller.
Flapper är en slang som rycks bort och pluggas från en ventil som sitter i locket till luftburken.


Insåg det efter att ha gogglat fram denna; http://johnny.chadda.se/article/pair-and-flapper-mod-with-bonus-snorkel-mod-for-vfr/.

Google är min vän... :roll:


Pegaso skrev:
Pair har jag inte lyckats lista ut än hur man får till på min generation.


Är vi säkra på att det ska gå? Enl artikeln jag länkar till gäller PAIR och flapper-moddarna bara på VFR gen 02-.

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 02, 2010 14:29 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Inlägg: 463
Ort: Nyköping
adrian_vg skrev:
Pegaso skrev:
Snorkeln är varken eller.
Flapper är en slang som rycks bort och pluggas från en ventil som sitter i locket till luftburken.


Insåg det efter att ha gogglat fram denna; http://johnny.chadda.se/article/pair-and-flapper-mod-with-bonus-snorkel-mod-for-vfr/.

Google är min vän... :roll:


Pegaso skrev:
Pair har jag inte lyckats lista ut än hur man får till på min generation.


Är vi säkra på att det ska gå? Enl artikeln jag länkar till gäller PAIR och flapper-moddarna bara på VFR gen 02-.


Google är bra grejer det, vet och kan mycket.

Och nej, vi är inte ett dugg säkra på att det ska gå.

_________________
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 02, 2010 17:27 
Offline
Donator 2009
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 06, 2006 10:50
Inlägg: 90
Ort: Stockholm
Hej!
Jag har gjort modden Pair Valve på på min 01:a. Läs mitt tidigare inlägg i samma tråd.

_________________
There´s no devil, there's just God when he's drunk.
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 02, 2010 20:54 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Inlägg: 3218
Ort: Landskrona
Jag tror jag ger mej på det i helgen faktiskt. Ger mer info sen hur det gick.

_________________
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör Suzuki bobber för tillfället


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 03, 2010 05:54 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Inlägg: 463
Ort: Nyköping
diVid skrev:
Hej!
Jag har gjort modden Pair Valve på på min 01:a. Läs mitt tidigare inlägg i samma tråd.


Sedärja :tummenupp
Ska nog prövas vid tillfälle.

_________________
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 03, 2010 17:12 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis maj 11, 2010 21:25
Inlägg: 6
Citera:
Jag tror jag ger mej på det i helgen faktiskt. Ger mer info sen hur det gick.


Ja, gör det! Glöm inte att berätta! :)

_________________
__________________
VFR800 1999 rööööd


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 03, 2010 21:09 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Inlägg: 3218
Ort: Landskrona
Så nu har jag fixat båda moddarna. Tog ca 20min för mej att göra.

Ryckte snorkeln och flapperslangen häromdan men det blev jättekonstiga ljud, det brölade och brummade konstigt. Satte tillbaks allt igen då.

Nu har jag ryckt grejorna igen och gjort PAIR modden samtidigt.

På min -01:a sitter kontakten till Pair på vänster sida, om hojen står med framhjulet rakt fram så är det bakom den svarta kåpan under vänster handtag rakt ner. Fick lossa sidokåpan på vänster sida så jag fick in handen. Vitt kontaktstycke med grön och orange kabel. Kan vara lurigt att få isär kontakstycket men jag hjälpte till med en liten radiomejsel.

Ut och köra då......ja den går fortfarande liiite ryckigt under 3000 varv men betydligt bättre och jämnare.
Inga problem att ligga i 5:an i 50-55km/h

Det skumma ljudet jag fick (brölandet) är helt borta. Nu är det bara mer insugningsljud....som är BRUTALT....hehe.
Antagligen var det pairventilen som orsakade det skumma ljudet.

Tycker den svarar snabbare på gas och faktiskt skjuter på bättre...kan vara inbillning med det brutalare insugningsljudet.

Skall ut och köra mer sen men än så länge är jag helnöjd. :lol:

_________________
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör Suzuki bobber för tillfället


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 04, 2010 20:54 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis maj 11, 2010 21:25
Inlägg: 6
Låter lovande! Jag får nog prova på detta själv.
Tack för infon!

_________________
__________________
VFR800 1999 rööööd


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010