VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: ons jun 19, 2019 10:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: GUIDE: Byte av drivpaket RC46
InläggPostat: tor apr 10, 2008 21:28 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4402
Ort: S-tälje
Glad i hågen och utrustad med kaffetermos och nytt drivpaket begav jag mig ner till garaget för att få det avklarat med minsta möjliga merarbete (det brukar straffa sig men vafan....)
Som alltid .. upp på centralstödet
Bild

Av med höger sidokåpa för att komma åt grejjerna
Bild

Här ska demonteringen börja
Bild

Först bort med kopplingsslavcylindern. JÄ#%@!$ H3l?T3 borde köpt olja för den gav sig ut p ågolvet .. aja ingen skada skedd
Bild

Sedan hastihetssensorn
Bild

Här såg det ur som ... lika bra att städa :)
Bild

I med 6an och bromsa och lossa på framdrevet
Bild

Släpper på kedjan .. det går ju rätt bra .. livet leker :)
Bild

Lossad kedja
Bild

Jahapp .. där fick man för man va bekväm i början .. måste bort med bakhjul och kedjeskydd iallafall ... Vafan bort med bakhjulet
Kedjeskyddsclipsen va pilligare än väntat men med lite våld och vase .. vänta .. det var ju inte här .... aja bort iallafall.
BildBild

Dax att komma vidare .. så av med kedjan för att få något att hålla i
Bild

Vad skulle man göra utan kedjebrytare .. tur att man tänker på allt innan det börjas med mekandet ..
Bild

Plockar bort framdrevet
Bild

Plockar bort bakdrevet (Insexnyckel och 14mmhylsa)
Bild

Lite skillnad är det med 2 kuggar mer på bakdrevet ;)
Bild

Monterar bakdrevet .. momentnyckerln kommer väl till pass .. fan va najs att man har alla prylar (utom oljehelvetet som rann ut :evil )
BildBild

Fipplar dit kedjan för att måtta in rätt längd (fick en 120-länkars för det var allt de hade)
BildBild

Väl på plats så plockar jag bort 10 länkar ..
Bild

VA I !!!!!!!!! Nitlås .. det va ju clipsmonteringsanvisning på paketet!!!!! JÄ#%@!$ H3l?T3 i kubik och ett par mer välvarda ord....
Bild

Lämnar skiten för kvällen och går in till frugans nybakade mandelbiskvier för att tröstäta lite och förbereda morgondagens inköp av vad som nu behövs för att komma vidare .. guiden får en fortsättning senare
Bild

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 06:47 
Offline
Donator 2010

Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Inlägg: 313
Ort: Eslöv, VFR 800 -99
Guidernas mästare har än en gång slagit till. Hade mycket nytta av din förra när jag skulle byta lamporna i mätarna.
Blev grymt snyggt med dom blåa dioderna.
Ser fram emot förtsättningen/slutet av denna.
Undrar bara blev orginaldrev fram?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 08:03 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Inlägg: 3222
Ort: Tåby, Vikbolandet
Kul guide! Det är tydligen inte bara jag som hela tiden råkar ut för att inget går som man tänkt sig... :)

_________________
VFR750F -92, grön


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 14:53 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4402
Ort: S-tälje
HAHA! Nu ser det ljust ut igen .. fast det går väl över när jag väl är i garaget .. :roll: :?
Det blev iallafall inte orginal någonstans när det gäller drevningen från orginal 17/43 till min nya konfig 16/45 :wink:

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 14:56 
Offline
Donator 2010

Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Inlägg: 313
Ort: Eslöv, VFR 800 -99
Conseal skrev:
Det blev iallafall inte orginal någonstans när det gäller drevningen från orginal 17/43 till min nya konfig 16/45 :wink:


Lycka till med fortsättningen. Skall bli spännande och se vad du tycker om de nya dreven. Kanske blir forumets slangningskung. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 18:25 
Offline
Donator 2008
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Inlägg: 523
Ort: Uddevalla
Jättebra gudie med kul läsnig :D , ska bli kul att veta om det blir bra med omdrevningen

_________________
Utan hoj tyvärr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 19:37 
Offline
Donator 2008
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Inlägg: 196
Ort: Järfälla, Stockholm
Bra guide, ska själv spänna min kedja nästa vecka, tycke att spelet var lite för stort, kommer kedjespänning med i guiden ?

_________________
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 20:08 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4402
Ort: S-tälje
Lätt .. tänkte jag inte ens på eftersom det är så enkelt .. klart jag fixar det.

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 20:11 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Inlägg: 699
Ort: Immeln
Vad var det för olja som rann ut?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 20:19 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4402
Ort: S-tälje
Kopplingsolja ... fick fylla på lite innan jag kunde provköra .. hade inte runnit om jag rtycks in kolven ordentligt ..

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 23:06 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4402
Ort: S-tälje
Sådärja .. fick tag på en låsning jag kan administrera helt på egen hand så ihop med ändarna
och dit med ett vackert litet clipslås .. monteras det rätt reduceras risken för at det ska
trilla av. om man tittar på låset så ska öppningen vara "bakåt" i kedjans färdriktning.
Bild

Spänner upp kedjan lite (kommer en guide för det senare eftersom det efterfrågades, jag missade
att dokumentera det momentet. Sedan fipplar jag i 6:ans växel, trampar på bakbromsen och drar
åt framdrevet med avsett moment. Föresten .. en momentnyckel är inte helt fel att ha ... eller
2 beroende på hur mkt pengar du vill lägga lönar sig att täcka 6-210Nm.
Bild

Droppar på lite loctite på skruvarna som ska hålla bromsslangarna på plats och monterar sedan
fast dem på kedjeskyddet igen.
BildBild

Pillar dit de sjukt tråkiga clipsen på insidan av kedjeskyddet och skrivar fast de 2 skruvarnpå utsidan.
Bild

Sötter tillbaks ett par distanser och "drivechain guide plate" som är ett sprängskydd för kedjan.
Det har i tidigare trådar diskuterats och visats bilder ur handboken på denna lilla del och de
bilderna visar någon form av gummibeläggning på den. Den gummibeläggningen finns inte på de bilder
och sprängskisser honda har i sin reservdelsdatabas så jag ville nämna det så folk inte blir
förvirrade.. iallafall .. dit med den skiten och sedan på med kåpan som kapslar in det hela.
BildBild

TADA! Efter att ha monterat kopplingsslavcylindern (um .. som att ta bort den fast tvärt om ;) ) och
hastighetssensorn så spännes kedjan på riktigt .. på med kåphelvetet, plocka undan verktyg och allt
det tråkiga sen äre bara provköra.
Bild

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 12, 2008 10:19 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Inlägg: 699
Ort: Immeln
En utmärkt guide :)

En liten fråga bara:
Varför pelar du i 6:an då du ska lossa och dra fast framdrevet?
Om du vill att motorn ska hålla emot då du ska spänna/lossa så har du mest motstånd då 1:an ligger i.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 12, 2008 10:24 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4402
Ort: S-tälje
För att manualen säger det .. enda anledningen .. har inget mer uttömmande svar ;)

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 12, 2008 12:40 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Inlägg: 3222
Ort: Tåby, Vikbolandet
Göingen skrev:
En utmärkt guide :)

En liten fråga bara:
Varför pelar du i 6:an då du ska lossa och dra fast framdrevet?
Om du vill att motorn ska hålla emot då du ska spänna/lossa så har du mest motstånd då 1:an ligger i.


Eftersom han ändå låser med bromsen så spelar det egentligen ingen roll i det här fallet. Det är ju en skruv/mutter på utgående axeln som ska lossas.

Vill man däremot lossa något på motorn vill man oftast att den rör sig så lite som möjligt när man låser bakhjulet, och då är 6:an bätte.

_________________
VFR750F -92, grön


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 12, 2008 17:13 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4376
Ort: Huddinge, Stockholm
Conseal skrev:
Sådärja .. fick tag på en låsning jag kan administrera helt på egen hand så ihop med ändarna
och dit med ett vackert litet clipslås .. monteras det rätt reduceras risken för at det ska
trilla av. om man tittar på låset så ska öppningen vara "bakåt" i kedjans färdriktning.
Bild

Bara ett litet påpekande. På bilden ser det ut som om clipset inte har gått ihop helt.
Kolla det och om det inte går att få bättre bör du kanske sätta dit lite najtråd eller överväga att åka bort till mc-hörnan och låta dom montera ett nitlås.

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85 (till salu - tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild
http://www.användkontanter.se (forumets algoritm klarar inte åäö i url:er)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010