Kan tänka mig att hon vill vara någon annanstans än i garaget när ni "pysslar"Kungfuu skrev:Faktiskt har jag upptäckt att det är rätt kul att pyssla i garaget, vet dock inte om min kära sambo är lika förtjust
GUIDE: Byte av drivpaket RC46
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
Jag funderar på bakdrevet som du bytte conseal, originalet ser jag har en urfräsning på insidan, hur såg 45 taggars drevet ut? Bult storlek samt fanns det någon urfräsning på det nya. Anledningen att jag frågar var att jag beställde ett 45 taggars från Lelles, fick ett utan urfräsning och sen var hål storleken 8mm istället för 10mm som bultarna är. Skickade tillbaka det och ett par veckor senare fick jag ett nytt med urfräsning och 10mm hål men med 43 taggar IGEN!! Returnerade även detta och då de inte kunde få fram något nytt.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07
Såld:Honda VFR 800 -07
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Blir osäker på det där med utfräsning men det passade som en sportkepa direkt .. inga problem med hål eller något annat. (köpte det över disk på lelles)
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
Det första jag fick passade också förutom att det inte var rätt hål dimension till bultarna och ur fräsning saknades, däremot hade hela drivlinan blivit förskjuten 5mm utåt om jag hade borrat upp hålen själv och monterat. Jag har för mig att Lelles hade skrivit "98-" på 45 kuggars dreven, men det stämmde inte då det bara sträckte sig fram till -01 tror jag det var.Conseal skrev:Blir osäker på det där med utfräsning men det passade som en sportkepa direkt .. inga problem med hål eller något annat. (köpte det över disk på lelles)
På bilden syns det ju tydligt att du har en urfräsning på original drevet, på det nya syns det inte.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07
Såld:Honda VFR 800 -07
Startar upp tråden igen
Ska montera nytt drivpaket i helgen på min 02a.
Nån som vet vad det ska vara för åtdragnings moment ?
även bytt däck nån som vet vilket moment till framhjulet ?
Nån som vet vad det ska vara för åtdragnings moment ?
även bytt däck nån som vet vilket moment till framhjulet ?
VFR 800 -02 Blå
Re: Startar upp tråden igen
Står ju i instruktionsbokenShrimp skrev:Ska montera nytt drivpaket i helgen på min 02a.
Nån som vet vad det ska vara för åtdragnings moment ?
även bytt däck nån som vet vilket moment till framhjulet ?
VFR 800 -02 Blå
Re: Startar upp tråden igen
Kan ändock vara värt att posta för oss som inte har den nära till hands!Shrimp skrev:Står ju i instruktionsbokenShrimp skrev:Ska montera nytt drivpaket i helgen på min 02a.
Nån som vet vad det ska vara för åtdragnings moment ?
även bytt däck nån som vet vilket moment till framhjulet ?
Bytte drivpaket på min Vtec -02 idag.
Upp med åbäket på centralstödet, skruva loss sidokåpan.
Efter det, lossa kåpan över framdrevet, kopplingscylinder fick sitta kvar.
Lossade på drevet, höger knäskål på fotbromsen, den smidiga kroppen över dynan och halvvägs ner i golvet på andra sidan, lossade bulten.
Fram med vinkelslipen och kapade den gamla kedjan.
Bakdrevet satt fast med bultar liknande vagnsbult, alltså behövdes ingen insexnyckel på baksidan, inget kedjeskydd behövdes tas bort.
Allt gammalt borta, dags för lite rengöring innan de nya grejerna sattes dit.
På med sidokåpa och ner med hojen på sidostödet för att spänna den nya kedjan.
Från start till jag rullade ut hojen ur garaget tog det ca 1½ timme, då var jag ändå inne och tvättade mig också.
Upp till grannen för att låna hans kedjeverktyg, men tror ni inte att den typen har åkt hem till Norge över semestern. Nåja, jag får köra med kedjelåset så länge tills han kommer hem.
Nu ska jag ut och brumma lite, ville bara skryta lite först.
Upp med åbäket på centralstödet, skruva loss sidokåpan.
Efter det, lossa kåpan över framdrevet, kopplingscylinder fick sitta kvar.
Lossade på drevet, höger knäskål på fotbromsen, den smidiga kroppen över dynan och halvvägs ner i golvet på andra sidan, lossade bulten.
Fram med vinkelslipen och kapade den gamla kedjan.
Bakdrevet satt fast med bultar liknande vagnsbult, alltså behövdes ingen insexnyckel på baksidan, inget kedjeskydd behövdes tas bort.
Allt gammalt borta, dags för lite rengöring innan de nya grejerna sattes dit.
På med sidokåpa och ner med hojen på sidostödet för att spänna den nya kedjan.
Från start till jag rullade ut hojen ur garaget tog det ca 1½ timme, då var jag ändå inne och tvättade mig också.
Upp till grannen för att låna hans kedjeverktyg, men tror ni inte att den typen har åkt hem till Norge över semestern. Nåja, jag får köra med kedjelåset så länge tills han kommer hem.
Nu ska jag ut och brumma lite, ville bara skryta lite först.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Re: GUIDE: Byte av drivpaket RC46
Håller på att byta drivpaket och ser då att det gamla framdrevet har gummipackningar men det saknas på det nya. Någon som vet vad det är för gummi? Behövs dom? Sitter fastgjutna på drevet så går inte att flytta över till det nya.
//Matti
//Matti
- Bilagor
-
- image.jpg (102.72 KiB) Visad 14975 gånger
Re: GUIDE: Byte av drivpaket RC46
Gummit behövs inte. MEN! Eftermarknadsdrev som inte är Honda orginal är ofta lite smalare pga gummit saknas. Du får då kompensera med exempelvis o-ringar så att inte glapp uppstår. Du märker glappet när du monterar. Om glappet finns där så kan det orsaka skador på axeln och det kan bli dyrt,.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: GUIDE: Byte av drivpaket RC46
Tack för det snabba svaret. Skall testa att montera imorgon. För se om det blir glapp eller inte.
Köpte drivpaketet hos Bröderna Nilsson så hoppas det är bra grejer. Återkommer hur det funkar.
//Matti
Köpte drivpaketet hos Bröderna Nilsson så hoppas det är bra grejer. Återkommer hur det funkar.
//Matti
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: GUIDE: Byte av drivpaket RC46
Tack för påminnelsen. Måste kolla det innan säsongen börjar på allvar. Märkte dock inget glapp, och verkar ha samma sorts framdrev som Skyfly, åtminstone är märkningen samma.Mister skrev:Gummit behövs inte. MEN! Eftermarknadsdrev som inte är Honda orginal är ofta lite smalare pga gummit saknas. Du får då kompensera med exempelvis o-ringar så att inte glapp uppstår. Du märker glappet när du monterar. Om glappet finns där så kan det orsaka skador på axeln och det kan bli dyrt,.
Edit: Glappet är i sidled antar jag, korrekt=?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: GUIDE: Byte av drivpaket RC46
Correctoadrian_vg skrev:Edit: Glappet är i sidled antar jag, korrekt=?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022