GUIDE: Byte av drivpaket RC46
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
GUIDE: Byte av drivpaket RC46
Glad i hågen och utrustad med kaffetermos och nytt drivpaket begav jag mig ner till garaget för att få det avklarat med minsta möjliga merarbete (det brukar straffa sig men vafan....)
Som alltid .. upp på centralstödet
Av med höger sidokåpa för att komma åt grejjerna
Här ska demonteringen börja
Först bort med kopplingsslavcylindern. JÄ#%@!$ H3l?T3 borde köpt olja för den gav sig ut p ågolvet .. aja ingen skada skedd
Sedan hastihetssensorn
Här såg det ur som ... lika bra att städa
I med 6an och bromsa och lossa på framdrevet
Släpper på kedjan .. det går ju rätt bra .. livet leker
Lossad kedja
Jahapp .. där fick man för man va bekväm i början .. måste bort med bakhjul och kedjeskydd iallafall ... Vafan bort med bakhjulet
Kedjeskyddsclipsen va pilligare än väntat men med lite våld och vase .. vänta .. det var ju inte här .... aja bort iallafall.
Dax att komma vidare .. så av med kedjan för att få något att hålla i
Vad skulle man göra utan kedjebrytare .. tur att man tänker på allt innan det börjas med mekandet ..
Plockar bort framdrevet
Plockar bort bakdrevet (Insexnyckel och 14mmhylsa)
Lite skillnad är det med 2 kuggar mer på bakdrevet
Monterar bakdrevet .. momentnyckerln kommer väl till pass .. fan va najs att man har alla prylar (utom oljehelvetet som rann ut )
Fipplar dit kedjan för att måtta in rätt längd (fick en 120-länkars för det var allt de hade)
Väl på plats så plockar jag bort 10 länkar ..
VA I !!!!!!!!! Nitlås .. det va ju clipsmonteringsanvisning på paketet!!!!! JÄ#%@!$ H3l?T3 i kubik och ett par mer välvarda ord....
Lämnar skiten för kvällen och går in till frugans nybakade mandelbiskvier för att tröstäta lite och förbereda morgondagens inköp av vad som nu behövs för att komma vidare .. guiden får en fortsättning senare
Som alltid .. upp på centralstödet
Av med höger sidokåpa för att komma åt grejjerna
Här ska demonteringen börja
Först bort med kopplingsslavcylindern. JÄ#%@!$ H3l?T3 borde köpt olja för den gav sig ut p ågolvet .. aja ingen skada skedd
Sedan hastihetssensorn
Här såg det ur som ... lika bra att städa
I med 6an och bromsa och lossa på framdrevet
Släpper på kedjan .. det går ju rätt bra .. livet leker
Lossad kedja
Jahapp .. där fick man för man va bekväm i början .. måste bort med bakhjul och kedjeskydd iallafall ... Vafan bort med bakhjulet
Kedjeskyddsclipsen va pilligare än väntat men med lite våld och vase .. vänta .. det var ju inte här .... aja bort iallafall.
Dax att komma vidare .. så av med kedjan för att få något att hålla i
Vad skulle man göra utan kedjebrytare .. tur att man tänker på allt innan det börjas med mekandet ..
Plockar bort framdrevet
Plockar bort bakdrevet (Insexnyckel och 14mmhylsa)
Lite skillnad är det med 2 kuggar mer på bakdrevet
Monterar bakdrevet .. momentnyckerln kommer väl till pass .. fan va najs att man har alla prylar (utom oljehelvetet som rann ut )
Fipplar dit kedjan för att måtta in rätt längd (fick en 120-länkars för det var allt de hade)
Väl på plats så plockar jag bort 10 länkar ..
VA I !!!!!!!!! Nitlås .. det va ju clipsmonteringsanvisning på paketet!!!!! JÄ#%@!$ H3l?T3 i kubik och ett par mer välvarda ord....
Lämnar skiten för kvällen och går in till frugans nybakade mandelbiskvier för att tröstäta lite och förbereda morgondagens inköp av vad som nu behövs för att komma vidare .. guiden får en fortsättning senare
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
HAHA! Nu ser det ljust ut igen .. fast det går väl över när jag väl är i garaget ..
Det blev iallafall inte orginal någonstans när det gäller drevningen från orginal 17/43 till min nya konfig 16/45
Det blev iallafall inte orginal någonstans när det gäller drevningen från orginal 17/43 till min nya konfig 16/45
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Bra guide, ska själv spänna min kedja nästa vecka, tycke att spelet var lite för stort, kommer kedjespänning med i guiden ?
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Kopplingsolja ... fick fylla på lite innan jag kunde provköra .. hade inte runnit om jag rtycks in kolven ordentligt ..
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Sådärja .. fick tag på en låsning jag kan administrera helt på egen hand så ihop med ändarna
och dit med ett vackert litet clipslås .. monteras det rätt reduceras risken för at det ska
trilla av. om man tittar på låset så ska öppningen vara "bakåt" i kedjans färdriktning.
Spänner upp kedjan lite (kommer en guide för det senare eftersom det efterfrågades, jag missade
att dokumentera det momentet. Sedan fipplar jag i 6:ans växel, trampar på bakbromsen och drar
åt framdrevet med avsett moment. Föresten .. en momentnyckel är inte helt fel att ha ... eller
2 beroende på hur mkt pengar du vill lägga lönar sig att täcka 6-210Nm.
Droppar på lite loctite på skruvarna som ska hålla bromsslangarna på plats och monterar sedan
fast dem på kedjeskyddet igen.
Pillar dit de sjukt tråkiga clipsen på insidan av kedjeskyddet och skrivar fast de 2 skruvarnpå utsidan.
Sötter tillbaks ett par distanser och "drivechain guide plate" som är ett sprängskydd för kedjan.
Det har i tidigare trådar diskuterats och visats bilder ur handboken på denna lilla del och de
bilderna visar någon form av gummibeläggning på den. Den gummibeläggningen finns inte på de bilder
och sprängskisser honda har i sin reservdelsdatabas så jag ville nämna det så folk inte blir
förvirrade.. iallafall .. dit med den skiten och sedan på med kåpan som kapslar in det hela.
TADA! Efter att ha monterat kopplingsslavcylindern (um .. som att ta bort den fast tvärt om ) och
hastighetssensorn så spännes kedjan på riktigt .. på med kåphelvetet, plocka undan verktyg och allt
det tråkiga sen äre bara provköra.
och dit med ett vackert litet clipslås .. monteras det rätt reduceras risken för at det ska
trilla av. om man tittar på låset så ska öppningen vara "bakåt" i kedjans färdriktning.
Spänner upp kedjan lite (kommer en guide för det senare eftersom det efterfrågades, jag missade
att dokumentera det momentet. Sedan fipplar jag i 6:ans växel, trampar på bakbromsen och drar
åt framdrevet med avsett moment. Föresten .. en momentnyckel är inte helt fel att ha ... eller
2 beroende på hur mkt pengar du vill lägga lönar sig att täcka 6-210Nm.
Droppar på lite loctite på skruvarna som ska hålla bromsslangarna på plats och monterar sedan
fast dem på kedjeskyddet igen.
Pillar dit de sjukt tråkiga clipsen på insidan av kedjeskyddet och skrivar fast de 2 skruvarnpå utsidan.
Sötter tillbaks ett par distanser och "drivechain guide plate" som är ett sprängskydd för kedjan.
Det har i tidigare trådar diskuterats och visats bilder ur handboken på denna lilla del och de
bilderna visar någon form av gummibeläggning på den. Den gummibeläggningen finns inte på de bilder
och sprängskisser honda har i sin reservdelsdatabas så jag ville nämna det så folk inte blir
förvirrade.. iallafall .. dit med den skiten och sedan på med kåpan som kapslar in det hela.
TADA! Efter att ha monterat kopplingsslavcylindern (um .. som att ta bort den fast tvärt om ) och
hastighetssensorn så spännes kedjan på riktigt .. på med kåphelvetet, plocka undan verktyg och allt
det tråkiga sen äre bara provköra.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Eftersom han ändå låser med bromsen så spelar det egentligen ingen roll i det här fallet. Det är ju en skruv/mutter på utgående axeln som ska lossas.Göingen skrev:En utmärkt guide
En liten fråga bara:
Varför pelar du i 6:an då du ska lossa och dra fast framdrevet?
Om du vill att motorn ska hålla emot då du ska spänna/lossa så har du mest motstånd då 1:an ligger i.
Vill man däremot lossa något på motorn vill man oftast att den rör sig så lite som möjligt när man låser bakhjulet, och då är 6:an bätte.
VFR750F -92, grön
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Bara ett litet påpekande. På bilden ser det ut som om clipset inte har gått ihop helt.Conseal skrev:Sådärja .. fick tag på en låsning jag kan administrera helt på egen hand så ihop med ändarna
och dit med ett vackert litet clipslås .. monteras det rätt reduceras risken för at det ska
trilla av. om man tittar på låset så ska öppningen vara "bakåt" i kedjans färdriktning.
Kolla det och om det inte går att få bättre bör du kanske sätta dit lite najtråd eller överväga att åka bort till mc-hörnan och låta dom montera ett nitlås.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal