GUIDE: Byte av drivpaket RC46

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

GUIDE: Byte av drivpaket RC46

#1 Inlägg av Conseal »

Glad i hågen och utrustad med kaffetermos och nytt drivpaket begav jag mig ner till garaget för att få det avklarat med minsta möjliga merarbete (det brukar straffa sig men vafan....)
Som alltid .. upp på centralstödet
Bild

Av med höger sidokåpa för att komma åt grejjerna
Bild

Här ska demonteringen börja
Bild

Först bort med kopplingsslavcylindern. JÄ#%@!$ H3l?T3 borde köpt olja för den gav sig ut p ågolvet .. aja ingen skada skedd
Bild

Sedan hastihetssensorn
Bild

Här såg det ur som ... lika bra att städa :)
Bild

I med 6an och bromsa och lossa på framdrevet
Bild

Släpper på kedjan .. det går ju rätt bra .. livet leker :)
Bild

Lossad kedja
Bild

Jahapp .. där fick man för man va bekväm i början .. måste bort med bakhjul och kedjeskydd iallafall ... Vafan bort med bakhjulet
Kedjeskyddsclipsen va pilligare än väntat men med lite våld och vase .. vänta .. det var ju inte här .... aja bort iallafall.
BildBild

Dax att komma vidare .. så av med kedjan för att få något att hålla i
Bild

Vad skulle man göra utan kedjebrytare .. tur att man tänker på allt innan det börjas med mekandet ..
Bild

Plockar bort framdrevet
Bild

Plockar bort bakdrevet (Insexnyckel och 14mmhylsa)
Bild

Lite skillnad är det med 2 kuggar mer på bakdrevet ;)
Bild

Monterar bakdrevet .. momentnyckerln kommer väl till pass .. fan va najs att man har alla prylar (utom oljehelvetet som rann ut :evil )
BildBild

Fipplar dit kedjan för att måtta in rätt längd (fick en 120-länkars för det var allt de hade)
BildBild

Väl på plats så plockar jag bort 10 länkar ..
Bild

VA I !!!!!!!!! Nitlås .. det va ju clipsmonteringsanvisning på paketet!!!!! JÄ#%@!$ H3l?T3 i kubik och ett par mer välvarda ord....
Bild

Lämnar skiten för kvällen och går in till frugans nybakade mandelbiskvier för att tröstäta lite och förbereda morgondagens inköp av vad som nu behövs för att komma vidare .. guiden får en fortsättning senare
Bild
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#2 Inlägg av skyfly »

Guidernas mästare har än en gång slagit till. Hade mycket nytta av din förra när jag skulle byta lamporna i mätarna.
Blev grymt snyggt med dom blåa dioderna.
Ser fram emot förtsättningen/slutet av denna.
Undrar bara blev orginaldrev fram?

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#3 Inlägg av tersan »

Kul guide! Det är tydligen inte bara jag som hela tiden råkar ut för att inget går som man tänkt sig... :)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

HAHA! Nu ser det ljust ut igen .. fast det går väl över när jag väl är i garaget .. :roll: :?
Det blev iallafall inte orginal någonstans när det gäller drevningen från orginal 17/43 till min nya konfig 16/45 :wink:
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#5 Inlägg av skyfly »

Conseal skrev:Det blev iallafall inte orginal någonstans när det gäller drevningen från orginal 17/43 till min nya konfig 16/45 :wink:
Lycka till med fortsättningen. Skall bli spännande och se vad du tycker om de nya dreven. Kanske blir forumets slangningskung. :wink:

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#6 Inlägg av kennet »

Jättebra gudie med kul läsnig :D , ska bli kul att veta om det blir bra med omdrevningen
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#7 Inlägg av tjvfr800 »

Bra guide, ska själv spänna min kedja nästa vecka, tycke att spelet var lite för stort, kommer kedjespänning med i guiden ?
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#8 Inlägg av Conseal »

Lätt .. tänkte jag inte ens på eftersom det är så enkelt .. klart jag fixar det.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#9 Inlägg av Göingen »

Vad var det för olja som rann ut?

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#10 Inlägg av Conseal »

Kopplingsolja ... fick fylla på lite innan jag kunde provköra .. hade inte runnit om jag rtycks in kolven ordentligt ..
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Sådärja .. fick tag på en låsning jag kan administrera helt på egen hand så ihop med ändarna
och dit med ett vackert litet clipslås .. monteras det rätt reduceras risken för at det ska
trilla av. om man tittar på låset så ska öppningen vara "bakåt" i kedjans färdriktning.
Bild

Spänner upp kedjan lite (kommer en guide för det senare eftersom det efterfrågades, jag missade
att dokumentera det momentet. Sedan fipplar jag i 6:ans växel, trampar på bakbromsen och drar
åt framdrevet med avsett moment. Föresten .. en momentnyckel är inte helt fel att ha ... eller
2 beroende på hur mkt pengar du vill lägga lönar sig att täcka 6-210Nm.
Bild

Droppar på lite loctite på skruvarna som ska hålla bromsslangarna på plats och monterar sedan
fast dem på kedjeskyddet igen.
BildBild

Pillar dit de sjukt tråkiga clipsen på insidan av kedjeskyddet och skrivar fast de 2 skruvarnpå utsidan.
Bild

Sötter tillbaks ett par distanser och "drivechain guide plate" som är ett sprängskydd för kedjan.
Det har i tidigare trådar diskuterats och visats bilder ur handboken på denna lilla del och de
bilderna visar någon form av gummibeläggning på den. Den gummibeläggningen finns inte på de bilder
och sprängskisser honda har i sin reservdelsdatabas så jag ville nämna det så folk inte blir
förvirrade.. iallafall .. dit med den skiten och sedan på med kåpan som kapslar in det hela.
BildBild

TADA! Efter att ha monterat kopplingsslavcylindern (um .. som att ta bort den fast tvärt om ;) ) och
hastighetssensorn så spännes kedjan på riktigt .. på med kåphelvetet, plocka undan verktyg och allt
det tråkiga sen äre bara provköra.
Bild
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#12 Inlägg av Göingen »

En utmärkt guide :)

En liten fråga bara:
Varför pelar du i 6:an då du ska lossa och dra fast framdrevet?
Om du vill att motorn ska hålla emot då du ska spänna/lossa så har du mest motstånd då 1:an ligger i.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#13 Inlägg av Conseal »

För att manualen säger det .. enda anledningen .. har inget mer uttömmande svar ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#14 Inlägg av tersan »

Göingen skrev:En utmärkt guide :)

En liten fråga bara:
Varför pelar du i 6:an då du ska lossa och dra fast framdrevet?
Om du vill att motorn ska hålla emot då du ska spänna/lossa så har du mest motstånd då 1:an ligger i.
Eftersom han ändå låser med bromsen så spelar det egentligen ingen roll i det här fallet. Det är ju en skruv/mutter på utgående axeln som ska lossas.

Vill man däremot lossa något på motorn vill man oftast att den rör sig så lite som möjligt när man låser bakhjulet, och då är 6:an bätte.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:Sådärja .. fick tag på en låsning jag kan administrera helt på egen hand så ihop med ändarna
och dit med ett vackert litet clipslås .. monteras det rätt reduceras risken för at det ska
trilla av. om man tittar på låset så ska öppningen vara "bakåt" i kedjans färdriktning.
Bild
Bara ett litet påpekande. På bilden ser det ut som om clipset inte har gått ihop helt.
Kolla det och om det inte går att få bättre bör du kanske sätta dit lite najtråd eller överväga att åka bort till mc-hörnan och låta dom montera ett nitlås.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar