VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: tis sep 17, 2019 00:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 30, 2008 17:27 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Inlägg: 712
Ort: Immeln
Kungfuu skrev:
Faktiskt har jag upptäckt att det är rätt kul att pyssla i garaget, vet dock inte om min kära sambo är lika förtjust :roll:
Kan tänka mig att hon vill vara någon annanstans än i garaget när ni "pysslar" :lol:

_________________
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 30, 2008 17:33 
Offline
Donator 2009
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Inlägg: 153
Ort: Sthlm
Nja, pysslandet får jag sköta själv - men det blir ju inte så mycket gemensam tid liksom...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 07, 2009 11:59 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Inlägg: 465
Ort: Lindesberg
Jag funderar på bakdrevet som du bytte conseal, originalet ser jag har en urfräsning på insidan, hur såg 45 taggars drevet ut? Bult storlek samt fanns det någon urfräsning på det nya. Anledningen att jag frågar var att jag beställde ett 45 taggars från Lelles, fick ett utan urfräsning och sen var hål storleken 8mm istället för 10mm som bultarna är. Skickade tillbaka det och ett par veckor senare fick jag ett nytt med urfräsning och 10mm hål men med 43 taggar IGEN!! Returnerade även detta och då de inte kunde få fram något nytt.

_________________
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 07, 2009 16:49 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4403
Ort: S-tälje
Blir osäker på det där med utfräsning men det passade som en sportkepa direkt .. inga problem med hål eller något annat. (köpte det över disk på lelles)

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 08, 2009 00:40 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Inlägg: 465
Ort: Lindesberg
Conseal skrev:
Blir osäker på det där med utfräsning men det passade som en sportkepa direkt .. inga problem med hål eller något annat. (köpte det över disk på lelles)


Det första jag fick passade också förutom att det inte var rätt hål dimension till bultarna och ur fräsning saknades, däremot hade hela drivlinan blivit förskjuten 5mm utåt om jag hade borrat upp hålen själv och monterat. Jag har för mig att Lelles hade skrivit "98-" på 45 kuggars dreven, men det stämmde inte då det bara sträckte sig fram till -01 tror jag det var.
På bilden syns det ju tydligt att du har en urfräsning på original drevet, på det nya syns det inte.

_________________
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Startar upp tråden igen
InläggPostat: fre maj 07, 2010 15:32 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 30, 2009 00:48
Inlägg: 15
Ort: Västerås
Ska montera nytt drivpaket i helgen på min 02a.
Nån som vet vad det ska vara för åtdragnings moment ?
även bytt däck nån som vet vilket moment till framhjulet ?

_________________
VFR 800 -02 Blå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Startar upp tråden igen
InläggPostat: tis maj 11, 2010 19:41 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 30, 2009 00:48
Inlägg: 15
Ort: Västerås
Shrimp skrev:
Ska montera nytt drivpaket i helgen på min 02a.
Nån som vet vad det ska vara för åtdragnings moment ?
även bytt däck nån som vet vilket moment till framhjulet ?


Står ju i instruktionsboken

:oops:

_________________
VFR 800 -02 Blå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Startar upp tråden igen
InläggPostat: ons maj 12, 2010 02:26 
Offline
Donator 2011

Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Inlägg: 205
Ort: Skaune
Shrimp skrev:
Shrimp skrev:
Ska montera nytt drivpaket i helgen på min 02a.
Nån som vet vad det ska vara för åtdragnings moment ?
även bytt däck nån som vet vilket moment till framhjulet ?


Står ju i instruktionsboken

:oops:

Kan ändock vara värt att posta för oss som inte har den nära till hands!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 12, 2010 06:40 
Offline
Donator 2011
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Inlägg: 379
Ort: hamneda.
Bakhjulsbultar 108 Nm
Framaxelbult 69Nm
Dom 4st klämbultarna på gaffelbenen 22Nm

_________________
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 20, 2010 20:21 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Inlägg: 196
Ort: Alingsås
Bytte drivpaket på min Vtec -02 idag.
Upp med åbäket på centralstödet, skruva loss sidokåpan.
Efter det, lossa kåpan över framdrevet, kopplingscylinder fick sitta kvar.
Lossade på drevet, höger knäskål på fotbromsen, den smidiga kroppen över dynan och halvvägs ner i golvet på andra sidan, lossade bulten.
Fram med vinkelslipen och kapade den gamla kedjan.
Bakdrevet satt fast med bultar liknande vagnsbult, alltså behövdes ingen insexnyckel på baksidan, inget kedjeskydd behövdes tas bort.
Allt gammalt borta, dags för lite rengöring innan de nya grejerna sattes dit.
På med sidokåpa och ner med hojen på sidostödet för att spänna den nya kedjan.
Från start till jag rullade ut hojen ur garaget tog det ca 1½ timme, då var jag ändå inne och tvättade mig också.
Upp till grannen för att låna hans kedjeverktyg, men tror ni inte att den typen har åkt hem till Norge över semestern. Nåja, jag får köra med kedjelåset så länge tills han kommer hem.
Nu ska jag ut och brumma lite, ville bara skryta lite först. :D

_________________
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda vfr1200x Crosstourer 2015
Och en liten vfr800 -00


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: Byte av drivpaket RC46
InläggPostat: tis jan 06, 2015 20:17 
Offline
Donator 2010

Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Inlägg: 313
Ort: Eslöv, VFR 800 -99
Håller på att byta drivpaket och ser då att det gamla framdrevet har gummipackningar men det saknas på det nya. Någon som vet vad det är för gummi? Behövs dom? Sitter fastgjutna på drevet så går inte att flytta över till det nya.
//Matti


Bilagor:
image.jpg
image.jpg [ 102.72 KiB | Visad 5465 gånger ]
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: Byte av drivpaket RC46
InläggPostat: tis jan 06, 2015 20:43 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Inlägg: 1467
Ort: Småland
Gummit behövs inte. MEN! Eftermarknadsdrev som inte är Honda orginal är ofta lite smalare pga gummit saknas. Du får då kompensera med exempelvis o-ringar så att inte glapp uppstår. Du märker glappet när du monterar. Om glappet finns där så kan det orsaka skador på axeln och det kan bli dyrt,.

_________________
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 4-6 augusti 2017


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: Byte av drivpaket RC46
InläggPostat: tis jan 06, 2015 20:59 
Offline
Donator 2010

Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Inlägg: 313
Ort: Eslöv, VFR 800 -99
Tack för det snabba svaret. Skall testa att montera imorgon. För se om det blir glapp eller inte.
Köpte drivpaketet hos Bröderna Nilsson så hoppas det är bra grejer. Återkommer hur det funkar.
//Matti


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: Byte av drivpaket RC46
InläggPostat: ons jan 07, 2015 08:53 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14404
Ort: Uppsala
Mister skrev:
Gummit behövs inte. MEN! Eftermarknadsdrev som inte är Honda orginal är ofta lite smalare pga gummit saknas. Du får då kompensera med exempelvis o-ringar så att inte glapp uppstår. Du märker glappet när du monterar. Om glappet finns där så kan det orsaka skador på axeln och det kan bli dyrt,.


Tack för påminnelsen. Måste kolla det innan säsongen börjar på allvar. Märkte dock inget glapp, och verkar ha samma sorts framdrev som Skyfly, åtminstone är märkningen samma.

Edit: Glappet är i sidled antar jag, korrekt=?

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: Byte av drivpaket RC46
InläggPostat: ons jan 07, 2015 10:23 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Inlägg: 1467
Ort: Småland
adrian_vg skrev:
Edit: Glappet är i sidled antar jag, korrekt=?

Correcto

_________________
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 4-6 augusti 2017


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010