VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: fre sep 20, 2019 17:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: GUIDE: Kedjejustering RC46
InläggPostat: lör apr 12, 2008 14:09 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4403
Ort: S-tälje
Jahapp .. på begäran en kort guide i hur man justerar kedjan.
Som alltid så är centralstödet din bäste vän.. så upp på det
den är det bara köra vidare för fulla muggar.

Till att börja med så lossar du på den däringa skriven som sitter
mitt på svingens bakre ände mellan bakdrev och bakhjul. 17mm vadduvill
går bra .. spärrskaft, lednyckel, ringnyckel .. lossa den bara.
Bild

Titta lite noga nära drevet så ser du en liten krans med en massa hack i.
Det är den vi använder för att justera kedjan.
Bild

Först går vi igenom hur man ska göra egentligen.. med avsedda verktyg.
Plocka fram kedjeverktyget som du själklart har (eller har införskaffat
i efterhand som jag).
Bild

Verktyget hakar fint i kransen och drar du nedåt blir kedjan slakare.
Dragandet och slakhet skall inte blandas ihop eller förvirras med annat
dragande och slakhet vilket kan ha förödande konsekvenser.
Bild

Enligt samma princip så om man drar uppåt så blir kedjan mer spänd.
Höll på att skriva att den blir hårdare om man drar uppåt men med
tanke på vart tankarna drar iväg efter förra instruktionssteget så
undvek jag det ;)
Bild

Ok.. det var det korrekta sättet .. har man inte verktyget går det bra
att hålla mot kransen med en skruvmejsel och sedan snurra på bakhjulet
för att erhålla motsvarande effekt.

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 19:22 
Offline
Medlem

Blev medlem: fre sep 18, 2009 19:13
Inlägg: 6
Ort: Täby
Jag antar att detta gäller en -99 också men jag får det inte att fungera. Kransen behöver inte hållas emot för den vill inte ens rubba på sig.

Var kan felet ligga? Är det kransen som måste lossas eller tar det många varv på däcket innan nåt händer?

Jag bifogar några bilder...


Bilagor:
Filkommentar: Verktyget
DSC04794.JPG
DSC04794.JPG [ 219.72 KiB | Visad 10706 gånger ]
Filkommentar: Kransen
DSC04791.JPG
DSC04791.JPG [ 129.79 KiB | Visad 10706 gånger ]
Filkommentar: Skruven
DSC04787.JPG
DSC04787.JPG [ 164.8 KiB | Visad 10706 gånger ]
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 21:41 
Offline
Medlem

Blev medlem: tor jul 09, 2009 21:09
Inlägg: 35
Ort: Dalarna
Ser ut som att du har fel verktyg.
Jämför med bilden i Conseals inlägg.

_________________
-- VFR 800 FI -99 --


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 21:56 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Inlägg: 139
Ort: Halmstad
Gissar att eländet kärvat fast..Fattar inte riktigt det där med att snurra bakhjulet, men det funkar kanske det med.

Själv har jag inget verktyg utan tog mig en rejäl flatmejsel, måttade in den i ett av spåren, drog fram en gummiklubba och klappade till. Det funkade det med.
(Jag behövde inte ta i alls egentligen, men tyckte det lät bättre :oops:)

Iaf, jag ser att bulten längst bak är ordentligt lossad, knacka lätt med klubba eller något på verktyget och var bara lite envis, så kommer den sig nog.

_________________
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 22:04 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14407
Ort: Uppsala
lotek skrev:
Gissar att eländet kärvat fast..Fattar inte riktigt det där med att snurra bakhjulet, men det funkar kanske det med.


Att eländet kärvar fast är vanligt om man inte underhåller ordentligt. Fastkärvningen kan gå rätt snabbt också... :oops:

Går kransen inte alls runt trots mer eller mindre våldsamma försök, är det bara att försöka plocka av hela lagerhållaren bäst man kan, tvätta grejorna, putsa försiktigt med fin smärgelduk om så behövs, och smörja upp ytorna igen innan tillbakamontering.

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 23:00 
Offline
Medlem

Blev medlem: fre sep 18, 2009 19:13
Inlägg: 6
Ort: Täby
Verktyget är det enda som är någorlunda likt så jag försökte med det men jag tycker inte riktigt att den passar i "groparna" på kransen. Jag har dock inte tagit i så mycket eftersom jag inte visste var felet var men jag ska göra nya försök i morgon. Förhoppningsvis med bättre resultat. Nästa vecka är det besiktning och då är det bra om kedjan är spänd.

Tack så länge...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 23:39 
Offline
Donator 2011
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Inlägg: 1567
Ort: Månstad
Filip b skrev:
Verktyget är det enda som är någorlunda likt så jag försökte med det men jag tycker inte riktigt att den passar i "groparna" på kransen. Jag har dock inte tagit i så mycket eftersom jag inte visste var felet var men jag ska göra nya försök i morgon. Förhoppningsvis med bättre resultat. Nästa vecka är det besiktning och då är det bra om kedjan är spänd.

Tack så länge...


glöm inte att släppa på bulten.....

gör du inte det så går det inte alls o du kan slita dig blå....

_________________
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 23:42 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Inlägg: 139
Ort: Halmstad
Tegfors skrev:
Filip b skrev:
Verktyget är det enda som är någorlunda likt så jag försökte med det men jag tycker inte riktigt att den passar i "groparna" på kransen. Jag har dock inte tagit i så mycket eftersom jag inte visste var felet var men jag ska göra nya försök i morgon. Förhoppningsvis med bättre resultat. Nästa vecka är det besiktning och då är det bra om kedjan är spänd.

Tack så länge...


glöm inte att släppa på bulten.....

gör du inte det så går det inte alls o du kan slita dig blå....


appapp...släpp hörnflaggan och kom in i matchen 8) ..titta på bilderna..bulten ramlar ju ur nästan, så lös är den.

_________________
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 04:49 
Offline
Donator 2007
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Inlägg: 283
Ort: Småland
Filip b skrev:
Jag antar att detta gäller en -99 också men jag får det inte att fungera. Kransen behöver inte hållas emot för den vill inte ens rubba på sig.

Var kan felet ligga? Är det kransen som måste lossas eller tar det många varv på däcket innan nåt händer?

Jag bifogar några bilder...


du har verktyget för spänna bakfjädern,,,finns ett annat!

mvh

_________________
VFR800 -00a
XR600r -00a
XR650r -04a såld


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 08:06 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4403
Ort: S-tälje
Precis .. jämför ditt verktyg med det som finns på bild i guiden .. inte samma .. det går även att ta en skruvmejsel och en hammare och knacka kransen i rätt riktning. Men gör det försiktigt.

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 09:49 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14407
Ort: Uppsala
Filip b skrev:
Verktyget är det enda som är någorlunda likt så jag försökte med det men jag tycker inte riktigt att den passar i "groparna" på kransen. Jag har dock inte tagit i så mycket eftersom jag inte visste var felet var men jag ska göra nya försök i morgon. Förhoppningsvis med bättre resultat. Nästa vecka är det besiktning och då är det bra om kedjan är spänd.

Tack så länge...


Här, gör dig själv en tjänst för framtiden, original kedjespännarverktyg för 99:ans VFR. Finns att köpa på http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/part_62833/. Kostar ca en hundring ex frakt.

Bild

Hammare och mejsel funkar, men risken är att du skadar alu-delarna. Har du provat att bända lite försiktigt i skåran på svingen som bulten håller fast, dvs vidga gapet lite?

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 16:32 
Offline
Medlem

Blev medlem: fre sep 18, 2009 19:13
Inlägg: 6
Ort: Täby
Jag vet inte om det var för att jag sprayade lite 5-56 eller för att jag gjorde annorlunda nu men det gick i alla fall. Så nu är kedjan lagom spänd. Däcken byttes dessutom i våras men det kanske kan kärva fast ändå på ett knappt halvår. Så mycket har jag tyvärr inte hunnit köra bara.

Tack alla för hjälpen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 17:47 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4403
Ort: S-tälje
Om kedjan är lagom spänd när den står på centralen så är den för hårt spänd. Kedjan skall vara lagom ståendes på 2 hjul med person på .. är stor skilnad och påverkar slitage på både kedja och drivaxel om det felar.
Litet tips ;)

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 19:00 
Offline
Medlem

Blev medlem: fre sep 18, 2009 19:13
Inlägg: 6
Ort: Täby
Conseal skrev:
Om kedjan är lagom spänd när den står på centralen så är den för hårt spänd. Kedjan skall vara lagom ståendes på 2 hjul med person på .. är stor skilnad och påverkar slitage på både kedja och drivaxel om det felar.
Litet tips ;)


Jag ställde ner den på sidostödet och kände. Jag var dock ensam så jag hade lite svårt att både sitta och känna men det borde vara bra som det är nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 19:18 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4429
Ort: Huddinge, Stockholm
Filip b skrev:
Jag vet inte om det var för att jag sprayade lite 5-56 eller för att jag gjorde annorlunda nu men det gick i alla fall. Så nu är kedjan lagom spänd. Däcken byttes dessutom i våras men det kanske kan kärva fast ändå på ett knappt halvår. Så mycket har jag tyvärr inte hunnit köra bara.

Enligt dina bilder ser det ganska ärgat ut så det var nog därför det lossnade med 5-56.
Det kan vara läge att som adrian_vg sa, ta isär, göra rent och smörja = bra vinterjobb.

Jag antar att det bara är en bussning om ens det. På såna och liknande ställen (leder som stöd, bromspedal mm.) är det bra att använda lithium/teflon/PTFE/Slick 50 fett eftersom det ligger kvar bättre och även smörjer när det är torrt.
Men man ska göra rent ordentligt först eftersom sådant fett inte trivs ihop med petroliumbaserat (vanligt) fett.

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Till Salu (tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild
http://www.användkontanter.se (forumets algoritm klarar inte åäö i url:er)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010