VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: ons jun 19, 2019 10:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 17, 2009 19:29 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4402
Ort: S-tälje
Tommy Gsson skrev:
Det är bara tanter som kör med kardan!
T.


Undrar vilken tant som blir först med nya viffern ;)

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 18, 2009 11:01 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14305
Ort: Uppsala
Tommy Gsson skrev:
Ähh.. Bara tänkte att nu när det ända var offtopic såå...
T.


:wink: Det brukar spår ur ändå, borde väl du veta vid det här laget. Men vi kanske ska försöka hålla oss till ämnet. Tillbaks i ledet!

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: Kedjejustering RC46
InläggPostat: mån sep 17, 2012 11:32 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis maj 26, 2009 08:22
Inlägg: 16
Tack än en gång för en korrekt och saklig guide!

_________________
BMW R1200 GS 11
BMW F650 GS 03
Honda VFR 800 07 Rip
Honda VFR 750 91 Rip


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: mån sep 17, 2012 12:12 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14305
Ort: Uppsala
Hondaman skrev:
Ser ut som att du har fel verktyg.
Jämför med bilden i Conseals inlägg.


Lite sent, men... Verktyget i bild används för att ställa bakstötdämparens förspänning. Det är *inte* rätt verktyg att använda för kedjespänningen.

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: mån apr 06, 2015 17:49 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Inlägg: 59
Ort: Karlstad
Hondaman skrev:
Ser ut som att du har fel verktyg.
Jämför med bilden i Conseals inlägg.


HAHAHA!
Om du tvättar hojen kanske du hittar kransen... :D
förlåt, jag var bara tvungen!

_________________
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: mån apr 06, 2015 17:53 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Inlägg: 59
Ort: Karlstad
Conseal skrev:
Om kedjan är lagom spänd när den står på centralen så är den för hårt spänd. Kedjan skall vara lagom ståendes på 2 hjul med person på .. är stor skilnad och påverkar slitage på både kedja och drivaxel om det felar.
Litet tips ;)


Ej vad som står i manualen. Spänningen ska kontrolleras på centralstödet enligt boken. Vem har rätt egentligen??

_________________
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: Kedjejustering RC46
InläggPostat: mån apr 06, 2015 19:05 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Inlägg: 1459
Ort: Småland
Petero1981 skrev:
Conseal skrev:
Om kedjan är lagom spänd när den står på centralen så är den för hårt spänd. Kedjan skall vara lagom ståendes på 2 hjul med person på .. är stor skilnad och påverkar slitage på både kedja och drivaxel om det felar.
Litet tips ;)


Ej vad som står i manualen. Spänningen ska kontrolleras på centralstödet enligt boken. Vem har rätt egentligen??

Står det vilket spel det ska vara?

_________________
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 4-6 augusti 2017


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: Kedjejustering RC46
InläggPostat: tis apr 07, 2015 19:42 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 13, 2014 11:08
Inlägg: 59
Ort: Karlstad
Mister skrev:
Petero1981 skrev:
Conseal skrev:
Om kedjan är lagom spänd när den står på centralen så är den för hårt spänd. Kedjan skall vara lagom ståendes på 2 hjul med person på .. är stor skilnad och påverkar slitage på både kedja och drivaxel om det felar.
Litet tips ;)


Ej vad som står i manualen. Spänningen ska kontrolleras på centralstödet enligt boken. Vem har rätt egentligen??

Står det vilket spel det ska vara?


Jo, det står att det ska vara 20-30mm spel, mellan dreven, med hojen på centralstödet. Den manualen avser ju vfr800 98-01 dock, vet ej om det är annorlunda på v-tech?

_________________
Yamaha TDM 850 -1999
Honda CB1300F-2005
Yamaha XVS 950A Midnightstar -2012
Honda NX650 Dominator -98
Honda VFR800FI -2000


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: Kedjejustering RC46
InläggPostat: ons apr 08, 2015 08:53 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Inlägg: 1459
Ort: Småland
Då har nog både du och conceal rätt. ;) Kedjan ska vara lagom spänd när man sitter ner. Har du rätt inställning och fungerande fjädring så fungerar nog manualens rekommendation.

_________________
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 4-6 augusti 2017


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: Kedjejustering RC46
InläggPostat: ons apr 08, 2015 10:57 
Offline
Medlem

Blev medlem: lör feb 28, 2015 06:23
Inlägg: 2
Ort: Göteborg
20-30mm stämmer på v-techen oxå, på centralstödet, en 02a

_________________
Kör VFR 800 VTEC 02a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: Kedjejustering RC46
InläggPostat: tor sep 15, 2016 11:57 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Inlägg: 627
Ort: Kungsbacka/Göteborg
Conseal skrev:
Om kedjan är lagom spänd när den står på centralen så är den för hårt spänd. Kedjan skall vara lagom ståendes på 2 hjul med person på .. är stor skilnad och påverkar slitage på både kedja och drivaxel om det felar.
Litet tips ;)

Så är det jag är lärd också. Dock står det inte så i manualen, utan att man skall justera med hojen på centralstödet och då med 15-25 mm slack.
Bild

EDIT: Mitt svar ang slack gäller RC36 1992.
EDIT2: Såg att frågan angående sätt att justera på, redan var ställd i tråden.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
VFR 750 RC36 1992
Virago 535 1997 *SÅLD*


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010