GUIDE: Byte av kopplingsgrepp

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

GUIDE: Byte av kopplingsgrepp

#1 Inlägg av adrian_vg »

Guide för byte av kopplingsgrepp.

MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.

Förord:
Bytet är ganska enkelt och borde inte vålla någon några större problem, om man inte har fem tummar på vardera handen och är totalt ohändig (detta är första gången jag byter grepp alls; tog ca 15-20minuter inkl fotografering). Mindre eventuella komplikationer kan förekomma, vilka kommer att anges fortlöpande i texten.

Guiden är utförd på en RC36-V från 1997, men proceduren borde vara samma eller liknande på andra årsmodeller.

Förutsättningar:
* Nytt kopplingsgrepp.
* 10mm ringnyckel eller motsvarande.
* Philipsskruvmejsel ("normalstor").
* 4mm insexnyckel.
* Lämpligt fett.

Utförande:
1. Innan du öppnar förpackningen, jämför det gamla greppet med det nya så att du ser att du verkligen fått rätt modell på greppet.

Bild

2. Två skruvar, som jag pekar på på bilden, måste lossas för att få av greppet. Den till vänster är en lång distansbult med kupolmutter under och den till höger är en enkel insexskruv med distans.

Bild

3. Skruva av dem. Håll emot med philipsmejseln på vänstra skruven. Handtaget sitter kvar när man skruvat ur skruvarna. Tryckaren (gula pinnen) trycker på ett membran i hydraulburken, så ingen vätska kommer att läcka när man monterar av greppet.

Bild

4. Montera av justermekanismen på det gamla greppet; denna kommer att återanvändas. Bitarna faller isär i a) grepp (till vänster), b) justermekanism med kopplingstryckare ("gula pinnen" till höger), c) justerskruv med pinne (sitter löst på b) och d) justermekanismmothållare (mitten).

Bild

5. Ta fram ditt nya grepp och notera fjädern längst ut. Denna sitter fasttejpad på greppet och kan sprätta iväg. Håll koll på den! Om den sprätter iväg och du inte kan hitta den, ta fjädern från ditt gamla grepp.

Bild

6. Montera justermekaniskem på det nya handtaget. Det kan vara lite pilligt att få fast justerskruven, hylsan som greppet snurrar på samt fjädern. Det är en mycket bra idé att skruva tillbaka insexskruven redan nu. Det blir pilligare att göra det sen när man redan skruvat fast greppet i hydraulmekanismen.

Bild

7. Skruva fast det nya greppet med distansbulten och kupolmuttern. Glöm inte fetta in bulten lite grann först! Håll koll på den gula pinnen/tryckaren när du för in greppet, så att du inte klämmer sönder membranet i hydraulmekannismen.

Bild

8. Justera greppet så att det passar, och kolla att kopplingen tar.

9. Klart!
Senast redigerad av adrian_vg den sön jun 29, 2008 13:22, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Du kan med fördel ändra storlek på bilderna och länka dem rätt in i tråden för enklare läsning. (Länkade första enorma bilden)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Du kan med fördel ändra storlek på bilderna och länka dem rätt in i tråden för enklare läsning. (Länkade första enorma bilden)
Jobbar på det. Testade först med den enorma bilden. :-) Hoppas 640x480 är lagom stort för de flesta.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Så, klart! Gjorde samma på spegelguiden.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#5 Inlägg av Conseal »

Najs ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Najs ;)
Tack. Fler guider kommer att komma i takt med att jag gör saker på Gröna Faran. Fast med tanke på hur stabilt byggd VFR är, kan det ta ett tag... 8-) :lol: :roll: :wink:

Antar att vi kan skippa saker som kedjesmörjning-guider odyl. :lol:

Hoppas förresten att guiderna jag lagt upp hittills är lättfattliga. Om inte, kommentera i tråden eller pe-emma mig. TPF.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: mån jan 26, 2009 17:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

#7 Inlägg av dman »

Snygg guide!

Fråga: fungerar guiden på bromshandtaget också? Med andra ord, ser det likadant ut på den sidan?
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#8 Inlägg av skyfly »

Alltid trevligt att se dessa snygga och seriösa guider.
Börjar bli en riktigt bra samling. :D
Uppskattas mycket att ni lägger ner detta jobb.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

dman skrev:Snygg guide!

Fråga: fungerar guiden på bromshandtaget också? Med andra ord, ser det likadant ut på den sidan?
Tack Dman och Skyfly. Smicker uppskattas. ;-)

Båda handtagen är hydrauliska, men spegelvänt typ, så svaret är med största sannolikhet ja.

Det som ev kan komplicera är bromsljuskontakten på bromsgreppet. Har inte koll på hur och var den sitter på handtaget. Man får kanske hålla koll på kontakten lite extra när man monterar av greppet. Monteringen borde dock vara likadant.

@Dman: Har du vält? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: mån jan 26, 2009 17:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

#10 Inlägg av dman »

adrian_vg skrev:@Dman: Har du vält? ;-)
hehe det skulle man ju kunna tro :D

När jag skulle köpa min vfr såg jag att handtaget var lite böjt. Kollade med dåvarande ägare som påstod att den"kommit åt" husväggen. Eftersom det inte var mycket eller för den delen inte störde tänkte jag inte mer på det. Men nu börjar jag irritera mig på det.

Funkade bortförklaringen? :)
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

dman skrev:hehe det skulle man ju kunna tro :D

När jag skulle köpa min vfr såg jag att handtaget var lite böjt. Kollade med dåvarande ägare som påstod att den"kommit åt" husväggen. Eftersom det inte var mycket eller för den delen inte störde tänkte jag inte mer på det. Men nu börjar jag irritera mig på det.

Funkade bortförklaringen? :)
Om du är nöjd med bortförklaringen är jag det med. ;-)

Var bara lite nyfiken. Alla har ju vält, som nån skrev för länge sen. Har man inte gjort det än, så är det bara en tidsfråga innan det händer, för hända kommer det att göra förr eller senare. :roll: :lol:

Denna greppbytarguide kom till i samband med ett glömt skivbromslås. Behöver jag säga mer? :oops: :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: mån jan 26, 2009 17:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

#12 Inlägg av dman »

adrian_vg skrev: Om du är nöjd med bortförklaringen är jag det med. ;-)

Var bara lite nyfiken. Alla har ju vält, som nån skrev för länge sen. Har man inte gjort det än, så är det bara en tidsfråga innan det händer, för hända kommer det att göra förr eller senare. :roll: :lol:

Denna greppbytarguide kom till i samband med ett glömt skivbromslås. Behöver jag säga mer? :oops: :lol:
Instämmer!!! Jag har faktiskt vält med två andra hojar. En gång under en körlektion, garagevändning... Andra gången var en sån där gång man tror att det ska slå om till grönt men istället är det rött 5/100 sekund för länge, tur att det var en 600 bara...
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
Whip
Donator 2009
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jul 25, 2008 13:01
Ort: Falköping

#13 Inlägg av Whip »

Till och med en teknisk analfabet som jag har nu lyckats byta kopplingshandtag, allt tack vare denna eminenta guide. Stort tack.
VFR -06 - svart

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Whip skrev:Till och med en teknisk analfabet som jag har nu lyckats byta kopplingshandtag, allt tack vare denna eminenta guide. Stort tack.
Ingen orsak och tack för feedbacken!

Så guiden funkar även på en 06:a? Bra att veta, tack själv.

Ehum... Har du vält? 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Whip
Donator 2009
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jul 25, 2008 13:01
Ort: Falköping

#15 Inlägg av Whip »

Nej, inte vält. Värre ändå, sett ur skamsynvinkel - jag backade emot hojen med bilen. Dessbättre tog det bara i just kopplingsgreppet, inte ett märke någon annanstans. Jag tror att jag överskattade ytan i mitt garage en aning.
VFR -06 - svart

Skriv svar