GUIDE: Byte av kåpglas VFR 1994-1997

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

GUIDE: Byte av kåpglas VFR 1994-1997

#1 Inlägg av adrian_vg »

Guide för byte av kåpglas:

MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.

Förord:
Bytet är enkelt, och borde inte vålla några större problem, iaf inte om man har en tredje arm och hand eller en polare att hjälpa till att hålla och bända. I annat fall tar det nog ca 20 minuter mer. 8-) Mindre eventuella komplikationer kan förekomma, vilka kommer att anges fortlöpande i texten.

Jag ville byta glas, dels för att blått inte passar så bra med grönt (irriterande så), och dels för att undvika Tersans ytterligare sarkasmer.

Bild

Förutsättningar:
* Utbyteskåpglaset (i mitt fall ett mörkgrått Zero Gravity).
* Philipsskruvmejsel ("normalstor") eller lämplig skruvdragare.
* Passande insexnycklar (4, 6mm).
* Tång.

Utförande:
1. Jämför ditt nya kåpglas med det gamla innan du öppnar förpackningen så att du ser att det passar ungefär.

2. Montera av båda speglarna och notera hur brickorna och mellanläggen sitter på vardera sidan. Se http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1666 för mer info om detta.

3. Skruva av sidstyckena innanför med två skruvar på vardera sidan. Se pilarna på bilden nedan. Var försiktig med plaststyckena, de är bräckliga. Var också försiktig så du inte tappar nån skruv innanför kåpan för då måste sidokåporna av också... Räkna med ytterligare tjugo minuters arbetstid isf. :oops: :roll:

Bild

4. Bänd försiktig ihop kåpglaset så att det släpper från hållarna längst ut samt vid speglarna. Framme vid Hondamärket sitter glaset fast på två pliggar. Här får man lirka en del för att få loss det. Ge inte upp, det går men tar lite tid. 8-)

Bild
Bild

5. Glaset är nu av. Gör rent under om du behöver eller passa på och byt instrumentpanelslampor om det behövs! 8-)

Bild

6. Passa in det nya glaset. Framme på vardera sidan av och innanför Hondamärket finns de två plastpliggarna. Glaset ska vila mot dessa. Pliggarna finns ungefär där jag pekar på bilden. Det börjar bli mörkt nu och bilderna måste tas med längre slutartid, därav oskärpan. Sorry.

Bild

7. Fortsätt sen med att montera tillbaka speglarna, de håller fast kåpglaset där framme. Skruva dock inte fast dem helt, vi vill ha lite glapp medan vi skruvar fast plaststyckena innanför. Börja med skruven längst ut, det är enklast. Se bilden nedan. Det kan hjälpa om du håller ihop de tre plastlagren (ytterkåpan, glas, sidstycke) medan du skruvar. När de båda plaststyckena är fastskruvade, glöm inte skruva fast speglarna!

Bild

8. Montera eventuell gummiflärp på kanten. Använd tången för att klämma ihop ev klämmor.

9. Klart! Gröna Faran ser nu faktiskt farlig ut och definitivt aggressivare.

Bild

Bild
Senast redigerad av adrian_vg den lör maj 30, 2009 21:31, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: GUIDE: Byte av kåpglas

#2 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Jag ville byta glas, dels för att blått inte passar så bra med grönt (irriterande så), och dels för att undvika Tersans ytterligare sarkasmer.
:) Inget fel på ambitionsnivån, men du lär inte slippa undan så lätt... :wink: Varför har du ett cykelstyre på din VFR?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: GUIDE: Byte av kåpglas

#3 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev: :) Inget fel på ambitionsnivån, men du lär inte slippa undan så lätt... :wink: Varför har du ett cykelstyre på din VFR?
Det var så den kom. Förre ägaren bytte. Ger dessutom en behagligare mer upprätt körställning. Funkar jättbra, men kanske inget man har på långresor, blir för mycket blås i brösthöjd. Gröna Faran kändes i början som en supermotard. :-D Eftersom styret är bredare också, är den superlätt att lägga ner i kurvor.

Dessutom är väl cykelstyre lite väl och ta i tycker jag. :roll: :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#4 Inlägg av kennet »

Hade ett liknande på min "REIGER" hette det visst och jag hade en lös styrhalva som var monterad på orginalet så det var lätt att återställa :D
Bild

Man satt rätt gött men orginalet är bättre :D
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

kennet skrev:Hade ett liknande på min "REIGER" hette det visst och jag hade en lös styrhalva som var monterad på orginalet så det var lätt att återställa :D

Man satt rätt gött men orginalet är bättre :D
Styret är från Spiegler och kronan från tyska RRT.

Hade problem med nacken i framåtlutad position på min första viffer, så nuvarande styret passar mig bra. Har dock originalcliponen till Gröna Faran om jag skulle vilja byta tillbaka nån gång i framtiden.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: GUIDE: Byte av kåpglas VFR 1994-1997

#6 Inlägg av adrian_vg »

Bilderna fixade!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar