VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: ons jun 19, 2019 10:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: GUIDE: Dubbla halvlysen
InläggPostat: ons dec 31, 2008 11:25 
Offline
Donator 2009
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Inlägg: 302
Ort: Huddinge
Som dom flesta tycker så är det ju betydligt snyggare om bägge lamporna lyser vid halvljus samt att man får lite bättre lyse på köpet.

Inför denna modifiering så valde jag att göra det på det riktigt seriösa sättet och inte på det enkla med en strömtjuv från ena lampan till den andra vilket medför ett rejält spänningsfall.

Efter ett besök på Biltema så konstaterade jag snabbt att deras extraljussats innehöll allt man behövde.. nästan, fick kompletera med en kabelsko.

Bild

Denna kabelsko fick man kompletera med då det bara finns en i satsen.

Bild

Sen passade jag på att köpa denna sortimentlåda för framtida behov.

Bild

Till och börja med så strippade jag hojen på kåpor och tank. Därefter kopplade jag bort batteriet. Viktigt så du inte gör någon kortis.

I satsen från Biltema finns det en röd och en svart kabel med kabelsko, dessa får man stuka om lite för att passa en H4 lampa. Därefter plockar man bort den vita kabeln i den vänsta lampsockeln och ersätter med den röda. Den svarta ska givetvis in i den högra sockeln, kolla så dom klickar fast ordentligt.

Bild

Sen gäller det att välja plats för reläet, jag valde att sätta det i "luftintaget" där det fanns en bra skruv att fästa i samt bra kabelvägar från batteriet till lysena.

Bild

Bild

Sen är det bara att dra den svarta och röda till batteriet samt den gröna och blå till lysena. Jag valde att trä krympslang över mina kablar, dels för nötningsrisken men också för att få dom svarta. Dock så lät jag den vara okrympt.

Bild

Sen är det bara att koppla ihop den röda och den blå samt att skarva vidare till nästa lyse. Här kommer kabelskosatsen till användning. Glöm inte att isolera denna skarv innan du gömmer undan den.

Bild

Jag valde sen att använda den strömbrytare som följde med, således drog jag den andra blå till den samt den svarta till strömbrytaren. Då kan jag släcka ett lyse vid tex besiktningen om man nu känner för det.

Bild

Därefter så kopplade jag ihop den vita som jag lossat från lampsockeln med den gröna och isolerar skarven.

Bild

Sen ansluter jag den röda till plus på batteriet samt den svarta på minus. Tänk på att säkringen ska sitta så nära polen som möjligt.

Bild

Bild

Resultat

Bild

lycka till!!!
Stefan

_________________
CBR 600rr -07


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 31, 2008 17:12 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4402
Ort: S-tälje
Snyggt .. kul med fler guider .. bra jobbat :!:

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 01, 2009 03:42 
Offline
Donator 2009
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 07, 2008 22:22
Inlägg: 54
Har funderat på att göra detta. Tack för guiden. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 15, 2009 20:55 
Offline
Donator 2011

Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Inlägg: 205
Ort: Skaune
Funderar även på att göra detta på -02, men hur blir det med hellyset? Har man något överhuvudtaget med denna mod? Har inte vart där inne och kollat alls ... Mekkunskaperna är väl inte de största. :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 15, 2009 21:02 
Offline
Donator 2011
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Inlägg: 1567
Ort: Månstad
På -02 lyser ju bägge redan.......

Iaf på min.. Är inte det orginal?!?

_________________
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 15, 2009 21:08 
Offline
Donator 2011

Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Inlägg: 205
Ort: Skaune
Tegfors skrev:
På -02 lyser ju bägge redan.......

Iaf på min.. Är inte det orginal?!?

Hum! Jag vet inte. Jag hämtar min VFR på Torsdag. :) Men när jag provkörde såg det ut som bara ena lampan lös ... Kanske är en trasig lampa då mao? Får kolla det ..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 15, 2009 22:09 
Offline
Donator 2011
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Inlägg: 1567
Ort: Månstad
marinmo skrev:
Tegfors skrev:
På -02 lyser ju bägge redan.......

Iaf på min.. Är inte det orginal?!?

Hum! Jag vet inte. Jag hämtar min VFR på Torsdag. :) Men när jag provkörde såg det ut som bara ena lampan lös ... Kanske är en trasig lampa då mao? Får kolla det ..


Gör det! Mina lyser iaf bägge o så vitt jag vet är inget gjort (just där :wink: ) min hoj...

Några andra som har mer erfarenheter?

_________________
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 15, 2009 22:41 
Offline
Donator 2008
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Inlägg: 121
Ort: Örnsköldsvik
Hej. Kände att jag behövde kommentera lite... Även om jag känner mig lite som hacka på alla el-guide :twisted: en... Ska skriva några enbart snälla inlägg också.

1. Alla VFR med dubbla H4 framljus har haft båda tända på heljus.
Att koppla in båda halvljus ger därför bara samma totala effekt som vid körning på helljus (utan modifiering).

Kan däremot till viss del hålla med om att det är väl inte alltid den grövsta kabel som använts av Honda. Kan inte se att det skulle vara någon problem att införa en modifiering till "standard" nivå. (sverige special med enbart ett halvljus). Men visst skulle det kunna vara fördelaktigt att byta matningen till grövre fram till reläet. Dock måste jag cittera en kollega: "Att mäta är att veta" Hur ser det ut med spänningsfallet? För visst är det helt rätta att en lampa tappar mycket ljus på att matningen sjunker lite. Men är det så märkbart att det är värt det...

2. Kolla schemat lägg dit det som saknas. Ja, det är kabeln från det relä som redan finns till den lampsockel som redan finns. Vill man så lägg in brytare om man vill slå av, men det finns ingen anledning att göra det för besktingens skull. Definitionerna för belysning är sedan länge uppdaterade.


Bilagor:
Filkommentar: Elschema VFR 90-97 belysning.
Helljus.jpg
Helljus.jpg [ 35.23 KiB | Visad 9345 gånger ]
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 16, 2009 07:59 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Inlägg: 3222
Ort: Tåby, Vikbolandet
JohanL skrev:
Hej. Kände att jag behövde kommentera lite... Även om jag känner mig lite som hacka på alla el-guide en... Ska skriva några enbart snälla inlägg också.


Vi som ägnar en massa tid åt att rensa upp tidigare ägares hemmafixar är tacksamma över inlägg som dina... fast å andra sidan tar du ju bort lite av glädjen med att uppfinna hjulet på nytt. :wink:

_________________
VFR750F -92, grön


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 18, 2009 20:21 
Offline
Donator 2011

Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Inlägg: 205
Ort: Skaune
Tegfors skrev:
Gör det! Mina lyser iaf bägge o så vitt jag vet är inget gjort (just där :wink: ) min hoj...

Några andra som har mer erfarenheter?

Hämtade min hoj idag och mycket riktigt så var det en lampa som var trasig! Skönt att kunna påtala detta när man stod där, är ju alltid större risk för tjafs om man kommer tillbaka 2-3 dagar senare ... Tack tack för upplysningen (ordvitsen var inte menad ... sanning)!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 10, 2009 13:33 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Inlägg: 35
Ort: Rönninge
JohanL skrev:

2. Kolla schemat lägg dit det som saknas. Ja, det är kabeln från det relä som redan finns till den lampsockel som redan finns. Vill man så lägg in brytare om man vill slå av, men det finns ingen anledning att göra det för besktingens skull. Definitionerna för belysning är sedan länge uppdaterade.


Jo. Men vart sitter dessa relän? Jag har letat och hittar dem inte. Sitter längre bak under tank eller sits. Har letat som en liten tok under kåporna fram.

Någon som vet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 19:46 
Offline
Donator 2008
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Inlägg: 121
Ort: Örnsköldsvik
mator skrev:

Någon som vet.


Reläplacering:

årsm 90-93

i främre kåpan med lampor och dyligt, på längst ut till HÖGER (färdriktning) i höjd med oljekylaren. Sitter bågge relän i en gemensam sockel.

årsm 94-97

i främre kåpan med lampor och dyligt, på VÄNSTER sida (färdriktning) i höjd med infästningen till bakspegeln, sitter reläet för halvljus. På höger sida sitter helljusereläet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 14, 2009 15:09 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Inlägg: 226
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare
Jag gjorde fusken förra säsongen o kan väl säga att förlust med ström på vägen e inte ett problem! Arean e tilltagen så det räcker o det e ganska korta sträckor vi pratar om.
Inga problem + besiktningen sa inget om mina lampor. Båda var igång vid besiktningen.

_________________
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 22, 2009 16:25 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Inlägg: 35
Ort: Rönninge
jeppes skrev:
Arean e tilltagen så det räcker o det e ganska korta sträckor vi pratar om.


Har hittat båda reläerna och blir lite undrande över de som skriver att man kan koppla in sig direkt på halvljusreläet.

Tittar jag på min hoj som är en VFR750 -96 från Tyskland så är helljuset avsäkrat med 10A och halvljuset med 10A.
Men kabeln till halvljuset från säkringsboxen till reläet verkar nästan vara mindre än 0.75mm2.

När jag räknar ut med ohms lag 12V/110W=9.16A blir jag osäker om det verklikgen är smart att köra båda halvljuset på samma kabel. Eller är de svenska hojarna olika i kabeldragning?

/Mats


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 26, 2009 07:58 
Offline
Donator 2009
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Inlägg: 302
Ort: Huddinge
mator skrev:
jeppes skrev:
Arean e tilltagen så det räcker o det e ganska korta sträckor vi pratar om.


Har hittat båda reläerna och blir lite undrande över de som skriver att man kan koppla in sig direkt på halvljusreläet.

Tittar jag på min hoj som är en VFR750 -96 från Tyskland så är helljuset avsäkrat med 10A och halvljuset med 10A.
Men kabeln till halvljuset från säkringsboxen till reläet verkar nästan vara mindre än 0.75mm2.

När jag räknar ut med ohms lag 12V/110W=9.16A blir jag osäker om det verklikgen är smart att köra båda halvljuset på samma kabel. Eller är de svenska hojarna olika i kabeldragning?

/Mats


Inte för att vara petig men det är effektlagen du räknar med där :roll:

//C

_________________
CBR 600rr -07


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010