Guide/Tips, Grill till en -02 -05

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

Guide/Tips, Grill till en -02 -05

#1 Inlägg av lotek »

Först av allt, credit till "Rivcyko" på VFRD. Jag lägger bara upp en bild på min, tycker jag själv, rätt lyckade installation och hänvisar till hans guide på VFRDiscussion.com,
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... opic=28845

Men det var enkelt, schnyggt och jag har abstinens så jag var tvungen att göra något i väntan på våren ju :roll:
Vilken dag som helst nu är den här och jag är redo :)
Iaf, så här blev det:

Bild

På lite mer avstånd ser det ut så här:

Bild

Sen vad jag först inte förstod med hans instruktion var att "trycka ut nätet"??? Sen klickade det till...När nätet är delvis limmat, använd tummarna för att pressa ut nätet genom hålen för att få en snygg utbuktning så att avgasrören inte går emot nätet. På den första bilden kan man ana rundningen lite grand.

Total tidsåtgång..tja, allt som allt..några timmar kanske..
Anodiserat/Eloxerat Alunät hittade jag på Micro Bildelar för 229:-, sen lite epoxy till det så total kostnad..runt 300 kr.

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#2 Inlägg av skyfly »

Ser mycket snyggt ut.
Alltid kul med eget stuk på hojen.
Lite sugen på att testa på min egen :)
Undrar om det blir lättare eller svårare att tvätta.
Stoppar kanske en del skit men svårare att få bort den :wink:
Du få gärna återkomma med rapport.

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#3 Inlägg av lotek »

Skall återkomma med rapport..finessen är väl att om man tröttnar eller det blir för smutsigt kan man ju alltid ta bort det och sätta dit ett nytt fräscht. Det nät jag köpte på "Micro" räcker nog till minst 4-5 ggr.
Givetvis till priset av lite jobb, men det handlar ju bara om att slipa och skära bort epoxyn, sen kan man dra på nytt om man vill.
Det var enklare än jag trodde att göra det. För ovanlighetens skull :)

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#4 Inlägg av Excalibur105 »

Tyckte att denna modifikation såg intressant ut så jag provade själv, men jag brukade lite annat material.
Använde mig av aluminium galler och en limpistol, vi får väl se om det håller :lol:

Framifrån ser det hyffsat ut, baksidan.....ja det är tur att den inte syns

:lol: [/img]
Bilagor
IMG_2134.JPG
IMG_2134.JPG (60.79 KiB) Visad 12430 gånger
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#5 Inlägg av Conseal »

Jag var på g att göra samma sak på viffern fast utan att limma och istället använda mig av befintliga skruvar.
Allt gick skitbra till jag skulle montera det .. va stört omöjligt att få gallret att hålla sig på plats.
Sen han hojen pajja innan jag gav mig på det igen.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#6 Inlägg av Excalibur105 »

Aluminiumgallret var väldigt mjukt och eftersom det bara var vikta maskor trodde jag att det skulle gå åt skogen, men jag limmade efter anvisningarna och jäklar vad bra det satt. Hade funderingar först på att dra en sträng runt hela gallret men insåg sen att det inte fanns någon anledning till det.
Om någon annan hade tänkt prova att limma med pistol så har jag en rekomendation, använd kompressor att blåsa med och inte lungorna :D
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#7 Inlägg av lotek »

Update!

Har nu rullat runt ganska många mil med min lilla mod, och ett antal tvättar har den fått med. Kan inte se några buggar öht. Bara snyggt.

Kan rekommenderas. Ger ett trevligt utseende faktiskt, eller bidrar till helhetsintrycket iaf. Funderar på att byta gallerna till radiatorerna till samma material faktiskt, kanske blir snyggt? Får se vad jag hinner med på lediga stunder.
Säger bara en sak "Pimp my ride" 8)

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Guide/Tips, Grill till en -02 -05

#8 Inlägg av vroom »

Denna utmärkta tråd har jag totalt missat :oops: fast det fixades något liknande på min hoj. Köpte aluminiumduk från http://www.velltra.se och det har fungerat utmärkt efter att tryckt ut nätet som beskrivits i tråden och "limmat"fast på baksidan med packningssilikon. Tejpade och fäste fast bitar av sytråd för att dra näten rätt innan limning. Bara klippa bort tråden efter torkning i rumstemperatur. Se inlägg i "Jag och min VFR"
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Skriv svar