GUIDE: Ljuddämparmontering av hi-mounttyp VFR 1994-1997

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

GUIDE: Ljuddämparmontering av hi-mounttyp VFR 1994-1997

#1 Inlägg av adrian_vg »

Guide för byte av originalljuddämpare till en eftermarknadsdämpare av high-mounttyp:

MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.

Förutsättningar:
* Nya dämparen och alla anslutningsrör, skruvar mm.
* Verktyg; hylsnycklar, spärrskaft och hylsor, block- och insexnycklar. kniv och i mitt fall en pall. ;-)
* En mekarhandbok skadar inte (men behövdes inte denna gång). I mitt fall, Haynes ISBN 1859603653.

Förord:
Originaldämparen låter ju som alla vet ganska mesigt, men är trots allt godkänd osv. Skälet till att skaffa en eftermarknadsdämpare är som jag ser det tvåfaldigt: dels MYCKET bättre ljud och dels att man med en high-mount inte längre döljer den sexiga enkelsvingen. En del kanske tycker att mer effekt också är en sak att eftersträva, men det är inte mitt mål.

Valet av ljuddämpare föll på ett ovalt brittiskt Scorpion i kolfiber. Efter mycket vånda och planerande av inköp av ett Staintune från en Walesisk handlare föll valet på ett Scorpion efter att ha sett ett monterat på denna länk och fått höra att ljudet från en Scorpion också är mycket dovt och mullrigt, precis som jag ville ha det. Att priset också var bra gjorde inte saken sämre. Med benägen hjälp av bikersneed.se fanns dämparen i min vård ca 5 veckor efter beställning.

Delarna (från vänster); dämpare, monteringssats, beskrivningen och avgasanslutningsrör.

Bild

Tidsåtgången för monteringen var en dryg timme effektivt eller ca 1,5-2h inkl hämtning av verktyg som fattades och studier av monteringsbeskrivning.

Och ljudet då? Döm själva på länkarna nedan. Personligen tycker jag att det nu är en bas i motorgången som inte ens antydes innan med originalsystem, och som gör att nackhåren numer reser sig i strikt givakt! Ljudet är lite högre jmfm originalsystem, men inte speciellt mycket mer så. Det mest framträdande med Scorpionen monterad är basen, jävlar anamma!! Observera att denna Scorpiondämparen har en plugg i som gör den E-godkänd.

Ljud före: http://www.srbu.se/images/privata_bilde ... I_6609.AVI (ca 11MB)

Ljud efter: http://www.srbu.se/images/privata_bilde ... I_6610.AVI (ca 14MB)

Utförande:
1. Börja med att montera av avgasklammern med två bultar. Om du har kört din viffer innan, vänta ett tag tills saker och ting svalnat.

Bild

2. Montera av bulten som håller fast originaldämparen i passagerarfotpinnen. Det finns en mutter bakpå bulten, håll fast den med en blocknyckel medan du skruvar av bulten framifrån.

Bild

3. Ta av avgasklammern och ge akt på de två flikarna på bilden nedan. Dessa ska efteråt passas in i motsvarande hål på klammern. De två urtagen till vänster resp höger i bild.

Bild

Bild

4. Originaldämpare och avgasrör är av!

Bild

5. Då ska nya dämparen på. Börja med att montera av bakre kåpan genom att först ta av sadeln. Lossa passagerarhandtagen och sedan på vardera sidan skruva av pinnbultarna, följt av den stora kåpbulten framme. Kåpan hänger nu i två känsliga plastpluggar framme vid tanken; lirka försiktigt ut kåpan ur dessa. Det enda som håller fast kåpan nu är sladdarna till baklampa och blinkers, lossa dessa också, och lyft av hela bakkåpan. Sladdanslutningarna är av spärrtyp och färgkodade så man inte blandar ihop fel blinkersanslutning efteråt.

Bultarna vid passagerarhandtag:

Bild

Pinnbultarna som håller fast kutsen:

Bild

Plastpluggarna:

Bild

6. Nu kommer man lätt åt att skruva av hela passagerarfotpinnen från bakramen.

Bild

Bild

7. Öpnna monteringssatsen och sätt ihop bitarna som håller dämparen. På bilden är den lilla plåtbiten felvänd. Ska vändas 180g horisontellt. En felkälla som kan orsaka en hel del huvudbry är bultarna som medföljer i kitet. De långa bultarna från kitet tillsammans med spacrarna ska man ha att skruva fast passagerarfotpinnen och originalbultarna som håller fast passagerarfotpinnarna ska användas att skriva ihop bitarna på bilden! Man skiftar alltså bultarna neråt sas.

Bild

Fotpinne och hållare monterat.

Bild

Ge akt på avstånd mellan dämpare och däck/fälg. Det får inte skava, och är tajt redan när det sitter rätt. Passformen mellan fotpinne och bultarna som håller kitplåtbitarna är inte helt hundraprocentig. Måste till en eller två tjocka brickor till mellan fotpinne och spacer.

Bild

8. Trä på avgasklämman från kitet på avgasrörsanslutningen och montera denna mellan kollektor och dämpare och passa in grejorna innan du drar åt. Passformen på den svarta plastringen är inte helt bra, det är mycket luft mellan. Ska montera ett gummimellanlägg edyl senare. Sätt sedan på originalklammern från 1, passa in flikarna i klammers urtag, och skruva åt allt när sakerna sitter som de ska.

Bild

9. Dämparen skaver mot bakskärmen och sticker ut lite väl mycket bakåt, vilket inte är helt bra ur en estetisk synvinkel. Lösningen är att kapa av en bit av bakre delen av avgasrörsanslutningen och dra hela dämparen några cm framåt i längdriktningen i den svarta ringhållaren. Detta kommer att ske senare i sommar när jag mätt och kollat lite noggrannare.

Bild

Biten som ska kapas är den som syns mellan avgasklammern ochpassagerarfotpinnen.

Bild

Passformen mot kollektorn är perfekt. Notera värmeskyddet nedanför passagerarfotpinnen, ser ganska flashigt ut!

Bild

10. Klart!


Före-bilder:

Bild

Bild

Bild

Efter-bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Uppföljning:
Hann med idag att kapa en bit av avgasröret, precis innan regnet kom...

Som det såg ut först. Notera avståndet mellan framdelen på ljuddämparen och bakre fotpinnen.
Bild

Som det ser ut nu, med en bit avkapat avgasrör. Man skulle kunna dra dämparen ytterligare några tiotal millimeter framåt om inte bulten som förut höll originaldämparen stack ut så mycket. Har inte velat göra mig av med den eftersom låshållaren sitter på den bulten. Senare projekt...
Bild

Sticker inte ut lika mycket bak.
Bild

Snett bakifrån.
Bild

Från sidan.
Bild

Lite längre ner från sidan.
Bild

Den avkapade biten. Kapade ca 45mm av avgasrörets ändbit mot ljuddämparen.
Bild

Det som är kvar är att montera av dämparen igen och ta lite ljuddämparpasta mellan dämparens infästning och avgasröret och täppa till, eftersom det fuffar lite grann mellan ljuddämparens infästning och avgasröret.

Sen ska jag leta reda på lite tjock gummiduk, cykelslang edyl och fylla ut mellan hållarringen och själva ljuddämparen. Det glappar lite där och sitter inte helt bra.

Hett tips: ta lite motorolja på bågfilen. Det tog mig tio minuter att komma ner en tredjedel genom avgasröret. Efter att ha haft på olja tog resterande två tredjedelar tre-fyra minuter. Snyggast blir det med en rörkap. Om man inte har en sån, får det bli en bågfil från Biltema...
:roll:

Slutord:
Skaffade en två mm tjock gummiduk på Biltema och klippte av en ca 3-4cm bred remsa på längden. Tjockleken passade precis att fylla ut mellan plasthållaren och ljuddämparen. Dra inte åt för hårt bara, så att det knakar i dämparen som jag gjorde... :roll:

Skaffade också monteringspasta för avgassystem på Biltema, men hittade när jag kom hem en oöppnad förpackning ljuddämparbandage. Jag rev av en remsa som räckte runt avgasröret med några centimeter överlapp och trädde på ljuddämparen (den är som en tejp). Tjockleken på bandaget (en bråkdels mm) var precis lagom så att det inte ska läcka och ge lite friktion mellan ljuddämparfäste och avgasrör så att dämparen inte glider runt.

Allt är frid och fröjd! Hoppas denna guide kan hjälpa nån!

Har ni frågor, peemma eller ställ dem i denna tråd!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar