Renare bakdel vtec

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#16 Inlägg av lotek »

Se där...jag hittade en bild på min bakdel...Som sagt, Farbror blå kanske inte uppskattar den, men jag gör det :P

För den insatte kan jag rekommendera en liten titt på avgassystemet som jag har *hrmm* moddat lite också. Ljudet är en fröjd när V4:an nu får andas lite mer. Jag har skurit de små rören ca 2,5 cm in i ljuddämparen och det blir vad som på andra forum kallas en "partial gutting" kan inte översätta det riktigt. Iaf går avgaserna bara genom en kammare istället för tre. En upplevelse, helt klart :lol:

VFR800-05 Silver Edition
Bilagor
Bakdel.JPG
Bakdel.JPG (115.81 KiB) Visad 15681 gånger
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#17 Inlägg av Excalibur105 »

Conseal skrev:Vet itne riktigt om tråden kvalificerar sig under guider & howtos .. kan behöva lite beskrivande text kring arbetet för att inte hamna under mektips eller foto & film ;)
Jag visade ju var MINA två hål var gjorda!!! ???? :D
Ok, reflexen var med dubbelhäftande tejp, men eftersom jag inte vet om den kommer att sitta kvar så kan jag inte rekomendera det ännu :lol:

Ok den blåste inte av i 200, så då kan jag rekomendera den också. 25kr på bildelar, kapa och behåll 1/3, ta bort plasten för tejpen, smacka dit den och "voila" inga pekpinnar från farbror blå :wink:
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

#18 Inlägg av Ralsbo »

För den insatte kan jag rekommendera en liten titt på avgassystemet som jag har *hrmm* moddat lite också. Ljudet är en fröjd när V4:an nu får andas lite mer. Jag har skurit de små rören ca 2,5 cm in i ljuddämparen och det blir vad som på andra forum kallas en "partial gutting" kan inte översätta det riktigt. Iaf går avgaserna bara genom en kammare istället för tre. En upplevelse, helt klart
Hur gjorde du detta?
Kan du visa/förklara lite närmare hur du gjorde?
Kan ju vara intressant att se hur du gjorde och ifall det går att återställa dom till "orginalljud" igen om det behovet uppkommer.
Tycker att orginaldämparna är ganska snygga, men lite lågmälda om man säger så.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

lotek skrev:Som sagt, Farbror blå kanske inte uppskattar den, men jag gör det :P
Varför skulle de inte? Du har ju skylt och reflex. Stänkskydd är väl inte obligatoriskt så vitt jag vet.

Eller tänkte du på ljudet kanske?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#20 Inlägg av lotek »

@adrian_vg...har du provat att sätta en originalskylt mellan ljuddämparna...nä, tror inte det. Det är en miniatyrskylt modell större. D.v.s. inte tillåtet...skäms lite gör jag, men ler samtidigt eftersom det blev så otroligt snyggt :D eventuella konsekvenser är en senare fråga, det tar jag då.

@ralsbo, det går inte att återställa dem till ursprungsskick. jag har borrat bort rören som sitter utvändigt och skurit (tack Dremel) av rören inifrån för att få till detta.
Sen strax efter att jag gjort det och avnjutit ljudet kom jag på att jag anmält mig till Gelleråsen i Maj :shock: , ljudkrav...japp. Kommer jag igenom med dessa? knappast.
Så jag fick börja leta runt efter ett ersättningssystem...köpte ett på E-Bay för en knapp tusenlapp, lite skrapat, men so what, det fyller sin funktion och skall bara användas på bana.
lite instruktioner typ..jag använde denna sidan http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... opic=40885, det finns lite varianter på hur man gör detta, detta är det enklaste sättet, det kostar lite kapskivor till en Dremel, men man slipper svetsa.

Välj själva..jag tycker att den låter väsentligen roligare nu än "surret" den hade förut..sök på youtube efter gutted exhaust vfr och partial gutting så kan man iaf få en uppfattning innan man gör något.

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

lotek skrev:@adrian_vg...har du provat att sätta en originalskylt mellan ljuddämparna...nä, tror inte det. Det är en miniatyrskylt modell större. D.v.s. inte tillåtet...skäms lite gör jag, men ler samtidigt eftersom det blev så otroligt snyggt :D eventuella konsekvenser är en senare fråga, det tar jag då.
Åhå! Du har gjort en egen? Jämförde med en skyltbild i ett tidigare inlägg. Nu är jag med. Reagerade inte på storleken på den du har nu. 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

#22 Inlägg av Ralsbo »

Hej lotek
Tack för svaret och länken.
Ska kolla runt lite på jobbet. Jobbar mycket med rostfritt.
Ett koningsverktyg för rören och en liten tätningsmanchett som döljs av kåpan så kanske man kan få den att se orginal ut igen, i alla fall utseendemässigt och ljudmässigt.
Jag ska kolla läget och se vad vi har för intressant på lagret.
/Sanny

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#23 Inlägg av lotek »

@Ralsbo: aha..så du sysslar med sånt alltså. :idea: hmm, är mycket intresserad av eventuella lösningar du hittar. Är inte helt bortväxlad vad avser sånt, men saknar tyvärr verkstad sen rätt länge tillbaka :(

Funderade på nåt liknande som dämpar nog för ex. besiktning o.s.v. med en typ kona av teflon eller värmebeständigt gummi och något som låser den i den stora öppningen...jag kan se framför mig exakt hur jag vill att det skall se ut, men har inte resurser till det, . Nåja..som en liten hjälp har jag hittat denna med:
Credit för teckningen till "Rice" på VFRD.

VFR800-05 Silver Edition
Bilagor
Diagram.jpg
(153.08 KiB) Nerladdad 140 gånger
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

#24 Inlägg av Ralsbo »

Nu har jag inte varit ute och tittat på hojen ännu, men jag hade tänkt mig att göra en hylsa för varje rör inne i systemet. Antingen om det finns rätt dimension eller om man får köra med koningverktyget lite.
Dessa två träs igenom ett lock och svetsas fast. Locket ska passa till bakstycket på orginalsystemet ihop med en värmetålig packning.
I bakstycket hade jag tänkt mig att sätta två eller tre Pop-nut, som gör att jag kan skruva på eller av "insatsen" som jag vill. Förhoppningsvis utan att demontera systemet eller kåpan som sitter där.
Detta borde göra så att man kan ta av eller sätta på insatsen på under 2 minuter. Förhoppningsvis även så att det inte sysn utifrån att det sitter ett lock där.
Hoppas att du förstår hur jag menar.
Jag får kolla upp detta lite när jag kommer hem och även mäta lite, så har jag nog räddat hela morgondagen på jobbet för att försöka få ihop detta. (Man är ju bara inhyrd underhållskonsult, så man får försöka jobba lite i det tysta)
/Sanny

Invalido

#25 Inlägg av Invalido »

Ja så här blev min 750 som intefinns längre :-( men ska få nytt liv en dag! :D
Bilagor
th_19329_DSC00020_122_715lo.jpg
th_19329_DSC00020_122_715lo.jpg (4.6 KiB) Visad 15515 gånger
th_15591_DSC00019_122_73lo.jpg
th_15591_DSC00019_122_73lo.jpg (4.21 KiB) Visad 15516 gånger

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

#26 Inlägg av Ralsbo »

Nu har jag varit ute och gjort en "partial gutting" på mitt system.
Jag fick ju tag på ett begagnat orginalsystem som jag kunde hålla på att leka med lite, samtidigt som jag har mitt orginal kvar.
Många Dremel kapskivor gick det åt, men nu är det som sagt klart och monterat på hojen.
:P Satan i gatan, vilket ljud det blev på den.
Det var helt klart värt alla kapskivor för att få ett sådant här ljud.
Nu ska jag bara kika lite på hur jag ska få fast insatsen jag ska tillverka, i systemet utan att riva ner hela baken.
Men det gör jag inte nu........Nu ska jag ut och brumma. 8)
/Sanny

vtec
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis okt 05, 2010 18:59
Ort: Göteborg

#27 Inlägg av vtec »

Gammal tråd, men tänkte ändå att jag slänger upp några bilder på hur jag ändrade om lite i baken. Använde originalstaget, men flyttade upp lampan/skylthållaren ett snäpp. Hittade också ett gammalt plattjärn i verktygslådan som passade (nästan) perfekt för att montera original reflexen så att den hamnar precis under skylten. Lyckligtvis så passade allt ihop med väskhållarna också när jag var klar!

Bild
Ursäkta mitt kanske något överdimensionerade bultförband :lol:
Bild
En liten knicks på plåten så att reflexen hamnar någurlunda rätt
Bild
Bild
Bild
Loe Vince, Väskhållare och rensad bak i en skön symbios
Bild
Slutresultatet - iaf lite snyggare än innan...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

vtec skrev:Ursäkta mitt kanske något överdimensionerade bultförband
Vaddårå? Mer tyngd bak gör att viffern lättare går upp på bakhjulet. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

vtec
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis okt 05, 2010 18:59
Ort: Göteborg

#29 Inlägg av vtec »

Mer tyngd bak gör att viffern lättare går upp på bakhjulet.
Jepp, var ju precis så jag tänkte :)
VFR 800 VTEC -02

Morgan
Donator 2011
Inlägg: 13
Blev medlem: fre nov 05, 2010 00:22
Ort: Nordvästra Skåne

#30 Inlägg av Morgan »

Hej jag har köpt en ny skylt på shovplate.se som är 110*110 mm , den passar perfekt mellan ljuddämparna och nu när man inte behöver skattemärket längre tror jag att det ska bli jätte bra, men den är inte laglig.
Lite vinter arbete.
Honda på sommaren hockey på vintern

Skriv svar