Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#1 Inlägg av adrian_vg »

Guide för byte av bromsbelägg fram:

MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.

Förutsättningar:
* Nya belägg. Två uppsättningar (ett par belägg till vardera bromsen)
* Verktyg; Philipsmejsel, 5mm insexnyckel och lite fett.
* En mekarhandbok skadar inte (men behövdes knappt denna gång). I mitt fall, Haynes ISBN 1859603653.

Förord:
Tyckte efter avrostningen för nån vecka sen att bromsarna fram gnisslade ovanligt mycket. Idag kollade jag dem och fick en smärre chock, det var knappt nån slityta kvar... Sagt och gjort, ett närmast panikartat inköp av Biltemas bromsbelägg för VFR750F-1997 gjordes.

Priset var helt rätt, och passformen perfekt. Inga sneda hål eller så alltså.

Bytet tog ca femton minuter inkl pill, för att en tredje hand och arm saknades, samt fotografering.

Utförande:

1. Börja med att skruva av pluggen (eng. pad pin plug) som döljer pinnen som håller fast beläggen.
Bild


2. Skruva sen ut pinnen. OBS! Beläggen kan trilla ner av sig själva på fälgen; repor! Håll också koll på fjädrarna högst upp i kalipern resp fjädern längst ner på kalipern.

Edit: Med anledning av http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=36841#36841, märker du att bulten sitter nåt alldeles så in i bängen och du inte kan skruva ur den, ge den en smäll med hammare edyl, så att oxiden lossnar. Aluminium och stål har en tendens att kärva ihop.
Bild


Dra ut de gamla beläggen om de inte faller ut av sig själva som i mitt fall.

3. Gamla belägget jmfm det nya. Inte mycket kvar att slita på... Vänta inte så länge med att kolla och byta!
Bild

Bild

Bild


4. Fetta in nedre pinnen, men använd inte för mycket. Finns risk att det hamnar på skivan, och det är inte bra. Jag använde vanligt fett från min trycksmörjspruta. Tror den är av molybdendisulfidtyp edyl (från Biltema). Servicemanualen säger att man ska använda ett silikonfett av kvalitetstyp, men det sket jag högaktningsfullt i... :roll:

5. Kolla att kalipern glider lätt och bra på glidpinnarna. Skjut sen in belägget (örat med hålet ska vara neråt) närmast fälgen först och håll den där. Se till att övre delen verkligen sitter rätt i urtaget överst där fjädern är.

6. Skjut sen in det yttre belägget. Får du inte in det, ta ut yttre belägget igen och använd försiktigt flatmejseln till att trycka in kolvarna på yttersidan av kalipern så långt som behövs. Prova sen igen att skjuta in yttre belägget igen.

7. När du fått in båda beläggen i rätt läge, håll dem båda med ena handen och lirka in den infettade pinnen. Detta är ganska pilligt och en tredje arm vore inte helt fel att ha. Pinnen ska iaf in genom fyra hål. Ett ytteröra i kalipern, öronen i beläggen och det innersta kaliperörat. Skruva åt med rätt moment. Jag tog det på känn. Pinnarna hos mig satt inte så hårt från början.

8. Avsluta med att skruva tillbaks täckpluggen.

9. Upprepa proceduren ovan för bytet på andra sidans broms.

10. Klart! Tog ca femton-tjugo minuter.

11. Glöm inte pumpa med frambromshandtaget lite grann så att kolvarna trycks ut och bromsarna faktiskt tar efteråt!
Senast redigerad av adrian_vg den lör jan 16, 2010 12:24, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

#2 Inlägg av TobLind »

Måste bara skriva om min erfarenhet med biltema beläggen
jag har sett så många som klankat ner på dem och sagt hitt o ditt
Jag måste erkänna att jag är rätt nöjda med dem
de funkar utmärkt med min körstil lite små rejsigt ibland men på bana skulle jag nog byta till dyrare belägg då man bromsar oftare

Bettet i klossarna är riktigt bra så tro inte allt vad andra skriver om dessa belägg bara för att de är biltema och billiga betyder inte att de är värdelösa

de duger
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Ska köra en BKK på Rörken kommande måndag. Återkommer med utlåtande efteråt. Slitaget är inget problem för min del. Är mest rädd för fading.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Ska köra en BKK på Rörken kommande måndag. Återkommer med utlåtande efteråt. Slitaget är inget problem för min del. Är mest rädd för fading.
Ingen fading som jag kunde märka på bankörningen. Frambromsen började suga fast i skivan riktigt bra i slutet av BKK i går. Några mil till och jag tror att vi kan kalla dem inkörda.

Känslan är fortfarande mjuk och svampig. Känns inte helt bra... :? Stålomspunna slangar, som jag har fram, flexar ju inte så jag tror att det mest beror på luft i systemet. Ska lufta dem så fort det hinns med, och återkommer sen igen med ett utlåtande.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem
Inlägg: 471
Blev medlem: tor sep 23, 2010 17:55
Ort: Arvika

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#6 Inlägg av arvikathomas »

Tack för bra guide, t o m jag lyckades :)
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#7 Inlägg av adrian_vg »

arvikathomas skrev:Tack för bra guide, t o m jag lyckades :)
Perfa! Tack själv.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#8 Inlägg av adrian_vg »

Bilderna fixade!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#9 Inlägg av vroom »

adrian_vg skrev: Utförande:
1. Börja med att skruva av pluggen (eng. pad pin plug) som döljer pinnen som håller fast beläggen.
Bild
Edit: Med anledning av viewtopic.php?p=36841#36841, märker du att bulten sitter nåt alldeles så in i bängen och du inte kan skruva ur den, ge den en smäll med hammare edyl, så att oxiden lossnar. Aluminium och stål har en tendens att kärva ihop.
Bra guide adrian! Vill ta mig friheten att ge ett förslag ifall pluggen inte lossnar med vanlig skruvmejsel och med risk för att förstöra spåret i bulten är en slagskruvmejsel(129:- på Biltema) att föredra. Använde största flatbitset(10mm) och med några välriktade slag med träklubba el gummihammare löste jag problemet. Hade på rostlösning någon timme innan manövern. Sparade några slantar då jag slapp lämna in den på verkstad.
Bild
Senast redigerad av vroom den mån aug 10, 2015 15:54, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#10 Inlägg av adrian_vg »

Vågade inte använda en slagskruvmejsel, då jag aldrig kommer ihåg hur man ska snurra till mejseln så att den lossar (istf att dra åt ännu mer...).

Men tack! :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#11 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Vågade inte använda en slagskruvmejsel, då jag aldrig kommer ihåg hur man ska snurra till mejseln så att den lossar (istf att dra åt ännu mer...).

Men tack! :tummenupp
Lektion nr:1 I slagskruvmejsel, vrid åt det håll som du skulle gjort om du haft en vanlig skruvmejsel!
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#12 Inlägg av adrian_vg »

Saker man lär sig... Tack Gsson. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#13 Inlägg av Jonher »

Lektion nr:2 Se till att tummen inte är mellan hammaren och slagskruvmejseln. ;)
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#14 Inlägg av adrian_vg »

:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#15 Inlägg av lappen »

adrian_vg skrev: Edit: Med anledning av viewtopic.php?p=36841#36841, märker du att bulten sitter nåt alldeles så in i bängen och du inte kan skruva ur den, ge den en smäll med hammare edyl, så att oxiden lossnar. Aluminium och stål har en tendens att kärva ihop.
Bild
Voine! :evil: Skulle byta belägg på pärlan i helgen, men ena bulten var duktigt misshandlad, och jag gjorde väl inte det bättre :oops: Jag gav den en smäll, men det hjälpte inte, när jag tog i slant jag. Höger sida detta. På vänster gick det hur bra som helst...

Så nu har jag en styrbult som sitter duktigt fast, men skadad insex-skalle...tips på hur jag enklast får bort den? Ny är beställd och kommer förhoppningsvis imorgon..

(Hittade ingen guide för 90-93 men det är ju samma procedur så återanvände befintlig guide :D )
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Skriv svar