Guide: Eldragning för GPS till styret

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Guide: Eldragning för GPS till styret

#1 Inlägg av adrian_vg »

Guide för eldragning av el till styret för GPS:

MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.

Förutsättningar:
* Krympslang, kabel, säkringar, säkringshållare, batterisladd med klämmor, ringkabelskor, skarvkabelskor.
* Verktyg; Kryssmejsel, kabelskalare, kabelskoklämma, varmluftspistol, erforderliga verktyg att ta av bakkåpan med, rund fil, universalinstrument.
* En mekarhandbok skadar inte (men behövdes inte denna gång). Haynes ISBN 1859603653 rekommenderas.

Förord: Efter att GPS:en fått slut på batterierna just när man behövde ute på vischan en gång för mycket, bestämde jag att nu jävlar ska jag dra fram el till styret! En GPS-hållare och tillhörande väska är beställd från Touringbutiken, men har inte anlänt än. Tills vidare kommer jag att ha GPS:en i det genomskinliga kartfodralet på tankväskan.

Hela monteringen andas budget och delarna är följaktligen inköpta på på Biltema. Budgeten har också gjort att jag inte heller har velat köpa en GPS speciellt för mc, med för denna passande eladapter och mer väderskydd, utan jag använder både GPS och elplugg jag normalt har i bilen. Väskan jag beställt ska räcka för väderskydd.

Jag har inte velat borra i kåpan och montera ett eluttag där, utan har en hylsa som är monterad på ena gaffelbenet med buntband. Placeringen gör att GPS-elkontakten är någorlunda skyddad vid färd i regn. Dessutom valde jag att inte tjuva el från instrumentpanelen, utan jag drog el direkt från batteriet, så att el alltid finns i uttaget.

Min lösning är mer praktisk än estetisk... Hela monteringen tog för övrigt ca en timme.

35677 Krympslang 29,90kr
353838 Kabel 19,90kr
35461 Säkringssats 12,90kr
35648 Säkringshållare 11,90kr
80502 Batterisladd med klämmor 24,90kr
Totalt.................................................99,50kr

Utförande:

1. Måtta kabeln från batteriet till styret och kompensera för dragning runt saker samt för styrutslag. I mitt fall blev det ca 2m kabel. Det som blev över lindade jag och la ovanpå batteriet under sadeln.

2. Märk en av kablarna med plus (+) i båda ändor så att du vet vilken kabel som är vilken. Klipp av plusklämman på batterisladden och markera stumpen som är kvar på ciggutaggen med plus också.

3. Kläm fast en ringkabelsko i vardera ena änden av varje kabel och sätt på en lagom lång krympslang. Krymp fast den med varmluftspistolen. Bind fast kabeln i tvärbalken bakom batteriet så att den sitter där medan du drar fram kablarna till styret. Jag drog min under tanken, inannför ramen, under vänster sidokåpa fram till styrhuvudet och fram till vänter gaffelben.

4. Klipp av andra klämman på batterisladden och trä på krympslang. Skarva sen fast plussladden från batteriet till sladdstumpen på batterisladden märkt plus. Krymp fast slangen. Upprepa med den andra elsladden (minus). Använd universalinstrumentet att kolla kontinuiteten i vardera sladden, det ska pipa när man ansluter testklämmorna till vardera änden av plus- och minussladden.

5. Sätt fast cigguttaget löst med buntband så att den sitter ungefär där ska. Dra tillbaka elsladden så att du inte har en härva vid styret. Linda överskottskabeln och säkra den under sadeln. Kolla att elssladden inte påverkas vid full styrutslag! Lämna kvar en liten böj vid styret. Använd universalinstrumentet att kolla kontinuiteten igen, så att inget ryckts loss medan man justerat sladdarna.

6. Kolla att mittenpiggen i cigguttaget verkligen är plus. Yttersidorna ska vara minus.

7. Sätt i GPS-elsladden, men anslut inte GPS:en! ÄR det felkopplar bränner du i värsta fall GPS:en. Roligare kan ha...

8. Anslut elsladden till GPS:en, kolla att den får ström. Får den det är det frid och fröjd. 8-)

9. Klart!

Bilder på färdig installation:

Uttaget vid styret.
Bild


Dito från sidan.
Bild


Skarvningen vid styret.
Bild


Överbliven kabel, lindad och lagd ovan på batteriet.
Bild


Cigguttaget på styret.
Bild


GPS-eladaptern i cigguttaget.
Bild


Testning av hela systemet efter montering.
Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Eldragning för GPS till styret

#2 Inlägg av adrian_vg »

Måste fästa kablarna framme under kåpan bättre. De åker upp av fartvinden?? :shock: :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

Tips . överbliven kabel avhjälps med avbitare för ett rent utseende ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Tips . överbliven kabel avhjälps med avbitare för ett rent utseende ;)
Inte den slingan! Måste kunna styra också, utan att slita av kablarna. :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#5 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:
Conseal skrev:Tips . överbliven kabel avhjälps med avbitare för ett rent utseende ;)
Inte den slingan! Måste kunna styra också, utan att slita av kablarna. :lol:
Jag menade såklart kabelrullen på batteriet :roll:
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Jag menade såklart kabelrullen på batteriet :roll:
Aha, ja jag tog i så att jag inte skulle ha för kort kabel. Det är dock inte den biten som kryper upp, utan framme vid styret och kåpan där.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#7 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:
Conseal skrev:Jag menade såklart kabelrullen på batteriet :roll:
Aha, ja jag tog i så att jag inte skulle ha för kort kabel. Det är dock inte den biten som kryper upp, utan framme vid styret och kåpan där.
Den förstår jag ju .. avbitarhinten var till den andra delen .. varför ha masssa kabel liggandes ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

Re: Guide: Eldragning för GPS till styret

#8 Inlägg av faceplant »

adrian_vg skrev:Guide för eldragning av el till styret för GPS:
........
353838 Kabel 19,90kr
........
Jag har tänkt att göra något liknande och kommer då också att sätta in en säkringsdosa med relä där alarm, värmehandtag, gps och cigguttag skall in.
I och med det kommer jag nog också att behöva dra om en del elkablar.

Det var ett tag sedan jag hade teknik i skolan och jag är inte någon elektriker direkt :oops: och har därför lite funderingar om vilken dimension jag bör ha på kablarna?

Jag skulle tippa att jag kommer att behöva kablar på ca. 1,5 meter.
Då borde väl 0,75mm2 räcka för t.ex. GPS och uttag för att ladda mobiltelefon?

/faceplant
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#9 Inlägg av Conseal »

Jag skulle välja 1,5 bara föar att kunna slippa att det blir för varmt (om du inte tänker dra många klablar och ha flera säkringar.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#10 Inlägg av faceplant »

Ok, du menar att jag bör hellre ha lite överkapacitet i kabeln än tvärtom?

Jag har ju redan idag kablar som går från värmehandtagen och från alarm, plus att jag räknar med 2 ytterligare uppsättningar kablar (cigguttag och kabel till GPS).
Alltså allt som allt 4 par kablar extra som inte är del av orginaleldragningarna...
Tror att det sitter säkringar både på kablar från värmehandttag och alarm...

Jag kom på ett par andra dumma frågor: Vilka färger skall man ha på kablarna? Spelar det roll? Jag tänker att jag vill följa standard om det nu finns sådan...
Röd till positiv och svart till negativ på batteri? Vilken färg till jorden?

(Som ni ser har jag inte alla koppar i skåpet när det gäller el, men man lär så länge man lever...) :oops:
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Kolla Gssons svar längst ner på sida 1 på tråden http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1130, tabellen som hänvisas till samt inläggen efter den. Där diskuteras kabeltjocklek vs effekt vs säkring.

Med min 0,75kvmm-kabel och längden ca 2m kan jag ha en last om runt max 80W med en 5A-säkring.

I dittt fall, som ska ha så många förbrukare, är nog Conseals råd mycket bra. Själv hade jag inga planer på andra förbrukare än GPS:en, så jag nöjde mig med en 0,75kvmm-kabel.

Med tjockare kabel får du lägga ner lite mer tid på att dra den "rätt" så att det blir snyggt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#12 Inlägg av TG »

Röd för plus o svart för neg är helt ok...

Jord? Hur menar du? Jord i fordonsdelar brukar som regel bli svart (neg) då du inte har "jord" kontakt utan det är är ramen som tjänar som "jorddel/neg kabel"..... Mät upp med en mätare så att du ser att du har kontakt någonstans på ramen (bultskalle e.dyl) sen så räcker det med en kabel för plus (röd) från batteriet... Sätt gärna på någon form av vippströmbrytare för att kunna bryta strömmen... (jobbigt att springa igång viffern :wink: ) Fördelen med att dra jord från närmsta bästa ställe är att det räcker med en kabel från batteriet...

Hoppas det var luddigt nog för att hjälpa till lite :wink: :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#13 Inlägg av Conseal »

Allt beror på hur man vill dra kablarna men helre en för grov kabel än för tunn.
Om man vet att alla anslutningar skall vara nära varandra så går det ju att dra 2 feta kablar till en samlingspunkt och därifrån splitta ut på tunnare kabel. Jämför med en bil .. en fet + in i säkringsboxen .. sedan avsäkrat och ut med massa tunna kablar samt separata jordningar. Lite svårare att jorda på mc ibland men det går att samlingsjorda på en punkt.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

faceplant skrev:Jag kom på ett par andra dumma frågor:
Finns inga dumma frågor. Fråga på!

faceplant skrev: Vilka färger skall man ha på kablarna? Spelar det roll? Jag tänker att jag vill följa standard om det nu finns sådan...
Röd till positiv och svart till negativ på batteri? Vilken färg till jorden?
Mina kablar var båda svarta, brydde mig inte om färgerna. Det är därför jag var så noga i guiden med märkningen av kablarna. Se tredje bilden där uppe. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#15 Inlägg av faceplant »

Tack för tips så långt allihop! :tummenupp
Tegfors skrev:Röd för plus o svart för neg är helt ok...

Jord? Hur menar du? Jord i fordonsdelar brukar som regel bli svart (neg) då du inte har "jord" kontakt utan det är är ramen som tjänar som "jorddel/neg kabel"..... Mät upp med en mätare så att du ser att du har kontakt någonstans på ramen (bultskalle e.dyl) sen så räcker det med en kabel för plus (röd) från batteriet... Sätt gärna på någon form av vippströmbrytare för att kunna bryta strömmen... (jobbigt att springa igång viffern :wink: ) Fördelen med att dra jord från närmsta bästa ställe är att det räcker med en kabel från batteriet...

Hoppas det var luddigt nog för att hjälpa till lite :wink: :D
He, he. Jodå, nu blev det rörigare än vanligt i mitt lilla vindskontor! :roll:
Hur menar du med vippströmbrytare? Vad ska jag med den till?

...dessutom har jag nog lyckats virra till det lite extra, bäst att jag förtydligar mig lite ytterligare.
Det jag har tänkt göra är alltså att installera en sån här:

Bild.
(Kolla in http://www.fuzeblocks.com för mer info)

Detta för att slippa ha kablar som går direkt till batteriet för varenda gizmo. Dessutom har säkringsboxen inbyggt relä och möjligheten att välja om man vill ha en apparat på hela tiden, eller om det skall vara switchat (kopplad till tändningen).

Totalt skall jag alltså koppla in:
1. Honda Averto Alarm (konstant)
2. Handtagsvärmare (switchat)
3. GPS (switchat)
4. Cigguttag (switchat/konstant, har ej bestämt mig)

Och vad jag förstår innebär det att från säkringsboxen skall jag dra en tåt till pluspolen på batteriet, en tåt till minuspolen på batteriet och en tåt som jag jackar in på en switchad kabel (t.ex. registreringsskyltens lampa).

Pluspolskabeln - Röd kabel
Minuspolskabeln - Svart kabel
Kabeln till switchad kabel - ??? kabel

/Mr. noll-koll
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Skriv svar