Guide: Eldragning för GPS till styret

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

faceplant skrev:Hur menar du med vippströmbrytare? Vad ska jag med den till?
Tänk huvudströmbrytare för den enda kretsen som du drar fram till styret. Det verkar dock som om fuzeboxen har en inbyggd sån, så bry dig inte. ;-)

Smart grej det där iaf, Hade jag haft mer prylar på som drar el hade jag antagligen skaffat en sån också.

Den switchade ingången antar jag kan gå på en el(plus)kabel som har ström bara när motorn går. Du behöver i det fallet inte ingen jord, eftersom prylen du tjuvar strömmen från redan är jordat. Jag hoppas jag inte säger fel nu... Rätta mig om så är fallet! Vill inte gärna bidra till en kollegas brinnande viffer. :roll:

Har dock ingen koll på vilka grejer som bara går när motorn är på, sorry.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#17 Inlägg av TG »

Smart grej precis som AdrianVG skrev :D

Den kabeln som du vill jacka in som switchad tycker jag du antingen gör röd (+) alt i samma färg som den du kopplar in dig på... (en liten propå, dock är det småförbrukare vi pratar, se till så du inte jackar in dig på en för klen "Blue" som är elektriker kan nog hjälpa dig bättre ang olika ohm på olika kablar...)

Det jag menade med en strömbrytare var helt enkelt en on/off knapp men kör du switchat så är det inget problem... Till cigguttaget så jaa fundera på om du någon gång har nytta av att ha ström på utan att hojen är igång (GPS har ofta inbyggt batteri) annars så är risken bara att du glömmer att ta ur något o sen står du där :wink:


Lycka till!!!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#18 Inlägg av faceplant »

Tegfors skrev:...
Till cigguttaget så jaa fundera på om du någon gång har nytta av att ha ström på utan att hojen är igång (GPS har ofta inbyggt batteri) annars så är risken bara att du glömmer att ta ur något o sen står du där :wink:
...
Joo, det är klart, det kanske bara är dumt att göra uttaget till permanent på.
Tål att funderas på.
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#19 Inlägg av faceplant »

Kom på en fråga till kring det här...

Är det någon som har koll på en butik i Stockholms innerstad som har bra sortiment av elkablar, säkringshållare, säkringar, krympslang o.d.?
Jag vet ju att Biltema har, men de ligger inte direkt i innerstan...

Adrian_vG: Sorry att jag kapade din tråd. Borde ha lagt upp en egen med alla mina frågor... :roll:
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#20 Inlägg av TG »

faceplant skrev:
Adrian_vG: Sorry att jag kapade din tråd. Borde ha lagt upp en egen med alla mina frågor... :roll:
Det är vad som brukar hända så var inte ledsen för det :wink: :D

Det mesta har nog även clas i sjön, eller vilken järnaffär som helst (kanske inte finns så många sådana heller i sthlm innerstad heller...) kolla annars en välsorterad bygghandel... Eller Kjell o Co...

Eller pemma Blue :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

faceplant skrev:Adrian_vG: Sorry att jag kapade din tråd. Borde ha lagt upp en egen med alla mina frågor... :roll:
Oroa dig inte, frågorna är ju relevanta.
faceplant skrev:Är det någon som har koll på en butik i Stockholms innerstad som har bra sortiment av elkablar, säkringshållare, säkringar, krympslang o.d.?
Jag vet ju att Biltema har, men de ligger inte direkt i innerstan...
Clas Ohlson brukar väl ha en del elprylar. Kolla där.

I efterhand tror jag att jag borde ha använt kabelskor med smältlim i och använt det tillsammans med krympslang. Tror att det kanske håller tätare än bara krympslang. Krympslang är bättre än inget, men ändå...

Och kanske en strömbrytare med. Får se om jag får tråkigt till helgen... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#22 Inlägg av faceplant »

Ok, här kommer fler "dumma" frågor:
  1. 1. Till såväl alarmet som till värmehandtagen och den kommande GPS:en och cigguttaget sitter det en säkring på kabeln som går till + polen på batteriet.
    Om jag fattat rätt så kommer jag, enligt bilden i mitt tidigare inlägg och de instruktioner jag hittat, inte endast att behöva 1 säkring på
    kabeln från säkringsboxen till batteriets + pol? Om detta antagande stämmer kommer jag t.ex. endast att behöva 2 st kablar som går från GPS:en till
    säkringsboxen och ingen av dessa kablar kommer jag att behöva säkra ytterligare?

    2. Eftersom GPS:en, handtagsvärmarna och cigguttaget allihop sitter i samma region (på eller vid styret) borde man ju kunna bunta ihop dem på något fiffigt sätt?
    Typ med någon kabelsamlare eller dylikt? Kan det finnas nackdelar med detta (värmeutveckling eller annat)?
Puuh...det är knepigt att vara nybörjare. Man vill ju inte att kablarna (och hojen) börjar brinna...:(
Kanske istället skulle lämna in hojen till någon som kan sånt här...fast det är ju kul att mecka och fixa själv... :roll:
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

Med en sån fråga är iaf jag ute på svag is. Överlåter frågan till någon som vet säkrare än jag. Sorry.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#24 Inlägg av Tommy Gsson »

1. Lite otydligt formulerat men jag tror jag förstår din frågeställning.
Du har en huvudsäkring vid batteriet som matar säkringsboxen resten är säkrat i boxen = inga fler säkringar.
2. Eftersom du monterar kablar som klarar lasten så blir dom inte varma.
Har du hittat något elsystem på någon bil eller mc som inte är ihopbuntat?
= Bunta ihop och var glad.
Senast redigerad av Tommy Gsson den tor jun 04, 2009 18:09, redigerad totalt 1 gånger.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#25 Inlägg av faceplant »

Tommy Gsson skrev:1. Lite otydligt formulerat men jag tror jag förstår din grågeställning.
Du har en huvudsäkring vid batteriet som matar säkringsboxen resten är säkrat i boxen = inga fler säkringar.
2. Eftersom du monterar kablar som klarar lasten så blir dom inte varma.
Har du hittat något elsystem på någon bil eller mc som inte är ihopbuntat?
= Bunta ihop och var glad.
Perfekt! Precis de svaren jag var ute efter! :tummenupp
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:1. Lite otydligt formulerat men jag tror jag förstår din grågeställning.
Du har en huvudsäkring vid batteriet som matar säkringsboxen resten är säkrat i boxen = inga fler säkringar.
2. Eftersom du monterar kablar som klarar lasten så blir dom inte varma.
Har du hittat något elsystem på någon bil eller mc som inte är ihopbuntat?
= Bunta ihop och var glad.
Du verkar kunna din el! Med dina svar förstod jag också. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

En förslag jag tycker om...

#27 Inlägg av JohanL »

Hej.
Kan inte annat än säga att jag starkt ogillar utrustning som inte kopplas in via tändningsbrytande krets. Förr eller senare blir det bara problem... :(
Tycker därför att guidens förslag är förkasstligt. Speciellt då det är så enkelt att få det på ett annat sätt.

:arrow: MItt förslag: (Hänvisningar gäller direkt för årsm 90-97 motsv finns säkert på senare.)

Anslut plusmatning via säkring i säkringscentralen två alterantiv. I båda alternativ kommer matningen att brytas av tändningslåset. All förbrukare el som belysning och dyligt går via denna matning (Röd/Blå). Det som inte går via denna är tändsystem, kylfläkt, klocka.
Den andra fördelen med att koppla in här är att man är redan frame i höger sida av frontkåpan. Bara några dm från där uttaget placeras.

Alternativ 1: Anslut via säkring "B" kabel Brun/Vit avsäkrad via en 10A säkring som används till bakljus, skyltbelysning,parkering, instrumentcluster. Det finns lätt mer än hälften kvar av märkström med tanke på säkringen. (Matning in till säkrning via Röd/Blå kabel)

Alternativ 2: Sätt en ny säkring utgånde från den till förbrukarna ingånde ledningen. Kabel Röd/Blå vilken bryts av tändningsnyckel.

Jord. Kan tas via godtycklig helt Grön kabel finns lättilgänlig exempelvis vid hel/halvljus reläet.

Uttaget monteras på lämpligt ställe. Ett förslag är i någon av de små innerkåporna. Den ena används delvis för att täcka säkringar på ena sida.

Monteringstips.
Mät/anslut kontrollampa för att kontrolla att ni har tagit rätt kablar. Slå av på tänding eller dra ut säkring för att kolla att spänning finns vid rätt tillfällen.


Jag har själv kört med motsvarnade inkoppling (Alternativ 1) för att mata hantagsvärmare. Dom drar vid full effekt långt mer än en GPS.

/Johan.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En förslag jag tycker om...

#28 Inlägg av adrian_vg »

JohanL skrev:Kan inte annat än säga att jag starkt ogillar utrustning som inte kopplas in via tändningsbrytande krets. Förr eller senare blir det bara problem... :(
Tycker därför att guidens förslag är förkasstligt. Speciellt då det är så enkelt att få det på ett annat sätt.
Vilken del av guiden tycker du är förkastlig, och vad för sorts problem menar du kan uppstå? Utveckla dig gärna!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#29 Inlägg av Rerun »

Tegfors skrev:Det jag menade med en strömbrytare var helt enkelt en on/off knapp men kör du switchat så är det inget problem... Till cigguttaget så jaa fundera på om du någon gång har nytta av att ha ström på utan att hojen är igång (GPS har ofta inbyggt batteri) annars så är risken bara att du glömmer att ta ur något o sen står du där :wink:
Tja... Glömmer man att ta ur nåt så blir man inte nödvändigtvis stående där - grejen lär inte vara kvar när man kommer tillbaka! :roll:
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Tja... Glömmer man att ta ur nåt så blir man inte nödvändigtvis stående där - grejen lär inte vara kvar när man kommer tillbaka! :roll:
LOL!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar