Guide: Eldragning för GPS till styret

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Re: En förslag jag tycker om...

#31 Inlägg av JohanL »

adrian_vg skrev:
JohanL skrev:Kan inte annat än säga att jag starkt ogillar utrustning som inte kopplas in via tändningsbrytande krets. Förr eller senare blir det bara problem... :(
Tycker därför att guidens förslag är förkasstligt. Speciellt då det är så enkelt att få det på ett annat sätt.
Vilken del av guiden tycker du är förkastlig, och vad för sorts problem menar du kan uppstå? Utveckla dig gärna!
Vad jag vill poängtera är främst. Tänk på att gör man en modifering som denna, gör den så att den även är funktionell / tillförlitlig som möjligt. Den ska inte bara fungera idag, den kan finnas kvar imorgon. Då det men motsvarnade kostnat går få en alterantiv lösning, hade jag för avsikt att tipsa om det.
Ursäkta om ordvalet kanske var lite väl hårt. Men tycker ändå att den inte är en bra idé att koppla in på det beskrivan sättet.

Att någon kopplar in något direkt på batteriet fungerar säkert bra för det den personen tänkt ibörjan. Men vad händer när nästa ägare får för sig att göra någon annat med samma uttag.
En spänningsatt del av elsystemet innehar en elektisk potential även om inte ström går. Den har då klart mycket lättare att oxidera/reduceras. Dåligt kontakt osv.
Fukt eller vatten kan i olika omfattning orsaka krypström som påverkar laddnings status på batteriet. Kontakten sitter ju trots allt lite utsatt till. Ex är du då ute och åker på semester så är det kanske första gångerna man inte parkerar i sitt garage.
Det finns alltid en risk för kvarglömd utrustning även om kanske just GPSen är troligast att glömma. Men åter igen det kan mycket väl vara andra saker som hamnar där för andra personer...

Den enda fördelen med att sätta något direkt på batteriet skulle vara kablar för laddning. Men då skulle jag inte vilja ha någon säkring ivägen på den kabeln.

Lite offtopic men ändå.
Har hållit på stora delar av helgen med att bygga nytt elsystem till en Huddig traktorgrävare, samt fixa lite elfel på en JD 6800 jordbrukstraktor.
I bägge fallen har ursprungskällan till problemen varit förknippade till dåligt installerad extrautrustning. Av både verkstäder och andra ... Följden för traktorgrävaren som har ett heltelektroniskt styrsystem är uppenbar. Den blir utan funktion en stor kloss skrot. Har redan lagat flera styrenheter och dyligt tidigare. Men nu sa jag bara nej, det går inte att laga den maskinen utan att byta ut all kabel och kontakter.
Så hade de personer som installerat satt sig in i ordinarie elsystem, dimentionerat för den last som skulle drivas, dragit kabel, satt in utrustning på ett enbart anständigt sätt. Hade dessa fel inte funnits.

/Johan

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010
Inlägg: 226
Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare

#32 Inlägg av jeppes »

faceplant skrev:Kom på en fråga till kring det här...

Är det någon som har koll på en butik i Stockholms innerstad som har bra sortiment av elkablar, säkringshållare, säkringar, krympslang o.d.?
Jag vet ju att Biltema har, men de ligger inte direkt i innerstan...

Adrian_vG: Sorry att jag kapade din tråd. Borde ha lagt upp en egen med alla mina frågor... :roll:
Prova Elfa. Ligger i solna. Jag vet, inte innerstan men det e nära och dom har allt
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En förslag jag tycker om...

#33 Inlägg av adrian_vg »

JohanL skrev:Vad jag vill poängtera är främst. Tänk på att gör man en modifering som denna, gör den så att den även är funktionell / tillförlitlig som möjligt. Den ska inte bara fungera idag, den kan finnas kvar imorgon. Då det men motsvarnade kostnat går få en alterantiv lösning, hade jag för avsikt att tipsa om det.
Ursäkta om ordvalet kanske var lite väl hårt. Men tycker ändå att den inte är en bra idé att koppla in på det beskrivan sättet.
Inte onödigt hårt, men saknade ett eller fler skäl till varför du tyckte som du gjorde. :-) Jag har fått det nu, och instämmer i det du säger.

Saken är emellertid den att om jag någonsin säljer av min viffer, kommer jag att plocka av både GPS-elmatningssladden och snabbkontakten till min Ctek-laddare från batteriet.

Min poäng med att göra en så enkel kabeldragning som jag har gjort är att förenkla vid eventuell avmontering eller om det skulle strula på något sätt. Jag har haft elvärmda handtag på min förra viffer och förre ägaren hade gjort nån helskum dragning från under instrumentpanelen och som jag hade mycket svårt att få nån rätsida på. Till slut klippte jag av hela härvan som gick till värmehandtagen.

För att ta ett ytterligare ett exempel, Heattrollern för mina eluppvärmda handskar jag har på min XL600R kommer med samma typ av inkoppling direkt på batteriet som jag har till GPS:en på viffern. Jag såg därför inget hinder att dra fram ström på samma sätt. Om Warm'n'safe vill ha monteringen på det viset är det väl ok.
[/quote]
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En förslag jag tycker om...

#34 Inlägg av adrian_vg »

Fick min GPS-väska och hållaren idag. Monterad och klart. Se bilder mm på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=29690#29690 för mer info.

HTH.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

Re: En förslag jag tycker om...

#35 Inlägg av Excalibur105 »

JohanL skrev: Vad jag vill poängtera är främst. Tänk på att gör man en modifering som denna, gör den så att den även är funktionell / tillförlitlig som möjligt. Den ska inte bara fungera idag, den kan finnas kvar imorgon. Då det men motsvarnade kostnat går få en alterantiv lösning, hade jag för avsikt att tipsa om det.
Ursäkta om ordvalet kanske var lite väl hårt. Men tycker ändå att den inte är en bra idé att koppla in på det beskrivan sättet.

Att någon kopplar in något direkt på batteriet fungerar säkert bra för det den personen tänkt ibörjan. Men vad händer när nästa ägare får för sig att göra någon annat med samma uttag.
En spänningsatt del av elsystemet innehar en elektisk potential även om inte ström går. Den har då klart mycket lättare att oxidera/reduceras. Dåligt kontakt osv.
Fukt eller vatten kan i olika omfattning orsaka krypström som påverkar laddnings status på batteriet. Kontakten sitter ju trots allt lite utsatt till. Ex är du då ute och åker på semester så är det kanske första gångerna man inte parkerar i sitt garage.
Det finns alltid en risk för kvarglömd utrustning även om kanske just GPSen är troligast att glömma. Men åter igen det kan mycket väl vara andra saker som hamnar där för andra personer...
/Johan
Någon typ av guide till hur man gör detta hade jag gärna velat sett. Har själv en hel hög med kabelskor som sitter på batteriet, kan tyvärr inte så mycket om el men bilder förstår jag.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En förslag jag tycker om...

#36 Inlägg av adrian_vg »

Excalibur105 skrev:Någon typ av guide till hur man gör detta hade jag gärna velat sett. Har själv en hel hög med kabelskor som sitter på batteriet, kan tyvärr inte så mycket om el men bilder förstår jag.
Du menar hur man reducerar antalet kabelskor på batteriet?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Hondaman
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 09, 2009 21:09
Ort: Dalarna

Re: En förslag jag tycker om...

#37 Inlägg av Hondaman »

adrian_vg skrev:Du menar hur man reducerar antalet kabelskor på batteriet?
Bild
:wink:
-- VFR 800 FI -99 --

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

Re: En förslag jag tycker om...

#38 Inlägg av faceplant »

Hondaman skrev:
adrian_vg skrev:Du menar hur man reducerar antalet kabelskor på batteriet?
Bild
:wink:
:claugh
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

Re: En förslag jag tycker om...

#39 Inlägg av Excalibur105 »

Hondaman skrev:
adrian_vg skrev:Du menar hur man reducerar antalet kabelskor på batteriet?
Ja och hur man kopplar in till tändningen istället för batteriet.
Bild
:wink:
Ja denna funkar garanterat, men jag vette sjutton om GPSen blir så tillförlitlig då 8)
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En förslag jag tycker om...

#40 Inlägg av adrian_vg »

Excalibur105 skrev:Ja och hur man kopplar in till tändningen istället för batteriet.
JohanL skrev en kort sammanfattning på sida två i denna tråd. Funkar det?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

Re: En förslag jag tycker om...

#41 Inlägg av Excalibur105 »

adrian_vg skrev: JohanL skrev en kort sammanfattning på sida två i denna tråd. Funkar det?
Jag vill gärna ha bilder så man kan lokalisera var man ska in och gräva runt bland kablarna. Jag har en nyare hoj så det kanske inte blir exakt likadant men bara man får sig en fingervisning om var man ska vara med avbitaren :roll:
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En förslag jag tycker om...

#42 Inlägg av adrian_vg »

Excalibur105 skrev:Jag vill gärna ha bilder så man kan lokalisera var man ska in och gräva runt bland kablarna. Jag har en nyare hoj så det kanske inte blir exakt likadant men bara man får sig en fingervisning om var man ska vara med avbitaren :roll:
Ah, på så vis. JohanL kan kanske göra en översiktlig guide? :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

Re: En förslag jag tycker om...

#43 Inlägg av Excalibur105 »

adrian_vg skrev:
Excalibur105 skrev:Jag vill gärna ha bilder så man kan lokalisera var man ska in och gräva runt bland kablarna. Jag har en nyare hoj så det kanske inte blir exakt likadant men bara man får sig en fingervisning om var man ska vara med avbitaren :roll:
Ah, på så vis. JohanL kan kanske göra en översiktlig guide? :D
Jag lägger till en "guide how to dra om elen" på min önskelista och hoppas att tomten (i detta fall JohanL) tycker jag varit snäll nog i år så han ger mig en :wink:
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#44 Inlägg av faceplant »

Jag kommer att dra om elen i samband med inkoppling av min säkringsbox med relä och hade tänkt göra en how-to då.

Jag ska bara få ändan ur. Det finns ju så mycket annat man ska hinna med. Åka hoj till exempel! :D
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#45 Inlägg av Excalibur105 »

Denna guide ser vi fram emot!!
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Skriv svar