VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: ons jun 19, 2019 10:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: GUIDE: Uppspänning styrlager
InläggPostat: tis apr 20, 2010 19:02 
Offline
Donator 2009
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Inlägg: 153
Ort: Sthlm
Jag har sedan i höstas haft bekymmer med att styrlagret "klickar till" vid kraftig inbromsning samt att viffern gärna vill gå lite vingligt i låga farter. Jag gjorde därför ett försök att spänna upp lagret istället för att byta vilket jag tycker borde vara lite för tidigt. Så här gick jag till väga, kompletterande inlägg är välkomna:

Först och främst, montera av styrhandtag och styrkrona. Kom ihåg att plocka bort låsringarna högst upp på gaffelbenen först (det gjorde inte jag, då kan man få leta lite sen :oops: ). Det kan vara lite trångt att lirka av handtagen med slangar och elände men det brukar gå till slut.

Bild

Under detta finner vi det som är intressant. Den undre ringen är den som ska spännas men över denna sitter en låsring. Dessutom är dessa hakade i varandra med små bleck, det syns dåligt på bilden. Vik dessa åt sidan så länge och lossa samt ta bort den övre ringen.

Bild

Nu har vi bara huvudmomentet kvar. Knacka den undre ringen medsols försiktigt med en mejsel eller dylikt. Det är inte många millimeter det handlar om men det känns när det börjar ta emot.

Bild

Montera tillbaka i omvänd ordning och känn efter att det känns bra. Jag kom inte på något bra sätt att prova utan att montera tillbaka allt helt och hållet, men turligt nog blev det rätt bra från början.
Om det nu går för tungt eller behövs lite till - upprepa manövern!

Resultatet då? Inget mer klickande och överlag stadigare!

_________________
VFR800Fi -98 #svart#


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2010 19:04 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Inlägg: 3215
Ort: Landskrona
Man kan också innan man spänner ringen, skruva av ringen och ta en titt på det övre lagret. Ser man att det ser ruttet ut så vet man att man behöver byta.

_________________
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen
VFR-träff mini light edition 2017.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: Uppspänning styrlager
InläggPostat: tor apr 29, 2010 20:07 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14305
Ort: Uppsala
Kungfuu skrev:
Jag har sedan i höstas haft bekymmer med att styrlagret "klickar till" vid kraftig inbromsning samt att viffern gärna vill gå lite vingligt i låga farter. Jag gjorde därför ett försök att spänna upp lagret istället för att byta vilket jag tycker borde vara lite för tidigt. Så här gick jag till väga, kompletterande inlägg är välkomna:
[...]


Är tillvägagångssättet samma, eller liknande, på alla viffrar?

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 29, 2010 20:27 
Offline
Donator 2009
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Inlägg: 153
Ort: Sthlm
Det vågar jag personligen inte riktigt svara på men det bör inte skilja så mycket - guiden är gjord på en -98.

_________________
VFR800Fi -98 #svart#


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 29, 2010 21:49 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14305
Ort: Uppsala
Kungfuu skrev:
Det vågar jag personligen inte riktigt svara på men det bör inte skilja så mycket - guiden är gjord på en -98.


Nära nog får man väl anta. Så mycket kan de väl inte rimligen ha gjort om. 8)

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 30, 2010 06:45 
Offline
Donator 2008
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Inlägg: 284
Ort: Ängelholm
Kungfuu skrev:
Det vågar jag personligen inte riktigt svara på men det bör inte skilja så mycket - guiden är gjord på en -98.


Det ser likadant ut på Vtec -06

_________________
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010