Jag har sedan i höstas haft bekymmer med att styrlagret "klickar till" vid kraftig inbromsning samt att viffern gärna vill gå lite vingligt i låga farter. Jag gjorde därför ett försök att spänna upp lagret istället för att byta vilket jag tycker borde vara lite för tidigt. Så här gick jag till väga, kompletterande inlägg är välkomna:
Först och främst, montera av styrhandtag och styrkrona. Kom ihåg att plocka bort låsringarna högst upp på gaffelbenen först (det gjorde inte jag, då kan man få leta lite sen ). Det kan vara lite trångt att lirka av handtagen med slangar och elände men det brukar gå till slut.
Under detta finner vi det som är intressant. Den undre ringen är den som ska spännas men över denna sitter en låsring. Dessutom är dessa hakade i varandra med små bleck, det syns dåligt på bilden. Vik dessa åt sidan så länge och lossa samt ta bort den övre ringen.
Nu har vi bara huvudmomentet kvar. Knacka den undre ringen medsols försiktigt med en mejsel eller dylikt. Det är inte många millimeter det handlar om men det känns när det börjar ta emot.
Montera tillbaka i omvänd ordning och känn efter att det känns bra. Jag kom inte på något bra sätt att prova utan att montera tillbaka allt helt och hållet, men turligt nog blev det rätt bra från början.
Om det nu går för tungt eller behövs lite till - upprepa manövern!
Resultatet då? Inget mer klickande och överlag stadigare!
GUIDE: Uppspänning styrlager
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
GUIDE: Uppspänning styrlager
VFR800Fi -98 #svart#
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: GUIDE: Uppspänning styrlager
Är tillvägagångssättet samma, eller liknande, på alla viffrar?Kungfuu skrev:Jag har sedan i höstas haft bekymmer med att styrlagret "klickar till" vid kraftig inbromsning samt att viffern gärna vill gå lite vingligt i låga farter. Jag gjorde därför ett försök att spänna upp lagret istället för att byta vilket jag tycker borde vara lite för tidigt. Så här gick jag till väga, kompletterande inlägg är välkomna:
[...]
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Nära nog får man väl anta. Så mycket kan de väl inte rimligen ha gjort om.Kungfuu skrev:Det vågar jag personligen inte riktigt svara på men det bör inte skilja så mycket - guiden är gjord på en -98.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!