GUIDE: Uppspänning styrlager

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

GUIDE: Uppspänning styrlager

#1 Inlägg av Kungfuu »

Jag har sedan i höstas haft bekymmer med att styrlagret "klickar till" vid kraftig inbromsning samt att viffern gärna vill gå lite vingligt i låga farter. Jag gjorde därför ett försök att spänna upp lagret istället för att byta vilket jag tycker borde vara lite för tidigt. Så här gick jag till väga, kompletterande inlägg är välkomna:

Först och främst, montera av styrhandtag och styrkrona. Kom ihåg att plocka bort låsringarna högst upp på gaffelbenen först (det gjorde inte jag, då kan man få leta lite sen :oops: ). Det kan vara lite trångt att lirka av handtagen med slangar och elände men det brukar gå till slut.

Bild

Under detta finner vi det som är intressant. Den undre ringen är den som ska spännas men över denna sitter en låsring. Dessutom är dessa hakade i varandra med små bleck, det syns dåligt på bilden. Vik dessa åt sidan så länge och lossa samt ta bort den övre ringen.

Bild

Nu har vi bara huvudmomentet kvar. Knacka den undre ringen medsols försiktigt med en mejsel eller dylikt. Det är inte många millimeter det handlar om men det känns när det börjar ta emot.

Bild

Montera tillbaka i omvänd ordning och känn efter att det känns bra. Jag kom inte på något bra sätt att prova utan att montera tillbaka allt helt och hållet, men turligt nog blev det rätt bra från början.
Om det nu går för tungt eller behövs lite till - upprepa manövern!

Resultatet då? Inget mer klickande och överlag stadigare!
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#2 Inlägg av Donner »

Man kan också innan man spänner ringen, skruva av ringen och ta en titt på det övre lagret. Ser man att det ser ruttet ut så vet man att man behöver byta.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: GUIDE: Uppspänning styrlager

#3 Inlägg av adrian_vg »

Kungfuu skrev:Jag har sedan i höstas haft bekymmer med att styrlagret "klickar till" vid kraftig inbromsning samt att viffern gärna vill gå lite vingligt i låga farter. Jag gjorde därför ett försök att spänna upp lagret istället för att byta vilket jag tycker borde vara lite för tidigt. Så här gick jag till väga, kompletterande inlägg är välkomna:
[...]
Är tillvägagångssättet samma, eller liknande, på alla viffrar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

#4 Inlägg av Kungfuu »

Det vågar jag personligen inte riktigt svara på men det bör inte skilja så mycket - guiden är gjord på en -98.
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Kungfuu skrev:Det vågar jag personligen inte riktigt svara på men det bör inte skilja så mycket - guiden är gjord på en -98.
Nära nog får man väl anta. Så mycket kan de väl inte rimligen ha gjort om. 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#6 Inlägg av Sälle »

Kungfuu skrev:Det vågar jag personligen inte riktigt svara på men det bör inte skilja så mycket - guiden är gjord på en -98.
Det ser likadant ut på Vtec -06
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Skriv svar