GUIDE: Installation av Leo Vince på VTEC
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
GUIDE: Installation av Leo Vince på VTEC
Tjo! Vet inte om detta kan klassas som en fullvärdig guide, men tänkte iaf lite kort presentera förra helgens jobb, vilket innebar installationen av ett Leo Vince slipon system som jag fick med på köpet av bågen. Glömde dock ta några bilder innan jag hade tagit bort originalsystemet... men alla vet väl redan hur en VFR VTEC ser ut original..
Så..
1. Föreställ dig en VFR med originalsystem
2. Börja med att lossa sadeln
3. Om du har passagerarhandtag monterade, tag genast bort dessa
4. Lossa därefter plastkåpan kring sadel/bakramen som sitter med 2 skruv på sidan i sadelns framkant, samt två skruv under handtagen som du nyss tog bort. Du har väl inte glömt?
5. pilla försiktigt loss kontaktstyckena till belysningen, då lampan är integrerad i kåpan.
6. Om du har hållare för sidoväskor monterade, tag bort även dessa.
7. Skruva loss skylthållaren/bakskärmen. Två bult uppifrån och två underifrån.
8. För att komma åt ännu bättre, tag loss höger passagerarfotstöd
9. Lägg allt löst i en hög, den bör då se ut ungefär såhär:
10. Lossa bultarna till avgasklämman mot katalysatorn
11. Lossa de övre bultarna som håller ljuddämparna i bakramen, samtidigt som du på något sätt lyckas hålla uppe hela härligheten...
12. Försök nu att försiktigt men bestämt vrida hela paketet så att röret släpper från katten. Inget juckande i höjdled/sidled. I mitt fall släppte det väldigt lätt, ock med lite knixande gick det att lyfta loss hela paketet.
13. Hojen bör nu se ut såhär ( = jävligt rå ) :
14. Tag nu fram delarna till ditt Leo system (lr motsv.) I mitt fall bestod det av en skorsten som monteras rakt upp från katten, samt två separata ljuddämpare med tillhörande mellanrör.
15. Sätt först dit skortstenen, därefter höger burk och montera fast lite löst så att det hänger på plats. Därefter är det lätt att få dit även vänster burk.
17. Montera fjädrarna som håller ihop rören, samt det fäste som ska sitta mellan skorstenen och höger pass.fotpinne. (fanns även ytterligare ett fäste på höger burk, men inget lämpligt ställe som passade att fästa i på ramen, så det fick vara. Sitter som en smäck ändå!)
18. När allting är injusterat är det bara att dra fast allting ordentligt
19. Montera tillbaka alla delar som du tog loss i omvänd ordning.
Jag passade även på att kasta bort bakskärmen för att få ett lite renare utseende, mer om det i ett annat inlägg.
Slutprodukten av det hela blev såhär:
Får säga att jag tyckte leo systemet hade fantastiskt bra passform, och det var relativt enkelt att montera.
Det blev också "en viss skillnad" på ljudupplevelsen, mullrar vackert nu!
Funderar dock om det inte blev lite väl bra för min smak, och ska därför testa hur det blir med DB-killers monterade.
Hoppas det här kan glädja någon i framtiden.
Så..
1. Föreställ dig en VFR med originalsystem
2. Börja med att lossa sadeln
3. Om du har passagerarhandtag monterade, tag genast bort dessa
4. Lossa därefter plastkåpan kring sadel/bakramen som sitter med 2 skruv på sidan i sadelns framkant, samt två skruv under handtagen som du nyss tog bort. Du har väl inte glömt?
5. pilla försiktigt loss kontaktstyckena till belysningen, då lampan är integrerad i kåpan.
6. Om du har hållare för sidoväskor monterade, tag bort även dessa.
7. Skruva loss skylthållaren/bakskärmen. Två bult uppifrån och två underifrån.
8. För att komma åt ännu bättre, tag loss höger passagerarfotstöd
9. Lägg allt löst i en hög, den bör då se ut ungefär såhär:
10. Lossa bultarna till avgasklämman mot katalysatorn
11. Lossa de övre bultarna som håller ljuddämparna i bakramen, samtidigt som du på något sätt lyckas hålla uppe hela härligheten...
12. Försök nu att försiktigt men bestämt vrida hela paketet så att röret släpper från katten. Inget juckande i höjdled/sidled. I mitt fall släppte det väldigt lätt, ock med lite knixande gick det att lyfta loss hela paketet.
13. Hojen bör nu se ut såhär ( = jävligt rå ) :
14. Tag nu fram delarna till ditt Leo system (lr motsv.) I mitt fall bestod det av en skorsten som monteras rakt upp från katten, samt två separata ljuddämpare med tillhörande mellanrör.
15. Sätt först dit skortstenen, därefter höger burk och montera fast lite löst så att det hänger på plats. Därefter är det lätt att få dit även vänster burk.
17. Montera fjädrarna som håller ihop rören, samt det fäste som ska sitta mellan skorstenen och höger pass.fotpinne. (fanns även ytterligare ett fäste på höger burk, men inget lämpligt ställe som passade att fästa i på ramen, så det fick vara. Sitter som en smäck ändå!)
18. När allting är injusterat är det bara att dra fast allting ordentligt
19. Montera tillbaka alla delar som du tog loss i omvänd ordning.
Jag passade även på att kasta bort bakskärmen för att få ett lite renare utseende, mer om det i ett annat inlägg.
Slutprodukten av det hela blev såhär:
Får säga att jag tyckte leo systemet hade fantastiskt bra passform, och det var relativt enkelt att montera.
Det blev också "en viss skillnad" på ljudupplevelsen, mullrar vackert nu!
Funderar dock om det inte blev lite väl bra för min smak, och ska därför testa hur det blir med DB-killers monterade.
Hoppas det här kan glädja någon i framtiden.
VFR 800 VTEC -02
Bra jobbat
Håller med om att passformen på leovince är bra
Kan dock säga att när jag monterade mina klarade jag mig utan att montera av hela bakdelen...
F.ö. så "kan" det inte mullra för mycket
så nu är det bara att göra pair o flapper moddarna, rycka snorkeln, K&N filter och införskaffa en PCIII samt bänka kvar då
Håller med om att passformen på leovince är bra
Kan dock säga att när jag monterade mina klarade jag mig utan att montera av hela bakdelen...
F.ö. så "kan" det inte mullra för mycket
så nu är det bara att göra pair o flapper moddarna, rycka snorkeln, K&N filter och införskaffa en PCIII samt bänka kvar då
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
OT: Har varit med om att en deltagare kommit till SMC Knixkörning och upptäckt vid besiktningen att skylten var borta - tappad.TG skrev:Inte för systemet... ska du rensa bakdelen samtidigt så kan det alt låsmutter vara en tanke för skylten...Since-2009 skrev:Så passande då jag tänkte montera mitt i helgen =) Behöver man loctite till något?
Edit: Borde inte Leovincarna sitta lite längre in i längsled, så att de inte sticker ut så mycket bakåt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Ser ut att sitta rättadrian_vg skrev: Edit: Borde inte Leovincarna sitta lite längre in i längsled, så att de inte sticker ut så mycket bakåt?
Några som däremot sticker ut är Sälles (fd VFR800s) Devilpipor de sticker nog ytterliggare 5-10 cm till, gött ljud har de med
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
VFR-Jag 1-0
Happ då var det dags att knyta ihop dom här rören på hojen då, med min vana av något hundratal systembyten på bil var jag vid gott mod. Några timmar senare var det bara att bryta ihop o ge upp
Originalsystemet lossnade hur lätt som helst, tungt för övrigt. Alla delar på Leovince kändes gedigna och med bra passform i varann. Fästet som jag tror trådskaparen menade tolka jag som att de skulle sitta vid ena fästet för fotpinnkonsolen, passa bra där iaf. Allt på plats och det såg skapligt liksidigt ut mellan dämparna, bara skruva ihop hojen då... nä för blinklyktorna tog i dämparna.
Ovala kolfiber är det och jag testa ungeför 100 olika rördragningar men skiten får inte plats... det enda jag inte gjorde by the book var att byta ut ett par distanser för fastsättningen av klamman runt dämparna. Original gummi och brickor såg ut att fylla samma funktion som medföljande alu-distanser (inte blanda alu med stål) men jag kan inte tänka mig att det var det som felade.
Nåväl jag tröttna på det så verkstaden får slutföra, ska bli kul o se om det är något galet eller om jag numera har mittmonterad tumme
Happ då var det dags att knyta ihop dom här rören på hojen då, med min vana av något hundratal systembyten på bil var jag vid gott mod. Några timmar senare var det bara att bryta ihop o ge upp
Originalsystemet lossnade hur lätt som helst, tungt för övrigt. Alla delar på Leovince kändes gedigna och med bra passform i varann. Fästet som jag tror trådskaparen menade tolka jag som att de skulle sitta vid ena fästet för fotpinnkonsolen, passa bra där iaf. Allt på plats och det såg skapligt liksidigt ut mellan dämparna, bara skruva ihop hojen då... nä för blinklyktorna tog i dämparna.
Ovala kolfiber är det och jag testa ungeför 100 olika rördragningar men skiten får inte plats... det enda jag inte gjorde by the book var att byta ut ett par distanser för fastsättningen av klamman runt dämparna. Original gummi och brickor såg ut att fylla samma funktion som medföljande alu-distanser (inte blanda alu med stål) men jag kan inte tänka mig att det var det som felade.
Nåväl jag tröttna på det så verkstaden får slutföra, ska bli kul o se om det är något galet eller om jag numera har mittmonterad tumme
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Skulle de ovala dämparna bygga så mycket på höjden att de inte får plats??Since-2009 skrev:Ovala kolfiber är det [...]
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
Beror lite på hur du menar, alltså dämparna sitter inte upp&ner, texten upp och hålet för db-killern ned som de ska vara. Dämparna är vinklade så att insidan är nedåt precis som man kan se på bilden näst längst ned i beskrivningen ovan.
Rördragningen torde vara ganska logisk den med, alltså främre röret är fastsatt ned klamma mot katten, resten sitter bara iskjutna i varanna och hålls på plats med fjädrar. Öglorna till fjädrarna borde hamna ganska mitt mot varandra vilket de även gjorde med min dragning. Visst testa jag att vinklar lite åt ena och andra hållet med lik förbaskat saknades ca 5 mm för att styrpinnarna på bakkåpan skulle kunna hamna på plats. Sen vill man ju gärna ha lite mellanrum mellan dämpen och lykt(plast)glaset och så mkt fanns inte på kartan.
Det enda jag kan tänka mig såhär i efterhand är om främre röret ska sitta lite högre upp på katalysator så att vinkeln framtill på dämparna blir högre och bakändan ramlar ned. Klammorna runt dämparna har dock sin givna längd så jag vet inte om det skulle funka ändå, de drar ju upp dämparna och då är det bara vinkeln i sidled att spela med. Alltså hur mkt dämparnas insida är vridna nedåt men det testade jag som sagt i omgångar.
Monteringsanvisningen var dock äkta fransk, en spängskiss av hela systemet utan att hojen är med och en beskrivning som sa ungefär skruva ihop och att det kan läcka lite i början =) Förpackningen av delarna var lite huller om buller de med.
Rördragningen torde vara ganska logisk den med, alltså främre röret är fastsatt ned klamma mot katten, resten sitter bara iskjutna i varanna och hålls på plats med fjädrar. Öglorna till fjädrarna borde hamna ganska mitt mot varandra vilket de även gjorde med min dragning. Visst testa jag att vinklar lite åt ena och andra hållet med lik förbaskat saknades ca 5 mm för att styrpinnarna på bakkåpan skulle kunna hamna på plats. Sen vill man ju gärna ha lite mellanrum mellan dämpen och lykt(plast)glaset och så mkt fanns inte på kartan.
Det enda jag kan tänka mig såhär i efterhand är om främre röret ska sitta lite högre upp på katalysator så att vinkeln framtill på dämparna blir högre och bakändan ramlar ned. Klammorna runt dämparna har dock sin givna längd så jag vet inte om det skulle funka ändå, de drar ju upp dämparna och då är det bara vinkeln i sidled att spela med. Alltså hur mkt dämparnas insida är vridna nedåt men det testade jag som sagt i omgångar.
Monteringsanvisningen var dock äkta fransk, en spängskiss av hela systemet utan att hojen är med och en beskrivning som sa ungefär skruva ihop och att det kan läcka lite i början =) Förpackningen av delarna var lite huller om buller de med.
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Du fick iaf en monteringsanvisning med i kitet.Since-2009 skrev:Monteringsanvisningen var dock äkta fransk, en spängskiss av hela systemet utan att hojen är med och en beskrivning som sa ungefär skruva ihop och att det kan läcka lite i början =) Förpackningen av delarna var lite huller om buller de med.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
Tog ingen vettig på hojen då jag inte fick dit skiten som det skulle, funderade på om de supit till med leveransen men det verkar stämma. Grejjen är att som trådskaparen skriver så sitter det ett fäste på hans högra dämpare, mina ser dock likadana ut (utan fäste), samma artikelnr och samma siffror på dämparna.TG skrev:Hmm... Det är lite halvmeckigt att få till dem bra... det är lite trångt men... mina är ovala med (dock ej kolfiber)... kan du lägga upp en bild?
Det som säger mot det är att i monteringsanvisningen så har de olika siffror för höger och vänster medan övriga delar som är lika har samma siffra...? Men men ingen idé att grotta ned sig i det mer nu, verkstan får som sagt göra ett försök så får man se hur det gick =)
Vad är dom runda brickorna med hål i tänkta för btw? Ligger en sådan på tredje plastpåsen längst nere från höger i bild. Låg 2 st löst i lådan och inte med i monteringsanvisningen, kan ju tänka sig någon strypning men oklart hur och varför.
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Det ser ut som nåt som skulle kunna få ner ljudnivån till besiktningen...Since-2009 skrev: Vad är dom runda brickorna med hål i tänkta för btw? Ligger en sådan på tredje plastpåsen längst nere från höger i bild. Låg 2 st löst i lådan och inte med i monteringsanvisningen, kan ju tänka sig någon strypning men oklart hur och varför.
VFR750F -92, grön