GUIDE: Laga spruckna kåpor

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Honda-aspirant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 28, 2009 20:59

GUIDE: Laga spruckna kåpor

#1 Inlägg av Honda-aspirant »

I vintras så var jag smart nog att köra med min VFR trots att jag inte har dubbdäck, is + sportdäck är inget jag kan rekomendera! I slutändan tjänade jag däremot på att vurpa då jag genom detta fick tillfälle att lära mig hur man bäst lagar plastkåpor i ABS-plast :). Om kåporna lagas så som jag har gjort kommer dom att vara precis lika starka som innan vurpan till skillnad från kladdande med lim och skit.

Jag tänkte att jag skulle börja med att poängtera att det är viktigt att utföra följande arbeten i väl ventilerade lokaler, eller åtminstone med andningsmask. Ångor och slipdam från ABS plast samt 2-komponentspackel är inget man vill ha i lungorna. En annan grej som jag också rekommenderar är att köra med skyddsglasögon under svetsningen då det kan skvätta, jag fick själv plast i ögonen när jag lagade mina kåpor och blev något överraskad.

Till att börja med så behöver man en lödkolv med bred spets och gott om effekt, jag använde mig av julas 100w lödkolv vilket funkade fint. Man behöver även ett multiverktyg för att kunna slipa ner färgen runt sprickor och slipa ner tillsats material, jag tyckte att de små sandpappers trummorna funkade bäst. Beroende på hur omfattande skador som har uppstått så kommer tillsatts material att behövas, då funkar det med gamla leksaker/kåpor/köksverktyg etc så länge dom är gjorda av samma plast (ska vara märkt på alla plastprylar), jag hittade plaststavar på Hornbach för just plastsvetsning som jag tyckte funkade bra.

Detta var vad jag hade att jobba med efter min lilla eskapad

Bild

Bild

Jag kan inte garantera att det spelar så stor roll men jag rekommenderar i alla fall att prylarna är tvättade och med färgen bortskrapad runt sprickan som ska lagas, det är mycket lättare att arbeta så. Var även noga med att lödkolven inte blir för varm, jag hade aldrig det problemet med min jula lödkolv men om det plasten börjar bubbla när du svetsar så kommer du dels att få en svag svets plus att ABS plast i gasform är mycket brandfarligt. Beroende på hur tjock plasten är och hur varm lödkolven är så kan man svetsa olika långt innan man riskerar att deformera plasten då den börjar smälta runt omkring svetsområdet också, jag svetsade inte mycket mer än ca 4 cm åt gången inom ett och samma område. Om du tar det lugnt och metodiskt kommer du att märka när det börjar bli för varmt. Om du svetsar med tillsats material så tyckte jag att det funkade bäst när jag anammade gas/tig-svetsteknik dvs att jag såg till att hålla tillsats materialet varmt genom att hålla det nära/emot lödkolven medans jag jobbade med svetsfogen. Det går inte att droppa ner plast som när man svetsar med metall utan man får skala av plast från tillsats materialet med lödkolven. Om man höll det varmt kunde man jobba fortare.

För att sätta tillbaka avbrutna fästen och kåpbitar

Börja med att slipa bort färgen ungefär 1 cm utåt från kanten, dvs något mer än vad jag har slipat på följande bild, slipa även till änden lite nätt på plastbitarna som ska sättas ihop då de kommer att deformeras när de bryts av och kan annars vara svårt att få tillbaka på rätt plats.

Bild

Håll sedan biten på plats där den ska vara och fäst dit den genom att smälta ner hack med lödkolven vinkelrät gentemot skarven om ca 1mm djupa, den plast som smälts kommer att tryckas upp åt sidorna och forma små vallar som hjälper till att hålla biten på plats.

Bild

Om du är nöjd med hur biten sitter nu så är nästa steg att smälta ihop delarna permanent. Smält nu plasten längs med skarven, du måste föra ner kolven ganska djupt i plasten för att få en ordentligt smält fog, man lurar sig lätt genom att plasten väller upp kring sidorna om lödkolven. Den tekniken som jag också tyckte funkade bäst för mig var att smälta kanske 1½cm långt hack och sedan vika ner plasten som hade vällt upp på sidorna, då behövdes knappt något tillsattsmaterial. Det går att svetsa från endast en sida, men jag valde att svetsa från bägge sidorna då jag ville ha en björnstark fog vid fästena.

Bild

Så här tjusigt kan det alltså bli!


För att svetsa sprickor

Även delar som denna går alltså att rädda

Bild

Börja med att följa sprickan till ursprunget och borra ut det med ett borr av godtycklig storlek, detta hindrar sprickan från att vandra medan du arbetar med biten, slipa sedan bort färgen runt sprickan.

Bild

I övrigt så är det egentligen samma teknik, bara se till att inte svetsa för mycket åt gången på samma ställe då det värmer upp plasten och du vill bara att den smälter invid lödkolven.

Bild

Det kan vara pillrigt mosaikarbete men även

Bild

Kan lagas

Bild

Med lite spackel och biltemas finaste målarfärg så kan det sluta så här

Bild

Jag har i skrivande stund kört ca 400 mil med kåporna och en del av dess fästen svetsade enligt ovanstående teknik och det har funkat prima hela vägen.
Honda VFR 750 F - 89

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: GUIDE: Laga spruckna kåpor

#2 Inlägg av vroom »

Fixade äntligen det spruckna blinkerfästet med svart packningssilikon. Smetade ut massan i skarven med tandpetare och klämde sen ihop. Torkar snabbt och verkar hålla bra, det blir en flexibel gummiliknande fog.
Bilagor
packningssilikon.jpg
packningssilikon.jpg (59.03 KiB) Visad 6418 gånger
kåplagning blinkersfäste.jpg
kåplagning blinkersfäste.jpg (41.88 KiB) Visad 6418 gånger
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: GUIDE: Laga spruckna kåpor

#3 Inlägg av blacken »

Man kan använda Lego åsså. Finns beskrivet på "Jag och min VFR" "mina sidor", sida 12 en bit ner på sidan.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar