Bygga insprut på förgasarhojguide

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#16 Inlägg av wargen »

Jag har funderat på obalansen, men det sitter dubbla drev med en spänn mekanism där i vanliga fall, för att det inte skall skramla, den har jag tagit bort och vikten på dessa prylar är ungefär det samma, så..... vet inte ännu


I går fick jag en hel dag i garaget och monterade allt tillbaka förgasarbrygga mm provade tändföljden och inprutningföljd och hade huvudbry med Hondas alltid lustiga tändhjul, Honda använder gärna inte standard prylar, för vevaxel sitter en tändhjulet på start koppling och den har 12 tänder som ger pulser till orginalboxen,,,bra tänkte jag och knappade in alla värden, men började titta närmare efter fått synk problem vid provsnurrning av motorn och ser att nähä honda har tagit bort 3 st! så synkningen måste ske på 9 pulser + 3 borta och 1 puls från kammen varannat varv,,ahhhhh, efter en del funderande och provande med stroboskopet, så fick jag till allt och provstartar och motorn går som en dröm på tomgång men tappar synk vid 2000 varv och nu sitter jag och klurar på vad jag kan ha gjort för fel.......återkommer... :evil: :evil: fn vi skall ut och åka i dag och ingen hoj,,,,,,

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#17 Inlägg av wargen »

Klurade ut varför den krånglade, signalen blev för stark närmare 13-14 volt på insignalen från vevgivaren delade signalen genom ett resistor när till hälften och nu startar den och varvar upp fint,,,,,skall dra en video så småningom :mrgreen: :cdrewl

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#18 Inlägg av HondaHasse »

wargen skrev:skall dra en video så småningom :mrgreen:
Ja och sen vi vill se den live den 3-5 augusti!! :cdrewl

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#19 Inlägg av wargen »

Första provturen utförd insprutningen funkar klockrent, åker runt och autotunar med lambda sonden och efter ca 2 timmar körande har jag en ganska bra mappning, endast fullgasmappningen kvar, men den tänkta jag styra med på Gotlandring i veckorna som kommer.
video på underverket.....

http://youtu.be/cfDBHpm2NcQ

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#20 Inlägg av wargen »

Nu har jag tunat in kallstart och fullgas mapppning, visade sig att hojen fått otroligt jämn och fin tomgång drar i hela registret till 16500 på varvräknaren, (15000 riktiga varv) 20 % mer bottendrag upp till 6000 varv tycker att den har lite sämre vid 10 000 (kan behövas mer mappning) kan vara inbillning för att den drar jämt men sen är det lika. nu skall det tillägas att jag har jobbat med mina förgasare kanske 50 timmar totalt under några år att den var väldigt fint avstämd
plus är att bränsleförbrukningen minskade kört 10 mil i går och kanske gått 5 liter med mycket gasande och bromsande.
Skall i dag testa och lägga på 2% fetare på dom bakre cylindrarna och se om det ändrar sig något..Men hittils vädigt väldigt nöjd. Är det någon som funderar på göra något liknande hör gärna av er så kan ni få lite mera tips MVH Wargen

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#21 Inlägg av jenshenrik »

Det är et väldig interessant projekt wargen.
Tänk om man kunne bygge på indsprut på en RC36-1? :)

Det kunne vära "stage 1" och sen bygga på en Rotrex kompressor som "stage 2".

Utvikla en bolt-on system til RC36-1, som Aron (Toro/aaperf.com) har gjort til RC46 :)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#22 Inlägg av wargen »

Rc36,,, skall göra en VFR750-86 snart, kan inte skilja så mycket på tändningen, om du fotar startkopplingen och räknar antal kuggar på den(till pickupen inte till startdrevet :wink: ) ( även dom som saknas), kan jag hjälpa dig att skissa upp vad du behöver. MVH wargen

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#23 Inlägg av jenshenrik »

wargen skrev:Rc36,,, skall göra en VFR750-86 snart, kan inte skilja så mycket på tändningen, om du fotar startkopplingen och räknar antal kuggar på den(till pickupen inte till startdrevet :wink: ) ( även dom som saknas), kan jag hjälpa dig att skissa upp vad du behöver. MVH wargen
Ja, om du kommer på träffen, kan vi pråta lite om projektet :)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#24 Inlägg av wargen »

Haha ja skall försöka, men vilken hoj skall ja ta? suzukin?,,,,,skämt åt sido 400 eller turbon?, håller på med den nya motorn just nu till turbon...

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#25 Inlägg av tersan »

wargen skrev:Haha ja skall försöka, men vilken hoj skall ja ta? suzukin?,,,,,skämt åt sido 400 eller turbon?, håller på med den nya motorn just nu till turbon...
Donner har haft två hojar med sig, så ska du toppa honom är det helt ok med tre... :wink:

Men vi ser gärna att du tar med dig en V4 som är ombyggd... 8)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#26 Inlägg av wargen »

Hmm ägde en RC36 ny en gång i tiden men minns inte hur förgasarbryggan ser ut, ner till toppen, bla insugningsgummina har någon en bild?

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#27 Inlägg av jenshenrik »

Här är indsugning:
uploadfromtaptalk1341984144743.jpg
uploadfromtaptalk1341984144743.jpg (33.46 KiB) Visad 13006 gånger
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#28 Inlägg av wargen »

Kanon tack har du en till från sidan med förgasarna monterade?, bästa kanske hade varit en service manual, skall försöka gräva i gömmorna och se om jag har den.

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#29 Inlägg av wargen »

Hep, hittade manualen, bra med den modellen att den har 4 tändspolar, ingen sk waisted spark på 2 spolar. är det bara insprut som du funderar på? eller är det tändning oxå? endast insprut blir ganska enkelt vill du ha tändning oxå måste det till en kamgivare. lite mer jobb

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Bygga insprut på förgasarhoj guide

#30 Inlägg av jenshenrik »

Det interessante var insprut med kompressor :)

Jag kan fixa et bild fra siden med förgasarne :)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Skriv svar