Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäderbyte

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäderbyte

#1 Inlägg av Mister »

Hojen har nu börjat tappa greppet ...dvs den börjar slira på kopplingen och klarar inte av riktigt gaspådrag som den ska. Att åtgärda är enkelt att fixa och delarna är billiga. Tidsmässigt så tar det heller inte mycket längre tid än att byta olja. Går göra snikvarianter för tillfälliga lösningar, men då det inkluderar oljebyte så kan man lika gärna byta det som felar: dvs lameller och fjädrar.


Delar att införskaffa innan:
- Ett set med lamellskivor
- Ett set med nya fjädrar
- En ny kopplingkåppackning
- Ny olja

Steg 1: strippa hojens båda sidokåpor
1.JPG
1.JPG (102.53 KiB) Visad 17665 gånger
Steg 2: Töm oljan
2.JPG
2.JPG (112.42 KiB) Visad 17665 gånger
Steg 3: Ta väck kopplingskåpan När ni skruvar bort kåpan med skruvarna, ta då bort även de positionspiggarna (piggarna underlättar sen när ni sätter dit kåpan igen med packningen. ). Nu ser ni kopplingen och en massa kugghjul.
3.JPG
3.JPG (91.16 KiB) Visad 17665 gånger
Senast redigerad av Mister den ons aug 07, 2013 09:23, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder

#2 Inlägg av Mister »

Steg 4: Skruva sen bort de fem skruvarna som håller inne fjädrarna och ta ut fjädrarna. Därefter tar ni hela ut hela paketet i ett stycke. Låt lager o bakre distansringarna vara kvar.
4.JPG
4.JPG (134.75 KiB) Visad 17664 gånger


Så här ser lamellpaketet ut, där ligger det varannan lamellskiva och varannan stålskiva. Stålskivorna slits inte direkt, så de är rätt onödiga att byta. Till höger i bild så ser ni bak de gamla fjädrarna och fram de nya.
5.JPG
5.JPG (151.88 KiB) Visad 17664 gånger
Och så har jag här nya lameller som ska nu in :)
7.JPG
7.JPG (152.13 KiB) Visad 17664 gånger
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder

#3 Inlägg av Mister »

Steg 5. Nu är det bara att montera tillbaka. Ta stoppa till baka en ny lamell o sen stålskiva, ny lamell o ståskiva osv. Sätt sen tillbaka hållaren.
8.JPG
8.JPG (107.88 KiB) Visad 17663 gånger
Sätt sen dit de nya fjädrarna.
9.JPG
9.JPG (78.3 KiB) Visad 17663 gånger
Och skruva tillbaka, så ser det ut som det gorde innan :)
10.JPG
10.JPG (113.92 KiB) Visad 17663 gånger
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder

#4 Inlägg av Mister »

Och nu till det tråkiga...ta bort packningsrester.
11.JPG
11.JPG (85.6 KiB) Visad 17663 gånger
Sen är det bara att montera tillbaka kopplingskåpan med en ny packning. Packningen positoneras med distanspiggarna sen, sätt dit alla skruvar och skruva i dem sen dem växelvis (dvs inte skruva in de jämte)

Montera tillbaka kåporna och glöm inte att återfylla med ny olja!

Klart.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder

#5 Inlägg av Conseal »

Snyggt ! :tummenupp
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder

#6 Inlägg av Rydh »

Det såg ju inte så krångligt ut det där. Bra guide!

Passar in en fråga. När min hoj går riktigt varm, säg runt 95 grader och uppåt, så slirar den på ettan. Är detta sannolikt kopplingsrelaterat eller handlar det bara om att motoroljan blir för tunn när den blir varm?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2137
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder

#7 Inlägg av Tommy Gsson »

Rydh skrev:Det såg ju inte så krångligt ut det där. Bra guide!

Passar in en fråga. När min hoj går riktigt varm, säg runt 95 grader och uppåt, så slirar den på ettan. Är detta sannolikt kopplingsrelaterat eller handlar det bara om att motoroljan blir för tunn när den blir varm?
Slirande koppling brukar märkas först på högre växlar, där kopplingen belastas mer.
Fast det kanske mer handlar om körsättet (tex att du ska iväg snabbt på 1:an).
Om den slirar även när den är kall på 5-6:an så behöver du byta.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder

#8 Inlägg av adrian_vg »

Måste man vara väldigt armstark när fjädrarna ska skruvas fast?

Dvs, måste man jobba hårt med att trycka in dem medan man skruvar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder

#9 Inlägg av Maciver »

Ska man inte lägga lamellerna i "blöt" i olja innan man monterar dem??
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder

#10 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:Måste man vara väldigt armstark när fjädrarna ska skruvas fast?

Dvs, måste man jobba hårt med att trycka in dem medan man skruvar?
Nix, det går enkelt då gängerna hugger snabbt innan fjädrarna börjar tryckas ihop. Bultarna ska sen dras åt (12 nm) vilket inte är så speciellt mycket.
Maciver skrev:Ska man inte lägga lamellerna i "blöt" i olja innan man monterar dem??
Kan man göra. Manualen säger att lamellerna ska strykas med olja innan man montera dem. Jag gjorde inte det, då de ändå dränks när man häller på ny olja. Jag har kikat på det här o det finns lite olika uppfattningar. Allt från att det ska ligga ett dygn i oljebad till att det här är en myt med att korkmaterialet behöver svälla av oljan. Att följa verktstadsmanualen med att stryka lamellerna med ny olja, så ska man nog klara sig utan missöden.


Efter testrunda så fungerade kopplingen klockrent igen efter operationen. :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder

#11 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:
adrian_vg skrev:Måste man vara väldigt armstark när fjädrarna ska skruvas fast?

Dvs, måste man jobba hårt med att trycka in dem medan man skruvar?
Nix, det går enkelt då gängerna hugger snabbt innan fjädrarna börjar tryckas ihop. Bultarna ska sen dras åt (12 nm) vilket inte är så speciellt mycket.
Tack! Har alltid trott att man ska trycka som ett jehu... Detta gär ju att lamellbyte kan komma att hända vid behov! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
mikaeljohansson
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons apr 24, 2013 21:05
Ort: örebro

Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder

#12 Inlägg av mikaeljohansson »

Toppen! jag har haft problem med en slirande koppling och köpte nya lameller och fjädrar på david silver spare parts i våras.
Idag så gjorde jag slag i saken efter läst din guide och bytte. Tack! blev en helt ny känsla, verkligen!
det var så här det var tänkt att den skulle vara :D
tidigare så slirade det vid fullt kraftuttag, men nu går all kraft direkt ner i asfalten och det koppla ur lite vagt så det tjongade till lite väl mycket när jag la i ettan från friläge.
Jag fyllde förstås även ny olja (OK SBK delsyntet, tidigare var det troligen Biltema) och det blev en stor skillnad, mycket mjukare och smidigare växlingar faktiskt :)
Lamellerna var inte slitna, men de nya fjädrarna (original Honda) var märkbart hårdare och något längre!
däremot var stållamellerna lite blå anlöpta, men ingen skevhet, kollat på en glasskiva, verkar inte ha någon betydelse.
Mvh
Bilagor
2013-09-08 13.13.36.jpg
2013-09-08 13.13.36.jpg (100.81 KiB) Visad 17477 gånger
1991 VFR750 vit "Blondie"

--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ---- ;-)

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder

#13 Inlägg av Rydh »

Var på kopplingskorgen uppträder det skador om det skulle finnas några sådana?
/Rydh
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2137
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder

#14 Inlägg av Tommy Gsson »

Rydh skrev:Var på kopplingskorgen uppträder det skador om det skulle finnas några sådana?
/Rydh
Kanten där lamellernas vingar ligger an.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder

#15 Inlägg av Rydh »

Tommy Gsson skrev:
Rydh skrev:Var på kopplingskorgen uppträder det skador om det skulle finnas några sådana?
/Rydh
Kanten där lamellernas vingar ligger an.
T.
Tack!
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Skriv svar