Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993

#1 Inlägg av blacken »

Ena sidan har ett större hål vid lagerstoppet.
Bild

För att få ut ett lager
peta undan röret inne i hjulet. Från den sida som har minst hål i lagerbrunnen.
Tryck/bänd längst ner på lagerröret med en kraftig metallstång som är platt i ändarna, helst. Bänd tills du ser var lagret sitter och känga på med en liten slägga eller en rejäl hammare, på två eller fyra diametrala punkter tills lager och packbox/dammskydd trillar ur.
Bild

Bild

Knacka ur lagret så här.
BildOch gör samma på andra sidan
Lagerrör, eller spännlagerrör, vilket som
Bild

Här är petigt att göra ordentligt rent, för mycket skit får lagret att sitta snett i brunnen/recessen/ställetdetskasittai, gör även lagerrörets kortsidor väldans rena, rörets längd är exakt för att spänna lagren lagom mellan gaffelbenen när man drar hjulaxeln/bulten, om det är skit/smuts där så spänner det lagret utåt och därmed pressar kullagren mot/ur sina lägen i lagerbanorna i lagret, när man knackar dit lagren. Inget bra alls!
Bildimage share

Börja vid det "lilla hålet" i hjulet först, knacka försiktigt dit lagret , enbart på ytterkant av lagret OBS! OBS! OBS! ALDRIG! på innerringen eller inkapslingsskölden, SKITVIKTIGT!
Bild

Diametralt eller eller knacka i dom "fyra vädersträcken" eller klockans "12" "3" "6" "9", vilket som faller på läppen, man behöver väl inte påpeka sådäringa försynt att man ska knacka "torrt"/lätt med hammaren/dornet
Ja jag vet Adrian, en Biltemahammare, sluta dreggla.
Bildphoto sharing



Använd ett dorn runt om sista biten, samma där enbart knacka på ytterring, med "torra" korta/hårda knacks ända tills det låter/känns stumt i dornet när man knackar. Använd ett dorn som är lagom och täcker i ca 60-70% av ytterringen med sin spets, var även petnoga med att hålla dornet spikrakt, och inte vinklar det mot lagret.

Bild



Vänd på hjulet stoppa dit det rengjorda lagerröret
Bild
OBS- Glöm inte det, man kan bli apskogstokig för mindre, tro mig...

Upprepa proceduren med lagret och smacka dit packboxarna, dom kan man klämma dit för hand.
Bild
Klart!
Bild
Senast redigerad av blacken den sön feb 07, 2021 22:30, redigerad totalt 4 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Du glömde en liten men viktigt detalj.

Innan det nya lagret monteras ska det matas fullt med fett (om det inte är dubbeltätat vill säga).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993

#3 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:Du glömde en liten men viktigt detalj.

Innan det nya lagret monteras ska det matas fullt med fett (om det inte är dubbeltätat vill säga).
När man börjar att bli gammal o lat, finns det något annat alternativ, än färdigfettade dubbelintätade/kapslade lager ifrån SKF? :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993

#4 Inlägg av vroom »

blacken skrev:
Tyrannosaurus skrev:Du glömde en liten men viktigt detalj.

Innan det nya lagret monteras ska det matas fullt med fett (om det inte är dubbeltätat vill säga).
När man börjar att bli gammal o lat, finns det något annat alternativ, än färdigfettade dubbelintätade/kapslade lager ifrån SKF? :lol:
Går det lika bra med AllBalls(dubbeltätat) kullager som jag tänkte smacka dit nu i vinter? Tänkte om kvaliteten håller SKFklass..annars byter jag märke.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993

#5 Inlägg av adrian_vg »

Jag satte i Allballs-styrlager på Dominatrixen. Funkar klockrent.

Fö gillar jag känslan att själv smeta och pressa in fettet i lagret. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993

#6 Inlägg av blacken »

vroom skrev:
blacken skrev:
Tyrannosaurus skrev:Du glömde en liten men viktigt detalj.

Innan det nya lagret monteras ska det matas fullt med fett (om det inte är dubbeltätat vill säga).
När man börjar att bli gammal o lat, finns det något annat alternativ, än färdigfettade dubbelintätade/kapslade lager ifrån SKF? :lol:
Går det lika bra med AllBalls(dubbeltätat) kullager som jag tänkte smacka dit nu i vinter? Tänkte om kvaliteten håller SKFklass..annars byter jag märke.
Liasom SKF är ju världsledande på området, och har bäst kvalitutta, men andra märken funkar dom åsså, en del bra, en del sämre, men man kan ha dom ett tag. Bara det att det är så liten prisskillnad mellan dom bättrigare märkena, så varför inte satsa på det som är bäst?.
Jag satte i Allballs-styrlager på Dominatrixen. Funkar klockrent.
Satte i All balls koniska styrlager i Bettan, har dock ej utvärderat dom ännu.
För gillar jag känslan att själv smeta och pressa in fettet i lagret
Den där meningen satte en bild i huvet som e svår att bli av med. Och är inte särskilt trevlig att betrakta. :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993

#7 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Den där meningen satte en bild i huvet som e svår att bli av med. Och är inte särskilt trevlig att betrakta. :mrgreen:
Egen fantasi, eget ansvar.
:laugh
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993

#8 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Den där meningen satte en bild i huvet som e svår att bli av med. Och är inte särskilt trevlig att betrakta. :mrgreen:
Egen fantasi, eget ansvar.
:laugh
Jo, jo, du e sååå oskyldig sååå... :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993

#9 Inlägg av vroom »

vroom skrev: Går det lika bra med AllBalls(dubbeltätat) kullager som jag tänkte smacka dit nu i vinter? Tänkte om kvaliteten håller SKFklass..annars byter jag märke.
Liasom SKF är ju världsledande på området, och har bäst kvalitutta, men andra märken funkar dom åsså, en del bra, en del sämre, men man kan ha dom ett tag. Bara det att det är så liten prisskillnad mellan dom bättrigare märkena, så varför inte satsa på det som är bäst?.
[/quote]
Då går jag allin på ballsen. Har beställt inv. avdragare och undrar om du blacken värmde/ kylde lagersätet innan montering?
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Guide: Byta framhjulslager VFR 1990-1993

#10 Inlägg av vroom »

Bra guide blacken! har nu klämt in "ballarna" i navet och det gick lättare än jag trodde. Skulle smort utsidan av lagren innan jag stoppade dom i frysen..fett och kallt stål harmonierar icke :oops:
Men! hade smort lagersätena och efter en timma i frysen tappades lagren ner i dom värmepistoluppvärmda banor där dom ska sitta. Hamrade dom lite på plats innan dom drevs ner lätt o smidigt med hjälp av de kasserade lagren och en träkloss som dorn. Spännrör emellan.. :)

Inte meningen att trådkapa din utmärkta guide men ville inte starta ny för min årsmodell.
Bilagor
lagerbyte färdig.jpg
lagerbyte färdig.jpg (51.36 KiB) Visad 9195 gånger
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Skriv svar