GUIDE: Montering av framhjul RC46
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
GUIDE: Montering av framhjul RC46
1) Återvänd med framhjulet till din favoritmotorcykel som står och väntar
2) Notera rotationsriktningen på däcket och se till att hjulet är vänt åt rätt håll
3) Torka av distanser och hjulaxel nogrant med en trasa
4) Torka även bort smuts som lagt sig i och kring hjulets nav
5) Fetta in hjulaxeln och distansernas insida
6) Placera lite fett runt navet på hjulet så sitter distanserna kvar vid monteringen
7) Innan cykeln pallas upp med centralstöd så ska man se till att piggarna som ska in i gaffelbenen inte är för långa . Är de för långa så
går det inte att få in hjulaxeln. Då får man ringa närmsta granne och försöka lirka och hålla i baken och mecka för att montera framhjulet
utan depåstöd
Efter balansakter och svordomar så har man fått hjulaxeln på plats och sett till att vänster bromsskiva sitter rätt i vänster bromsok.
Dessutom har kameran fått vila mer än nödvändigt . Skruva åt hjulaxelbulten (22mm) och fixeringsskrivarna på höger sida (12mm).
9) Placera högra bromsoket (med bromskivan mellan bromsklotsarna ) och skruva fast det (12mm).
10) Ingen bild för detta men gunga framänden av cykeln med bromsen intryckt för att fixera axeln.
11) Skruva åt fixeringsskruvarna på vänster sida (12mm).
12) Torka bort överflödigt fett och provkör
2) Notera rotationsriktningen på däcket och se till att hjulet är vänt åt rätt håll
3) Torka av distanser och hjulaxel nogrant med en trasa
4) Torka även bort smuts som lagt sig i och kring hjulets nav
5) Fetta in hjulaxeln och distansernas insida
6) Placera lite fett runt navet på hjulet så sitter distanserna kvar vid monteringen
7) Innan cykeln pallas upp med centralstöd så ska man se till att piggarna som ska in i gaffelbenen inte är för långa . Är de för långa så
går det inte att få in hjulaxeln. Då får man ringa närmsta granne och försöka lirka och hålla i baken och mecka för att montera framhjulet
utan depåstöd
Efter balansakter och svordomar så har man fått hjulaxeln på plats och sett till att vänster bromsskiva sitter rätt i vänster bromsok.
Dessutom har kameran fått vila mer än nödvändigt . Skruva åt hjulaxelbulten (22mm) och fixeringsskrivarna på höger sida (12mm).
9) Placera högra bromsoket (med bromskivan mellan bromsklotsarna ) och skruva fast det (12mm).
10) Ingen bild för detta men gunga framänden av cykeln med bromsen intryckt för att fixera axeln.
11) Skruva åt fixeringsskruvarna på vänster sida (12mm).
12) Torka bort överflödigt fett och provkör
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Honda tycker att man ska ha Loctite e.dyl. på skruvarna som håller bromsoken. De säger inget om några skruvar som håller hjulet.Torque skrev:Använder du loctite på några av skruvarna när du drar fast framhjulet?
Fixeringsskruvarna ska dras växelvis. Om man drar den första och sedan den andra kommer den första att vara lös igen. Dra dem växelvis lite "lagom" hårt.
Det kan vara idé att ta bort framskärmen, den är ibland ivägen. Det är bara 4 skruvar extra.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Rekomendationen är även att byta just sktuvarna till oken när de varit loss. Har dock varken använt nya skruvar eller loctite (den här gången).
Mest för jag inte hade det hemma och ville komma igång fort .. är ju lätt att fixa i efterhand.
Mest för jag inte hade det hemma och ville komma igång fort .. är ju lätt att fixa i efterhand.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Inte nödvändigtvis .. men det skadar inte ..
Kan tipsa om att Mekonomen har prisvärda momentnycklar med ½tums fattning.
Kan tipsa om att Mekonomen har prisvärda momentnycklar med ½tums fattning.
Senast redigerad av Conseal den sön apr 13, 2008 19:32, redigerad totalt 1 gånger.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Fan grabbar, ni får skaffa er lite känsla i handen
Toppar, stötdämparfästen, motorfästen och sånt drar jag med moment. Men hjul, bromsok och sånt drar jag på känn och hittills har jag iaf inte tappat nåt i farten
Toppar, stötdämparfästen, motorfästen och sånt drar jag med moment. Men hjul, bromsok och sånt drar jag på känn och hittills har jag iaf inte tappat nåt i farten
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Japp...jag åxå.Det här med moment är faktiskt en vetenskap.Tyrannosaurus skrev:Fan grabbar, ni får skaffa er lite känsla i handen
Toppar, stötdämparfästen, motorfästen och sånt drar jag med moment. Men hjul, bromsok och sånt drar jag på känn och hittills har jag iaf inte tappat nåt i farten
exempel en m6 är ungefär 10nm.
men då får man kolla vilken skruv, finns olika kvalitéer(olika moment).
så det viktigaste..hur lång är skruven...och är det olja på den.
exempel:vet några som dragit med rätt moment på en lång m6 men har olja på den så den gick av!!(typ oljelocket har m6)
det kan bli dubbelt så högt moment om man har olja på den"Varning"
Så lita inte direkt att det står ex m8 22nm...lite känsla åxå så blir det nog bra
Jätte bra guide föresten...
Senast redigerad av burnis den tor apr 24, 2008 15:55, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800 -00a
XR600r -00a
XR650r -04a såld
XR600r -00a
XR650r -04a såld
Mekar man 2 ggr om året vågar i alla fall inte jag lita på min känslaTyrannosaurus skrev:Fan grabbar, ni får skaffa er lite känsla i handen
Toppar, stötdämparfästen, motorfästen och sånt drar jag med moment. Men hjul, bromsok och sånt drar jag på känn och hittills har jag iaf inte tappat nåt i farten
Jag tror inte heller att jag tappar något, är nog mest rädd att dra för hårt.
Så, har jag nu skaffat mig en momentnyckel så ska jag väl använda den också.
PS. Har blivit tillräckligt gammal för att inte försöka utge mig för något jag inte är, dvs tro att jag är en riktig mek
Senast redigerad av tedman den tor apr 17, 2008 08:42, redigerad totalt 1 gånger.
..har man pillat på en äldre cross/enduro så ser man effekten av att folk tror sig ha momentet i handleden...
Momentnycklar spar svärande, skaffa dig ett par bra för att täcka in registret från 5-200 Nm så klarar man det mesta (jag kör med en liten tengtools 5-25 Nm, och Fultemas 20-200något, de har inte svikit mig än, och verkar hålla sig nära verkligheten, se till att inte lämna dem med åtdragen fjäder bara...).
Torr-/våtdragning är ett problem då det oftast är geggiga prylar man skruvar med - men riktig bromsrengöring är din vän - det är nog bara på känsligare saker runt motorbyggen jag stött på att det är moment angett med inoljade bultar/muttrar, så jag torrdrar allt övrigt.
6 Nm som det ofta kan vara på en M6:a är mindre än vad de flesta tror...
Spara nästa ägare på din hoj lite allmänt svärande - köp en momentnyckel!
/J - rant over som de säger...
Momentnycklar spar svärande, skaffa dig ett par bra för att täcka in registret från 5-200 Nm så klarar man det mesta (jag kör med en liten tengtools 5-25 Nm, och Fultemas 20-200något, de har inte svikit mig än, och verkar hålla sig nära verkligheten, se till att inte lämna dem med åtdragen fjäder bara...).
Torr-/våtdragning är ett problem då det oftast är geggiga prylar man skruvar med - men riktig bromsrengöring är din vän - det är nog bara på känsligare saker runt motorbyggen jag stött på att det är moment angett med inoljade bultar/muttrar, så jag torrdrar allt övrigt.
6 Nm som det ofta kan vara på en M6:a är mindre än vad de flesta tror...
Spara nästa ägare på din hoj lite allmänt svärande - köp en momentnyckel!
/J - rant over som de säger...
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Nja moment i handleden har väl inte jag heller men om man drar en hjulaxel mellan 50-80 NM så brukar det vara rätt bra. Sen gäller det att använda rätt verktyg till rätt jobb också.SGM skrev:..har man pillat på en äldre cross/enduro så ser man effekten av att folk tror sig ha momentet i handleden...
Bromsoken sitter med insex då kör man med en vanlig långarmad insexnycket, inga hylsor och spärrskaft, då brukar det bli rätt lagom.
För småskruv som motorkåpor har jag en bra 8-10 lednyckel eller ett 3/8" spärrskaft och två fingrar på handtaget och handledskraft ger ungefär lagom dragmoment.
Men en snubbe jag känner, dragracingåkaren Roger Pettersson gjorde mig klart impad en gång. På en mc-mässa hade några en eletronisk momentnyckel. Man skulle dra en bult så nära 40 NM man kunde och när man släppte fick man svaret på en skärm på tiondelen. folk kom på allt mellan 10 och 100 NM, själv hamnade jag ungefär på 30 eller 50 (kommer inte ihåg).
Åså kom "Pettson" (som Roger kallas)... 39,4 eller nåt. "Fan så här dålig ska jag inte vara" säger han och tar av sig jackan, "Får jag prova igen?" Visst... 40,0............ Då vart jag klart impad!
Men en annan polare bekräftade bara att han kallas inte "milimetermannen" utan anledning
Jag har två skitfina momentnycklar men dom använder jag bara när jag tycker det behövs. Dom iofs inte är mina men jag har lånat dom på obestämd tid... Den inte på det sättet Det är en polares och varje gång vi träffas brukar jag påpeka att jag har dom och att han får tillbaka dom när han vill. Men jag får samma svar varje gång "Du kan ha dom, om jag skulle behöva dom så vet jag ju var dom är". Ok tack!
Det håller jag absolut med om. det är inte roligt med gamla hojar med sönderdragna bultar eller gängor.Spara nästa ägare på din hoj lite allmänt svärande - köp en momentnyckel!
Jag har faktiskt en bult som är av på hojen. Men den sitter i tråget å jag kommer inte åt den med motorn i ramen och jag tänekr inte lyfta ur den bara för att fixa det. Den gick av när den skulle ur eftersom den var så ärjad. Det sitter en lång O-ring där så det rä tätt ändå. Men den dagen jag har motorn på bänken så kommer borren fram.
En bra grej för att få ut avdragna skruvar som är betydligt bättre än "svinpittar" och annat lika värdelöst är att försöka hitta en vänstergående borr. Jag har hört att det lär finnas, men dom är väldigt svåra att hitta, och dyra.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal