GUIDE: Montering av framhjul RC46

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

GUIDE: Montering av framhjul RC46

#1 Inlägg av Conseal »

1) Återvänd med framhjulet till din favoritmotorcykel som står och väntar
Bild

2) Notera rotationsriktningen på däcket och se till att hjulet är vänt åt rätt håll
Bild

3) Torka av distanser och hjulaxel nogrant med en trasa
Bild

4) Torka även bort smuts som lagt sig i och kring hjulets nav
Bild

5) Fetta in hjulaxeln och distansernas insida
Bild

6) Placera lite fett runt navet på hjulet så sitter distanserna kvar vid monteringen
Bild
Bild

7) Innan cykeln pallas upp med centralstöd så ska man se till att piggarna som ska in i gaffelbenen inte är för långa :evil: . Är de för långa så
går det inte att få in hjulaxeln. Då får man ringa närmsta granne och försöka lirka och hålla i baken och mecka för att montera framhjulet
utan depåstöd :evil: :!: :? :oops:
Bild

8) Efter balansakter och svordomar så har man fått hjulaxeln på plats och sett till att vänster bromsskiva sitter rätt i vänster bromsok.
Dessutom har kameran fått vila mer än nödvändigt :( . Skruva åt hjulaxelbulten (22mm) och fixeringsskrivarna på höger sida (12mm).
Bild

9) Placera högra bromsoket (med bromskivan mellan bromsklotsarna ;)) och skruva fast det (12mm).
Bild

10) Ingen bild för detta men gunga framänden av cykeln med bromsen intryckt för att fixera axeln.

11) Skruva åt fixeringsskruvarna på vänster sida (12mm).
Bild

12) Torka bort överflödigt fett och provkör
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#2 Inlägg av Torque »

Använder du loctite på några av skruvarna när du drar fast framhjulet?
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#3 Inlägg av Göingen »

Torque skrev:Använder du loctite på några av skruvarna när du drar fast framhjulet?
Honda tycker att man ska ha Loctite e.dyl. på skruvarna som håller bromsoken. De säger inget om några skruvar som håller hjulet.
Fixeringsskruvarna ska dras växelvis. Om man drar den första och sedan den andra kommer den första att vara lös igen. Dra dem växelvis lite "lagom" hårt.
Det kan vara idé att ta bort framskärmen, den är ibland ivägen. Det är bara 4 skruvar extra.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

Rekomendationen är även att byta just sktuvarna till oken när de varit loss. Har dock varken använt nya skruvar eller loctite (den här gången).
Mest för jag inte hade det hemma och ville komma igång fort .. är ju lätt att fixa i efterhand.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Tony 800
Donator 2008
Inlägg: 136
Blev medlem: tis maj 22, 2007 22:09
Ort: Johanneshov

#5 Inlägg av Tony 800 »

Behöver man momentnyckel när man drar dit axelbulten?
When everything is said and done
There is always more said than done.



ingen hoj längre:-(

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

Inte nödvändigtvis .. men det skadar inte ..
Kan tipsa om att Mekonomen har prisvärda momentnycklar med ½tums fattning.
Senast redigerad av Conseal den sön apr 13, 2008 19:32, redigerad totalt 1 gånger.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#7 Inlägg av tedman »

Tony 800 skrev:Behöver man momentnyckel när man drar dit axelbulten?
Ja, om man inte är duktig på att känna av momentet själv :)

Axelbulten ska dras med 59Nm

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#8 Inlägg av Conseal »

Jaha .. där ser man .. (hade inte momentnyckel när jag gjodedet .. kanske borde kolla dragningen nu ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Tony 800
Donator 2008
Inlägg: 136
Blev medlem: tis maj 22, 2007 22:09
Ort: Johanneshov

#9 Inlägg av Tony 800 »

Ok tack Tedman, då kanske mitt framhjul sitter kvar/hjullager inte skär till skillnad från Abbes :lol:
When everything is said and done
There is always more said than done.



ingen hoj längre:-(

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#10 Inlägg av Conseal »

Äh .. :roll:
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Fan grabbar, ni får skaffa er lite känsla i handen :wink:

Toppar, stötdämparfästen, motorfästen och sånt drar jag med moment. Men hjul, bromsok och sånt drar jag på känn och hittills har jag iaf inte tappat nåt i farten :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 294
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

#12 Inlägg av burnis »

Tyrannosaurus skrev:Fan grabbar, ni får skaffa er lite känsla i handen :wink:

Toppar, stötdämparfästen, motorfästen och sånt drar jag med moment. Men hjul, bromsok och sånt drar jag på känn och hittills har jag iaf inte tappat nåt i farten :)
Japp...jag åxå.Det här med moment är faktiskt en vetenskap.
exempel en m6 är ungefär 10nm.
men då får man kolla vilken skruv, finns olika kvalitéer(olika moment).
så det viktigaste..hur lång är skruven...och är det olja på den.
exempel:vet några som dragit med rätt moment på en lång m6 men har olja på den så den gick av!!(typ oljelocket har m6)
det kan bli dubbelt så högt moment om man har olja på den"Varning"
Så lita inte direkt att det står ex m8 22nm...lite känsla åxå så blir det nog bra :lol:

Jätte bra guide föresten... :shock:
Senast redigerad av burnis den tor apr 24, 2008 15:55, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800 -00a
XR600r -00a
XR650r -04a såld

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#13 Inlägg av tedman »

Tyrannosaurus skrev:Fan grabbar, ni får skaffa er lite känsla i handen :wink:

Toppar, stötdämparfästen, motorfästen och sånt drar jag med moment. Men hjul, bromsok och sånt drar jag på känn och hittills har jag iaf inte tappat nåt i farten :)
:D Mekar man 2 ggr om året vågar i alla fall inte jag lita på min känsla :lol:
Jag tror inte heller att jag tappar något, är nog mest rädd att dra för hårt.
Så, har jag nu skaffat mig en momentnyckel så ska jag väl använda den också. :wink:


PS. Har blivit tillräckligt gammal för att inte försöka utge mig för något jag inte är, dvs tro att jag är en riktig mek :D
Senast redigerad av tedman den tor apr 17, 2008 08:42, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#14 Inlägg av SGM »

..har man pillat på en äldre cross/enduro så ser man effekten av att folk tror sig ha momentet i handleden... :roll:

Momentnycklar spar svärande, skaffa dig ett par bra för att täcka in registret från 5-200 Nm så klarar man det mesta (jag kör med en liten tengtools 5-25 Nm, och Fultemas 20-200något, de har inte svikit mig än, och verkar hålla sig nära verkligheten, se till att inte lämna dem med åtdragen fjäder bara...).

Torr-/våtdragning är ett problem då det oftast är geggiga prylar man skruvar med - men riktig bromsrengöring är din vän - det är nog bara på känsligare saker runt motorbyggen jag stött på att det är moment angett med inoljade bultar/muttrar, så jag torrdrar allt övrigt.

6 Nm som det ofta kan vara på en M6:a är mindre än vad de flesta tror...

Spara nästa ägare på din hoj lite allmänt svärande - köp en momentnyckel! :)

/J - rant over som de säger...
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

SGM skrev:..har man pillat på en äldre cross/enduro så ser man effekten av att folk tror sig ha momentet i handleden... :roll:
Nja moment i handleden har väl inte jag heller men om man drar en hjulaxel mellan 50-80 NM så brukar det vara rätt bra. Sen gäller det att använda rätt verktyg till rätt jobb också.
Bromsoken sitter med insex då kör man med en vanlig långarmad insexnycket, inga hylsor och spärrskaft, då brukar det bli rätt lagom.

För småskruv som motorkåpor har jag en bra 8-10 lednyckel eller ett 3/8" spärrskaft och två fingrar på handtaget och handledskraft ger ungefär lagom dragmoment.

Men en snubbe jag känner, dragracingåkaren Roger Pettersson gjorde mig klart impad en gång. På en mc-mässa hade några en eletronisk momentnyckel. Man skulle dra en bult så nära 40 NM man kunde och när man släppte fick man svaret på en skärm på tiondelen. folk kom på allt mellan 10 och 100 NM, själv hamnade jag ungefär på 30 eller 50 (kommer inte ihåg).
Åså kom "Pettson" (som Roger kallas)... 39,4 eller nåt. "Fan så här dålig ska jag inte vara" säger han och tar av sig jackan, "Får jag prova igen?" Visst... 40,0............ Då vart jag klart impad! :o
Men en annan polare bekräftade bara att han kallas inte "milimetermannen" utan anledning :D

Jag har två skitfina momentnycklar men dom använder jag bara när jag tycker det behövs. Dom iofs inte är mina men jag har lånat dom på obestämd tid... Den inte på det sättet :wink: Det är en polares och varje gång vi träffas brukar jag påpeka att jag har dom och att han får tillbaka dom när han vill. Men jag får samma svar varje gång "Du kan ha dom, om jag skulle behöva dom så vet jag ju var dom är". Ok tack! :)
Spara nästa ägare på din hoj lite allmänt svärande - köp en momentnyckel! :)
Det håller jag absolut med om. det är inte roligt med gamla hojar med sönderdragna bultar eller gängor.

Jag har faktiskt en bult som är av på hojen. Men den sitter i tråget å jag kommer inte åt den med motorn i ramen och jag tänekr inte lyfta ur den bara för att fixa det. Den gick av när den skulle ur eftersom den var så ärjad. Det sitter en lång O-ring där så det rä tätt ändå. Men den dagen jag har motorn på bänken så kommer borren fram.

En bra grej för att få ut avdragna skruvar som är betydligt bättre än "svinpittar" och annat lika värdelöst är att försöka hitta en vänstergående borr. Jag har hört att det lär finnas, men dom är väldigt svåra att hitta, och dyra.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar