GUIDE: Montering av framhjul RC46

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Anders
Donator 2009
Inlägg: 121
Blev medlem: ons aug 09, 2006 21:56
Ort: Halmstad

#16 Inlägg av Anders »

Har för mej att Elfa har baklängesborr.
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

#17 Inlägg av TobLind »

Jag köpte Tengtools momentnyckel mycket bra. Jag använder den jämt så att jag slipper risken med att dra sönder aluminium gängorna som är ganska sköra brukar också ge bultarna lite koppar pasta så att jag slipper korrosion i gängorna som gör att man aldrig får lös dom sedan

sen så har jag hört att kinastål har ganska låg kvalitet även japanstål också ...vet inte om det stämmer
men jag byter oftast bultar till minst 8.8 eller 12.9 om möjligt för att veta att de håller dels bultskallarna som ofta är lätta att skada och gängorna


hittade denna utdragarsats med vänsterborr
http://www.foerch.se/ProductDetails.asp ... pid=496190
törs inte gissa priset :D
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#18 Inlägg av Fransson »

TobLind skrev:Jag köpte Tengtools momentnyckel mycket bra. Jag använder den jämt så att jag slipper risken med att dra sönder aluminium gängorna som är ganska sköra brukar också ge bultarna lite koppar pasta så att jag slipper korrosion i gängorna som gör att man aldrig får lös dom sedan

sen så har jag hört att kinastål har ganska låg kvalitet även japanstål också ...vet inte om det stämmer
men jag byter oftast bultar till minst 8.8 eller 12.9 om möjligt för att veta att de håller dels bultskallarna som ofta är lätta att skada och gängorna


hittade denna utdragarsats med vänsterborr
http://www.foerch.se/ProductDetails.asp ... pid=496190
törs inte gissa priset :D
Tänk bara på att dra bort 20% av momentet när du använder kopparpasta
om det inte står att det skall användas för det momentet, normalt så gäller momentdragning torra skruvar o muttrar
MVH Fransson
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Skriv svar