Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift

#1 Inlägg av Conseal »

Placera favoritmotorcykeln på centralstödet
Bild

Lossa de 2 clipsen på undersidan genom att trycka in mittendelen
Bild

Ta bort de 4 insexslruvarna samt de 2 clipsen som håller fast innerkåpan
Bild

Skruva loss sidokåporna (en i taget) genom att avlägsna de 7 insexskruvarna (5 vanliga och 2 specialskruvar).
Bild


Nu är det dags att hissa upp cykeln (depåstödet går bort eftersom tanken är att demontera gafflebenen.
Jag drog spännband (vilka jag fäst i taket) under gaffelkronan och drog åt så lättade cykeln fram.
BildBildBild

Lossa på skruvarna till handtagen
Bild

Följ instruktionerna för demontering av framhjulet http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=737 från punkt 3.
Ta även bort framskärmen men det är så enkelt att det inte behöver beskrivas. Det borde se ut ungefär såhär.
BildBild

Lossa bromsslangskopplingsfästena på båda gafflarna (inga bromsslangar behöver kopplas isär).
Bild


Lossa vänster bromsok och häng upp det så det inte hänger i bromsslangarna.
BildBild

Lossa skruvarna för gaffelbenen (fick inte med dem på bild men det är 4 stycken, 2 övre och 2 undre) och för ut gaffelbenen snett nedåt/framåt
[BildBild

Nu är det dags att börja jobba med gaffelbenen .. omlokalisering och iordningställande av utrustning. Check. Se till att ha PLENTY med trasor för du ska torka :!: Och när du tror dig torkat ordentligt, torka igen.
Bild

Ta bort plastskyddet (vara att knacka lite)
Bild

Lossa på gaffellocket. Det kan vara smart att lossa dem lätt innan man tar bort gafflarna från cykeln om de skulle sitta hårt. (Fast eftersom de redan är demonterade så kanske man får skruva tillbaks dem en snabbis för att lossa locket.
Bild

Lossa låsskruven så du kan lossa locket från dämparstången (2st 14mm nycklar behövs).
Bild

PLocka bort alla brickor pch rörstumpar samt fjädern.
Bild

Häll ut den gamla gaffeloljan i lämpligt kärl ("pumpa" gaffeln för att få ut så mycket som möjligt).
Bild

Lossa bottenskruven (Se för i helvete till att ha ordentliga insexverktyg). Plocka sedan ut dämparstången och bottenlåsgrejen.
Bild

Ta bort dammskyddet och låsringen som hålelr fast packboxen.
BildBild

Här så plockar du isär gaffeln genom att "knackandes" dra isär den.

Placera alla delar så du vet vart du har dem :wink:
Bild

Låt gaffelbenet rinna ur ordentligt (om du inte tänkt att skölja det).
Bild

:!: Torka delarna :!:

Den gamla packboxen slänger du itne direkt. Dela den på hälften med en såg anpassad för materialet och spara halvorna.
BildBild

För att inte tappa koncentrationen se till att hålla en god vätskebalans i kroppen :wink:
Bild

Montera på den nya packboxen på dämparcylindern
Bild

Nu kommer den gamla delade packboxen till användning. Placera den ovanpå den nya och använd den som dorn för att driva den nya till rätt position.
Knacka bara lätt med en hammare runt om till den är nere. den ska längre ner än man tror.
BildBild

När den är på plats så montera låsringen och damskyddet.
BildBild

Stoppa i dämparstången och skruva fast med bottenskruven.
Bild

Nu blev det oljeslabb så därför blev det inga bilder. Boken säger att det ska vara 457cc (kubikcentimeter) olja i verdera gaffelben. Det motsvarar 457ml. Häll i oljan och pumpa sakta gämparstången minst 10 och dämparcylindenr mins 5 gånger för at få ut luften.
Mät nivån i gaffeln med dämparcylindern fullt nedtryckt. Oljenivån skall vara 130mm från toppen på gaffelcylindern. skit i millilitrarna och se till att nivån är rätt och det är lika i båda gafflarna för nu upprepar du samma procedur med andra gaffelbenet. Du kan dock återanvända den delade packboxen så du behöver inte dela en till.

Innan montering av gaffelbenen så är det ett perfekt läge att utföra lite andra serviceåtgärder när kåporna ändå är av. (Om det nu behövs, annars har du tajmat gaffelservicen dåligt :wink: )

Oljebyte:

Lossa oljepluggen och låt oljan rinna ut i lämpligt kärl.
Bild

Skruva loss oljefiltret (det finns avdragare men det går lika bra att dra en skruvmejsel igenom filtret och vrida loss) och se till att du har något under för det rinner ut olja där med.
Bild

Dra dit det nya oljefiltret för hand efter att ha dragit en sträng olja över gummipackningen.
Bild

Byte av tändstift på de främre cylindrarna:

Lossa oljekylaren (2 bultar med 8mm skalle) och vik den framåt.
Bild

Lossa på tändhattarna och byt tändstift med avsett verktyg. Tro nu inte att du kan använda din vanliga tänstiftsnyckel/hylsa bara för du meckat själv med bilen en gång. Skaffa en avsedd för mc'ns små stift annars får du inte plats i hålet.
Bild

Skruva tillbaks oljekylaren.

Byte av tändstift på de bakre cylindrarna:

Lossa och vik upp tanken (framåt är att föredra). Tja .. tändhattsgrejen och byt stift .. inte svårare än så. Ja just det .. tändhattarna skall tryckas tillbaks på de nya stiften .. annars så komemr det ju inte funka ;)
BildBild

Skruva fast tanken igen.

Montera tillbaks gaffelbenen p åsamma sätt som du tog bort dem fast tvärt om ;) . Jag passade på att sänka min 10mm fram därav måttet 49mm. Orginalmåttet enligt manualen är 39mm.
Bild

Montera låsringarna och dra åt handtagen
Bild

Skruva fast bromsslangsfästen och montera vänstra bromsoket.
BildBild

Följ anvisningarna för montering av framhjul http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=743

Eftersom oljan tappades ur så måste ny tillföras. Hällde i 3,1L olja tomgångskörde 2-3 minuter, stängde av, väntade 3 minuter kollade nivån, Perfekt.

Provkörning ... som en ny cykel 8)

(Detta ersätter inte servicehandboken utan skall ses som ett valfritt komplement)
Senast redigerad av Conseal den sön jun 15, 2008 22:07, redigerad totalt 4 gång.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#2 Inlägg av kennet »

8) Strålande Conseal 8)
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#3 Inlägg av elias »

Mycket bra ja!

Alla borde plåta minsta lilla ingrepp man gör!
Bild

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#4 Inlägg av Frippe »

Conseal - Du tar ju bort jobbet för våra Honda handlare 8) Nu behöver vi inte ta oss dit. Jag bugar :D

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#5 Inlägg av tedman »

Conseal, vilken olja använde du?
Tänkte börja så smått.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

Oj .. köpte den på hondacenter .. kommer inte ihåg vad den hette .. ska kolla om den kom med på bild någonstans .. 5 minuter
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#7 Inlägg av Conseal »

Såg den på en av bilderna .. texten var ganska otydlig men Motul Fork99 Factoryline Light SW var det som stog på den.

Flaskan sysns på bilderna i olika vinklar
http://img14.imagevenue.com/img.php?ima ... 1044lo.jpg
http://img21.imagevenue.com/view.php?im ... _803lo.jpg
Senast redigerad av Conseal den lör mar 08, 2008 09:57, redigerad totalt 1 gånger.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#8 Inlägg av tedman »

Stort tack :D
Nu ska jag ut i garaget.....


PS. Ser ju ut som du använder min mekpärm :D
Senast redigerad av tedman den lör mar 08, 2008 09:58, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#9 Inlägg av Conseal »

Lätt ...
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#10 Inlägg av Excalibur105 »

Kanon sida!!! Bra initiativ utav dig Conseal!!!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Jag vet .. det finns lite godis här p åforumet för den som söker eller tittar lite bakåt i tiden ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#12 Inlägg av Conseal »

Liten uppdatering .. några av bilderna laddades inte från imagevenue så jag ändrade lite .. därav inte thumbnails utan hela bilderna på en gång.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Anders
Donator 2009
Inlägg: 121
Blev medlem: ons aug 09, 2006 21:56
Ort: Halmstad

#13 Inlägg av Anders »

När jag häromdagen bytte gaffelolja uppttäckte jag att någon tidigare ägare stoppat i kopparrör för att öka förspänningen... var alltså lite mer fjong under ändpluggarna än jag räknat med :?
Så kan det va när man har gamla grejer som många hobbymekar pillat med... ingen större skada skedd dock
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

#14 Inlägg av TobLind »

Fan va underbart! :D
bultskallen undertill som håller insatsen på mitt högra gaffelben gick sönder! måste ju köpa nytt gaffelben wiieee!! Dessutom gick ju självklart bultutdagren av i borr hålet :D helt perfekt! tur att det inte är säsong ännu!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

TobLind skrev:Fan va underbart! :D
bultskallen undertill som håller insatsen på mitt högra gaffelben gick sönder! måste ju köpa nytt gaffelben wiieee!! Dessutom gick ju självklart bultutdagren av i borr hålet :D helt perfekt! tur att det inte är säsong ännu!
Ta med gaffelbenet till en verkstad först. Det är möjligt att dom kan fixa det på något sätt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar